Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän ateistien, uskonnottomien ja ei-kristittyjen ei oikeasti tulisi viettää joulua

Vierailija
15.12.2025 |

Yksinkertaisesti pakanallista (sen enempää kuin sekulaaria) joulua ei ole eikä ole koskaan ollutkaan vaikka kristityt foliohatut, uuspakanat ja nationalistit sellaista väittääkin. Tästä syystä moni nykytutkija ja ateisti valitsee etteivät he juhli joulua ja se on heille tavallinen arkipäivä muiden joukossa. Jos kiinnostaa tietää enemmän aiheesta niin suosittelen Tim O'Neilin History for Atheists blogia:

https://historyforatheists.com/2024/12/pagan-christmas-again/

https://historyforatheists.com/2020/12/pagan-christmas/

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo

Vierailija
2/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Suomessa onneksi on uskonnonvapaus. Minä juhlin pakanallista valon taittumisen juhlaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan kai pakota viettämään

Vierailija
4/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme kirkosta eronneita jo vuosikymmenet sitten emmekä kuulu mihinkään uskontokuntaan, silti olemme ihan vimpanpäälle jouluihmisiä, talo on kohtapuolin valmiiksi koristeltu runsain ja arvokkain, osin antiikkisin joulukoristein, en ole missään nähnyt samanlaisia, vaan pelkkää muovikrääsää joka on halvannäköistäkin, kaikki loisto ja arvokkuus puuttuu niistä. Ainoat nykyisin myynnissä olevat on AmandaB tuotteita jotka edes muistuttaa kelvollisia, tarkoitan niitä havu-ja kukka yhdistelmiä.

Vierailija
5/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Suomessa onneksi on uskonnonvapaus. Minä juhlin pakanallista valon taittumisen juhlaa.

Mutta kun sellaisesta juhlinnasta tieteellistä dataa ja todisteita tehden joulua juhlivasta pakanasta valheellisen ja epähistoriallisen. Eivätkä nämä nykyajan uuspakanat edes ole mitään oikeita a aitoja muinaisuskoisia vaan ainoastaan larppaavat ja cospleyaavat muinaisia sammuneita ja kuolleita uskontoja joista ei oikeasti ja todellisuudessa tiedetä mitään kristittyjen kirjoittamien lähteiden ulkopuolella jotka on kirjoitettu paljon kristinuskon saapumisen jälkeen kristillisten linssien läpi.

Vierailija
6/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Aina ihmetyttää, kun ihmiset valittavat, ettei ole rahaa viettää joulua. Jos olet uskovainen, joulua vietetään käymällä kirkossa, ja jos et ole, ei joulua tarvitse viettää mitenkään. Itse olen agnostikko enkä juhli joulua, paitsi anopille lähetän joulukukkia, koska hän ilahtuu niistä. Talvipäivänseisausta voin viettää sytyttämällä kynttilän. Se on minulle tärkeä päivä, koska päivät alkavat pidetä.

Vierailija
7/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirkosta eronnut, mutta silti odotan ja juhlin joulua täysin siemauksin. Ihanaa rauhoittumisen aikaa, perinteisiä jouluruokia syöden ja glögiä juoden. En ota mitään stressiä joulusta.

Vierailija
8/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota ole kymmeniin vuosiin tullut vietettyäkään. Parina vuonna on ollut n. 40 sentin kuusi. 

Vierailija
9/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei me sitä oikeastaan vietetäkään, se on vaan yksi pidempi vapaa muiden joukossa. Lähdetään etelän lämpöön, syödään ihan muuta kuin jouluruokia, eikä stressata mistään. 

Vierailija
10/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, kyllä vietetään ja ihan kunnolla. Ihanaa aikaa.

Vierailija
11/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joulua, koska pidän joulun viettämisestä. En ymmärrä, miksi kaltaiseni ateisti ja nihilisti tarvitsisi joulun viettoon yhtään mitään muuta motiivia.

Vierailija
12/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirkosta eronnut, mutta silti odotan ja juhlin joulua täysin siemauksin. Ihanaa rauhoittumisen aikaa, perinteisiä jouluruokia syöden ja glögiä juoden. En ota mitään stressiä joulusta.

Millä tavoin laatikoiden, saati sian syönti kuuluu uskonnolliseen jouluun? Tai kaupallisuus muovikuusineen ja monivärisine valoineen? Ihminen voi viettää joulua tai JOULUA. Kirkolliset menot kyllä lukeutuu uskonnolliseen jouluun mutta kaikki muu hässäkkä paketteineen ei.

