Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT : Työnhaun suuri sumutus

Vierailija
15.12.2025 |

"Löysimme muun muassa työpaikan, johon oli haettu tekijää samalla ilmoituksella 46 kertaa. Työmarkkinatorilta kerättävässä työnvälitystilastossa se laskettiin 46 avoimeksi työpaikaksi."

https://share.google/gmSvW7VCaCPDR5TAH

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuntien ja valtion avoimet paikat ovat haussa vaikka niihin on jo katsottu sopiva työntekijä, joku joka on jo hoitanut tehtäviä mutta joka nyt vakinaistetaan. Koska laki määrää.

Tässä tapauksessa on kuitenkin kyseessä aito työpaikka. Nämä vuokrafirmat hakee tekijöitä, vaikka ei edes ole sitä oikeaa työpaikkaa. Tässä on vissi ero.

Vierailija
42/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan kommenttia Ylen keskustelusta: 

"EK on jo vuosia vaatinut maahan lisää maahanmuuttoa (=halpatyövoimaa) perusteenaan lisääntyneet avoimet työpaikat. Nyt heidän jäsenyritykset ovat EK:n pyynnöstä pitäneet yllä harhaluuloa totuutta huomattavasti suuremmasta työvoimapulasta. 

... 

paljastui se katkera juoni, jossa eduskunnassa riidelty, nimenomaan EK:n tavoittelema ja sitten saavutettu heikentynyt työntekijän irtisanomissuoja sekä palkan paikallissopimukset helpottavat mm. huonompien palkkojen maksua ja kalliiden työntekijöiden irtisanomista, koska halpoja työhön tulijoita valtavasta työttömien armeijasta riittää. Olen huolestunut maamme rappioituneesta moraalista jota porvarihallituksemme ruokkii. "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuntien ja valtion avoimet paikat ovat haussa vaikka niihin on jo katsottu sopiva työntekijä, joku joka on jo hoitanut tehtäviä mutta joka nyt vakinaistetaan. Koska laki määrää.

Tässä tapauksessa on kuitenkin kyseessä aito työpaikka. Nämä vuokrafirmat hakee tekijöitä, vaikka ei edes ole sitä oikeaa työpaikkaa. Tässä on vissi ero.

Ei ole aito avoin työpaikka. 

Vierailija
44/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtaakohan seuraavaksi kukaan tulla omalla naamallaan julkisuuteen sanomaan, että meillä on työvoimapula? Meillä onkin siis pula valvojista, jotka seuraisivat näitä haamuilmoituksia. Nyt työttömät hakee paikkoja, joita ei edes ole olemassa.

Suomalaisten poliitikkojen ongelma on, että he vihaavat työttömiä kuten osa kansastakin. Maa ei kehity eikä pääse jaloilleen kun energia menee kiusaamiseen ja siitä saatuu perverssiin nautintoon.

Tätä olen ihmetellyt koko elämäni. Mistä ihmeestä kaikki tuo viha oikein tulee? Vieläpä heikommassa asemassa olevaa kohtaan.

Sehän on vain samanlainen nokkimisjärjestys kuin kanoilla ym. Kun nokitaan tietyt yksilöt heikoiksi niin saa (tai kuvittelee saavansa) itse enemmän. Oikeasti vahvan yksilön ei tarvitse nokkia, epävarmat tekevät niin. 

Vierailija
45/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiva tietää, millaiset sanktiot tällaisesta toiminnasta on sitä harjoittaville yrityksille. Veikkaanpa, ettei niitä ole. On vain sinisilmäisesti luotettu, että kaikki toimii sääntöjen puitteissa.

Vierailija
46/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisyhteiskunta.

Vierailija
47/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku siitä siis hyötyy taloudellisesti koska tuskin ilmaiseksi/tappiolla noita moninkertaisia haamutyöpaikkoja ilmoitellaan?

Vai liittyykö tämä siihen että muuten työtön ei voi hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa eli valtiovalta on näin mahdollistamassa huijaus työpaikat

Vierailija
48/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole ollut kaikkien tiedossa? Hain kerran työkkärissä avoinna olevaa paikkaa. Hakemuksia oli tullut noin sata, mutta se laitettiin uudestaan hakuun.

Ei se kokoomuksen tiedossa ole.

Nyt kun tietävät, voivat hoitaa ne lupaamansa 100 000 uutta työpaikkaa sillä, että perustavat rekryfirman ilmoittelemaan tuon määrän paikkoja, joita ei ole. Koska näin on todistettu, että työ ei kelpaa, voidaankin leikata työttömyysturvasta.

Vierailija
49/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku siitä siis hyötyy taloudellisesti koska tuskin ilmaiseksi/tappiolla noita moninkertaisia haamutyöpaikkoja ilmoitellaan?

Vai liittyykö tämä siihen että muuten työtön ei voi hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa eli valtiovalta on näin mahdollistamassa huijaus työpaikat

Virkamiestä ei oikeasti kiinnosta koska ei nyt vaan kiinnosta eikä ole oma homma, ja toisaalta firmat näkee helpon tavan mainostaa ja kerätä henkilörekisteriä yms.

Suomessa on kuten juttukin sanoo jotain yli parituhatta vuokratyöfirmaa. Tuohan on ihan järjetön määrä kun tarkkaan mietitään. 

Vierailija
50/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä näin ollen työttömyystilastoihin ja työpaikkailmoitusten lukuihin ei voi luottaa. Totuus on paljon surkeampi.

Vierailija
51/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä käytännön hyötyä haamutyöpaikoista on muuta kuin poliittinen mielipidevaikuttaminen?

