Missä vaiheessa jouluvalmistelunne ovat?
Minulla on muovikuusi koristeltuna ja olen ostanut piparitaikinaa, mutten saa aikaiseksi leipoa. En ole kuunnellut yhtään joululaulua vielä, eikä ole oikein joulutunnelmaa. Oletteko te vielä asennoituneet jouluun, tai tehneet ruokia valmiiksi?
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihan levällään, ei edes siivousta tehtynä. Ei vaan jaksa. Ei jaksa, kun jalatkin on vielä ihan levällään ja siksi väsymys.
Hyvässä vaiheessa on, juu. Ai niin, eihän se Ap:lle kyllä kuulukaan mitään.
Kiitos kivasta ketjusta, vaikka tähänkin muutama ankeuttaja eksynyt..
Jouluvalmistelut ovat ihan hyvässä vaiheessa. Kausivalot laitettu ulos marraskuussa, samoin ikkunoille. Joulukalenterista avataan luukku joka päivä, ja joululaulujakin on valikoiden kuunneltu jo joitakin viikkoja. Joulukuusi koristeltiin heti itsenäisyyspäivän jälkeen, ja pikkuhiljaa olen laittanut muitakin koristeita paikoilleen.
Muuten olen pyrkinyt yksinkertaistamaan kaikki järjestelyt, koska työ imee kaikki energiat tällä hetkellä. Ruuat tilaan parissa erässä kaupasta, päivä pari ennen aattoa käväisen vielä nopeasti hakemassa kalat ja kasvikset sekä joulupöydän viinit. Kinkku menee uuniin aaton aattona, samoin silloin teemme rosollin ja perunasalaatin. Punainen hapankaali on fermentoitumassa. Laatikot ja kalat ostan valmiina, ehkä hieman tuunaan jos siltä tuntuu. Riisipuuron teen aattoaamuna uunissa, hautuu siellä, niin ei tarvitse vahtia pohjaan palamista tai kuohumista. Meille tulee aattona perhettä kylään ja syömään, mutta yritän vetää homman läpi kummempia stressailematta. Lahjat hoituvat pääosin sillä, että pukki käy pankissa. Yhden kortin lähetin viime tingassa vanhemmalle sukulaiselle, jonka tiedän kortteja odottavan.
Tulevana viikonloppuna siivotaan niin, että näyttää tarpeeksi puhtoiselta, onneksi koti on aina perussiisti. Joskus aiemmin oli paineita suorittaa ns. joulusiivous kaappeja myöten, mutta sen yli onneksi päästy :)
Ulkolyhdyssä polttelen öljykynttilää läpi joulukuun.
Ihanaa ja rentoa joulua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Mun joulujuttu on Koskenlaskija-sulatejuusto. Toivoin lapsenakin joululahjaksi, kun muut ei perheessä oikein tykänny. Tais olla Linna-merkkistä toive. Joskus Viola, Olavi vihreässä lasissa.
Punajuuripiparjuurisalaatti mulle, sienisalaatti miehelle. Sit savulohi mulle, kylmäsavu puolisolle.
Lootia jotain. Pieni kinkku. Luumurahka.
Valkataan just ne, mistä ite tykätään. Silli jees, rosolli no no.
Siis mitä tarkoitat? Violalla tai Linnalla ei ole mitään tekemistä Koskenlaskijan kanssa. Ihan eri tuote, no, toki sulatejuustoja kaikki.
T. Koskenlaskijan ystävä
Kaikki oli valmista jo itsenäisyyspäivänä. Viikonloppuna on kaikki ruoat syöty ja maanantaina otetaan koristeet pois sekä viedään kuusi pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun joulujuttu on Koskenlaskija-sulatejuusto. Toivoin lapsenakin joululahjaksi, kun muut ei perheessä oikein tykänny. Tais olla Linna-merkkistä toive. Joskus Viola, Olavi vihreässä lasissa.
Punajuuripiparjuurisalaatti mulle, sienisalaatti miehelle. Sit savulohi mulle, kylmäsavu puolisolle.
Siis mitä tarkoitat? Violalla tai Linnalla ei ole mitään tekemistä Koskenlaskijan kanssa. Ihan eri tuote, no, toki sulatejuustoja kaikki.
T. Koskenlaskijan ystävä
No noita muita ei enää oo. Siksi Koskenlaskijaa nykyään.
Joulukuusi koristeltu (aito) ja kaikki muut joulukoristeet laitettu kotia koristamaan. Joululahjat paketoitu, joulupukki tilattu. Viikonloppuna saunan pesu. Hyvin säilyvät ruuat hankittu.
