Missä vaiheessa jouluvalmistelunne ovat?
Minulla on muovikuusi koristeltuna ja olen ostanut piparitaikinaa, mutten saa aikaiseksi leipoa. En ole kuunnellut yhtään joululaulua vielä, eikä ole oikein joulutunnelmaa. Oletteko te vielä asennoituneet jouluun, tai tehneet ruokia valmiiksi?
Kommentit (348)
Lahjat ostettu ja paketoitu, kuusi koristeltu, laatikot, joulukakut ja pullat tehty pakkaseen. Aaton aattona vielä viimeiset valmistelut, kinkun paistaminen ja kaupasta täytyy hakea kalat ja leivät.
T. Joulumuori
Vierailija kirjoitti:
Lahjat ostettu ja paketoitu, kuusi koristeltu, laatikot, joulukakut ja pullat tehty pakkaseen. Aaton aattona vielä viimeiset valmistelut, kinkun paistaminen ja kaupasta täytyy hakea kalat ja leivät.
T. Joulumuori
Viittisitkö vilkaista saunaan, kun pukki on siellä kuulemma jonkinlaisessa pulassa, kuulemma?
Tänään ostin maksalaatikkoa. Aattona on puoleen hintaan jouluruokia Cittarissa. Ainakin joskus oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "jouluvalmisteluja". Koko joulu on aivan 💩-juhla. ihmisillä vaan rahanmenoa.
Joo! Olen ihmetellyt miten jengillä on varaa siihen
Jouluun menee kyllä liikaa rahaa monilla, mutta ennen kaikkeahan kyse on tunnelmasta jonka voi luoda vaikka yksin ja halvallakin. Siisti koti (ainakin oleskelutilan ja keittiö), himmeä valaistus, tuikkuja ja joulutähti/kynttelikkö. Perunoista ja porkkanoista voi tehdä itse laatikot (jos tykkää), eikä ne kalliita ole valmiinakaan. Itse tehtyä saaristolaisleipää tai sämpylöitä. Kinkun sijasta voi hankkia vaikka leikkelekinkkupaketin. Sinapin ja laatikoiden & pakasteherneiden kera ihan kelpo korvike. Suklaalevy, joululauluja radiosta, hyvä kirja kirjastosta. Jouluohjelmat telkkarista viltin alla. Iltakävely hämärässä ja kahvi/tee/glögi ja ehkä riisipuuro sen jälkeen lämpimässä kodissa. Saunaan, jos mahdollista. Ei jouluun välttämättä hössötystä tai isoa omaisuutta tarvita.
Joulurauhaa ja tunnelmallista joulua kaikille!
Ruoat pitää ostaa ja sauna+kylppäri odottaa pesemistä.
Pikkukuusi kaivetaan esiin viikonloppuna.
Kylppäri ja sauna kuurattu, torttuja ja pipareita leivottu jo pariinkin otteeseen ja kinkku hankittu. Muuten kaikki mullin mallin, lähes kaikki lahjat ja ruoat ostamatta, muu kämppä siivoamatta, suurin osa koristeista laatikoissa (odottaa siivousta). Mutta eiköhän tämä tästä.
Lahjat ostettu, vielä kaksi tai kolme ostan tänään. Mitään ei ole paketoitu. Kuusi koristeltu, pipareita leivottu ja joululauluja kuunneltu, lisäksi joulukirja kuuntelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään ostin maksalaatikkoa. Aattona on puoleen hintaan jouluruokia Cittarissa. Ainakin joskus oli.
Ei maksalaatikko ole jouluruoka. Sitähän ostavat köyhät pitkin vuotta tarjouksista.
Niin, jotkut haluavat harjoittaa kurjuuden maksimoimista.
Lahjat ostettu ja leivonnaiset valmiina pakastimessa. Alkuviikosta teen kotikalja ja piimäjuuston. Sitten tiistaina kinkun paisto ja imelletty perunalaatikko. Lanttulaatikko kaupasta. Viikonloppuna kuusen koristelu.
Sanoisin, että hyvässä vaiheessa. Lohi ostamatta, ostan sen aatonaattona kalakaupasta.
Iipeetä vaille valmista. Ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä joulu?
Vietän valonjuhlaa talvipäivänseisauksena, 21.12..
Etkö tosiaan tiedä mikä on joulu? Miksi päätit avata koko ketjun kun (muka) joulu on sinulle tuikituntematon? Kerro nyt sitten miten vietät valon juhlaa ja miten olet sitä valmistellut niin on edes jotain järkeä kommentissasi.
Vierailija kirjoitti:
ATEISTIT EI VIETÄ JOULUA, HEILLE SE ON KULUTUS/MATERIA JUHLA JOSSA KOROSTAVAT OMIA LIHALLISIA HIMOJAAN JA ITSEKKÄITÄ HALUAAN MULLEKAIKKIHERINYT TYYLIIN.
Olen eri mieltä. Toki meitä on moneen junaan mutta yksinkertaistaen sanoisin ettei kynttilät, kuusi, hyvä ruoka ja yhdessäolo yms ole mitään hedonistista hetimullekaikkityyliä.
T:uskova kristitty
Eipä ole varaa viettää joulua. Dyykkasin kuitenkin lanttu- ja porkkanalaatikkoa, joissa parasta ennen -päivä 20.12, niin josko ne jouluaattoon säilyvät. Saa syödä edes jotain jouluruokaa. Riisipuuroonkin saattaa saada rahat kasaan vaikka pulloja keräämällä ja ehkä löydän Prisman ilta-alesta punalaputettuna vielä jotain leikkelettä niin voin kuvitella syöväni joulukinkkua. 🥲
Joulukortin lähetin jo kuun alussa. Lahjat on hankittu ja paketoitu. Asunto siivottu ja koristeltu, vielä viikonloppuna kevyt siivous ennen rauhoittumista :) Jouluruoat suunniteltu ja valmistusvastuut jaettu, tuoretavara kaupasta myöhemmin. Teen itse suolaisen piiraan, mies kinkun, mummo ja pappa keittää puuron ja leipoo. Valmislaatikot ja muut kaupasta.
Ei missään vaiheessa, en vietä perhejoulua en käy sukulaisilla yms. Moni jaksaa vouhkata tästäkin kulutusjuhlasta. Ei koristeita, ei jouluruokia ei stressiä:)
laatikot on tehty, kinkku ei kuulu meikäläisen jouluun, en halua osallistua siihn brutaaliin pikkupossujen lahtaukseen.
Menkää itse tappamaan possunne, jos haluatte veristä kinkkuanne mässyttää, varmaan säästyisi monen eläimen henki, jos silmästä silmään joutuisitte omin käsin lahtaamaan oksettavat kinkkunne.
Jep, hyvää jolulua vaan.
Lentoliput tilattu, matkustamme Saksaan appivanhempien luo. Myös pienet suomalaiset lahjat heille hankittuna ja paketoituna. Muutaman ystävän kanssa vietämme meilä glögi-illan pe 19.12. ja sitä varten laitan jotain pientä purtavaa. kodin joulukoristelut rajoittuvat pariin kynttelikköön ikkunoilla, koska palaamme kotiin vasta Loppiaisen aikaan.
Joulu peruttu. Joulupukki saikuttaa. Säkit juuttuneet lauteiden väliin.