Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niiiiin vihaan ryhmätöitä korkeakoulussa

Vierailija
11.12.2025 |

Olen korkeakouluopiskelija, enkä voi tajuta miten aikuiset ihmiset ei voi hoitaa sitä mitä lupaa ajallaan. Päiviä myöhässä rävelletään jotain, missä ei oo järkeä selkeästi käytetty hitustakaan.  

No ei oo mun homma heitä kasvattaa. EI jaksa! Tulee tätä olemaan harvinaisen ala-arvoinen suoritus, mut paikkailen ite tentissä. Ainoa huoli on, ettei kukaan näisät idareista tuu työelämässä vastaan.

Miten kukaan voi sietää ryhmätöitä?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvinnut koskaan opiskella amiksen jatkokoulutuksessa. AMK-tutkinto on sori nyt vain aikamoinen vitsi muutenkin.

Ylimielisyys ei kaunista ketään.

Ei faktojen sanominen ääneen ole ylimielistä. -eri

Nimenomaan _asenne_ tekee faktoista ylimielisen. 

Vierailija
22/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvinnut koskaan opiskella amiksen jatkokoulutuksessa. AMK-tutkinto on sori nyt vain aikamoinen vitsi muutenkin.

AMK (tai YAMK-) -tutkinnon suorittaneet lapseni ja heidän puolisonsa ansaitsevat kaksinkertaisesti sen, minkä meikämaisteri urani huipulla hyvässä ja arvostetussa työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on tullut vitsi opiskelijoiden oman käytöksen johdosta. Minäkin tällä viikolla jaoin murska-arvioita 25 prosentille luokkaa. Syy: ei noudateta ohjeita. 

Toivottavasti rekrytoijat katsovat todistuksia. Jos kursseista on saanut ykköstä tai kakkosta, niin henkilö ei oikeasti osaa yhtään mitään. 

amk-ope

Vierailija
24/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK (tai YAMK-) -tutkinnon suorittaneet lapseni ja heidän puolisonsa ansaitsevat kaksinkertaisesti sen, minkä meikämaisteri urani huipulla hyvässä ja arvostetussa työssä.

Niinpä. Minun amk-mieheni tienaa 7000+ euroa kuussa. Itse maisterina en yllä samaan.

Vierailija
25/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toivottavasti rekrytoijat katsovat todistuksia. Jos kursseista on saanut ykköstä tai kakkosta, niin henkilö ei oikeasti osaa yhtään mitään. 

amk-ope"

Ei ne kyllä pahemmin kattele. Mulla on viimeksi katsottu työhaastattelussa todistuksia 1990-luvun loppupuolella, mutta ollut niin pitkään vakitöissä, että aika satunnaista toi haastatteluissa käyminen on ylipäätään ollut.

Vierailija
26/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Tutkinto on hyvä ja riittävä moneen paikkaan. 

Ryhmätöitä tehdään ala-asteelta yliopistoon asti. Joskus jopa tohtoriopinnoissa näihin törmännyt. Ne on haastavia, koska yleensä ryhmissä on vapaamatkustajia ja ihmisillä erilainen motivaatio ja tapa työskennellä. Niiden pedagogisen ajatuksen kyllä ymmärrän. Valitettavasti ryhmätyöt monesti jatkuu työelämässä tavalla tai toisella ja ihan samoihin ongelmiin törmää. 

Vierailija
27/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan 1 ryhmätyö oli korkeakoulus, pääsin siis helpolla huh.

Vierailija
28/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär kertonut myös kokemuksistaan. Ryhmästä suurin osa saattaa tehdä oman osuutensa ChatGPT:llä. Ja sitten on ryhmiä, jossa koko ryhmä on tehnyt ryhmätyönsä AI:lla. Ja parasta on, että vanha opettaja ei niitä millään tavalla tunnista, vaan kehuu kuinka poikkeuksellisen hyviä ja hienoja. Todella motivoivaa niille, jotka yrittää ryhmätyössä itse ajatella ja tuottaa sisältöä.

