Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulisitko sinä toimeen 1600€ netto/kk ?

Vierailija
11.12.2025 |

Mulla vähenee ehkä työt ja laskin että 1600€ kuukaudessa jäis käteen 😑

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menot kuittaantus, mutta eipä muuhun jäis rahaa..

Vierailija
122/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Elätän itseni lisäksi vammaista lasta, siitä tulee lisäkuluja reippaasti. 2000€/kk on aivan minimi,

t: omaishoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut että meidän nelihenkinen perhe tarvitsisi noin 2500 euron nettotulot kuukaudessa jos meillä ei olisi lainoja (olisi siis omistusasunto), jotta voitasiin tehdä niitä asioita edelleen mitä nyt.

Jos olisi kyse vain minusta, niin 1600 riittäisi kyllä juuri ja juuri mutta aika kituuttamista olisi. Jos siis tuosta pitäisi maksaa asunnon vuokra ja kaikki laskut jne. Jos ei olisi lainoja ja olisi omostusasunto, niin tuo riittäisi mutta edelleen ei olisi mitään luksusta.

Vierailija
124/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen halvalla ihmiset tässä ketjussa asuu, parilla sadalla eurolla? Vuokran hintoja tuo ei ainakaan nykypäivänä vastaa.

Velattomissa omistusasunnoissa. Minulla asumiskulut autopaikan ja sähkön kanssa ovat alle 350 eur/kk 70 neliöisessä uudehkossa kolmiossa. Puolet pienemmässä asunnossa olisi pari sataa.

On, mutta onko lähtökohtana, että löytyy velaton, maksettu asunto tai kulut jaetaan jonkun kanssa? Tuolla palkalla yksinään asuntolainaa ei irtoa ja vuokra syö valtaosan palkasta. Moni näkee vain oman tilanteen ja kehuu miten tulisi toimeen loistavasti.

Vaikka jakaa puolison kanssa. ei se aina halvaksi  pistä asumiskuluja. Varsinkin  jos on lapsia, on asuttava esim. 3-4 h k ja ne maksaa Sherlock enemmön kun kaksiot. 

Meillä puolitettava osuus tulee olemaan vuokrsnkorotuksen jälkeen 900€, siis kokonaiskulut 1800€. Mukana kaikki asumisen kulut, vesi ja sähkö. 

Asumto ei linna. Helsingissä halvassa lähiössä, 106m2, 14 vuotta vanha paritalon puolikas. 

Täällä joku näyttää kokoajan elävän sen mukaan, että olisi velaton asunto tai vuokra max. 1000€, jolloin puolitettuna varsin maltillinen summa. Niin, jos asuu kaksiossa. 

Vierailija
125/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti

Helposti minäkin. Taidan saada nettona samansuuntaisen, jopa pienemmän summan osa-aikatyöstäni.

Mutta asumiskuluni ovat alle 500 euroa kuussa, mikä selitää asian eikä velkoja.

Vierailija
126/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra on 740e ja hyvin jäisi rahaa käyttöön. Säästöön jäisi myös. Saispa tuon verran.

Vierailija
127/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Vuoteen ainoat kulut olleet vuokra 300 e/kk, bussi 40e/kk, vakuutus 15 e/kk ja ruoka 200 e/kk. Tänä vuonna ei mitään muita kuluja.

Kuulostaa melko aneemiselta elämältä, ei mitään harrastuksia, ulkona syömistä tai missään käymistä, ei yhtään uutta vaatetta (hajonneiden tilalle, ei hupiostelua), ei yhtään kotitaloustavaraa tai siivousaineita, hygienia tarvikkeita, apteekista ei särkylääkettä...?

Vierailija
128/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Puolison kanssa meillä pudjetoitu asuntolainaan 400 e/kk, talon kulut 300 e/kk, autokulut 300 e/kk, vakuutukset 100 e/kk, ruoka 400 e/kk ja humputteluun 200 e/kk. Eli 1700 e/kk. Tuosta yleensä jää yli, joten 1600 on aika lähellä mitä kulutamme keskimäärin kuussa. Tienaamme sen 6700 e kuussa nettona, joten sijoitukseen ja säästöön jää ihan hyvin. 

