Tulisitko sinä toimeen 1600€ netto/kk ?
Mulla vähenee ehkä työt ja laskin että 1600€ kuukaudessa jäis käteen 😑
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Tulisin mutten Suomessa. Jossain halvassa Aasian maassa tuolla pärjäisi hyvin.
Niissä halvoissa Aasian maissa keskipalkat on luokkaa 400-500 euroa/kk. Miten saisi 1600 e/kk halvassa Aasian maassa? Jos tietäisi, lähtisin heti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen halvalla ihmiset tässä ketjussa asuu, parilla sadalla eurolla? Vuokran hintoja tuo ei ainakaan nykypäivänä vastaa.
Mun osuus kaksion vuokrasta on 325 euroa, lapseni maksaa toisen puolikkaan.
Helposti. Puolison kanssa meillä pudjetoitu asuntolainaan 400 e/kk, talon kulut 300 e/kk, autokulut 300 e/kk, vakuutukset 100 e/kk, ruoka 400 e/kk ja humputteluun 200 e/kk. Eli 1700 e/kk. Tuosta yleensä jää yli, joten 1600 on aika lähellä mitä kulutamme keskimäärin kuussa. Tienaamme sen 6700 e kuussa nettona, joten sijoitukseen ja säästöön jää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen halvalla ihmiset tässä ketjussa asuu, parilla sadalla eurolla? Vuokran hintoja tuo ei ainakaan nykypäivänä vastaa.
Ei niin vastaakaan vuoran hintoja. Minulla ainakin on jo velattomaksi maksettu oma talo. Noin 290 euroa on asumiskulut/kk, kun laskee mukaan ihan kaiken kiinteistöveroja myöten. Eikä ole suurta eroa, viettääkö talvet etelässä, missä elämiskustannukset on halvemmat ja Suomessa olevaa taloa joutuu lämmittämään vähemmän. Lennot kuitenkin maksaa sen verran, että säästö menee niihin.
Kyllä tulisin mutta en kyllä tuolla palkalla viitsi kokoaikatöitä tehdä kun tyhjän saa pyytämättäkin.
Minä tulen toimeen 1400 eurolla kuukaudessa ja pystyn säästämään useita satasia joka kuukausi. Selitys on helppo: minulla on nyt velaton asunto, jonka vastike on vain 200 e/kk. Mutta ainahan näin ei ole ollut ja pihistelty on. Kyllä kannatti. Mahdollisia remppoja varten on oma tilinsä, joten tulevaisuuteen olen varautunut.
Kuinka montaa ihmistä elätät ap? Jätit mainitsematta sen. Tieto on oleellinen
Helposti, tuolla summalla saa jo paljon viinaa.
Saan tuon verran ja tulen oikein hyvin toimeen.
Saan suurin piirtein tuon verran tukia (kuntoutustuki ja asumistuki) ihan hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Puolison kanssa ...
Tässä taikasana on puolison kanssa, jolloin elinkustannukset ovat helposti 70-60% yksinelävän kustannuksista.
Ja sitten jos puoliso vielä tienaa hyvin, vaikka 4000€ nettona, niin kyllähän sitä pärjää vaikka muutamalla satasella kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Velattomissa omistusasunnoissa. Minulla asumiskulut autopaikan ja sähkön kanssa ovat alle 350 eur/kk 70 neliöisessä uudehkossa kolmiossa. Puolet pienemmässä asunnossa olisi pari sataa.
Aika tiukille vetäisi, kun nykyään netto on tuplat tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velattomissa omistusasunnoissa. Minulla asumiskulut autopaikan ja sähkön kanssa ovat alle 350 eur/kk 70 neliöisessä uudehkossa kolmiossa. Puolet pienemmässä asunnossa olisi pari sataa.
On, mutta onko lähtökohtana, että löytyy velaton, maksettu asunto tai kulut jaetaan jonkun kanssa? Tuolla palkalla yksinään asuntolainaa ei irtoa ja vuokra syö valtaosan palkasta. Moni näkee vain oman tilanteen ja kehuu miten tulisi toimeen loistavasti.
Pakko tulla toimeen lähes puolella tuosta...Onneksi asunto on oma! Muuten olisin kuusen alla!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka montaa ihmistä elätät ap? Jätit mainitsematta sen. Tieto on oleellinen
Ap asuu yksin. Keski-suomessa pienessä kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Puolison kanssa ...
Tässä taikasana on puolison kanssa, jolloin elinkustannukset ovat helposti 70-60% yksinelävän kustannuksista.
Ja sitten jos puoliso vielä tienaa hyvin, vaikka 4000€ nettona, niin kyllähän sitä pärjää vaikka muutamalla satasella kuussa.
Niin. Kuten kirjoitin, elämme puolison kanssa 1600 e kuussa. Tähän kuuluu kaikki kulut molemmille.
Helposti. Vuoteen ainoat kulut olleet vuokra 300 e/kk, bussi 40e/kk, vakuutus 15 e/kk ja ruoka 200 e/kk. Tänä vuonna ei mitään muita kuluja.
Siihenhän saa sitten tukia, jos elätettävä muitakin lin itsensä, joyen joo jokainen pärjää jotenkuten tuollaisilla. Laskeyasn sinkun tilanne, joka ei saa tukia:
1600€ miinus vuokra 700€ ja bussilippu 60€. Elämiseen jää 840€?
Onko hyvin vai huonosti?
Asut liian kalliisti, jos kokonaisasumiskulut ovat 1530€/kk tai sitten sinulla on järjettömän iso tai iso+nopeasti lyhennettävä asunto-/talolaina. 1 600€/kk 2 aikuista asuu ja elää helposti jopa pk-seudulla ilman, että tekee tiukkaakaan. Toki (muualla asuvien sukulaistwn luo) matkustamista joutuisi vähentämään.