Missä vaiheessa jouluvalmistelunne ovat?
Minulla on muovikuusi koristeltuna ja olen ostanut piparitaikinaa, mutten saa aikaiseksi leipoa. En ole kuunnellut yhtään joululaulua vielä, eikä ole oikein joulutunnelmaa. Oletteko te vielä asennoituneet jouluun, tai tehneet ruokia valmiiksi?
Kommentit (104)
Jouluvalmistelut on yksinkertaiset: kaksi pientä lahjaa 4-vuotiaalle (toinen jo ostettu) ja rahalahja 10-vuotiaalle. Siinä se.
Kauppahallista kalaa, lähinnä silakoita etikkaliemessä, a`5,- pikkupurkki, lisäksi joku savukalanpala + perunoita.
Hyvää joulua. :)
Perinteisessä Kinkkufiaskovaiheessa. Eli siis, kaikki levällään, kotona kaaos, lahjoja ostettuna ja ostamatta, ja pitäisi jonkinlainen ruokasuunnitelma tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "jouluvalmisteluja". Koko joulu on aivan 💩-juhla. ihmisillä vaan rahanmenoa.
Joo! Olen ihmetellyt miten jengillä on varaa siihen
Täälläkin ihmiset valittaa, että on vähän rahaa. Ottaako ne jouluksi velkaa?
Ilmeisesti
Ottaa ne velkaa. Hävettää sanoa, että oma sukulaiseni on tällainen; ostaa joululahjoja velaksi ja sitten valittaa persaukisuuttaan ja velkoja.
Varattiin ja maksettiin joulu valmiissa pöydässä jo kesällä. Lapsille ja lastenlapsille on joululahjarahat jaettu, ostakoot mitä haluavat tai laittakoor sijoituksiin.
Kausivalot tuli laitettua parvekkeelle, ja sähkökynttelikkö on keittiön pöydällä. Jouluna, kun en ole kotona, niin turha sen ihmeemmin valmistella mitään.
En ole tehnyt vielä mitään, enkä tee.
Joulukuusi on koristeltu, piparit leivottu ja koristeltu. Parvekkeella on kausivalot, kynttilävarasto täydennetty, muutama lahja hankittu. Joulu tyttären luona, joten aika vähällä panostuksella tänä vuonna on valmistelut. Teen jotain leivonnaisia tuliaisiksi ja ostan heille skumppaa ja viiniä. Kaupasta ostetaan ja tarvittaessa tuunataan ne, mitä kotiin ostetaan, ei olla mitään erityisiä jouluruokaihmisiä, todella hyvät kalat, mädit ja rapujutut saa meidän K-supermarketista. Eiköhän tästä enempiä höösäämättä taas selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Tehty ruokia, lanttulaatikkoa, paistia, keittoa. Koristelua ei voi laittaa koska ei mahdu, ennen olen aina laittanut liinan ja kynttelikön.
Joulun ehtii tehdä vaikka aloittaisi vasta tuomaanpäivänä.
Mikä idea on tehdä paisti viikkoja ennen? En oo ikinä kuullut
Yksi lahja pitää vielä käydä ostamassa. Muuten on lahjat ostettu ja paketoitu. Ruoat ja niiden suunnittelu on miehen vastuulla. Hoitaa sillä aikataululla millä hoitaa. Isompi joulusiivous tehty. Riittää perus siistiminen ennen aattoa. Kuusi on ja valot ikkunoissa.
Jouluvalot ja koristelut on laitettu. Kuusi valoineen koottu, siihen vielä laitan koristeet. Ruokasuunnitelma on valmiina ja jotain säilyviä jo ostettuna. Lahjat on aika lailla kasassa, tänään postitan kummitytön paketin. Jäljellä perus ylläpitosiivousta ja ensi viikolla haen kauppahallista savustetun kalan ja salaattiainekset sekä mätiä.
Joulutorttuja olen leiponut pitkin syksyä, ei niitä jouluna jaksa kaiken muun kanssa syödä. Jouluradio on soinut jo viikkoja :)
Vierailija kirjoitti:
Pesitkö jo keittiön katon, ap?