En valmistele joulua muuten, kuin ostan jouluruokia. Joulusiivousta en ole koskaan harrastanut. Sama läävä kelpaa joulunakin, kun yksin asuu ja viettää joulua.
ei oikein meinaa olla joutunnelmaa kun ei ole lunta :((
Hetken mielijohteesta pesin äsken liesituulettimen. Kai sen jouluvalmisteluksi voi laskea. Edellisestä kerrasta olikin vuosia. Kestokuusi pystytetty, mutta koristelu jää huomiseen. Sekin vähän huonolla omallatunnolla, lapsuudenkodissa kuusi koristeltiin vasta aattoaamuna. Matto käynyt pesulassa, lahjat ostettu ja paketoitu. Ruokalista laadittu, se tavallinen, valmista kinkkua ja Saarioisten äitien tekemät laatikot. Ne hankin ensi viikolla. Sitten vain odotan tyttären perhettä jouluaterialle. Rauhallista, kiireetöntä joulua, muutama hyvä kirja ja kohtuudella suklaata meille kaikille!
Vierailija kirjoitti:
ei oikein meinaa olla joutunnelmaa kun ei ole lunta :((
Ei ole monessa maassa koskaan ja hyvin löytävät joulutunnelman.
Ostoslistalla vielä: Kantolan piparit (parhaita), suolakeksit, smetana ja perunalaatikko. Vähän alkoa ruokajuomaksi ja juustojen kanssa nautittavaksi.
Kaikki muut on hankittu, torttutaikina, kinkkua, kalaa ja lanttulaatikkoa pakkasessa, siellä viikko sitten leipomani pullatkin, etten niitä syö ennen aikojaan ;) Sienikuutiot, hillosipulit, punajuuret ja suolakurkut purkeissaan. Luumuhilloa ja juustoja jääkaapissa. En tee rosollia vaikka tykkäänkin pilkkoa, saa ottaa lautaselle sitä mistä itse tykkää. Pilkkomista vain sipulit sienisalaattiin.
Vain minä ja lapseni nauttimassa rauhallisesta joulusta.
Joulukoristeita olen laitettu itsepäisyyspäivän jälkeen sen verran kuin laitan, eli aika vähän: minikuusi keijuvaloineen ja muutamat tontut.
Jouluna kynttilöitä ja jouluradiota luomaan tunnelmaa ja tietysti Lumiukko ja Lumikoira ne "pakolliset" katsottavat ;)
Hyvää Joulun odotusta kaikille
P.S. Siivousta niin vähän kuin kehtaan
Jatkan: lahjomista emme ole harrastaneet muutamaan vuosikymmeeen.
Olen saanut kohta vaihdettua joulutapetit ja mies on ollut heinäkuusta ajamatta partansa. Värjäämme sen huomenna harmaaksi.
Eniten joulussa pidän sen odottamisesta, aloitan oman joulunajan 1. adventtina jos se osuu marraskuulle tai sitten joulukuun 1. päivänä. Itse aatto ja joulupäivät suurella sukuporukalla eivät valitettavasti ole sitä, mitä joululta kaipaan. Liian hektistä ja meluisaa, mutta rakastan heitä kaikkia toki paljon.
Kotona valmistelen joulua koristelemalla kattokruunun, jouluvalot pihakuuseen, kranssi oveen, lyhtyjä palamaan, hyasintit ja valotähti ikkunalle ja leivon valmiiksi piparit, taatelikakut ja tähtitortut. Spotifyssa on monta itseni kasaamaa jouluista soittolistaa eri tunnelmiin ja ne soi arkipuuhastelun taustalla paljon.
Puolison kanssa käymme iltakävelyillä fiilistelemässä muiden kausivaloja, mukana glögiä ja pipareita ja katsomme muutaman jouluelokuvan viikossa, yleensä syömme joulun ainoat konvehdit näiden äärellä. Käymme myös kukkakaupassa lahjoittamassa joulukukkia yksinasuville senioreille sekä rahaa joulukeräyksiin.
Ollaan vielä reissussa etelässä. Mitään valmisteluja ei ole tehty ja palataan vasta 22.12. Sitten pitäis tehdä laatikot ja jouluvalmistelut. Ei mitään kiirettä 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Koskenlaskijan ystävä
No noita muita ei enää oo. Siksi Koskenlaskijaa nykyään.
Onhan Violaa kyllä?
Ihan hyvällä mallilla. pikku hiljaa olen joulua rakennellut itsenäisyyspäivästä lähtien.
Muovikuusi koristeltu, joulutähtiä ja tonttuja ja tuikkuvaloja viritelty. Verhoja en ehkä vaihda.
Laatikot on tehty pakkaseen. sinapin keitin eilen.
Ruokapuolikin hommattu lähes kokonaan. Lista puuttuvista on laadittu.
Siivous(haaveissa) vielä saunan pesu. Maailmani ei kaadu jos tätä ei tapahdu!
Kinkun otan tänään illalla sulamaan jääkaappiin.
Lahjojen kääriminen papereihin puuttuu mutta koska niitä on vähän niin ei siinä mene kauaa aikaa.
Akka ja pennut on jo ajettu pihalle, itse aukaisen tässä taas jouluviinoja......ja kohta menen panemaan naapurin leskirouvaa...............
-eli hyvällä perinteisellä mallilla ollaan
M69