Vierailija
13/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän joulua, koska pidän joulun viettämisestä. En ymmärrä, miksi kaltaiseni ateisti ja nihilisti tarvitsisi joulun viettoon yhtään mitään muuta motiivia.

Saati, että mikä kuvitteellinen moraalinen velvoite voisi nihilistin pakottaa olemaan viettämättä joulua.

Vierailija
14/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti on joulua vietetty aina. Kyllä sitä on ennenkin osattu laskea, milloin aurinko saavuttaa talvipäivän seisauksen. Ja varmasti pidetty ihmeenä.

Vierailija
15/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on paljon vanhempi juhla kuin siihen 1100-luvulla päälle liimattu  lähi-itäläinen tuontiuskonto.

Persu voi siis taas työntää päänsä perseeseensä ja tukehtua.

Ja: mites hihhelien joulutunnelman kävisi jos me uskontoon vähemmän tiukasti suhtautuvat jatkaisimme seinäsi takana  remppahommissa pyhien yli. Voi vähän harras fiilis kärsiä kun betonia roilotetaan ja hiotaan 08.00-21.00

Vierailija
16/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sellaisesta juhlinnasta tieteellistä dataa ja todisteita tehden joulua juhlivasta pakanasta valheellisen ja epähistoriallisen. Eivätkä nämä nykyajan uuspakanat edes ole mitään oikeita a aitoja muinaisuskoisia vaan ainoastaan larppaavat ja cospleyaavat muinaisia sammuneita ja kuolleita uskontoja joista ei oikeasti ja todellisuudessa tiedetä mitään kristittyjen kirjoittamien lähteiden ulkopuolella jotka on kirjoitettu paljon kristinuskon saapumisen jälkeen kristillisten linssien läpi.

Mitä ateistin joulunvietto sinua kaivelee? Syön jouluna hyviä ruokia ja annan lahjoja läheisilleni. Ei se tee minusta yhtään vähempää ateistia, eikä se kuulu kenellekään, juhlinko minä joulua vai en.

Ja oletko ajatellut sellaista asiaa, että jos firma pistää ovet säppiin joulun ajaksi, niin miksi ihmeessä ateisti sinne työpaikalle itsensä tunkisi yksinään touhuamaan? Ja yhtä lailla muslimit ja hindutkin ovat oikeutettuja jouluvapaisiin työn osalta. 

Vierailija
17/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän vietän juuri niitä juhlia  mitä haluan.Joku palstalla hilluva mammeli voi taas painua Venäjälle.Joulu on vanhempi kuin raamatun kertomus

Vierailija
18/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelen vanhoja suomalaisia jouluperinteitä kuten kuusi, kunnolla syöminen, tontut ja kynttilät. Siihen mukaan roomalaisten ajan Sol Invictus eli talvipäivänseisaus. Vanhoja suomalaisia joululaulujakin löytyy, tip tap tip tap.

Jeesusten syntymät sun muut tuontiuskonnot ei kiinnosta. Kuinka moni joulua viettävä tekee muka kotiinsa seimikuvaelman?

Vierailija
19/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuusi ollut jo pakanoilla? Yritin googlata ja ekana vastaan tuli joku MeNaisten artikkeli, jossa väitettiin, että joulukuusi on luterilaista perintöä. Itse koristelen kuusen. Kaikki ne valot ja värit pimeyden keskellä - täysin pakanallista ja ihanaa! Rakastan joulussa; lukemista, kehrääviä kissoja, pirtin uunin roihua, lunta ja hiihtämistä ja puusaunassa saunomista, kutomista (lahjaksi) - tuoksuja ja makuja. En ole ikinä stressannut joulusta, mutta en ole ikinä myöskään alistunut mihinkään muottiin - äidiksi tai kristityksi. Olen elänyt omannäköiseni elämän. Ja elän sen omannäköisenä elämänä loppuun asti. Kehotan muita samaan.

Vierailija
20/105 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietäkkään joulua uskonnollisessa merkityksessä. Muuten vain tykkään kuusen ulkonäöstä valoineen ja koristeineen ym. lahjojen antamisesta lapsille. EI lapsetkaan uskonnollisessa merkityksessä vietä. Heille se jouluaatto on päivä jolloin kuusen alle tulee lahjoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän