'Koulutus ei korreloi älykkyyden kanssa', miksi niin moni ajattelee noin?
Oikeestiko kuka vaan voi/pystyy väitellä tohtoriksi? Halla-ajo ketjussa väitettiin, ettei tohtorius ole tae älykkyydestä. Kyllä amis-lukio jakokin menee niin että älykkäämpi puolisko ikäluokasta pääsee/hakeutuu lukioon. Yksittäsiä poikkeuksia suuntaan ja toiseen aina on, mutta pääpiirteissään noin.
Kommentit (178)
Kouluttamattomat pummit ovat tietenkin maailman älykkäimpiä.
Moni ei ymmärrä mitä se korrelointi tarkoittaa. Ei se tarkoita, että jokaikinen koulutettu on älykäs ja jokaikinen kouluttamaton on tyhmä, vaan sitä, että keskimäärin koulutetut ovat älykkäämpiä kuin kouluttamattomat.
Vierailija kirjoitti:
Koska moni ihminen kuvittelee että korrelaatio tarkoittaa sitä, että tutkinto tekee älykkääksi tai todistaa älykkyyden. Se on rasittavaa.
Ei vaan vaaditaan tietyn tason älykkyys, että edes pystyy opiskelemaan ja valikoituu hakuprosessissa edes opiskelemaan, koska tyhmimmät karsiutuu pois. Jotkut ei pääse edes hoitoalan lääkelaskuista läpi, väittäisin että mstematiikan FM on älykkäämpi
Vierailija kirjoitti:
Olen pelottavan älykäs ja DI.
AIVAN!
Meidän tilauksia hoitavalle DI pomolle joutui siivoojat kirjaimellisesti paperilla vääntää paljonko tarvitsevat vahanpoistoainetta tilevaan halli projektiin kun ei vaan yksinkertaisesti puhetta ja lukuja ymmärtänyt millään. Luulivat lopulta ymmärtäneet kun paperilla hänelle laskivat ja asian piti olla selvä. Hän sitten kuitenkin oli tehnyt ihan omia laskelmiaan, kun hänhän on se "kouluja käynyt" ja kun tilaus saapui, jouduimme keksimää lisää varastotilaa että saimme kaiken mahtumaan. Ja tällä määrällä kyllä poistellaan vahat aivan varmasti maailmanloppuun asti monesta muustakin hallista. 😂 En ole eläessäni tyhmempää ihmistä tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai koulutuksella ja älykkyydellä on yhteys.
Veteen piirretty viiva ja sekin häviävää sorttia. Mitä pidemmälle tavoite korkeakouluttaa puolet väestöstä etenee.
Joskus 50v sitten korkeakouluissa ei pärjännyt ilman älykkyyttä. Nyt onnistuu kehitysvammaisenakin.
En ole omasta mielestäni erityisen älykäs, mutta opin kieliä nopeasti. Kävin lukion kielilinjan kautta ja tokarit ovat hyviä. Lukion lyhyen matematiikan jälkeen ei ollut mitään vaikeutta suorittaa yliopiston matematiikan kokeet ennen kansiksen opintoja. Mistään kummoisesta viisaudesta ei ole kyse. lähinnä kyvystä ymmärtää päättelyketjuja. Tilastotiede sama.
Vierailija kirjoitti:
Kielten puhuminen ei ole fiksuutta, esim AI osaa puhua kaikkia kieliä
Ei ole kovin taitava.
Yliopistokin saa rahoituksen valmistuneista eli ihminen työnnetään puoliväkisin maisteriputkesta läpi. Toki tohtorintutkinto voi vaatia jo "jotain".
Anti-intellektualismi tuntuu olevan joidenkin palstan surkkien suosiossa.
Potentiaalista älykkyyttä jää paljon käyttämättä, kun kasvuympäristö ohjaa alisuoriutumiseen. Ei ne kaikki lukioon menijät ole "parasta A-ryhmää ".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion pitkässä matematiikassa pärjääminen korreloi vahvasti älykkyyden kanssa, siksi siitä saa parhaat pisteet yliopistoon hakiessa, vaikkei ole matemaattinen ala
Mä luin pitkän matikan ja valmistuin matematiikan maisteriksi mutta en ole fiksu. Ei se aina korreloi.
