IS EXTRA Normalin nuoret työntekijät kertovat karuista työoloista: Olemme usein itkeneet töissä
Onko työolot oikeasti kurjat vai onko odotuksissa tai omassa kestokyvyssä vikaa?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei nyt kertonut, miksi tytöt itkee siellä ja mikä siellä on niin kamalaa? Nykyään kun lumihiutaleita tuntuu ahdistavan kaikki työntekoon liittyvä kuten aikaisin herääminen, fyysinen työ, pomon komentelu, työajat, mistä ei myöhästellä yms. yms. Kaikesta pahoitetaan mieli ja sitten haetaan saikkua.
Eikö tuo jo monta kertaa sanottu? Sekö oikeuttaa huonoihin työoloihin ja huonoon kohteluun jos on nuori? Eikä siellä vain "tyttöjä" ole töissä. Sitä paitsi nuorillahan se hyvä kunto yleensä on verrattuna vanhempiin. Mieti itse jos joutuisit seisomaan ja kävelemään 7h ilman taukoja. Kokeile mennä vaikka 7h lenkille ilman, että pysähdyt kertaakaan istahtamaan ja niin, että joku aukoo sulle päätä siinä vieressä kokoajan ja hoputtaa "kovempaa kovempaa, nopeammin nopeammin".
Seitsemän tunnin työpäivässä on tauko, kuuden tunnin työpäivään kuuluu jo 10 minuutin tauko. Tauot on kaikissa kaupoissa istumista varten, muuten ei istuta, jos jalat turpoaa niin hankintaan tukisukat
Vierailija kirjoitti:
Mitäs käyvät töissä. Mikään pakko ei ole.
Jääpähän muille enemmän, oma lapsi sinne tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanikäiset miehet joutuvat suorittamaan asepalveluksen. Mitenköhän sukupuolineutraali asepalvelus toimisi, kun nuorilta naisilta ei onnistu palkkatyönkään tekeminen ilman kyynelehtimistä?
Nuoret miehet ottavat ärsyttävistä töistä loparit. Naiset sinne jäävät hyvää hyvyyttään.
Vakiotrolli kertoi ettei ole itse käynyt armeijaa, ja poikien vaikeuksista armeijassa ollut uutisia. Mutta täytyy aina yrittää, kun on aina yhtä ovela.
"Olemme usein itkeneet töissä" Varmaan tuokin on kohta irtisanomisperuste kun työaikaa käytetään itkemiseen, kyllä ne itkut pitäisi itkeä omalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa. Ei ole oikein tuollainen nuorten naisten kyykyttäminen.
Voi kyynel. Ensin naristiin naisten oikeuksista ja että kuinka naisten pitää päästä töihin. Sitten naristaan kun se työnteko ei olekaan kivaa.
Et ollut kyllä syntynytkään kun työskentelyoikeuksista taisteltiin. Etkö voisi vaihteeksi taistella itsellesi työpaikan, kun kuulemma puute. Sisua.
Missä on nuoria naisia niin siellä on ahdistusta. Se johtuu siittä että nuoret naiset on koko elämänsä saanut tehdä aina niin kuin itse huvittaa ja itse määritellä ihan kaiken mitä tekee ja kun astuu työelämään alkaa ahdistuninen kun ei enää pystykään itse määritellä kaikkea. Naiset ja varsinkin nuoremmat naiset ahdistuvat aina valtavasti jos joku esimerkiksi pomo käskee milloin ja miten kuuluu tehdä ja toimia. Nuoret naiset kuvittelevat aina omaavansa ylimmän käskytysvallan ihan kaikkiin muihin ihmisiin niin ei heidän psyyke kestä sitä että huomaa itse olevan käskytettävänä
Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun yhteiskunta ja työelämä ei vieläkään toimi minun ehdoilla minua varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa. Ei ole oikein tuollainen nuorten naisten kyykyttäminen.
Taas esimerkki miesvihasta. Naisia ei saa kyykyttää, mutta miehiä saa.
Onhan se nyt aivan kamalaa kyykyttämistä jos nuori nainen pakotetaan tekemään töitä
Kaksi kaveria on saanut potkut Normalista ilman mitään pätevää syytä. Molemmat hoitivat työt hyvin. Toinen sanoi pomolle, että toivoisin, että puhuttaisiin asiallisesti eikä loukkaavasti. Toinen sai potkut kun valitteli, että jalat on kipeänä ja pakko istua hetki takahuoneessa. Normalissa on helppo antaa potkut kun palkkaavat vain määräaikaisella sopparilla osa-aikaisia työntekijöitä. Toinen kaveri myös sanoi, että ei ikinä saanut sunnuntai vuoroja, eli tupla palkkapäivillä tehdä töitä vaikka hän oli siellä töissä 5kk. Aina samat työntekijät sai sunnuntai ja pyhäpäivät.
Vierailija kirjoitti:
mitä nämä teinit kestää, kun ne eivät kestä edes istumista kassalla siistissä sisätyössä ilmastoidussa kaupassa?
ei niistä ainakaan oikeisiin töihin ole.
Paitsi, että edes fyssarin käskyllä, en saanut pitkiin kassavuoroihin, ottaa koroketta penkiksi. Jossa fyssarin mukaan jopa 30sekunnin nopea istumatauko olisi auttanut selkäongelmiini. :)Vaikka olisi hiljaista ja kukaan asiakas ei edes näkisi, että 30sekunnin ajan lepuutan selkääni ja kipuja. Niin tämä evättiin.
Ilmastoidussa?Kesäsin meillä suli myynnissä olevat suklaatkin. Eikä tuuletinta silti saatu kassalle. :)
Esimiehet kertoivat yksityisiä luottamuksella kerrottuja tietoja eteenpäin muille työntekijöille. Eikä todellakkaan kyseistä toimintaa myönnetty, kun luottamusesimes pyydettiin paikalle.
Lukuisat ilmaiset ylityöt, mistä ei palkkakuitissa ollut tietoakaan.
Oma esimies antoi potkut myyjälle virheistä, mitä hän itsekki harrasti jatkuvasti.
Minun oireet työpaikalla ei ollut valideja syitä olla pois töistä, koska esimiehelläkin on samoja oireita ja kyllä hän vaan silti tulee töihin.
Siis tuo lafka on täysin läpi mätä.Onneksi itse pelastin itteni ja otin loparit, sen jälkeen avautuikin mahdollisuus päästä suomalaiseen yritykseen, jossa työntekijän hyvinvointi on prioriteetti 1. Ja ihmeteltiin silmät pyöreinä normalin toimintatapoja kun kerroin heille.
Yt. Entinen normalin työntekijä, vähän vajaa 2-vuotta kestin puljussa, enään en ikinä mene.
voiko joku kopioida jutun tähän?
Muistan normalissa yhden tapauksen missä pomo tylytti yhtä naista joka oli tehnyt 9 tunnin vuoron ilman taukoja. Tyttö itki ja pomo vaan sanoi että sinun pitää tehdä paremmin. Seurasin sitä sivusta siinä ja menin sanomaan sille pomolle että olet sairas paska.
Ei hemmetti. Onko koko kaupan alalla yhtäkään kauppaketjua, jossa myyjiä kohdellaan hyvin? Tokmanni, Kesko, Change, ja lukuisat muut olleet myös otsikoissa samoista aiheista vuosien varrella. Nyt sitten myös Normal.
Missä tässä maassa voi käydä enää ostoksilla? Varsinkin vähävaraisena?
Saako tuolla siis joku pisteen pikkupomo toteuttaa itseään vai onko toiminta isojen pomojen siunaamaa tai peräti määräämää?
Sekä että. Apulais- sekä myymäläpäälliköllä samat paineet aluepäälliköiltä, mitä myyjillä heistä. Kaikki stressi puretaan vaan lähinnä myyjiin, he kun ovat heikoimassa asemassa ja niitä jotka tekevät myymälässä sen konkreettisen työn. Helppo heitä syyttää kaikesta.
T:normalilaine pk-seudulta
Vierailija kirjoitti:
Saako tuolla siis joku pisteen pikkupomo toteuttaa itseään vai onko toiminta isojen pomojen siunaamaa tai peräti määräämää?
Vastaus:
Sekä että. Apulais- sekä myymäläpäälliköllä samat paineet aluepäälliköiltä, mitä myyjillä heistä. Kaikki stressi puretaan vaan lähinnä myyjiin, he kun ovat heikoimassa asemassa ja niitä jotka tekevät myymälässä sen konkreettisen työn. Helppo heitä syyttää kaikesta.
T:normalilaine pk-seudulta
No mitä siellä on tapahtunut? Arvatenkin ei ole perehdytystä tehty ja sitten kun tulee mokia niin saa kuulla olleensa juuri se, joka mokasi?
Vierailija kirjoitti:
Muistan normalissa yhden tapauksen missä pomo tylytti yhtä naista joka oli tehnyt 9 tunnin vuoron ilman taukoja. Tyttö itki ja pomo vaan sanoi että sinun pitää tehdä paremmin. Seurasin sitä sivusta siinä ja menin sanomaan sille pomolle että olet sairas paska.
Tauot on lakisääteisiä eli niitä ei voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Paska valuu alaspäin, että eiköhän ohjeet toimintaan tule ylhäältä päin. Omassa työpaikassa ainakin kaikki työolojen tai etujen heikennykset tulee johdolta ja valuu aluejohtajien kautta meidän niskaan. Se on se loputon ahneus. Yritetään repiä jokainen penni irti työntekijän selkänahasta.
Taas esimerkki miesvihasta. Naisia ei saa kyykyttää, mutta miehiä saa.