Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niiiiin vihaan ryhmätöitä korkeakoulussa

Vierailija
11.12.2025 |

Olen korkeakouluopiskelija, enkä voi tajuta miten aikuiset ihmiset ei voi hoitaa sitä mitä lupaa ajallaan. Päiviä myöhässä rävelletään jotain, missä ei oo järkeä selkeästi käytetty hitustakaan.  

No ei oo mun homma heitä kasvattaa. EI jaksa! Tulee tätä olemaan harvinaisen ala-arvoinen suoritus, mut paikkailen ite tentissä. Ainoa huoli on, ettei kukaan näisät idareista tuu työelämässä vastaan.

Miten kukaan voi sietää ryhmätöitä?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hirvein asia AMK:ssa just noi ryhmätyöt. Sitä hyvin äkkiä oppi, kenen kans haluaa samaan ryhmään ja kenen ei, kun koko ryhmä sai jonkun toopen takia surkean arvosanan.

Vierailija
2/66 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Tällä hetkellä minulla ei ole AMK-opinnoissa tunnetta siitä, että pystyisin hallitsemaan täysin saamiani arvosanoja ja opiskelumenestystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismidiagnoosi auttaa aina. Ei tarvitse tehdä mitään ryhmätöitä. 

Vierailija
4/66 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin inhosin niitä. Minulla oli perhe, jonka luota olin pois iltoja ryhmätöiden takia. Yksi ryhmästä oli sinkku, joka jätti osuutensa tekemättä, jäi pois sovituista ryhmän tapaamisista ja vinkui, että väsyttää tai on nälkä tai ei jaksa. Onneksi ei ole tullut työelämässä vastaan. Varmaan myöhästelee töistä ja saa itkukohtauksia, kun joutuu nälissään tekemään kokonaisen työpäivän.

Vierailija
5/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amkin ryhmätöistä aikuisopiskelija kokemusta parin vuoden takaa. Jos ryhmän jäsenten tavoitteet ovat yhteneväiset, kukin tekee osansa ja homma etenee, niin homma on ihan kivaa. Näitäkin osui.

Mutta sitten oli hommia, joissa toiset ovat tyytyväisiä hätinä läpipääsyyn, eivät yritä itse mitään, heidän tietotekniset taitonsa ovat pakkasella ja ovat muutenkin nuivia. Siinä saa yksin tehdä neljän hengen ryhmätyön, kun tavoitteena on saada aikaan jotain, johon oman nimensä kehtaa laittaa... Kyllä välillä potutti. Sekin vähä, mitä yksi toinen jäsen raapi kasaan, oli niin väärin (vaati matemaattista ymmärrystä,jota ei kai hänelle ollut osunut), että piti tehdä aasta alkaen uusiksi. Ne kaksi muuta vain raapivat perperiään (kai?). Joo, yksin olisi ollut paljon kevyempi nakki sekin 4 hengen homma.

Vierailija
6/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teinkin pari ryhmätyötä yksin, kun en halunnut alkaa säätämään.

Ryhmätyöt toimii ainoastaan opettajan valvonnassa tehtynä.

Vierailija
7/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse ikinä mennä kouluun enää. Hirveitä toopeja siellä aina ollutkin

Vierailija
8/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni teki amk-tutkinnon 2 vuodessa keskiarvolla 4,5, KOSKA hänellä oli sairaan hyvä ryhmä. Sama ryhmä.

Vierailija
9/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kieltäydyin näistä parin kerran jälkeen ja tein yksin. Käsittämättömiä vempuloita ja vapaamatkustajia. Ei onnistu vaikka kirjoittaisit pohjan valmiiksi..

viimeisessä ryhmätyössä piti arvostella muut niin annoimme toisen oikeasti töitä tehneen kanssa muille 1 ja kommentoimme, että 0 olisi kuuluisi heille, kun eivät mitään ole tehneet.

Opettaja sitten viisaasti antoi kaikille 1 arvosanaksi.. koska ryhmätyö.

ja nämä sluibat vielä suuttuivat, kun arvosana kurssista oli huono.

Vierailija
10/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin ryhmätöistä siihen saakka kun sain omalla tutulla kaveriporukalla tehdä niitä. Me tunnettiin toistemme vahvuudet ja jokainen hoiti oman osuuden. Haluttiin kaikki hyvä numero ja tehtiin töitä sen eteen.