Ja seinät ja ikkunat, sisältä ja ulkoa? Kaikki kaapit ja ovet? Sauna, kylppäri katosta lattiaan? Puhdistitko sohvan ja nojatuolit, matot, seinävaatteet, vaihdoitko verhot? Kuurasitko huolella uunin, tiskipöydän, tasot? Leivoitko ja laitoitko kaikki jouluruuat itse aivan alusta asti? ETKÖ?! Oletpa huono ja laiska ihminen! Häpeäisit!
Minä olen tuollainen laiska paska, joka laiminlyön kaiken. Enkä häpeä yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehty ruokia, lanttulaatikkoa, paistia, keittoa. Koristelua ei voi laittaa koska ei mahdu, ennen olen aina laittanut liinan ja kynttelikön.
Joulun ehtii tehdä vaikka aloittaisi vasta tuomaanpäivänä.
Mikä idea on tehdä paisti viikkoja ennen? En oo ikinä kuullut
Se on palapaisti tarkkaan ottaen, tein kaksi ja syön jo ennen joulua osan.
Tulee ilman kiirettä, mitäs noista hössää.
Siivojat kävi, joulukuusi toimitettiin ovelle. Pihavalot laitettiin jo ennen lumien tuloa, niin oli helpompaa kuin tarpoa hangessa. Lahjat on valmiina, tänä vuonna tilasin melkein kaiken netistä työpäivän ohessa :). Puoliso huolehtii ruoat, ollaan kaikki kerrottu toiveemme.
Viikonloppuna leipastaan muutamat tortut vielä ja viedään glögin kera muutamille sukulaisille, jotka asuvat lähistöllä. Joulu ollaan vain oman (ydin)perheen kesken kotona, ei oteta vieraita edes vastaan :D.
Lasten lahjat on aika pitkälti hankittuna, jotain vielä puuttuu. Lahjoja olen paketoinut nyt joka ilta pari kappaletta, niin ei tarvitse kerralla paketoida. Sukulaisten ja perheenjäsenten lahjoja puuttuu vielä, tänä vuonna menen lahjakortti ja leivonnais-linjalla. Pitää ne kuitenkin piakkoin hankkia, sillä tarkoitus on lahjat antaa ennen joulua vielä, sillä vietämme aaton ihan oman perheen kesken, ekaa kertaa näin, eikä sukulointia tai sukulaisia meille. Joulupäivänä ja tapanina kyläilyjä sitten ihan riittämiin.
Kausivalot on olleet jo lokakuusta. Sisälle laitoimme joulukoristeet viikonloppuna, mutta kuusi tulee vasta pari päivää ennen joulua. Ruokia ja aaton aikataulua on mietitty, ja jotain säilyviä, mm. juustoja jo ostettu, muut ruuat lähempänä joulua sitten ostetaan.
Emme laita joulua. Jokunen joululaatikko ostetaan ja pieni pala kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Perinteisessä Kinkkufiaskovaiheessa. Eli siis, kaikki levällään, kotona kaaos, lahjoja ostettuna ja ostamatta, ja pitäisi jonkinlainen ruokasuunnitelma tehdä.
Nauti
Eilen paketoitiin viimeiset lahjat. Tänään viedään lahjapuusta nappaamani lahjatoiveet perille.
Mies siivoaa mitä siivoaa alkuviista ja tuodaan kuusi sisälle. Se olen jo valkannut kun joka päivä lenkkeilen metsässä niin sopiva tuli vastaan.
Tänä vuonna lapset, nuoret aikuiset käy syömässä ennen joulua kukin vuorollaan, ovat menossa muualla jouluaaton ja päivän.
Meillä tärkeimmät koristeet on joulukukat, niitä ostelen pitkin joulukuuta.
Tällä viikolla käymme parissa konsertissa, se kuuluu meillä joulu valmisteluihin sekä eilen baletissa.
Jotain leivon jos tulee mukava uusi resepti vastaan.
Joulutehvehdykset viedään aatonaattona. Joten hyvällä mallilla ollaan.