Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT : Työnhaun suuri sumutus

Vierailija
15.12.2025 |

"Löysimme muun muassa työpaikan, johon oli haettu tekijää samalla ilmoituksella 46 kertaa. Työmarkkinatorilta kerättävässä työnvälitystilastossa se laskettiin 46 avoimeksi työpaikaksi."

https://share.google/gmSvW7VCaCPDR5TAH

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa rekryfirmoja on perustettu luultavasti  henkilötietojen kalastelua ja myymistä varten. Eivät välttämättä edes työllistää ketään joka tekisi mitään varsinaista työnvälitystä koskevaa. 

Vierailija
62/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka 8 eri rekryfirmaa julkaiseen saman työnhaun, jossa on kuitenkin paikka vain 1 tekijälle, niin tilastoihin tämä tulee kahdeksana työpaikkana. Aikamoista tilastovääristymää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen koittanut saada töitä soittamalla suoraan yrityksiin, mutta eipä ole tärpännyt. Yleensä siellä ollaan ärtyneitä siitä, että edes soitan. 

Vierailija
64/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi perustaa joku sivusto mihin voisi listata näitä huijari firmoja ja työpaikkoja, tietäisi jengi varoa.

Vierailija
65/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin hyvä, että yle tekee juttua tästäkin asiasta. Tulee asian laita tieoon niillekin, jotka eivät ole joutuneet töitä hakemaan. Yleensä jutut on yrittäjistä, jotka valittelee, ettei saa työntekijöitä töihin. Noissa jutuissa ei kuitenkaan ole selvitetty, että millaisilla ehdoilla, sopimuksilla ja millaisella palkalla niitä töitä olisi tarjolla. 

Vierailija
66/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikka on ilmoitettu niinkin vähän kuin 10 kertaa, sitä ei pidä kirjata edes yhdeksi työpaikaksi. Selvää on, ettei mitään ole tarjolla. 

Vierailija
67/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääri harva työpaikka on missään näkyvillä. Itse olen työt aina saanut soittamalla niin kauan firmoja läpi et töitä saanu ja koskaan ei kauaa mennyt. Nyt olen parikyt vuotta ollut yrittäjänä ja kukaan ei ole ikinä töitä kysynyt. Olen sitten palkannut sukulaisia ja ystäviä. Kiireiset yritykset ei ehdi ilmoituksia ja hakuprosesseja vetää läpi, toivotaan vaan että joku soittaisi ja kysyisi töitä mut ei, ei ikinä.

Joskus hain johonkin avoinna olevaan mutta ei mua sitten valittu 9045 ihmisen joukosta. Miten joku edes kuvittelee että olis mahiksia johonkin julkisesti avoimeen paikkaan? 

No kerro tarkemmin, miksi kuvittelit, että sinulla olisi ollut mahiksia tuohon työhön? Vai onko niin, että on kiva arvostella vain muita, vaikka itse olet ihan samanlainen?

Vierailija
68/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaan kommenttia Ylen keskustelusta: 

"EK on jo vuosia vaatinut maahan lisää maahanmuuttoa (=halpatyövoimaa) perusteenaan lisääntyneet avoimet työpaikat. Nyt heidän jäsenyritykset ovat EK:n pyynnöstä pitäneet yllä harhaluuloa totuutta huomattavasti suuremmasta työvoimapulasta. 

... 

paljastui se katkera juoni, jossa eduskunnassa riidelty, nimenomaan EK:n tavoittelema ja sitten saavutettu heikentynyt työntekijän irtisanomissuoja sekä palkan paikallissopimukset helpottavat mm. huonompien palkkojen maksua ja kalliiden työntekijöiden irtisanomista, koska halpoja työhön tulijoita valtavasta työttömien armeijasta riittää. Olen huolestunut maamme rappioituneesta moraalista jota porvarihallituksemme ruokkii. "

Saatko palkkaa siitä miälä jaksa selitellä, kyllä teidän touhunne on hyvin lukijoiden nähtävissä.

Tässä nykymaailmassa on turha kuunnella mitä ihmiset itse väittää olevansa kun teikäläiset valehtelee tuota jatkuvasti. Katsotaan vaan mitä sanotaan ja sitten katsotaan kuka hyötyy ja hetkessä selviää puhujakin ja motiivi spämmille. 

Ok, minun puolestani saat jatkaa harhoissasi 😅 Mutta ihan mielenkiinnosta, keitä "me" sitten olemme mielestäsi? 

Vierailija
69/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seuraan lähestulkoon päivittäin Työmarkkinatorin työpaikkoja Helsingissä (olen tehnyt näin jo vuosia). Huomaan siis todellakin, kun joku uusi rekryfirma on perustettu. Ne laittavat aina kerralla monta ilmoitusta, ja usein niissä lukee esim. 