Sitten alettiin ns. erikoistumaan ja minä menin johtopuolen (JOHTOPUOLEN!!) suuntaukseen ja niitä perseilijöitähän riitti. Kahdesta kurssista vieläkin mietin, että mitä ihmettä osan päässä liikkui, kun härskisti jättivät vaan oman osuuden tekemättä tai tekivät sen rimaa hipoen.

Tähän aikaan ei käytetty vielä tekoälyä apuna, joten kaikki teksti piti kirjoittaa itse.

Vierailija
11/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on kinkkisiä. Itse amk-opettajana en vain tiedä, miten tekisin asiat toisin. Rahahanojen tiukentuessa kurssilla voi olla 100 opiskelijaa. Ja kun on kaksi tehtävää, niin aika ei vain riitä 200 oppimistehtävän arviointiin.

Vai suostuisitteko siihen, että arvosana määräytyy yhden ison oppimistehtävän perusteella?

Minä opetan mm. Strategiaa, joka on vaikea aihe. Yksin joutuisitte tekemän 4-5 analyysiä ja uuden innovatiivisen strategian. Kun se menee pieleen, kun yksin omassa päässä asioita pohtii eikä luovuuskaan yksin tehdessä kuki, niin arvosana on sitten 1-. 

Vierailija
12/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana opiskelijoiden marina on mulle yhdentekevää, enkä ikinä edes lue mitään opiskelijapalautetta, ei kiinnosta.

Vierailija
13/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on taitolaji. Merkkaa muistiin ne tyypit jotka tekee hommia samalla ambitiolla ja tarmolla kun sinä ja ryhmäydy heidän kanssaan jatkossa. Sellaisia tunnettuja perässävedettäviä kannattaa karttaa, mutta heihinkin saa vähän vauhtia, kun antaa deadlinen ja pistää koko ryhmän hiillostamaan tyyppiä jos perseilee - parhaassa tapauksessa jättää kurssin kesken.

Vierailija
14/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommosta se oli jo 25 vuotta sitten kun olin AMK:ssa. Voin kuvitella vaan kuinka paljon pahemmaksi on vielä mennyt lumihiutaleiden kanssa. Ainoastaan yksi hyvä ryhmätyökokemus jäi mieleen koko ajalta ja oikeastaan sekin oli parityö, jonka olisi saanut tehdä yksinkin. Olin asennoitunut yksintyöskentelyyn ja sitten yksi puolituttu (olin sen verran isossa AMK:ssa, että eri kursseilla oli eri ihmisiä eli ei ollut yhtenäistä lukujärjestystä, vaan jokainen räätälöi oman) kysyi, että voisinko tehdä sen kanssa. Yritin ensin kiemurrella, mutta suostuin sitten. Oli elämäni helpoin ja nopein homma. Molemmat kokosi oman osuutensa ja sitten yhdessä liitettiin se "hyppytunneilla" yhdeksi työksi. Saatiin 5.

Vierailija
15/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvinnut koskaan opiskella amiksen jatkokoulutuksessa. AMK-tutkinto on sori nyt vain aikamoinen vitsi muutenkin.

Vierailija
16/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni teki amk-tutkinnon 2 vuodessa keskiarvolla 4,5, KOSKA hänellä oli sairaan hyvä ryhmä. Sama ryhmä.

4,5 KA:n saa AMK:ssa helposti.

Vierailija
17/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvinnut koskaan opiskella amiksen jatkokoulutuksessa. AMK-tutkinto on sori nyt vain aikamoinen vitsi muutenkin.

Ylimielisyys ei kaunista ketään.

Vierailija
18/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuule yliopistossakin vaan nykyään tehdään töitä ryhmässä - ei ole enää sellaista ruutupaperin nurkkaan sulkakynällä nyhertämistä kuin silloin 1950-luvulla kun pappa oli nuori.

Vierailija
19/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4,5 KA:n saa AMK:ssa helposti.

Hyvät saa helposti. Eivät muut. 

amk-ope

Vierailija
20/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielisyys ei kaunista ketään.

Ei faktojen sanominen ääneen ole ylimielistä. -eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi