Missä vaiheessa jouluvalmistelunne ovat?
Minulla on muovikuusi koristeltuna ja olen ostanut piparitaikinaa, mutten saa aikaiseksi leipoa. En ole kuunnellut yhtään joululaulua vielä, eikä ole oikein joulutunnelmaa. Oletteko te vielä asennoituneet jouluun, tai tehneet ruokia valmiiksi?
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehty ruokia, lanttulaatikkoa, paistia, keittoa. Koristelua ei voi laittaa koska ei mahdu, ennen olen aina laittanut liinan ja kynttelikön.
Joulun ehtii tehdä vaikka aloittaisi vasta tuomaanpäivänä.
No onpa ahdasta jos ei sovi edes liina pöydälle.
Eka kommentoija taitaa olla mun ex-anoppi: kämppä lattiasta kattoon täynnä tavaraa ja kaikki tasot samoin. Sinne ei tosiaan olis mahtunut liinaa mihinkään, muista koristeista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään ostin maksalaatikkoa. Aattona on puoleen hintaan jouluruokia Cittarissa. Ainakin joskus oli.
Ei maksalaatikko ole jouluruoka. Sitähän ostavat köyhät pitkin vuotta tarjouksista.
Ei ole mennyt yhtään joulua ilman maksalaatikkoa. Minulle joulun pyhä kolminaisuus on maksa, porkkana ja lanttulaatikot. Ilman niitä ei ole joulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään ostin maksalaatikkoa. Aattona on puoleen hintaan jouluruokia Cittarissa. Ainakin joskus oli.
Ei maksalaatikko ole jouluruoka. Sitähän ostavat köyhät pitkin vuotta tarjouksista.
Ei ole mennyt yhtään joulua ilman maksalaatikkoa. Minulle joulun pyhä kolminaisuus on maksa, porkkana ja lanttulaatikot. Ilman niitä ei ole joulua!
Hyi wee ainoa syötävä tuosta on porkkanalaatikko
pöh .... ihan se joulu tulee valmistelematta .... paljon malua tyhjästä
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole varaa viettää joulua. Dyykkasin kuitenkin lanttu- ja porkkanalaatikkoa, joissa parasta ennen -päivä 20.12, niin josko ne jouluaattoon säilyvät. Saa syödä edes jotain jouluruokaa. Riisipuuroonkin saattaa saada rahat kasaan vaikka pulloja keräämällä ja ehkä löydän Prisman ilta-alesta punalaputettuna vielä jotain leikkelettä niin voin kuvitella syöväni joulukinkkua. 🥲
Voit pakastaa laatikot vielä ja laittaa ne valmiiksi sellaisiksi annoksiksi, jotka kerralla syöt. Sulatat sitten jouluna joka aterialle oman annoksen. Vähän kyllä itse suhtautuisin silti epäilevästi, jos nuo oli nakattu roskikseen ja päiväystä on kuitenkin jäljellä reilusti. Jotain vikaahan niissä silloin on.
Kroonisen sairastelun takia ei ole ollut vuosiin voimavaroja mihinkään jouluvalmisteluihin, eikä kyllä varaakaan. Onneksi lapset ovat jo aikuisia. Heille ostin kunnon suklaarasiat jo viikkoja sitten, kun sattui hyvä tarjous kohdalle. Muuta lahjontaa ei ole harrastettu enää vuosiin. Tavaraa on nurkissa aivan liikaa, siitä pitäisi päästä eroon eikä hamstrata lisää.
Jouluruuista ei niin välitetä eikä kinkkua kaivata. Ehkä leivon jotain vähän herkumpaa, mutta muuten mennään ihan normiruuilla. Joku kala olisi kiva, mutta niitähän saa pyhien jälkeen laputettunakin, kuten kinkkujakin, syödään siis silloin.
Kiva jos joku jaksaa joulua valmistella ja on siihen varaakin. En kadehdi enkä arvostele. Överiksi hampaat irvessä ei kannata kuitenkaan vetää, vaan nauttii sitten siitä mitä tekee, oli se vähän tai paljon. Jouluja!
Muuta lahjontaa ei ole harrastettu enää vuosiin. Tavaraa on nurkissa aivan liikaa, siitä pitäisi päästä eroon eikä hamstrata lisää.
Aina on olemassa aineettomat lahjat, nämä on meillä ollut käytössä jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
pöh .... ihan se joulu tulee valmistelematta .... paljon malua tyhjästä
Tuleehan se. Mutta itselle ja monelle muulle tunnelmaa tuo koristeet, tuoksut, musiikki, jouluruoat ja kaiken tuon valmistelu. Ei joulu joululta tuntuisi jos kaikki olisi ihan kuin minä tahansa maanantaina, tiistaina, jne.