Kylläpä ihmisille maksetaan turhaan ylisuuria palkkoja, kun ei sille rahalle edes ole oikeaa tarvetta. Ei ihme, että Suomi on konkurssissa, kun palkat valuu pelkkiin sijoituksiin ja hyvätuloisetkin elää köyhän elintasolla pihistellen, jotta salkku kasvaa.

Vierailija
129/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse pärjäisin, mutta tietenkin asun yhdessä mieheni kanssa, niin hänelläkin on tulot. Meillä on velaton asunto, suurin meno erä on lasten harrastukset, johon uppoaa noin 400-500€ kuussa. 

Vierailija
130/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on kokaikatyöstä nettona 1600€ kk.

Aina olen selvinnyt 

Vierailija
131/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin? Tulisin mä. Ja oon tullutkin. Menot mitoitettava tulojen mukaan. Ja ensiasuntoni on jo maksettu yms. Olisi halpaa asumista. 

Nykyisin Perheellisenä okt:ssä? Tiukkaa tekisi koska menot on niin suuret. Toisen osapuolen pitäisi varmaan kompensoida enemmän. 

Vierailija
132/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkani on kokaikatyöstä nettona 1600€ kk.

Aina olen selvinnyt 

Saan enemmän tukia.

Vierailija
133/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan enempää saanut kokopäivätyöstäkään, joten kyllä. Kymmenet työkaveritkin vaikuttivat pärjäilevän ihan hyvin. Tämä pk-seudun ulkopuolella, eikä ollut yksinhuoltajia.

Vierailija
134/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen halvalla ihmiset tässä ketjussa asuu, parilla sadalla eurolla? Vuokran hintoja tuo ei ainakaan nykypäivänä vastaa.

Velattomissa omistusasunnoissa. Minulla asumiskulut autopaikan ja sähkön kanssa ovat alle 350 eur/kk 70 neliöisessä uudehkossa kolmiossa. Puolet pienemmässä asunnossa olisi pari sataa.

On, mutta onko lähtökohtana, että löytyy velaton, maksettu asunto tai kulut jaetaan jonkun kanssa? Tuolla palkalla yksinään asuntolainaa ei irtoa ja vuokra syö valtaosan palkasta. Moni näkee vain oman tilanteen ja kehuu miten tulisi toimeen loistavasti.

Ap kysyi meilä muilta, tulisimmeko me toimeen 1600 eurolla. Joten tottakai jokainen on vastannut tulisiko itse toimeen eikä tulisiko joku random tyyppi sillä toimeen. 

Vierailija
135/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Vuoteen ainoat kulut olleet vuokra 300 e/kk, bussi 40e/kk, vakuutus 15 e/kk ja ruoka 200 e/kk. Tänä vuonna ei mitään muita kuluja.

Kuulostaa melko aneemiselta elämältä, ei mitään harrastuksia, ulkona syömistä tai missään käymistä, ei yhtään uutta vaatetta (hajonneiden tilalle, ei hupiostelua), ei yhtään kotitaloustavaraa tai siivousaineita, hygienia tarvikkeita, apteekista ei särkylääkettä...?

Täytyy olla tyytyväinen, että olen terve niin lääkkeisiin ei mene rahaa. Särkylääkettä ostanut tänä vuonna, siihen meni 3 e. Vihaan vaatteiden ostamista, ja tänä vuonna ei ole tarvinnut ostaa mitään. Hupiostelua en ole koskaan ymmärtänyt. Hygienia tuotteet kuuluu tuohon ruokapudjettiin, kun ei palashamppooseen, halpaan perus kosteusvoiteeseen ja halpaan dödöön montaa euroa mene. Ravintolaruoka ei sovi omaan makuun, aivan liiansuolaista ja rasvaista. Ystävien kanssa kyllä järjestetään illallisia. Nautin elämästäni vaikka se on hyvin yksinkertaista - olen hyvin tyytyväinen. 

Vierailija
136/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin.

Vierailija
137/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setä saa 2700€ netto. Joskus tietääkseni enemmän, mutta mennään tuon mukasn nyt. 

Siitä maksaa 500€ asumiskuluja ja aiton ja elarit jotka tekee yht. 800€. Auton osuus 600€ bensoineen. 

Jää 1400&. 

Ihan mukava summa kuitenki sinkulle, ottaen huomioon, että omistusasunto ja auto ei ihan  pakollinen. 

Toisaaltatuossa huomaa kuinka käyttörahan osuus ei niin hirveästi eroa esim.  nuoreen sinkkuun, jolla pieni palkka.

Hänen tulo- ja menotakenne voi olla: 1700€ netto, vuokra ja bussilippu 650€. Jää 1050. Tosin silloin ei ole sitä omistusasuntoa,eikä autoa, joten aina huonommassa asemassa, vaikka jäisi jopa sama summa. 

Vierailija
138/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Puolison kanssa meillä pudjetoitu asuntolainaan 400 e/kk, talon kulut 300 e/kk, autokulut 300 e/kk, vakuutukset 100 e/kk, ruoka 400 e/kk ja humputteluun 200 e/kk. Eli 1700 e/kk. Tuosta yleensä jää yli, joten 1600 on aika lähellä mitä kulutamme keskimäärin kuussa. Tienaamme sen 6700 e kuussa nettona, joten sijoitukseen ja säästöön jää ihan hyvin. 

Kylläpä ihmisille maksetaan turhaan ylisuuria palkkoja, kun ei sille rahalle edes ole oikeaa tarvetta. Ei ihme, että Suomi on konkurssissa, kun palkat valuu pelkkiin sijoituksiin ja hyvätuloisetkin elää köyhän elintasolla pihistellen, jotta salkku kasvaa.

Miksi pitäisi tuhlata ja ostella kaikenlaista turhaa kokoajan - täten pilata maapalloa? Elämme mielekästä elämää. Olemme kysyneet molemmat työnantajilta, että voitaisiinko siirtyä 2-3 työpäiväiseen viikkoon (siten, että palkka pienenee suhteessa). Tämä ei kuitenkaan käy. Nyt ei ole saatu kolmeen vuoteen edes vaihtaa lomarahoja vapaaksi.

Vierailija
139/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläisin herroiksi tuolla summalla. Nyt olen työtön ja saan alle 600€kk työkkäriä verojen jälkeen. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, koska asun omistusasunnossa ja alaikäisellä lapsellani on säästöjä. 

Ja opintolainaa on 14 000 euroa ja opintolainan korot tuli maksettavaksi sopivasti näin joulukuussa. Lapsi tarvitsee taas uudet silmälasit ja kumppareissakin on reikä. Että tämmöistä.

Onneksi olen erittäin kekseliäs, osaava ja monin tavoin taloustaitoinen, sekä erittäin kätevä käsistäni niin selviydyn kyllä aina jotenkin. Helppoa se ei kyllä ole ja tiedän että kaikki eivät tällaisesta tilanteesta selviydy.

Muistan, että meidän isä paikkasi kumisaappaat polkupyörän rengaspaikalla. Punaisia ja mustia oli silloin.

Vierailija
140/173 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuukausitulot on 1200e, plus pieni asumistuki. Kyllä pärjään, on ruokaa, vaatteita, kaikkea. Mulla menee ehkä 300e kuussa ruokaan, sit ostan asiaa vaan tarpeeseen ja vertailen hintoja, ostan edullisia tai kohtuuhintaisia asioita ja ruokaa. Se on iso asia, että mulla ei oo ikinä ollut autoa, kuljen aina töihin ja kaikkialle pyörällä tai bussilla. Se on mulle myös ekologinen valinta. 

Myös säästäminen on tärkeää, säästän kuukausittain pienen summan. Joskus ostan vaan ruokaa ja maksan pelkät laskut, en osta mitään muuta, jää sit enempi säästöön.