Vierailija
29/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK ei ole korkeakoulu, vaikka nimessä niin väitetään. 

Vierailija
30/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on siksi että siellä opitaan työelämätaitoja. AMK-tason koulutusta vastaavat duunit ovat pääsääntöisesti vahvasti ryhmätyötä tai kuten nykyään hienommin sanotaan, tiimityötä. Sen vuoksi ryhmätyöt ovat TÄRKEÄ osa opiskelua. Kouluissahan pitää valmistua työelämäkelpoiseksi, se ei ole vain yksilön tietopääoman tankkauspiste. Tietoa saa kirjoista ja netistä ilman mitään koulujakin. Soveltaminen on tärkeämpää ja työssä se tehdään ryhmissä.

Työelämässä on myös poikkeuksetta niin että yksilösuoritus on toissijainen. Koko tiimin tai firman suoritus määrittää onnistumisen. Siksi osa oppia onkin karistaa itsekeskeisyys ja hyväksyä ryhmäsuoritus arviointiperusteena. Se ohjaa itsekkään kadehtijan joko vähitellen miettimään uudelleen omaa suoritustaan siltä kannalta että kuinka voisi parantaa koko ryhmän suoritusta onin toimin, tai ohjaa pois alalta jossa ei ole edellytyksiä menestyä. 

Työelämässä ei myöskään valikoida työkavereita itse. Tiimissä on keitä pomot siihen määrää ja heidän kanssa on kyettävä yhteistyöhön vaikka olisivat kuinka huonoja tai hankalia. Sen sietäminen opettelu on ihan ehdottoman tärkeää. 

Vierailija
31/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Minun amk-mieheni tienaa 7000+ euroa kuussa. Itse maisterina en yllä samaan.

Minäpä tienaan yliopistokoulutuksella 9000+ €. Ei se raha tässä ole edes oleellista. Ammattikorkeasta voi saada itselleen osaamista hyville palkkatuloille, mutta nykyään opiskeluaines on niin onnetonta, että menestyminen koskettaa jotain viittä prosenttia kaikista opiskelijoista. Aivan yhtälailla rakennusalan amisyrittäjä voi päästä hyville tuloille, mutta enemmistö on silti paimennettavia nenänkaivelijoita.

Vierailija
32/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yliopistossa ollut kertaakaan ongelmallisia ryhmätöitä saati sitten vapaamatkustajia. Kaikilla hyvä motivaatio.

Tää aloitus vain kertoo sen, kuinka paljon Suomessa on turhia korkeakoulupaikkoja. Vähemmän opiskelijoita sisään, niin huonoimmat karistuvat pois. En ymmärrä, miksi korkeakouluun täytyy väkisin päästä. 

Vierailija
33/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siksi osa oppia onkin karistaa itsekeskeisyys ja hyväksyä ryhmäsuoritus arviointiperusteena. Se ohjaa itsekkään kadehtijan joko vähitellen miettimään uudelleen omaa suoritustaan siltä kannalta että kuinka voisi parantaa koko ryhmän suoritusta onin toimin, tai ohjaa pois alalta jossa ei ole edellytyksiä menestyä. Työelämässä ei myöskään valikoida työkavereita itse. Tiimissä on keitä pomot siihen määrää ja heidän kanssa on kyettävä yhteistyöhön vaikka olisivat kuinka huonoja tai hankalia. Sen sietäminen opettelu on ihan ehdottoman tärkeää. "