Avoin haku siivoustöihin

Avoin haku kaupan töihin

Avoin haku toimistotöihin

Avoin haku hyllyttäjäksi

Jne.

Täysin geneerisiä ilmoituksia, joihin varmasti moni uusi työnhakija haksahtaa ja lähettää yhteystietonsa. Sitä paitsi 'avoin haku' on normaalisti tarkoittanut sitä, että työnhakija lähettää sellaiseen paikkaan hakemuksen, josta ei ole ilmoitettu. On ihan absurdia, että rekryfirma ilmoittaa lehdessä avoimesta hausta. Mitään paikkaa ei heillä siis ole, vaan kalastelevat tietoja. 

Ihan ensimmäiseksi Työmarkkinatorin pitäisi kieltää ilmoitukset, joissa lukee Avoin haku. Tosin kohta sitäkin kieltoa kierrettäisiin. 

Vierailija
70/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääri harva työpaikka on missään näkyvillä. Itse olen työt aina saanut soittamalla niin kauan firmoja läpi et töitä saanu ja koskaan ei kauaa mennyt. Nyt olen parikyt vuotta ollut yrittäjänä ja kukaan ei ole ikinä töitä kysynyt. Olen sitten palkannut sukulaisia ja ystäviä. Kiireiset yritykset ei ehdi ilmoituksia ja hakuprosesseja vetää läpi, toivotaan vaan että joku soittaisi ja kysyisi töitä mut ei, ei ikinä.

Joskus hain johonkin avoinna olevaan mutta ei mua sitten valittu 9045 ihmisen joukosta. Miten joku edes kuvittelee että olis mahiksia johonkin julkisesti avoimeen paikkaan? Töitä haetaan yrityksiin soittamalla, niinkuin kautta aikojen.

Älkää jauhako trollipaskaa. Firmat eivät halua yhtään soittoa eivätkä ylimääräisiä ovessaroikkujia!! 

Yritys, joka ei halua hyvää ja motivoitunutta työntekijää, voi aina suorista yhteydenotoista kieltäytyä. Työnhakijan tietoon tulee ainakin huono firma, johon ei kannata omaa aikaansa tuhlata.

Vierailija
71/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEHA-keskus on yllättynyt, koska ovat luottaneet yrityksiin eivätkä ole valvoneet lainkaan, miten ne käyttävät verovaroin ylläpidettyä työmarkkina-aiustaa.

Ilmeisesti KEHAn epäluottamus kohdentuu vain työttömiin ja resurssit on kohdennettu "valetyöttömien" jahtaamiseen, jotta saadaan katkaistua mahdollisimman monen työmarkkinatukien maksaminen kaikenlaisiin mielivaltaisiin syihin vedoten. Kafkamainen laitos pystyy leipomaan lähes kenestä tahansa yrittäjän, opiskelijan tai "omaan työhön työllistyvän", jolloin tukien maksu katkeaa sanan tien.

Vierailija
72/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työillisyysviranomainen yllättyi ilmiöstä. Seuraavaksi yllättyy varmaan Orpo.

Ilmainen vinkki: Sanktiovero näille puliveivareille/ ym. yrittäjille, jotka kusettavat työttömiä, työvoimaviranomaisia ja suomalaisia veronmaksajia.

Vierailija
73/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs minä tietäisin soittaa teille ja kysyä töitä, jos teillä ei ole ikinä mitään ilmoituksia missään enkä ole teistä muutenkaan ikinä kuullut? Jos hakee vain netistä tietyn alan yrityksiä tietyllä paikkakunnalla ja soittaa listan läpi, niin suurin osa sanoo, että ei ole juuri nyt tarvetta. Tosi monillahan on nyt nimenomaan väen vähennys menossa. Ei ole oikein järkevää ajankäyttöä tuollainen päätön läpisoittelu.

Vierailija
74/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunnallani on yksi yritys ilmoittanut (n. 200-300 työpaikkaa) yhteensä 14 eri työpaikkaa tämä vuonna, yhteenkään ei ole palkattu ketään, kun tekijä löytyikin firman sisältä.

Ihmettelenkin olisiko alun perin pitänyt kysellä firman sisältä, eikä lähteä ilmoittamaan paikkoja avoimeksi.

Kuulemma "ei varmistettua tietoa" osa työntekijöistä tekee yrityksessä useamman ihmisen työt loputtomina ylitöinä. En vain tajua miksi ilmoitetaan ja sitten perutaan ilmoitus yhä uudelleen. Saako ilmoittamisesta jonkin kertakorvauksen, vai mitä ihmettä. 

Vierailija
75/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku siitä siis hyötyy taloudellisesti koska tuskin ilmaiseksi/tappiolla noita moninkertaisia haamutyöpaikkoja ilmoitellaan?

