Mitä nämä ihmiset on, jotka ei muka pääse lääkäriin?
Oikeesti. Jos on kiire, niin päivystykseen, muuten voi sen pari viikkoa odottaakin.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja voi estää terveyskeskuksessa pääsyn lääkärille vaikka olisi puolikuollut.
Toki voi estää, jos ei osaa kunnolla kertoa, millainen ongelma on ja vaatii lääkäriin pääsyä.
Kävin juuri läpi reitin tk:sta sairaalaan yhdessä päivässä ja homma alkoi juuri niin, että hoitaja epäili, mahtaako minulla nyt kuitenkaan olla kertomaani vaivaa. Kun kerroin, että se on ollut jo niin monta kertaa, että tunnistan sen heti, niin ei siinä ollut mitään vaikeuksia päästä lääkäriin. Ennen lääkäriä sairaanhoitajat kuitenkin tekivät moninkertaisen työn, jotta lääkäri voi käydä antamassa ohjeet ja jatkosuunnitelman. Toki oli kyse päivystykseen kuuluvasta asiasta, mutta silti.
Sen sijaan se, mitä näin tällä reissulla oli kyllä pysäyttävää. Nimittäin ihmisten käytös. Omin silmin ja korvin kyllä olisi pitänyt tajuta, että sairaalaan päivystys on täpötäynnä. Silti yksi jos toinenkin kitisi ja valitti odottamista, miksi lääkäri ei tule heti, miksi minulle ei tuoda juotavaa tai syötävää, minä haluan toisen sängyn jne. Haukkumista, huutelua ja kovaäänisiä puhelinkeskusteluja omaisten kanssa, joissa eräskin mummo kertoi juurta jaksain monelle tarkasti, mitä hoitaja oli sanonut. Silti hän valitti, kun kukaan ei ole kertonut diagnoosia. Vaikka se siis oli kerrottu moneen kertaan. Ja nyt se huono käytös ei rajoittunut ainoastaan vanhoihin ihmisiin, vaan siellä oli myös nuoria minä ensin -tyyppejä, sekä täysin yhteistyökyvyttömiä. Tällaisista ihmisistä on lähtöisin jutut huonoista kokemuksista, joita tietenkin jaetaan mielellään. En ihmettele yhtään, miksi sairaanhoitajan ammatti ei pian houkuttele ollenkaan.
"Siellä on yhtä surkeaa lääkäriä kuin julkisella. Viimeisin kokemukseni oli nuori kandi ja toinen oli eläkkeellä oleva vanhus. Ainoa ero julkiseen on siinä, että maksat itsesi kipeäksi, mutta apua vaivaasi et saa. Piti lopulta mennä päivystykseen kun oli henki mennä. "
Onko tässä nyt käytetty hieman värikynää? Oli henki mennä? Et sitten kutsunut ambulanssia. Päivystykseen menit, sait sieltä ilmeisesti avun, joten homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim minä 65v.
Elokuussa sairastuin pahasti, flunssa meni heti poski- ja otsaonteloihin ja keuhkoputkiin. En testannut mutta saattoi olla koronakin.
1 viikko kuumeessa petipotilaana ja tiesin että tarvitsen antibiootit heti (keuhkokuumeen riskiryhmää) - sain yhteyden tk chattiin. Vastaus - flunssa, ei lääkäriin. Käytä nenäkannua
2. viikko kuumeessa ja kurkunpääntulehdus em lisäksi - sain yhteyden tk chattiin ja sama vastaus!
3. kuumeisen viikon jälkeen pääsin hoitajalle. Ei kuunnellut edes keuhkoja. Sama vastaus kuin edellä.
4 viikon jälkeen pääsin - luojan kiitos - yksityiselle 65v edulla. Vahvat antibiootit ja pitkä kuntoutumisaika turhaan pitkitetystä taudista
Eikä ole 1. kerta kun sairauteni tai loukkantumiseni ohitetaan
Vastaat kysymyksiin oikein ja pääset samantien lääkärille. Esimerkiksi riskiryhmät k
Hmmm.... miksi luulet etten maininnut asiasta joka keskustelussa??
Se lukee myös papereissani jotka hoitajan/chatin olisi pitänyt lukea. Lisäksi siellä lukee myös muut sairaudet joiden perusteellakin tk:n pitää reagoida heti (mm sydänongelmat).