No siinä mielessä tuo ei kyllä vastaa työelämää, että jos minä työelämässä havaitsen, että projektissani on henkilö joka ei tuo siihen lisäarvoa vaan päin vastoin vaarantaa sen-, niin minä otan tämän asian puheeksi ensin kyseisen henkilön kanssa itse ja sen jälkeen olen yhteydessä hänen esihenkilöönsä ja totean, että en aio vaarantaa projektin läpimenoa hänen vuokseen ja ottamaan firmalle aiheutuvia kustannuksia omille niskoilleni vaan esihenkilö käsitelköön alisuoriutumisen. Voin vakuuttaa, että yhdessäkään tilanteessa henkilö ei jää kyseiseen projektiin, toisin kuin näissä koulun harjoitustehtävissä. Toki sitten, jos on pakko roikottaa näitä takiaisia kaikesta huolimatta mukanaan niin sitten tehdään joko niin kuin armeijassa, eli muilutetaan ryhmän voimalla takiainen joko jossain määrin yhteistyökykyiseksi tai sitten pakotetaan hänet heittämään pyyhe kehään. Joku saattaa kutsua sitä myös kiusaamiseksi, mutta käytännössä kyse on sopeutumisesta ja selviytymisestä.

Vierailija
34/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yliopistossa ollut kertaakaan ongelmallisia ryhmätöitä saati sitten vapaamatkustajia. Kaikilla hyvä motivaatio.

Tää aloitus vain kertoo sen, kuinka paljon Suomessa on turhia korkeakoulupaikkoja. Vähemmän opiskelijoita sisään, niin huonoimmat karistuvat pois. En ymmärrä, miksi korkeakouluun täytyy väkisin päästä. 

Itse olen yliopistossa opettajana ja ryhmätöiden aiheuttamat ongelmat ovat jatkuvia. Itse ratkaisin asian siten, ettei ryhmätöitä minun kursseillani enää ole. Siitä olen samaa mieltä, että liikaa otetaan sisään laadusta välittämättä.

Vierailija
35/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin inhosin niitä. Minulla oli perhe, jonka luota olin pois iltoja ryhmätöiden takia. Yksi ryhmästä oli sinkku, joka jätti osuutensa tekemättä, jäi pois sovituista ryhmän tapaamisista ja vinkui, että väsyttää tai on nälkä tai ei jaksa. Onneksi ei ole tullut työelämässä vastaan. Varmaan myöhästelee töistä ja saa itkukohtauksia, kun joutuu nälissään tekemään kokonaisen työpäivän.

Ok. Minä olin aikuisena sinkkuna opiskelijana ainoa, joka teki ryhmätyöt kunnolla. Muut oli parikymppisiä lusmuilijoita. 

Vierailija
36/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siksi osa oppia onkin karistaa itsekeskeisyys ja hyväksyä ryhmäsuoritus arviointiperusteena. Se ohjaa itsekkään kadehtijan joko vähitellen miettimään uudelleen omaa suoritustaan siltä kannalta että kuinka voisi parantaa koko ryhmän suoritusta onin toimin, tai ohjaa pois alalta jossa ei ole edellytyksiä menestyä. Työelämässä ei myöskään valikoida työkavereita itse. Tiimissä on keitä pomot siihen määrää ja heidän kanssa on kyettävä yhteistyöhön vaikka olisivat kuinka huonoja tai hankalia. Sen sietäminen opettelu on ihan ehdottoman tärkeää. "

No siinä mielessä tuo ei kyllä vastaa työelämää, että jos minä työelämässä havaitsen, että projektissani on henkilö joka ei tuo siihen lisäarvoa vaan päin vastoin vaarantaa sen-, niin minä otan tämän asian puheeksi ensin kyseisen henkilön kanssa itse ja sen jälkeen olen yhteydessä hänen esihenkilöönsä ja totean, että en aio vaarantaa projektin läpimenoa hänen vuoksee

Onpa naiivia. Siellä työelämässä vasta kipeää menoa voi ollakin. Alisuoriutuja saattaa olla sen esimiehen lellikki ja hänelle on pedattu suojapaikka projektissa jossa muut tekee ja hän saa kunnian. Mene hänestä valittamaan niin saat itse lisää kakkaa vaan. Tai se esimies vetääkin samalla sitten kiukuissaan projektilta pois resursseja ja sittenpä jäät ihmettelemään miten pitäisi pystyä saamaan valmista.