Vierailija
52/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"EK on jo vuosia vaatinut maahan lisää maahanmuuttoa (=halpatyövoimaa) perusteenaan lisääntyneet avoimet työpaikat. Nyt heidän jäsenyritykset ovat EK:n pyynnöstä pitäneet yllä harhaluuloa totuutta huomattavasti suuremmasta työvoimapulasta. 

... 

paljastui se katkera juoni, jossa eduskunnassa riidelty, nimenomaan EK:n tavoittelema ja sitten saavutettu heikentynyt työntekijän irtisanomissuoja sekä palkan paikallissopimukset helpottavat mm. huonompien palkkojen maksua ja kalliiden työntekijöiden irtisanomista, koska halpoja työhön tulijoita valtavasta työttömien armeijasta riittää. Olen huolestunut maamme rappioituneesta moraalista jota porvarihallituksemme ruokkii. "

Saatko palkkaa siitä miten monta kertaa onnistut haukkumaan EK:ta kommentissa vai miksi jankutat tuota päivästä toiseen joka ketjussa?

En nähnyt vasurihallitustenkaan 2000-luvulla tekevän ongelmalle mitään vaikka sama ongelma on ollut ainakin 2000-luvun alkuvuosista lähtien. 

Vierailija
53/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuossa se hyvä puoli, että kun selvittää samaan työpaikkaan kohdistuvat haut, niin voi ne neljä hakemusta laittaa sinne. 

Voi vuodenkin saada kulumaan, että on oikeasti kaikki hakemukset kohdistuneet samaan firmaan. 

Vierailija
54/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole ollut kaikkien tiedossa? Hain kerran työkkärissä avoinna olevaa paikkaa. Hakemuksia oli tullut noin sata, mutta se laitettiin uudestaan hakuun.

Tämäkin tuli taas päättäjille uutisena, ettei työpaikkojen määrä vastaa todellisuutta.

Ja näidenkin paikkojen laatu jäi tässäkin vähemmälle tarkastelulle.

Aika olennaista, kun osa-aikaisuuksilla ja keikoilla ei nykyään elä.

Aika pitkään on ollut tilanne TE-palveluiden ilmoittamissa avoimissa paikoissa, että korkeintaan 1/4 on kokoaikaista, yli 12 kk tai toistaiseksi jatkuvaa palkkatyötä, min. palkka TES.

Vierailija
55/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä näin ollen työttömyystilastoihin ja työpaikkailmoitusten lukuihin ei voi luottaa. Totuus on paljon surkeampi.

Tätähän tässä on kritisoitu vuosikymmenet mutta työministeriö julkaisee sitkeästi vuodesta toiseen täysin puuta heinää olevia avoimien työpaikkojen lukuja ja poliitikot vaahtoaa että kun kerran on kuukaudessa jopa 200 tuhatta avointa työpaikkaa johon ei löydy tekijää niin vika on työnhakijoissa eikä missään muussa. 

Vierailija
56/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... 

Saatko palkkaa siitä miten monta kertaa onnistut haukkumaan EK:ta kommentissa vai miksi jankutat tuota päivästä toiseen joka

Hengitä nyt hetki. Tuo ei ollut minun kommenttini vaan lainaus Ylen keskustelusta, niin kuin mainitsin. Luuletko oikeasti että vain yksi ihminen Suomessa kritisoi EK:n toimintaa? Melko harhaista. 

Vierailija
57/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin tuli taas päättäjille uutisena, ettei työpaikkojen määrä vastaa todellisuutta.

Ja näidenkin paikkojen laatu jäi tässäkin vähemmälle tarkastelulle.

Aika olennaista, kun osa-aikaisuuksilla ja keikoilla ei nykyään elä.

Aika pitkään on ollut tilanne TE-palveluiden ilmoittamissa avoimissa paikoissa, että korkeintaan 1/4 on kokoaikaista, yli 12 kk tai toistaiseksi jatkuvaa palkkatyötä, min. palkka TES.

Ja sitten vielä sekin kun haet jotain ja selviää ettei tarjottava työpaikka ole edes työpaikka vaan aliurakoitsijan paikka umpisurkealla tuntipalkalla + ei mitään luontaisetuja kun olet yrittäjä ja saat järkätä nuo omin avuin. 

Vierailija
58/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulaa esittämällä saa heikennettyä työntekijöiden palkkoja ym. oikeuksia. Mietipä ketkä hyötyy. 

Vierailija
59/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääri harva työpaikka on missään näkyvillä. Itse olen työt aina saanut soittamalla niin kauan firmoja läpi et töitä saanu ja koskaan ei kauaa mennyt. Nyt olen parikyt vuotta ollut yrittäjänä ja kukaan ei ole ikinä töitä kysynyt. Olen sitten palkannut sukulaisia ja ystäviä. Kiireiset yritykset ei ehdi ilmoituksia ja hakuprosesseja vetää läpi, toivotaan vaan että joku soittaisi ja kysyisi töitä mut ei, ei ikinä.

Vierailija
60/124 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääri harva työpaikka on missään näkyvillä. Itse olen työt aina saanut soittamalla niin kauan firmoja läpi et töitä saanu ja koskaan ei kauaa mennyt. Nyt olen parikyt vuotta ollut yrittäjänä ja kukaan ei ole ikinä töitä kysynyt. Olen sitten palkannut sukulaisia ja ystäviä. Kiireiset yritykset ei ehdi ilmoituksia ja hakuprosesseja vetää läpi, toivotaan vaan että joku soittaisi ja kysyisi töitä mut ei, ei ikinä.

Joskus hain johonkin avoinna olevaan mutta ei mua sitten valittu 9045 ihmisen joukosta. Miten joku edes kuvittelee että olis mahiksia johonkin julkisesti avoimeen paikkaan? Töitä haetaan yrityksiin soittamalla, niinkuin kautta aikojen.