Miksi et uskalla/tahdo kuluttaa rahaa?
Mistä johtuu suomalaisten haluttomuus käyttää rahaa?
Kommentit (58)
Mä uskaltaisin kyllä hyvinkin. Mutta en keksi, mihin kuluttaa. Mulla on jo kaikki mitä tarvitsen ja haluan, enkä osta käytännössä muuta kuin ruokaa. Palveluihin ja elämyksiin saisi tietysti menemään, mutta olen vaan liian laiska lähtemään niitä hakemaan.
Ostan sen, mitä tahdon, en enempää.
Sitä on kiva seurailla, kuinka yrittäjä selailee älypuhelintaan toimettomana, kun minä lompsa pulskana marssin polleana ohi ilman vähäisintäkään aikomusta hyödyntää palveluitaan. Lopulta, kirsikkana kakun päällä, voinee nähdä REMAX:in kyltin ikkunassa. T. Kommari
Osa verkkokauppiaista rahastaa ja kivijalkaliikkeet. Pienituloisen ei kannata.
Mulla johtuu siitä, että yksinään ei huvita tehdä oikein mitään vaan pidemmän päälle ainoastaan tympäisee. Vaatetta ym ostan vain tarpeen mukaan enkä ole koskaan ollut mikään himoshoppaaja mutta rahaa käyttäisin mielelläni erilaisiin aktiviteetteihin ja ihan vaikka kahviloissa ja ravintoloissa käymiseen jos ei aina tarvitsisi mennä ja tehdä kaikkea yksin.
Rahalla ei valitettavasti saa sitä mitä itse olen vailla ja se mitä rahalla saa on jo aika pitkälti hankittuna.
Kun ei ole varmuutta kauanko tämä työttömyysjakso kestää. Voi kestää viikon. Todennäköisesti 4 kk, mut sekään paikka ei ole koskaan varma.
Pakko oli säästää 6 kk palkasta puolet. Ja kun sitä ennen joutui karsimaan kuluja. Huomasi, ettei edes tarvitse sitä, mistä luopui.
Koska tuloja ei juurikaan ole enkä halua syödä säästöjäni kauhean nopeasti.
No, itse säästän koska nykyhallitus on leikannut turvaverkot eikä koskaan tiedä jääkö työttämäksi tai sairastuu vakavasti. Minulla on asuntolainaa ja lapsia ja olen tehnyt laskelmia miten selviäisin leikatulla ansiosidonnaisella ja ne ei näytä hyviltä. Lisäksi alallani ei ole työpaikkoja ja kaikialla on yt:itä. Ja asunnon arvo laskenut ja myyntiajat ovat pitkät.
Säästäminen tuo minulle jonkilaista hallinnan tunnetta, joka pitää minut jotenkin järjissäni.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskaltaisin kyllä hyvinkin. Mutta en keksi, mihin kuluttaa. Mulla on jo kaikki mitä tarvitsen ja haluan, enkä osta käytännössä muuta kuin ruokaa. Palveluihin ja elämyksiin saisi tietysti menemään, mutta olen vaan liian laiska lähtemään niitä hakemaan.
Jep. Korona-aika sai tajuamaan kuinka kivaa on olla ihan luvan kanssa laiska ja jumittaa kotona. Jotenkin se oli yllättävänkin iso helpotus luopua entisestä elämäntyylistä.
Siksi koska ei tarkoitus olla enää työelämässä 50+, siksi olen koko ikäni säästänyt pienestä palkasta.
Perusasioihin kulutan ja pitää saada säästöönkin jotain. Ainakin epassi rahat kyllä käytän. Ostin jo ens kesälle festari lipun ja pitää käydä yks keikkalippu vielä hakemassa.
Ostan mitä tarvitsen, tarvitsen vain niin kovin vähän. Hyvä ettei kilpavarustelu koskaan kiinnostanut, nyt kun palkka alkaa vitosella, niin yli jää väkisinkin.
Mitä sillä kuluttamisella tarkoitetaan? Itse käyn kyllä yleensä ainakin kerran viikossa lounasravintolassa syömässä työkavereitten kanssa, käydään useita kertoja vuodessa erilaisissa superparkeissa, kylpyöissä jne. lapsen kanssa. Kotiin ostetaan, ruokaa, vaatteita, varusteita. Meillä on ensi vuonna taloyhtiössä isompi remppa, jonka kustannus meille on n. 20 000, Kyllä sitä rahaa kuluu vaikka ei erityisiä kulutusjuhlia vietä.
Vierailija kirjoitti:
No, itse säästän koska nykyhallitus on leikannut turvaverkot eikä koskaan tiedä jääkö työttämäksi tai sairastuu vakavasti. Minulla on asuntolainaa ja lapsia ja olen tehnyt laskelmia miten selviäisin leikatulla ansiosidonnaisella ja ne ei näytä hyviltä. Lisäksi alallani ei ole työpaikkoja ja kaikialla on yt:itä. Ja asunnon arvo laskenut ja myyntiajat ovat pitkät.
Säästäminen tuo minulle jonkilaista hallinnan tunnetta, joka pitää minut jotenkin järjissäni.
Tämä!
Mitä enemmän minulla on rahaa, sitä nuukampi olen. Raha tuo tietynlaista turvallisuuden tunnetta. Raha saa minysta ainakin järkevämmän kuluttajan: onko asia x sen arvoinen, että se tekee tiliin summa x kokoisen loven. Aika moni höpö höpö asia jää ostamatta loppupeleissä.
Vastaus 1: perussuomalaisten puolue
Vastaus 2: kansallinen kokoomus
Ei ole mitään, mitä tarvitsisin tai haluaisin ostaa.