Sinänsä koulussa toimii ihan sama eli kyllä se asia kannattaa ensin ottaa lusmuilijan kanssa suoraan puheeksi eikä vaan itsekseen hiljaa jupista ja kärsiä. Lisäksi on olemassa opettaja, joka vastaa esimiestä kontekstissa, jolle kannattaa kertoa jos joku jäsen ei osallistu. Ryhmästä ei kannata kiusata ketään ulos, siitä voi koulussakin joutua edesvastuuseen. Sen sijaan opettajan hommaan kuuluu myös sen valvominen jollain tasolla että kaikki osallistuvat ja opiskelevat. Sen helpompaa ei ole kuin antaa hylsy kurssista. Ei mitään niin raskasta kuin vaikkapa firmoista irtisanominen.

Mutta tässä puhutaankin jo ääritapauksesta, joka on aika selkeä. Hankalampaa on se, kun kaikki osallistuvat mutta eri suurella panoksella ja erilaisin valmiuksin. Sekin tuntuu monelle olevan kauhea ongelma, yleensä vaativille persoonille tai muuten hikipingoille. Se kuitenkin on normaali tilanne kaikkialla, myös töissä.

Vierailija
37/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa kuulla, millä alalla opiskelette.

Itse aloitin juuri talotekniikan opinnot enkä ole joutunut tekemään vielä yhtään ryhmätyötä, kun sain skipattua suurimman osan peruskursseista aiempien opintojen takia. Aiemmissa opinnoissa ei ollut ihan hirveästi ryhmätöitä, ja mun kokemukset on ollut ihan ok.

Vierailija
38/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on siksi että siellä opitaan työelämätaitoja.

......

Työelämässä ei myöskään valikoida työkavereita itse. Tiimissä on keitä pomot siihen määrää ja heidän kanssa on kyettävä yhteistyöhön vaikka olisivat kuinka huonoja tai hankalia. Sen sietäminen opettelu on ihan ehdottoman tärkeää. 

Kuvaile tarkemmin, mitä nämä kouluissa ryhmätöistä luistavat tyypit oppivat niistä. Tällä hetkellä he nimittäin oppivat lähinnä sen, että muut tekevät työt heidän puolestaan. Ne, jotka ovat kunnollisia, oppivat sen, että toiset ovat vapaamatkustajia ja heidän pitää tehdä enemmän töitä kuin muut. Siltikään eivät saa hyviä arvosanoja, koska muut sabotoivat ne. 

Joten lopeta lässyttäminen. 

Vierailija
39/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Tällä hetkellä minulla ei ole AMK-opinnoissa tunnetta siitä, että pystyisin hallitsemaan täysin saamiani arvosanoja ja opiskelumenestystä. 

Miksi sinun pitäisi pystyä täysin hallitsemaan arvosanojasi tai opiskelumenestystäsi? 

et missään muuallakaan pysty täysin hallitsemaan hommiesi onnistumista ja siihen on oikein hyvä totutella. Ne kontrollifriikit, jotka kuvittelevat, että perfektionismi on jotenkin hyvä asia, eivät koskaan saa aikaan mitään uutta tai mitään isoa.

Vierailija
40/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yliopistossa opettajana ja ryhmätöiden aiheuttamat ongelmat ovat jatkuvia. Itse ratkaisin asian siten, ettei ryhmätöitä minun kursseillani enää ole. Siitä olen samaa mieltä, että liikaa otetaan sisään laadusta välittämättä.

Olin opiskeluaikana tuuramassa AMK:ssa inssimatikan ja -fysiikan opettajaa. Olen edelleen järkyttynyt opiskelijoiden osaamistasosta. Vain muutama osasi asiat hyvin, kun taas monille muille lukiotasoinenkin fysiikka oli liian vaikeaa ja läpi pitäisi päästä vaikka mitään ei oikeasti osata. Fysiikkaa ja matikkaa ei voi opetella ulkoa! Tällaiset ihmiset eivät sovi insinööreiksi. Mutta minkäs teet, oppilaitos saa rahaa valmistuneista opiskelijoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi