Missä vaiheessa jouluvalmistelunne ovat?
Minulla on muovikuusi koristeltuna ja olen ostanut piparitaikinaa, mutten saa aikaiseksi leipoa. En ole kuunnellut yhtään joululaulua vielä, eikä ole oikein joulutunnelmaa. Oletteko te vielä asennoituneet jouluun, tai tehneet ruokia valmiiksi?
Kommentit (348)
söin jo kaikki jouluruoat mutta onneksi huomenna on ruokajono ja perjantai
Ateisti -kaverini ja ala-asteen opettaja sekä erityisopettaja luuli että Jeesus oli "ä h l ä m i "
Vierailija
23.12.2025 | 17:33
niin hän väitti minulle, miten moukkamaista tietämättömyyttä ateistilla voi olla, ja vielä lasten opettaja ja kuulemma hyvä asia että jouluna ei ole kouluissa uskonnollisia traditiota, koska nekin on paimentolaisuskontoa eikä suomalaisuutta
kyllä Suomi on aivan sekaisin näiden ateistien takia! he tuskin lukevat historiaakaan mutta en tiedä mitä ne paukuttaa ateisteille siellä opettajan koulutuksessa
Jeesus oli palestiinalainen, jopa gazalainen!
2/3|
23.12.2025 | 17:36
tällaista se on nykyaika ja naispapit edustavat joogaa laulavat hundilaisuusmantroja ja hyväksyvät allahin jumalakseen ja sen päälle sateenkaarimessu homoille
Vierailija
3/3|
23.12.2025 | 17:37
kaikki hyväksytään muttei JEESUSTA SE ON TÄTÄ PEDON AIKAA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole työttömällä varaa valmistella joulua. Arkipäivän kitumalliin mennään.
Sama. Ja tunnustan että olen vähän kateellinen ja katkera ihmisille joilla korit ja kärryt täynnä kaikenlaista ja vielä viitsivät valittaa lahjoista ettei ole muka niihin varaa/meidän prinsessa/prinssi haluaa joululahjaksi vain tietynlaisen Iphodin.
Joulua voi kyllä työtönkin viettää.
Ensinnäkin rahaa voi laittaa säästöön ympäri vuoden. Kulutusvalintoja tietysti pitää tehdä. Jättää röökit ja kelakuparit ostamatta eikä kaikkea viihde-elektroniikkaakaan ihminen tarvitse varsinkaan työttömänä. Varsinkaan kalliilla osamaksujörjestelyillä.
Toisekseen jouluruoka ei ole välttämättä erityisen kallista. Pitkälti juureksiahan se on ja kinkkua saa neljän euron kilohintaan. Edullisimpia lihoja, mitä on.
Kolmanneksi, vähävaraisille on erityisesti jouluna kaikenlaisia hyväntekeväisyysjuttuja. Ruokajakeluita ja lahjakortteja jne.
Jos ei ole muka varaa jouluun, niin valehtelette tai tilanne on yksin omaa syytänne.
Minä en ole siivonnut kuukausiin. Asunto aivan sekaisin. Roskia joskus vien roskikseen.
Täällä kaatopaikalla makoilen pimeässä ja poden flunssaa. Pimeässä ei näy siivottomuus mutta pölyistä toki on.
Yleensä olen jotakin yrittänyt jouluksi siivota mutta tänä vuonna en jaksanut. Köyhyyskin vaivaa.
Hyvässä vauhdissa, olen tuhannen päissäni ja pukki tyhjensi jo säkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole työttömällä varaa valmistella joulua. Arkipäivän kitumalliin mennään.
Sama. Ja tunnustan että olen vähän kateellinen ja katkera ihmisille joilla korit ja kärryt täynnä kaikenlaista ja vielä viitsivät valittaa lahjoista ettei ole muka niihin varaa/meidän prinsessa/prinssi haluaa joululahjaksi vain tietynlaisen Iphodin.
Joulua voi kyllä työtönkin viettää.
Ensinnäkin rahaa voi laittaa säästöön ympäri vuoden. Kulutusvalintoja tietysti pitää tehdä. Jättää röökit ja kelakuparit ostamatta eikä kaikkea viihde-elektroniikkaakaan ihminen tarvitse varsinkaan työttömänä. Varsinkaan kalliilla osamaksujörjestelyillä.
Toisekseen jouluruoka ei ole välttämättä erityisen kallista. Pitkälti juureksiahan se on ja kinkkua saa neljän euron kilohin
Koska työttämällähän ei ole muita kuluja kuin viina ja rööki.
Kinkkua saa 4€/kg, jos ostaa sen +10 kilon kinkun, johon ei välttämättä ole varaa ja jota ei yksi ihminen ehdi syödä. Oman jääkaapin 14 litran pakastelokeroonkaan ei kovin paljon saa säilytykseen.
Eipä saa täällä lahjakortteja, paitsi ehkä lapsiperheet. Ruoka-avussa kävin mutta ei sieltä saanut kuin useamman pussin ruisleipää ja mozzarellaa.
Eipä tarvinnut paljon valmistella. Hain kaupasta maksalaatikon ja laitoin mikroon.
Valmistelut ovat ohitse. Sulattelu -vaihe meneillään. Perinteiset jouluruokalajit ovat melko raskaita. Runsaasti rasvaa ja sokeria. Pitänee harkita menun uudistamista jatkossa?
Huomenna tähän aikaa ohi, istutaan katsotaan telkkua rauhallista on. Kynttilät illalla hautuumaalle.