Tasan viikko jouluaattoon, paljonko olette saaneet valmiiksi?
Ja mitä on vielä hoitamatta? Itse oon ostanu kaikki lahjat, pari pakettia vielä odotan, joitain ruokia pitää vielä ostaa, siivota kunnolla ja koristella :)
Kommentit (104)
Kynttelikö ikkunalla ja vähän ruokaa.
Lopetin joulusta stressaamisen kun aloin tehdä oman jouluni. Sain siitä tarpeekseni lapsuudenkodissa, missä vanhempieini työ oli sellaista, että jouluna oli töitä ja silti piti joulua laittaa, ja koska vanhemmat olivat töissä, iso osa kasautui minulle jo teininä.
Koristeet ja kuusen laitoin kuun alussa. Lahjoja ostin vain lapselle ja miehelle. Tilasin ne netistä, hain toissapäivänä. Paketointi on tekemättä.
Ei syödä perinteisiä jouluruokia eli kaupassa käydään sitten kun on tarve. Teen paljon ruokaa ja olen aika hyvä kotikokki. En tarvitse suunnitteluaikaa, inspiroidun kaupassa. Viiniä meillä on aina ja jotain vichyä.
Melkein kaikki on valmista. Vielä täytyy kinkku paistaa ja käydä kalakaupassa lohta ostamassa.
Aloitin joulunlaiton vasta maanantaina. Osa lahjoista on vielä ostamatta ja osa jossain postin ja matkahuollon armoilla.
Siivoamisen aloitin maanantaina keittiöstä ja urakka jatkuu tänään olohuoneessa.
Huomenna ja ylihuomenna on jouluun liittymättömien asioiden hoitoa ja yritän siinä ohessa tehdä myös joulun eteen jotain.
Lauantaina paketoin, sunnuntaina haetaan kuusi.
Maanantaina ruokakauppa, tiistaina leivonta ja kokkaus ja yöksi kinkku uuniin. Valmis.
Joulustakin on tullut suorittaminen. Mä olen ostanut yhden joulutähden ja kaivanut kaapin kätköistä sähkökynttilät. Siinä kaikki tähän mennessä.
Ruoat ostan niin valmiina kuin mahdollista, joulun pöytäliinat heittelen viikonloppuna paikoilleen. Ja tästä lahjamaniasta ollaan luovuttu, ainoastaan lapset saa lahjoja, kohtuudella eikä mitään krääsää.
Uuni on ollut taas kuumana jo monta päivää, kun olen leiponut joululeivonnaisia taas lahjaksi ja omaan pöytään tarjottavaksi. Kuten aina ennenkin pellillinen pikkuleipiä paloi uunissa ja yksi kakku epäonnistui täysin. Leipominen on rasittavaa, aikaa vievää ja sottaista puuhaa ja olen jo melkein päättänyt, että alan jemmata ensi vuoden alusta rahaa sitä varten, että ostan kaikki joululeivonnaiset valmiina ja niille joille olen leiponut lahjaksi annan lahjaksi jo hyvissä ajoin ennen joulua lahjakortin johonkin paikalliseen konditoriaan mistä voivat ostaa lajakortilla mieleisensä leivonnaiset joulupöytään.
Siivota pitää senverran kuin voimat sallii, ja koristella lisää. Nyt mulla on koristeet ja lahjapaperit levällään olkkarissa, sun muuta sotkua, kunhan ne sit saa kerättyä pois edes ja paketoitua pari lahjaa. Jouluruokaa en oo ostanut ja en tiedä ostankokaan muuta kuin jonkun pienen laatikon tai pari vaan kotiin, kun taidan syödä äitini luona jouluaterian joku päivä jouluna lapseni, lapsenlapseni jne kanssa. Kotona teen varmaan pizzaa ja nautin terästettyä glögiä, napsin suolapähkinöitä ja rusinoita.. Ehkä pyöräytän suolasia pasteijoita lehtitaikinasta. Niitä pähkinöitä ja muita pitää ostaa sekä vähän vodkaa ja glögiä.
Maustekakku aiotaan leipoa yhdessä tyttären kanssa täällä sen luona, ehkä tänään. Tehnyt maustekakkua mieli ja halutaan kokeilla yhdessä saadaanko hyvä kakku aikaan. Puolivuotias lapsenlapsi joutuu vielä tänä jouluna jokeltamaan ohjeita sivusta mummolle ja äitille. 💕
Lupsakkaa Joulunaikaa kaikille, älkää pingottako. Tulee joulu vähemmälläkin höösäämisellä. Onneksi mun ei tarvitse "emännöidä" koskaan mitään ja perheeni on rento ja duunaritaustainen, ei ole mitään virallista pönötysjoulua potkän pöydän ääressä kuten "paremmissa piireissä" ja joulumainoksissa.
Mitä siivoukseen tulee, niin sen teen vasta joulun jälkeen. Silloin sitä siivottavaa on. Päivittäin siistin keittiötä ja vessaa, joten tarpeeksi siistiä on.
Ihania nämä viestit, joissa todistellaan rentoutta, ja luetellaan sata asiaa jotka jo tehty, ja mitä vielä pitää tehdä. 😂
En ole tehnyt mitään, enkä ehkä tee. 🤷🏻 Ei mulla ole ollut vuosiin minkäänlaista joulumieltä, enkä jaksa enää yksin sitä nostattaa. Ehkä joku voisi välillä järjestää joulun minulle?
Ja missä on monikko näistä viesteistä? Kuulostaa siltä, että kaikki viestin kirjoittajat järjestää joulua yksin ja ilmeisesti myös viettää sitä yksin? Saanko myös arvata, että yksikään viesteistä ei ole tullut vielä mieheltä? Ah, joulu! Tuo yksinäisten naisten juhla!
Normaalisti en stressaa tai tee joulun eteen mitään kovin ihmeellistä. Tänä vuonna tilanne on hieman eri. Meillä on remontin jäljiltä kaikki hujan hajan ja jouluksi tulossa yövieraita. Siksi on nyt ylimääräistä hommaa kun pitää siivota remonttisotkut ja järjestää vieraille paikka.
Aikataulussa kuitenkin on pysytty.
Oikeastaan kaikki on valmiina😃. Ei puutu kun se aatto. Ehkä pientä viilausta lasten lahjoihin vielä..🎄
Vierailija kirjoitti:
Uuni on ollut taas kuumana jo monta päivää, kun olen leiponut joululeivonnaisia taas lahjaksi ja omaan pöytään tarjottavaksi. Kuten aina ennenkin pellillinen pikkuleipiä paloi uunissa ja yksi kakku epäonnistui täysin. Leipominen on rasittavaa, aikaa vievää ja sottaista puuhaa ja olen jo melkein päättänyt, että alan jemmata ensi vuoden alusta rahaa sitä varten, että ostan kaikki joululeivonnaiset valmiina ja niille joille olen leiponut lahjaksi annan lahjaksi jo hyvissä ajoin ennen joulua lahjakortin johonkin paikalliseen konditoriaan mistä voivat ostaa lajakortilla mieleisensä leivonnaiset joulupöytään.
Voi hyvänen aika! Älä hyvä ihminen käytä aikaasi asiaan josta et saa iloa. Olkoon joulu tai juhannus. Sun aikasi on kalleinta, mitä sulla on. Tee asioita, joista nautit ja saat iloa.
T. Viestin 41 kirjoittaja
Viilausta lahjoihin vielä väähn, laatikot on ollut pakkasessa pari viikkoa. Yritän olla stressaamatta, ei tarvitse olla mistään kuvastosta meidän joulu. Pääasia, että aikuiset lapset tulee jouluksi ja on hyvää ruokaa ja juomaa ja yhteistä ajanviettoa
En ole jouluna kotona, niin ei tarvitse vääntää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja missä on monikko näistä viesteistä? Kuulostaa siltä, että kaikki viestin kirjoittajat järjestää joulua yksin ja ilmeisesti myös viettää sitä yksin? Saanko myös arvata, että yksikään viesteistä ei ole tullut vielä mieheltä? Ah, joulu! Tuo yksinäisten naisten juhla!
En vietä yksin, mutta olen päävastuussa. Olen myös ainoa, joka on kotona päivät, kun muut ovat töissä ja koulussa. Teen siis eniten. Olen delegoinut muillekin hommaa ja he tekevät omien aikataulujensa mukaan. Olen huushollin ainoa naispuolinen, kyllä ei tulis joulusta mitään jos kolme putkiaivoa koko shown ideoisivat ja toteuttaisivat alusta loppuun. Ollaan kyllä kokeiltu, kerran.
Kuusi on koristeltu. Joulupöydän ruuat suunniteltu. Kauppatilaus maanantaille valmiina. Kinkku palvattavana. Viinit haettu Alkosta. Lahjat paketoitu yhtä lukuunottamatta. Sen hankin huomenna. Mitään erityistä siivousta en tee. Tiistain nautiskelen ruuanlaitosta ja sitten onkin kaikki valmista.