Vai liittyykö tämä siihen että muuten työtön ei voi hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa eli valtiovalta on näin mahdollistamassa huijaus työpaikat

Rekryfirmat hyötyvät kun myyvät yrityksille työntekijöitä. Tässä tapaus Finnkinosta:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5491124/hs-finnkinon-lipunmyyjaksi-neli…

Pelkkään rekryyn taisi mennä enemmän rahaa kuin mitä valituille osa-aikatyöläisille maksettiin palkkaa. 

Vierailija
76/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KEHA-keskus on yllättynyt, koska ovat luottaneet yrityksiin eivätkä ole valvoneet lainkaan, miten ne käyttävät verovaroin ylläpidettyä työmarkkina-aiustaa.

Ilmeisesti KEHAn epäluottamus kohdentuu vain työttömiin ja resurssit on kohdennettu "valetyöttömien" jahtaamiseen, jotta saadaan katkaistua mahdollisimman monen työmarkkinatukien maksaminen kaikenlaisiin mielivaltaisiin syihin vedoten. Kafkamainen laitos pystyy leipomaan lähes kenestä tahansa yrittäjän, opiskelijan tai "omaan työhön työllistyvän", jolloin tukien maksu katkeaa sanan tien.

Virkamies ei tee mitään mitä ei ole erikseen jossain ohjeessa käsketty tekemään ja sanottu erikseen että tämä on sinun vastuullasi. Noiden paikkailmoitusten valvonta ei selvästikään ole kenenkään vastuulla. Ja tuo työttömän piiskaaminen ja kontrollointi ja pakottaminen tekemään sitä sun tätä taas on suoraan koko työministeriön/työkkärin koneiston päätavoite. Ei nuo tee mitään muuta paitsi kyylää työttömiä ja tekee raportteja omista puuhasteluistaan.

Muistan kun satonenkin uhosi ennen ministerinkauttaan muuttavansa nyt monia asioita. Pari viikkoa aloitettuaan tuollekin kait sitten selvisi ettei koko ministerinhommalla ole mitään virkaa ja puheet kääntyi 180 astetta entisen meiningin puolusteluun. 

Vierailija
77/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä seuraan lähestulkoon päivittäin Työmarkkinatorin työpaikkoja Helsingissä (olen tehnyt näin jo vuosia). Huomaan siis todellakin, kun joku uusi rekryfirma on perustettu. Ne laittavat aina kerralla monta ilmoitusta, ja usein niissä lukee esim. 

Avoin haku siivoustöihin

Avoin haku kaupan töihin

Avoin haku toimistotöihin

Avoin haku hyllyttäjäksi

Jne.

Täysin geneerisiä ilmoituksia, joihin varmasti moni uusi työnhakija haksahtaa ja lähettää yhteystietonsa. Sitä paitsi 'avoin haku' on normaalisti tarkoittanut sitä, että työnhakija lähettää sellaiseen paikkaan hakemuksen, josta ei ole ilmoitettu. On ihan absurdia, että rekryfirma ilmoittaa lehdessä avoimesta hausta. Mitään paikkaa ei heillä siis ole, vaan kalastelevat tietoja. 

Ihan ensimmäiseksi Työmarkkinatorin pitäisi kieltää ilmoitukset, joissa lukee Avoin haku. Tosin kohta sitäkin kieltoa kierrettäisiin. 

Työttömälläkin pitäisi olla oikeus yksityisyyden suojaan. Aikoinaan työttömänä ollessani muistan kuinka työkkäri sanktioiden kera uhkaili, että omaa työnhakuprofiili pitää laittaa yleiseen levitykseen nettiin. VMP. Mutta työttömällä ei ole mitään perustuslain suomaa ihmisoikeutta, jota työvoimaviranomainen ei jollaikin tavoin rikkoisi.

Vierailija
78/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ilmoituksen jättänyt työnantaja mainoshyödyn lisäksi muutakin korvausta asiasta?

Paikallinen, nyt jo toimintansa lopettanut ravintola haki koko viisivuotisen olemassaolonsa ajan työntekijää MOL:in sivuilla, mutta ketään sinne ei palkattu - työkokeilijoita käyttivät tiskareina.

Vierailija
79/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin tuodaan esille nuo sumutukset. Ja kyllä on kokemusta näistä vuokrafirmoista. Kyllä ovat rehellistä kusetusta olan takaa.  

Vierailija
80/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaakohan seuraavaksi kukaan tulla omalla naamallaan julkisuuteen sanomaan, että meillä on työvoimapula? 

Takuulla työministeri kehtaa tulla kertomaan A-Studioon, että kyse on pienen piirin satunnaisista väärinkäytöksistä. Työvoimapula on silti oikein hurjan suuri ongelma.