Mitä tarkoittaa olla fiksu? Älykkyys ja fiksuus ei ole sama asia.
No kerro niiden erot?
Se on pakko sanoa että olkoon mitä mieltä tahansa niin Halla-Aho on älykäs. Olen itse yhtä vasemmalla laidalla kuin Halla-Aho on oikealla ja silti minäkin uskallan tunnustaa että heppu on älykäs. Olen jopa useista asioista hänen kanssaan täsmälleen samaa mieltä. Nimittäin, vaikka suuri osa minunkaltaisista uassareista pitää itseään oikeudenmukaisena tms. heillä ei yksinkertaisesti äly riitä minkään asian ymmärtämiseen. Esimerkiksi olen Halla-Ahon kanssa täsmälleen samaa mieltä naahannuutosta, vaikka olenkin pesunkestävä viheruassari! Miksi? Siksi koska naahannuuttajien kärräämisessä tänne ei ole ollut pitkään aikaan mitään järkeä! Mutta ketä siitä saa syyttää? Sekä uassareita että oikeistoa! Miksi? Uassarit yrittivät saada tänne koneistoa joka tekisi ulkomaalaisista suomalaisia ja kitkisi kaiken ulkomaalaisuuden pois. Mutta sen torppasivat oikeistolaiset! Kaikissa naahannuuttokunnissa on oikeistohallinto, joka on päättänyt rahojen jakamisesta ja siellä nämä "viisaat" päättäjät ovat päättäneet antaa vain murusia suomettamiselle ja sen lisäksi ne ovat ympänneet kaikki naahannuuttajat johonkin yhteen kerrostaloon, niin ettei kukaan heistä muutu ymmärtämään Suomea ja suomalaista kulttuuria! Jos uassarit olisivat aikoinaan tehneet asiat oikein ja vaatineet lakiin pykälät jotka vaativat suomettumista kaikilta ulkomaalaisilta, olisi tilanne aivan toinen kuin nyt. He jättivät asian puolitiehen kun uskoivat pelkästään ideologioihin ja toiveisiin, ja eivät ymmärtäneet sitä että kokkareet käyttävät aina kaikkia tilaisuuksia hyväkseen vetääkseen välistä itselleen!
Deittipalstojen miehet ainakin suuttuu, jos akateemiselle naiselle ei kelpaa amis-mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielten puhuminen ei ole fiksuutta, esim AI osaa puhua kaikkia kieliä
Paska kommentti. Tekoäly osaa tehdä kaiken tavispulliaista paremmin, koska siihen on syötetty kaikki ihmiskunnan kollektiivinen osaaminen.
Ei kyllä osaa. Osaaminen ei ole sitä paitsi sama kuin netin sisältö.
Matemaattinen lahjakkuus ainoa joka korreloi älykkyyteen.Huuhaahumanismia voi lukea kuka tahansa pösilö.Paras vitsi on täysin epätieteellinen psykologia.
Vierailija kirjoitti:
Deittipalstojen miehet ainakin suuttuu, jos akateemiselle naiselle ei kelpaa amis-mies
Amismies suuttuu jo siitä akateemisesta.
Jos on tyhmät vanhemmat ei voi tullä älykkäitä lapsia, raaka tosiasia joka on tabu.
Noh, mä olen aina ajatellut että oikeasti älykkäiden ei ole mitään tarvetta kertoa ja korostaa muille olevansa älykkäitä, se kyllä tulee selväksi ilmankin. Eli pidän suoraan sanottuna idiootteina kaikkia jotka hokevat olevansa älykkäitä, antaa sen verran tyhmän kuvan ihmisestä. 😂
Paska kommentti. Tekoäly osaa tehdä kaiken tavispulliaista paremmin, koska siihen on syötetty kaikki ihmiskunnan kollektiivinen osaaminen.