Ja turha sanoa että olisit heti mennyt yksityiselle. Minulla on perustuslain suoma oikeus asianmukaiseen terveydenhuoltoon Suomen kansalaisena ja pidän oikeudestani kiinni!
Ja kun mainitset riskiryhmän, keksitään joku syy, miksi en olekaan riskiryhmää. Omalla kohdallani vetoavat useimmiten siihen, että olen liian nuori
**
Ja minä olen liian pirteän ja hyvän näköinen ollakseni sairas🤣
Näin jopa silloin kun selkäni murtui. 3pv sairista pitkin hampain ja buranaa
se ed 65v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun se ei ole pari viikkoa vaan puoli vuotta, joka sitten edellisenä päivänä siirretään monen kuukauden päähän, moneen kertaan.
Niinpä: Mää jonotin puoli viotta psoriasikseni kanssa ja Äitin olisi pitänyt jonottaa myös puoli vuotta päästäkseen leikkaukseen.
Minä sain vuosi sitten lähetteen kiireelliseen leikkaukseen (fyysinen kivulias vamma).
Vielä odotellaan ja kärvistellään kivuissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.
Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä.
Eli lääkitys on riittävä, koska pystyt käymään töissä.
Toivon, että sinäkin saat tällaisia kipuja, ja yhtä huonoa kivunhoitoa. Ja menet töihin, kun ei ole vaihtoehtojakaan.
voivokylläminänytniinielenipahoitin
Toinen vittuilija. Se on niin helppoa, kun ei koske itseään. Häverkää akat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisollani oli huono ja heikko olo pitkään. Ei mitään selkeästi eriteltävää. Puolen vuoden aikana useasti yritti saada useasti aikaa terveyskeskukseen, mutta aina sanottiin, että ei ole lääkäriaikoja saatavilla. No kunto sitten romahti ja viikoksi sairaalahoitoon. Vieläkin 4 kk jälkeen työkyvytön, ja ei ole varmuutta palaako työkyky koskaan.
Mitä tohtori olisi voinut tuota heikkoa oloa parantaa? Kirjoittaa vitamiinipillereitä?
Jos tutkimuksiin olisi päässyt, ongelma olisi löytynyt, se olisi voitu hoitaa ennen kohtausta. Ja näin olisi vältetty viikon sairaalahoito ja työkyvyttömyys. Sairaalassa kohtauksen jälkeen lääkäri haukkui kun ei ollut hakeutunut tutkimuksiin ajoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa hammaslääkäriin ei voi edes varata luvn portaalin kautta aikaa, 3 v jono kuulema. Miten muka maailman onnellisin maa jos ei edes julkinen hammasjuttu ei toimi. Aika onneton maa ku 3 v että saa hampilääkärille.
Koita varata Kauniaisista
tai Kirkkonummelta tms. Asiakas saa mennä mihin vaan hyvinvointialueelle.
Noihan ovat kaikki samaa hyvinvointialuetta!
No sitä en tiennyt kun itse asun täällä periferiassa. Pointti kuitenkin se, että voi kysyä toiselta hyvinvointialueelta. Itsekin käyn toisella alueella hoitamassa silmävaivaani. Koska yliopistollinen sairaala siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun se ei ole pari viikkoa vaan puoli vuotta, joka sitten edellisenä päivänä siirretään monen kuukauden päähän, moneen kertaan.
Niinpä: Mää jonotin puoli viotta psoriasikseni kanssa ja Äitin olisi pitänyt jonottaa myös puoli vuotta päästäkseen leikkaukseen.
Minä sain vuosi sitten lähetteen kiireelliseen leikkaukseen (fyysinen kivulias vamma).
Soita sinne ja kysy mikä tilanne. Itse olen kahden eri vaivan kanssa soittanut perään ja kysellyt mikä jonotilanne ja kauanko vielä kestää. Sain kummallakin kertaa samantien siinä puhelimessa ajan toimenpiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä jotka asuu Turun, Tampereen, Helsingin tai Oulun ulkopuolella. Muualla lähin terveysasema 50-200km ja viikkojen ajan saannin päässä
Ei täällä Helsingissäkään pääse julkiselle. Aikaa saa odottaa ja sitten kun pääsee lääkärinä toimii joku osaamaton opiskelija tai suomen kieltä taitamaton ulkomaalainen.
Ulkomaalainen lääkäri on osannut hoitaa minua. Toki minä itse teen sen osuuden, että puhun selkeästi. Tutkimukset lääkäri on osannut tehdä ja laittaa lähetteet eteenpäin.
Helsinkiläisistä löytyy niitäkin, joille Suomessa syntynyt ulkomaalaistaustainen lääkäri ei kelpaa. Jonottavat sitten mieluummin kauemmin. Nämä ulkomaalaistaustaiset puhuvat sujuvaa suomea ja hoitavat aivan samoin kuten muutkin suomalaislääkärit. Osalle se lääkärin ulkonäkö tai nimi on tärkeä asia. Ei pätevyys eikä käsihygienia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin itse yhteydessä hoitavaan tahoon. Olin siis jonossa käsikirurgille. Polilta pahoiteltiin viivästystä, mutta kerrottiin että valitettavasti näin keväisin käsikirurgeja työllistää oksaleikkuriin kätensä teloneet henkilöt. Ne hidastaa sitä jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja voi estää terveyskeskuksessa pääsyn lääkärille vaikka olisi puolikuollut.
Toki voi estää, jos ei osaa kunnolla kertoa, millainen ongelma on ja vaatii lääkäriin pääsyä.
Kävin juuri läpi reitin tk:sta sairaalaan yhdessä päivässä ja homma alkoi juuri niin, että hoitaja epäili, mahtaako minulla nyt kuitenkaan olla kertomaani vaivaa. Kun kerroin, että se on ollut jo niin monta kertaa, että tunnistan sen heti, niin ei siinä ollut mitään vaikeuksia päästä lääkäriin. Ennen lääkäriä sairaanhoitajat kuitenkin tekivät moninkertaisen työn, jotta lääkäri voi käydä antamassa ohjeet ja jatkosuunnitelman. Toki oli kyse päivystykseen kuuluvasta asiasta, mutta silti.
Sen sijaan se, mitä näin tällä reissulla oli kyllä pysäyttävää. Nimittäin ihmisten käytös. Omin silmin ja korvin kyllä olisi pitänyt tajuta, että sairaala
Hotellitason palvelua vaativia tulee aina julkiseen terveydenhuoltoon. Vaivattomasti liikkuvat ja jopa välillä omin jaloin ulkona tupakalla käyvät vaativat, että vähintään lähihoitaja tulee tuomaan kannullisen raikasta vettä. Osastolla oikein suututaan kun sanotaan, että petipotilaana olisi hyvä ihan veritulppien ehkäisyn vuoksi liikkua ja täyttää itse se vesikannu. Ei niin, että maataan sängyllä selällään somettamassa. Silloin keuhkot menevät kasaan ja se lisää tulehdusriskiä keuhkoputkissa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija olen, YTHS on niin tukossa, että käskettiin olee terveyskeskukseen yhteydessä. Heinäkuussa soitin TK:n ja laittoivat jonoon. Tulee kuulemma kirjeellä aika. 5kk mennyt eikä ole mitään tullut.
Yritin akuutin kautta, mutta edessä oli vartija ovella joka viittoi ständikylttiä "akuutti ruuhkautunut - vain kiireisimmät akuutit" ja sano, että sun pitää soittaa ja varata KIIREETÖN aika. Infokaan on auki enää tiistaina ja torstaina klo 9-11, kun ei oo hoitajia.
Ja tämä on Oulussa. Että ei sinne prkln lääkäriin kaikki pääse.
YTHS on muuallakin samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Pääseehän sinne lääkäriin, jos jaksaa vaatia ja tarpeeksi kauan odottaa ja vielä henki silloin pihisee. Ongelma on siinä, ettei siellä lääkärissä haluta tutkia tai hoitaa. Ravaat lääkärissä vähintään kymmenen kertaa ja sitten ehkä tehdään jotain. Tähän menee muutama vuosi vähintään, koska aikoja vaikea saada. Jos kyseessä oli syöpä, niin kevyet mullat!
Minä sain heti lähetteen labroihin ja tulosten saapumisen jälkeen myös kuvantamiseen. Sieltä sitten syöpäpotilaana hoitoihin. Prosessissa meni alle kaksi kuukautta.
"Hmmm.... miksi luulet etten maininnut asiasta joka keskustelussa??
Se lukee myös papereissani jotka hoitajan/chatin olisi pitänyt lukea. Lisäksi siellä lukee myös muut sairaudet joiden perusteellakin tk:n pitää reagoida heti (mm sydänongelmat).
Ja turha sanoa että olisit heti mennyt yksityiselle. Minulla on perustuslain suoma oikeus asianmukaiseen terveydenhuoltoon Suomen kansalaisena ja pidän oikeudestani kiinni! "
Ei se mitä sanot/kirjoitat vaan MITEN sanot/kirjoitat. Asiallisella käytöksellä saa asiallisen vastauksen. Vaikuttaa siltä, ettet ymmärrä eroa...
Vierailija kirjoitti:
Nyyh 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisollani oli huono ja heikko olo pitkään. Ei mitään selkeästi eriteltävää. Puolen vuoden aikana useasti yritti saada useasti aikaa terveyskeskukseen, mutta aina sanottiin, että ei ole lääkäriaikoja saatavilla. No kunto sitten romahti ja viikoksi sairaalahoitoon. Vieläkin 4 kk jälkeen työkyvytön, ja ei ole varmuutta palaako työkyky koskaan.
Mitä tohtori olisi voinut tuota heikkoa oloa parantaa? Kirjoittaa vitamiinipillereitä?
Jos tutkimuksiin olisi päässyt, ongelma olisi löytynyt, se olisi voitu hoitaa ennen kohtausta. Ja näin olisi vältetty viikon sairaalahoito ja työkyvyttömyys. Sairaalassa kohtauksen jälkeen lääkäri haukkui kun ei ollut hakeutunut tutkimuksiin ajoissa
Missä tämä on tapahtunut? Oletteko tehneet hoitovirhe kanteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulosairaita
Surkea lääkäri ei löydä vaivan syytä.
Syynä on huono osaamisen taso ja v-mainen asenne. Kuinka kehtaat tänne tulla minua häiritsemään varaamalla ajan lääkärille! Sitten kun ei vika löydy, kutsuu mt- potilaaksi tai luulosairasksi.
Vaiva jää selvittämättä ja maksat turhasta.
Jos lääkäri vielä 35-vuotiasna on edelleen tk-lääkärinä hyvinvointialueella, niin se kertoo ettei ole päässyt yksityiselle kun on niin huono lääkäri.
jokainen lääkäri pääsee yksityiselle tekemään töitä. ja se, jos potilaasta tuntuu,e ttä lääkäri ei ymmärrä häntä, niin e välttämättä ole lääkärin vika. Joskus voi ollakin varmasti, mutta aina ei ole. Ei voi sellaisesta siis sanoa että lääkärillä ei ole ammattitaitoa. Ihmisiä kun ne lääkäritkin on. Ei muutkaan ihmiset aina toistensa kommunikointia ymmärrä, vaikka samaa kieltä puhuttaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä. Olen hoitovapaalla, meillä ei ole työterveyshuoltoa ko. aikana. Pääsen korkaintaan tapaamaan sairaanhoitajaa, mutta lääkärille ei ole mitään mahdollisuutta päästä, hoitaja tekee diagnoosin ja kertoo lääkärille tarvttavan lääkkeen. Siitä ei ole hyötyä, koska lääkäri ei ole nähnyt iho-ongelmaani.
Sama juttu 17v veljeni kanssa, ei mitään mahdollisuutta päästä lääkäriin keuhkokuumeessa, hoitaja diagnosoi flunssan ja seuraavana yönä päivystyksestä käännytettiin takaisin kotiin. Vasta yksityiseltä lääkäriltä sai apua.
Keuhkokuumeessa mennään päivystykseen. Se on vaikea sairaus. Ei silloin ole voimia jonottaa sairaanhoitajalle.
tsiisu....
Ulkomaalainen lääkäri on osannut hoitaa minua. Toki minä itse teen sen osuuden, että puhun selkeästi. Tutkimukset lääkäri on osannut tehdä ja laittaa lähetteet eteenpäin.