Mun joulujuttu on Koskenlaskija-sulatejuusto. Toivoin lapsenakin joululahjaksi, kun muut ei perheessä oikein tykänny. Tais olla Linna-merkkistä toive. Joskus Viola, Olavi vihreässä lasissa.
Punajuuripiparjuurisalaatti mulle, sienisalaatti miehelle. Sit savulohi mulle, kylmäsavu puolisolle.
Lootia jotain. Pieni kinkku. Luumurahka.
Valkataan just ne, mistä ite tykätään. Silli jees, rosolli no no.
Aika lailla valmista.
Jos ensi viikolla pyyhkii lattiat, ja käy kellarista lisää koristeita, niin se on siinä.
Ei ole tapana hössöttää hirveästi, ja kuusikin on pieni valmiiksi koristeltu.
Vierailija kirjoitti:
Minun osaltani joulua ei ole koskaan ollut. Aina on pitänyt lähteä sukuloimaan ja oma koti odottaa sikolättinä aattoiltana. Haluaisin joskus oman joulun. Toki perhejoulu on jo myöhäistä, kun puoliso ehti kuolla.
Miksi oma kotisi odottaa sikolättinä? Ei kai kukaan estä sinua siivoamasta ka koristelemasta kotiasi. Joulu sentään kestää yli kuukauden eli ensimmäisestä adventista loppiaiseen tai jopa nuutinpäivään. Siististä, kauniista kodista ehtii kyllä nauttia, vaikka aattona ei syystä tai toisesta saakaan olla kotona. Meitäkin on paljon, jotka joudumme aatoksi töihin ja yritämme siitä huolimatta nauttiakin joulun ajasta.
Ihan hyvässä vaiheessa. Ruokaostoksia täytyy vielä tehdä lähempänä aattoa ja yksi lahja on vielä tulossa. Niin ja kuusi olisi jostain nykäistävä.
En ole mitään isoa urakkaa tänä vuonna joulusta ottanut. Teen ne valmistelut, jotka ovat itselleni tärkeitä ja annan kaiken muun olla. Joulumieltä ei ole sitten yhtään, eikä tunnu olevan tulossakaan. Tavallisesti olen viimeistään joulukuun alusta intoillut ja häärinyt valmisteluja, nyt ei nappaa yhtään tehdä mitään ylimääräistä. Jollei olisi vieraita tulossa aattona, en laittaisi tikkua ristiin.
Minusta joulussa on parasta, että aikuisena saa itse päättää tavan joululle. No, kunhan puolison kanssa jotenkin sopii suunnitelmat yksiin.
Minä tahon aina kuunnella joulurauhanjulistuksen radiosta. Sen jälkeen soi: Taas kaikki kauniit muistot. Vollotan ja tästä alkaa joulu.
Mies painelee pihasaunan lämmityksessä just tuolloin. Skoolaan itsekseni.
Mulla on kynttilän valoa ja telkka kiinni. Puoliso räväyttää valot ja telkan...
Jotenkin sovitaan kuitenkin samaan kammariin. Reilu 100 vuotisessa talossa. Joskus mies vihjailee joulusta kaupunkiasunnolla, olkoon keskenäs. Maalaisjoulusta en tahdo luopua, ehkä joskus täytyy, ikääntyessä.
Vain äitien tekemät Saarioisten laatikkoruoat, konvehdit ja tortut puuttuvat. Muuta en noiden lisäksi tarvitse.
Jouluvalot, on
Kuusi, on
Lahjat, on, vain paketointi edessä
Kinkku ja laatikot, on
Piparitaikinaa ja torttutarpeet, on
Ensi viikolla:
Loput jouluruoat, lahjojen paketointi, jouluverhojen laitto keittiöön ja joululiina pöydälle, piparin ja tortunpaistoa lasten kanssa fiiliksen mukaan
Luulin etten ole jouluihminen, mutta taidan sittenkin olla. Eka joulu vanhimman lapsen muutettua kotoa, en osaa kuvata, miten ihanaa saada hänet poikaystävänsä kanssa "jouluvieraiksi".
Hyvässä vaiheessa. Enää puuttu porkkanalaatikko. Meillä ei laatikoista välitetä, mutta kuuluu olla, samalla tavalla kun esim. Sinappi. Nyt vietetään varmaan jo 23. Pv joulua, ja myös myöhemmin, mutta yksi lapsista lähtee jo aiemmin matkoilleen.
Emme osta lahjoja ja kaiken ruuankin ostamme valmiina ensi viikolla.
Sen kummemmin ei edes siivota kun olemme perussiistejä järjestyksen ihmisiä.
Äsken laitoin joulukoristeet ja pienen tekokuusen valosarjoineen lipaston päälle.
Kotosalla olemme kahdestaan joulun.