Missä vaiheessa jouluvalmistelunne ovat?
Minulla on muovikuusi koristeltuna ja olen ostanut piparitaikinaa, mutten saa aikaiseksi leipoa. En ole kuunnellut yhtään joululaulua vielä, eikä ole oikein joulutunnelmaa. Oletteko te vielä asennoituneet jouluun, tai tehneet ruokia valmiiksi?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Täysin valmiit. Meidän perheessä ei vietetä nyt jo 17 vuoteen.
Lapsuuden perheessä ei aina joulua ollut sitä vähäistäkään. Ei siis mitään oltu laitettu ja kyllä se oli kamalaa. Omaan kotiin ei ole joulu jäänyt laittamatta 40 vuoteen.
Ei ole aloitettu vielä. En tiedä aloitanko edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesitkö jo keittiön katon, ap?
No eipä tuommoisesta asiasta kannata veetuilla. Laiskathan eivät tee mitään joulun eteen ja menevät päivästä toiseen eineksiä syöden ja sohvan pohjalla maaten.
Täh?
Mä heräilen yleensä 5 aikaan aamulla ja kahvin jälkeen tunnin lenkki, jonka jälkeen jotain puuhaa yleensä koko päiväksi. Saanko nyt viikonloppuna levätä? Eineksiäkään ei ole. Eikä kaljaa.
On ollut aika rankkaa vuosi ja joulu ei kiinnostais näin sinkkuna perheettömänä tänä vuonna yhtään.
Rankka vuosi on ollut itsellänikin; tämä sairaus vie minut hautaan.
Otan osaa. Haluatko tulla mun kanssa viettämään joulua ja murjottamaan?
Voitais vaikka vetää pienet hiprakat jos olis hetken vähän helpompaa ja terapisoida toisiamme. Vois ehkä jopa käydä muovikuusen varastosta ja koristella se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesitkö jo keittiön katon, ap?
No eipä tuommoisesta asiasta kannata veetuilla. Laiskathan eivät tee mitään joulun eteen ja menevät päivästä toiseen eineksiä syöden ja sohvan pohjalla maaten.
Teen kyllä itse jouluruuat, mutta ei niissä nyt viikkoja sentään mene kun vaan omalle perheelle. Eikä siivouksessakaan päiviä mene kun paikat on perus-siistit koko ajan. Valmiina en osta edes leipääkään kaupasta.
Minulla on myös ollut rankka vuosi, todettiin mm syöpä. Ei se kuitenkaan estä joulunviettoa, päinvastoin tuntuu, että tarvitsen sitä vieläkin enemmän kuin ennen. Suosittelen muitakin kokeilemaan, kun täällä näkyy olevan paljon masentuneita, jotka eivät aio viettää joulua. Ehkä siitä tulisi parempi mieli, jos viettäisi.
Ap
Lähestulkoon valmiit, ruot teen lähempänä aattoa ja kuusi koristellaan aattoaamuna, mutta muuten kaikki on valmista.
Hyvässä vaiheessa. En vietä joulua.
Vierailija kirjoitti:
En joulua valmistele
Joulu se tulla jollottaa kumminkii.
Hyvällä mallilla. Rakasta joulua on hoilattu ja ruuat tilattu valmiina.
Eli varsinaisesti mitään en oo tehnyt, enkä kummosia teekään. Tai tänään aattelin laittaa lahjat tilaukseen. Pyjamaa ja sukkia zalandolta.
Jouluruoat pitää vielä tehdä. Muuten kaikki alkaa olla valmista.
Lahjat on ostettu. Ostoslistan ruokia varten tms valmistelun teen vkl aikana. Piparit menee uuniin tänään, teini tekee. Kuusisatoa pitäis käydä nyt valoisaan aikaan tsekkaamassa ja valita mikä otetaan (pihanperällä kasvaa kymmenkunta pientä kuusta ihan joulua varten).
Kaupasta on noutoaika varattuna 23. päivä työpäivän jälkeen noudettavaksi.
Puoliso pesee kai saunan viikon päästä, mulle ihan sama. Vihta on varastossa.
Metatyöt on vaiheessa, mietiskelen viittiikö aattona mennä 15v tauon jälkeen katsomaan joulurauhaa ja viedä kynttilät haudalle ryysiksessä vai syödäänkö riisipuuro pyjamassa ilman kiirettä minnekään (yleensä suosittu tätä) ja kynttilät joulupäivänä tai ei ollenkaan.
Kaikki on valmisteltu, kodin koristeleminen ja kaupasta ostettiin kaikki säilyvät joulu herkut ja valmis kinkku jo nyt ettei jää ihan kaikki aaton aaton joulu ostoksiin. Tarkkaan harkitaan määrät ettei tule yhtään hävikkiä. Ei ole enää tullut pitkään aikaan hävikkiä kun ei ostele umpimähkään mitä sattuu vaan miettii tarkan kauppalistan etukäteen.
En ymmärrä miksi voi vielä nykyään ihmiset heitellä ruokaa roskiin kun kaupatkin on joka päivä auki. Meillä ei seisoteta ruokaa pöydässä pilalle. Otetaan kylmästä se mitä syödään ja loput sitten sinne heti takaisin eikä lämpimässä pilaannuteta.
Kuusi on pystyssä ja valaistu, mutta muut koristeet lisään vasta aattona. Joulukortit on lähetetty, miehen kanssa mietitään tänään ostoslistaa ruokien osalta jouluksi. Tilasin joulukukkatervehdyksen tädille, joka asuu kauempana. Muille ei tarvitse ostaa lahjoja. Jouluradiota olen kuunnellut, ja muutaman jouluelokuvan katsonut. Ihan kivat tunnelmat.
Jouluun on pari viikkoa aikaa, en näin aikaisin edes mieti koko asiaa. Tai no, kaikilla on joulukalenterit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin valmiit. Meidän perheessä ei vietetä nyt jo 17 vuoteen.
Lapsuuden perheessä ei aina joulua ollut sitä vähäistäkään. Ei siis mitään oltu laitettu ja kyllä se oli kamalaa. Omaan kotiin ei ole joulu jäänyt laittamatta 40 vuoteen.
Kamalaa? Eikös tollanen oo vähän merkillistä?
Jouluvalot on laitettu, osa lahjoista hankittu. Ne kuiva- ja pakasteruuat mitä ei ole valmiiksi on maanantain kauppareissun ostoslistalla.
Kuusi on koristeltu ja muutamat valot laitettu, lahjat ostettu, kinkku ja piparit on. Muut ruuat on vielä ostamatta ja ens viikonloppuna tehdään perus viikkosiivous.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoat pitää vielä tehdä. Muuten kaikki alkaa olla valmista.
Minulla jouluruoat tekevät äidit Saarioisten tehtaalla.
Ihmeen vähän joulunviettäjiä tässä ketjussa. Kuitenkin suurin osa suomalaisista viettää sitä. Lisäksi suurimmalla osalla suomalaisia ovat tulot kasvaneet joka vuosi - palkankorotukset ja eläkkeiden korotukset ovat olleet poikkeuksellisen suuria. Kaupan tutkimusten mukaan suomalaiset aikovat lisäksi käyttää jouluun enemmän rahaa tänä vuonna kuin aiemmin.