Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

'Koulutus ei korreloi älykkyyden kanssa', miksi niin moni ajattelee noin?

Vierailija
12.12.2025 |

Oikeestiko kuka vaan voi/pystyy väitellä tohtoriksi? Halla-ajo ketjussa väitettiin, ettei tohtorius ole tae älykkyydestä. Kyllä amis-lukio jakokin menee niin että älykkäämpi puolisko ikäluokasta pääsee/hakeutuu lukioon. Yksittäsiä poikkeuksia suuntaan ja toiseen aina on, mutta pääpiirteissään noin.

Kommentit (204)

Vierailija
201/204 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen tavannut koulutettuja ihmisiä jotka saattavat olla hyviä opiskelemallaan alalla, mutta jotka ovat sitten muutoin tyhmiä kuin vasemman jalat saappaat. Ei se koulutus ole synonyymi millekään muulle kuin kokonaisuudelle jota olet opiskellut ja siinäkin vain tiettyyn rajaan asti, mutta toki USEIN koulutettu ihminen tutkii ja havannoi elämää ja lukee myös muutoin.

Vierailija
202/204 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen tavannut koulutettuja ihmisiä jotka saattavat olla hyviä opiskelemallaan alalla, mutta jotka ovat sitten muutoin tyhmiä kuin vasemman jalat saappaat. Ei se koulutus ole synonyymi millekään muulle kuin kokonaisuudelle jota olet opiskellut ja siinäkin vain tiettyyn rajaan asti, mutta toki USEIN koulutettu ihminen tutkii ja havannoi elämää ja lukee myös muutoin.

Ei normaalijakaumaa noudattavassa populaatiossa korrelaatio ole koskaan lähimainkaan täydellistä, vaan hajontaa löytyy paljon. Toisin kuin vaikka kemiallisessa reaktiossa, missä hajonnan aiheuttaa vain kumulatiivinen mittausvirhe oletuksella, etteivät reaktiossa vaadittavat yhdisteet lopu kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/204 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vain suuret älykkyyserot pystyy edes huomaamaan. Esim. 90 vs 130 alkaa olla sitä luokkaa. Sen sijaan normaalissa keskustelussa ei juurikaan voi hoksata olisiko jonkun mitattavissa oleva ÄO 110, 120 vai 130. Erityisesti yläpäässä eroja on mahdoton havaita käytännössä. 

Vierailija
204/204 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat itse amiksia ja haluavat kuvitella olevansa fiksuja. Tai vähintäänkin heillä on sitä tunneälyä ja sydämen sivistystä.

Juuri näin, kuvittelevat itsellään olevan käytännön järkeä. Monesti se on niin, että teoreettinen älykkyys korreloi käytännön järjen kanssa. Ei ole erikseen lukumiehiä ja käytännön miehiä kuin poikkeustapauksissa. Pahat amikset tulisivat teoreettisissa aineissa pärjäävistä.