Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niiiiin vihaan ryhmätöitä korkeakoulussa

Vierailija
11.12.2025 |

Olen korkeakouluopiskelija, enkä voi tajuta miten aikuiset ihmiset ei voi hoitaa sitä mitä lupaa ajallaan. Päiviä myöhässä rävelletään jotain, missä ei oo järkeä selkeästi käytetty hitustakaan.  

No ei oo mun homma heitä kasvattaa. EI jaksa! Tulee tätä olemaan harvinaisen ala-arvoinen suoritus, mut paikkailen ite tentissä. Ainoa huoli on, ettei kukaan näisät idareista tuu työelämässä vastaan.

Miten kukaan voi sietää ryhmätöitä?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 prosentilla zoomereita ei ole mitään velvollisuuden- tai ajantajua, ymmärrän tuskasi.

Vierailija
42/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on siksi että siellä opitaan työelämätaitoja. AMK-tason koulutusta vastaavat duunit ovat pääsääntöisesti vahvasti ryhmätyötä tai kuten nykyään hienommin sanotaan, tiimityötä. Sen vuoksi ryhmätyöt ovat TÄRKEÄ osa opiskelua. Kouluissahan pitää valmistua työelämäkelpoiseksi, se ei ole vain yksilön tietopääoman tankkauspiste. Tietoa saa kirjoista ja netistä ilman mitään koulujakin. Soveltaminen on tärkeämpää ja työssä se tehdään ryhmissä.

Työelämässä on myös poikkeuksetta niin että yksilösuoritus on toissijainen. Koko tiimin tai firman suoritus määrittää onnistumisen. Siksi osa oppia onkin karistaa itsekeskeisyys ja hyväksyä ryhmäsuoritus arviointiperusteena. Se ohjaa itsekkään kadehtijan joko vähitellen miettimään uudelleen omaa suoritustaan siltä kannalta että kuinka voisi parantaa koko ryhmän suoritusta onin toimin, tai ohjaa pois alalta jossa ei ole edellytyksiä menestyä. 

T

Kuka tuossa sun tekstissä on se kahdehtija? Se alisuoriutuja vai se joka haluaa tehdä työnsä hyvin? Tuntuu, että usein ne alisuoriutujat menestyy kuitenkin ryhmätöissä ihan hyvin sen takia, että sinne eksyy ne pari muutakin, jotka tekevät työt sluibailijoiden sijasta. Lopulta sitten ne kovan työmoraalin ihmiset saavat jonkun burnoutin tehdessään myös toisten hommat ja ohjautuvat pois alalta.

Lisäksi ne sluibailijat tuntuvat usein olevan ihan tyytyväisiä työpanokseensa eivätkä erityisesti kadehdi ahkerasti töitä tekeviä ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minäpä tienaan yliopistokoulutuksella 9000+ €. Ei se raha tässä ole edes oleellista. Ammattikorkeasta voi saada itselleen osaamista hyville palkkatuloille, mutta nykyään opiskeluaines on niin onnetonta, että menestyminen koskettaa jotain viittä prosenttia kaikista opiskelijoista. Aivan yhtälailla rakennusalan amisyrittäjä voi päästä hyville tuloille, mutta enemmistö on silti paimennettavia nenänkaivelijoita."

Nykyään kilpailutyöpaikoista on niin kovaa, että työttöminä on niin amista kuin tuplamaisteriakin. Pelkkä koulutus ei ole tae työpaikasta juuri tässä kohtaa yhtään missään, vaan siinä katsotaan työkokemusta ja sitä onko tyyppi ja tehtävä oikea. Kun ottaa huomioon vielä sen, että yliopistomaailman työpaikkoja lukuunottamatta niitä todistuksia ei juurikaan työelämäsä edes katsella vaan haastatteluissa keskitytään ihan muihin asioihin niin minusta muiden tutkintojen alaspainaminen on yhtä fiksua kuin nenänkaivuun paimentaminen, mutta toki heikko itsetuntoiselle ehkä se ainoa keino nostattaa sitä paskaa minäkuvaansa.

Vierailija
44/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa kuulla, millä alalla opiskelette.

Itse aloitin juuri talotekniikan opinnot enkä ole joutunut tekemään vielä yhtään ryhmätyötä, kun sain skipattua suurimman osan peruskursseista aiempien opintojen takia. Aiemmissa opinnoissa ei ollut ihan hirveästi ryhmätöitä, ja mun kokemukset on ollut ihan ok.

Onko sillä jotain väliä? Haluatko päästä vähättelemään toisten kokemuksia, kun ovatkin sitten mielestäsi täysin tyhmällä alalla.

Kaikki nyt vaan eivät voi valita, että ensin menevät opiskelemaan alaa, jolla ei ole ryhmätöitä ja sitten toiselle alalle, jonka kurssit voi korvata sillä ensimmäisellä. 

Vierailija
45/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minäpä tienaan yliopistokoulutuksella 9000+ €. Ei se raha tässä ole edes oleellista. Ammattikorkeasta voi saada itselleen osaamista hyville palkkatuloille, mutta nykyään opiskeluaines on niin onnetonta, että menestyminen koskettaa jotain viittä prosenttia kaikista opiskelijoista. Aivan yhtälailla rakennusalan amisyrittäjä voi päästä hyville tuloille, mutta enemmistö on silti paimennettavia nenänkaivelijoita."

Nykyään kilpailutyöpaikoista on niin kovaa, että työttöminä on niin amista kuin tuplamaisteriakin. Pelkkä koulutus ei ole tae työpaikasta juuri tässä kohtaa yhtään missään, vaan siinä katsotaan työkokemusta ja sitä onko tyyppi ja tehtävä oikea. Kun ottaa huomioon vielä sen, että yliopistomaailman työpaikkoja lukuunottamatta niitä todistuksia ei juurikaan työelämäsä edes katsella vaan haastatteluissa keskitytään ihan muihin asioihin niin minusta muiden tutkintojen alaspainaminen on yhtä fiksua kuin nenänkaivuun paiment

Huoh. Kuinka odotettavissa oleva kommentti. Tällä ongelmalla ei ole mitään tekemistä kenenkään henkilökohtaisessa egon pönkityksessä. Korkeakoulujen taso on Suomessa ongelmallisen huono, sisäänotot liian suuria suhteessa tarpeeseen, päteviä opettajia ei ole joka nurkkakunnan maakunta-AMK:n jne, mutta hei, onneksi ongelma on juurikin niin vähäpätöinen, että joku yliopistosta valmistunut pönkittää egoaan. 

Vierailija
46/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kilpailutyöpaikoista on niin kovaa, että työttöminä on niin amista kuin tuplamaisteriakin. Pelkkä koulutus ei ole tae työpaikasta juuri tässä kohtaa yhtään missään, vaan siinä katsotaan työkokemusta ja sitä onko tyyppi ja tehtävä oikea. 

Mielenkiintoista, että ensin tunnut ymmärtävän, että töihin on vaikea päästä, mutta sitten skippaat suoraan haastattelutilanteeseen. Suurin osa ei pääse siihen vaiheeseen eli näyttämään naamaansa ja osoittamaan itsensä hyväksi tyypiksi. 

Vierailija
47/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällä ongelmalla ei ole mitään tekemistä kenenkään henkilökohtaisessa egon pönkityksessä. Korkeakoulujen taso on Suomessa ongelmallisen huono, sisäänotot liian suuria suhteessa tarpeeseen, päteviä opettajia ei ole joka nurkkakunnan maakunta-AMK:n jne, mutta hei, onneksi ongelma on juurikin niin vähäpätöinen, että joku yliopistosta valmistunut pönkittää egoaan. "

No tällä palstalla näkee toistuvasti ihmisiä joilla ei ole mitään muuta motiivia AMK:n lyttäämiseen kuin juuri se, että ollaan niin helvetin heikoissa henkisissä kantimissa, että se 20 vuotta sitten plus hankittu yliopistopaperi on ainoa jolla vähän nostattaa itseään ylöspäin muiden kustannuksella.

Mitä sitten tulee tuohon korkeakoulujen ongelmaan niin se ongelma lähtee liikkeelle jo peruskoulusta. Päästetään luokalta toiselle oppilaita joiden ei pitäisi päästä ja vain siksi, että koulu ei ole valmis/tai sille ei anneta mahdollisuutta tehdä sitä tehtävää joka sille kuuluisi. Jos katsotaan asiaa korkeakoulujen näkökulmasta niin he saavat rahaa joka ainoasta valmistuneesta ja niin kauan, kun eletään rahoituksen suhteen tälläisessä tulosperusteisessa mallissa niin totta helvetissä systeemin läpi puskee kaikenlaista viheltäjää. Jos sen sijaan osa rahoituksesta tulisikin sen mukaan, että kuinka moni on työelämässä vaikkapa viiden vuoden kuluttua, niin tilanne saattaisi muuttua.

Vierailija
48/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sitten tulee tuohon korkeakoulujen ongelmaan niin se ongelma lähtee liikkeelle jo peruskoulusta. Päästetään luokalta toiselle oppilaita joiden ei pitäisi päästä ja vain siksi, että koulu ei ole valmis/tai sille ei anneta mahdollisuutta tehdä sitä tehtävää joka sille kuuluisi."

Ihan oikeastiko mielestäsi juuri korkeakoulujen ongelma on se, että on päästy peruskoulussa luokalta, vaikkei osaa mitään? Niitä kaikkein heikoimpiako on korkeakoulut täynnä? Keitä ne sitten ovat, jotka eivät peruskoulun jälkeen mene mihinkään opiskelemaan? 

Vierailija
49/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin juuri talotekniikan opinnot enkä ole joutunut tekemään vielä yhtään ryhmätyötä, kun sain skipattua suurimman osan peruskursseista aiempien opintojen takia. Aiemmissa opinnoissa ei ollut ihan hirveästi ryhmätöitä, ja mun kokemukset on ollut ihan ok.

Onko sillä jotain väliä? Haluatko päästä vähättelemään toisten kokemuksia, kun ovatkin sitten mielestäsi täysin tyhmällä alalla.

Kaikki nyt vaan eivät voi valita, että ensin menevät opiskelemaan alaa, jolla ei ole ryhmätöitä ja sitten toiselle alalle, jonka kurssit voi korvata sillä ensimmäisellä. 

Mulla ei ole mitään intressejä vähätellä toisten opiskelualoja. Mua vaan kiinnostaa tietää, mitä ihmiset opiskelee.

Ja mä sanoin, ettei mulla ole ollut VIELÄ ryhmätöitä. Kyllä niitä on vielä tulossa ja ensi keväänä on edessä jo ensimmäiset.

Vierailija
50/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään intressejä vähätellä toisten opiskelualoja. Mua vaan kiinnostaa tietää, mitä ihmiset opiskelee.

Voit tehdä oman aloituksen aiheesta "Mitä opiskelette?" jos kerran mielestäsi kysymyksesi ei mitenkään liittynyt ryhmätöihin, eli tämän ketjun aiheeseen. 

Vierailija
51/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut AMK:ssa ja yliopistolla ongelmia ryhmätöiden kanssa, kun valikoin ne kaltaiseni hikarit tekemään ne mun kaa. 

En kuitenkaan viihtynyt toimistotöissä, joten lähdin opiskelemaan amikseen, ja vaikka ala on paljon kiinnostavampi kuin mitä korkea-asteella opiskelin, on opiskelija-aines huomattavasti.... Eh. Typerämpää. Mitään ei tehdä, ollaan jopa puoli päivää myöhässä jne, ja kyse kuitenkin AIKUISISTA ihmisistä. Onneksi kuitenkin pari selkärankaista on ryhmässä ja yhdessä tekeminen onnistuukin näiden kanssa. 

Vähän pelottaa mennä työelämään, jos siellä on näitä velttoilijoita. Ala on kuitenkin sen verran vaativa, että asenneongelmaiset työpaikalla ovat hengenvaarallisia.

Vierailija
52/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on siksi että siellä opitaan työelämätaitoja. AMK-tason koulutusta vastaavat duunit ovat pääsääntöisesti vahvasti ryhmätyötä tai kuten nykyään hienommin sanotaan, tiimityötä. Sen vuoksi ryhmätyöt ovat TÄRKEÄ osa opiskelua. Kouluissahan pitää valmistua työelämäkelpoiseksi, se ei ole vain yksilön tietopääoman tankkauspiste. Tietoa saa kirjoista ja netistä ilman mitään koulujakin. Soveltaminen on tärkeämpää ja työssä se tehdään ryhmissä.

Työelämässä on myös poikkeuksetta niin että yksilösuoritus on toissijainen. Koko tiimin tai firman suoritus määrittää onnistumisen. Siksi osa oppia onkin karistaa itsekeskeisyys ja hyväksyä ryhmäsuoritus arviointiperusteena. Se ohjaa itsekkään kadehtijan joko vähitellen miettimään uudelleen omaa suoritustaan siltä kannalta että kuinka voisi parantaa koko ryhmän suoritusta onin toimin, tai ohjaa pois alalta jossa ei ole edellytyksiä menestyä. 

Ideaalimaailmassa näin. Tuttu nuori aloitti amk-opinnot ja ryhmä savusti hänet ulos saman tien. Teki sitten projektit itse ja sain niistä todennäköisesti paremmat arvosanat kuin olisi saanut ryhmässä.

Vierailija
53/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa tulee opetella ryhmätyötaitoja, mutta niitä ei kuitenkaan opita millään tavalla AMK:ssa ryhmätöissä. Ne vain opettavat sen, että kovasti työtä tekevät ja korkeaa arvosanaa tavoittelevat henkilöt joutuvat tekemään 60-90% töistä samalla, kun laiskat ihmiset saavat saman arvosanan tekemättä mitään.

Tosin en tiedä onko sitten oikeasti vaan tarkoituksena nimenomaan opettaa tuo, että myös työyhteisöissä sama käytäntö, eli aktiiviset työntekijät saavat burnoutit samalla kun laiskat keräävät palkkaa tekemättä mitään?

Itselleni tosiaan opetti, etten enää ikinä paikkaile toisten tekemättömiä töitä.

Vierailija
54/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin aika pian, että aina on ryhmässä joku, joka osaa muka kaiken parhaiten. Ihan joka pilkun paikkaa tai taustaväriä piti muuttaa, eikä mikään muiden tekemä kelvannut. Aloin sitten vapaamatkustaa. En viitsinyt tapella turhasta.

Vierailija
55/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni teki amk-tutkinnon 2 vuodessa keskiarvolla 4,5, KOSKA hänellä oli sairaan hyvä ryhmä. Sama ryhmä.

4,5 KA:n saa AMK:ssa helposti.

Insinöörilinjalla tuo olisi aika kova puristus...

Vierailija
56/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään intressejä vähätellä toisten opiskelualoja. Mua vaan kiinnostaa tietää, mitä ihmiset

No ainakin heti löysin yhden nillittäjän, joka toivottavasti ei opiskele samaa alaa kuin minä.

Vierailija
57/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomasin aika pian, että aina on ryhmässä joku, joka osaa muka kaiken parhaiten. Ihan joka pilkun paikkaa tai taustaväriä piti muuttaa, eikä mikään muiden tekemä kelvannut. Aloin sitten vapaamatkustaa. En viitsinyt tapella turhasta.

Siis... En ymmärrä mikä ongelma tuossa on? Jos joku haluaa korjata pilkun paikat, niin kyllä minä ainakin annan sen tehdä, koska sehän vaan korottaa arvosanaa? Tai jos joku haluaa visuaalista ilmettä kohottaa, niin annan senkin tehdä. Se korottaa taas arvosanaa, jos näyttää hyvältä, kunhan se henkilö myös tekee ne omat alueet mitkä on sovittu.

Kuulostaa, ettet kestä minkäänlaista kritiikkiä tekemästäsi työstä. Eli sinulla ei ole lainkaan taitoja selvitä työelämästä.

Vierailija
58/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, ei kiinnosta puurtaa tiimitoverin työntekijänä

Vierailija
59/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siellä korkeakoulussa pitäisi aloittaa ihan alkeista mitä projektityö on tietoina, taitoina ja asenteina. Siinä ei tiimisopimukset auta jos joukkoon sattuu joku laiskuri tai muu perseilijä.

Vierailija
60/66 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siellä korkeakoulussa pitäisi aloittaa ihan alkeista mitä projektityö on tietoina, taitoina ja asenteina. Siinä ei tiimisopimukset auta jos joukkoon sattuu joku laiskuri tai muu perseilijä.

Ei auta mitkään alkeetkaan projektityöstä, kun nämä laiskat ihmiset menee silti sieltä, missä aita on matalin, koska tietävät pääsevänsä läpi.

ryhmätyöt tulisi tehdä niin, että esim ryhmät on 4 hengen porukoita joissa se ryhmätyö on leikattu 4 osaan, ja jokainen tekee omansa. Ja opettaja arvioi sitten jokaisen osan sen mukaan, minkä kukin on tehnyt ja arvosanat menee kanssa sen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi