Mitä nämä ihmiset on, jotka ei muka pääse lääkäriin?
Oikeesti. Jos on kiire, niin päivystykseen, muuten voi sen pari viikkoa odottaakin.
Kommentit (212)
Hoitaja sanoo puhelimessa ettei ole lääkärin aikoja vapaina ja kehottaa päivystykseen.
Päivystyksessä sanotaan ettei ole päivystysvaiva tämä ja annetaan ymmärtää,että kehotus tulla oli enemmän sanahelinää kuin ohje.
Mihin minä menen?
Minulla löytyi huhtikuussa rutiinipapassa muutoksia ja toukokuussa otettiin koepalat kohdunkaulasta. Omakantaan tuli vain tieto, että jotain siellä on ja uudet koepalat syksyllä.
Syyskuussa otettiin ne uudet koepalat ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. En nyt tiedä pitääkö tehdä testamentti vai mitä.
Minä käyn parin vuoden välein yksityisellä gynekologilla. Yli 20 vuotta aina samalla lääkärillä. Maksaa parisataa juu, mutta se on sijoitus omaan terveyteen. ( Minulla on ollut gynelokologisen syövän esiaste aikanaan )
Jos menisin terkkarin tarkastukseen lääkäriin, se voisi olla mies tai ainakin eri tyyppi joka kerta. Ei ultrattaisi, ei puhuisi naistenvaivoihin erikoistuneen ihmisen kanssa ym.
Käyn tietysti yhteiskunnan tarjoamat ilmaiset mammografiat ja papakokeet aina kun kutsu tulee.
Onko se niin vaikea pulittaa omasta pussista erikoislääkärikäynti parin kolmen vuoden välein ?
Meneekö siitä konkurssiin kertakaikkiaan ?
Kiireellisellä lähetteellä tehtyä paksusuolen tähystystä sain odottaa n. 13kk kun oli niin paljon ruuhkaa. Siinä ei paljoa päivystykset auta kun kukaan ei tee mitään. Onneksi ei ollut syöpää vaan muusta johtuvaa oirehdintaa vaan olisi huonolla tuurilla voinut olla sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiireellisellä lähetteellä tehtyä paksusuolen tähystystä sain odottaa n. 13kk kun oli niin paljon ruuhkaa. Siinä ei paljoa päivystykset auta kun kukaan ei tee mitään. Onneksi ei ollut syöpää vaan muusta johtuvaa oirehdintaa vaan olisi huonolla tuurilla voinut olla sitäkin.
Itse sain työterveyslääkäriltä lähetteen ko tähystykseen. Ei sieltä useampaan kuukauteen mitään kuulunut. Kun menin työterveyteen muun vaivan takia, tt -lääkäri kysyi, että miten se tähystys meni. Sanoin ettei ole kutsua tullut vielä. Hän sanoi, että SOITA SINNE, paperit on jossain pinossa siellä seisomassa. Soitin ja sain saman tien ajan. Eli kannattaa kysellä.
Kantiksia, maamut vetää ohituskaistaa !
Vierailija kirjoitti:
Minulla löytyi huhtikuussa rutiinipapassa muutoksia ja toukokuussa otettiin koepalat kohdunkaulasta. Omakantaan tuli vain tieto, että jotain siellä on ja uudet koepalat syksyllä.
Syyskuussa otettiin ne uudet koepalat ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. En nyt tiedä pitääkö tehdä testamentti vai mitä.
No kannattaisko varata lähetteen tehneeltä lääkäriltä soittoaika?? Miten ihmiset vaan odottaa jotain tapahtuvaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä jotka asuu Turun, Tampereen, Helsingin tai Oulun ulkopuolella. Muualla lähin terveysasema 50-200km ja viikkojen ajan saannin päässä
Helsingissä on Suomen heikoin pääsy terveyskeskukseen.
Ei uskoisi asiaa,kun tietää,että vihervasemmisto pitää valtaa stadissa,puheet on aivan eri luokkaa kuin teot naapurikaupungin ANTTI varmaan neuvoo,miten pääsee heti julkiselle lääkäriin,kun näin lupasi kunta-ja sotevaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.
Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä.
Kipuoireet kroonistuu, kun ei ajoissa hoideta...
Ja toisaalta, kroonisesta kivustakin pääsee eroon, jos saa asianmukaista hoitoa. Ei kaikki, mutta moni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne mennyt viime vuosina tosiaan näin pahaksi Suomessa? Norjassa pääsen omalääkärilleni kiireettömän asian kanssa viimeistään kolmen päivän sisällä, kiireellisessä tapauksessa samana päivänä. Viimeksi kävin asian x vuoksi ja kun se oli tullut hoidettua kysyi lääkäri miten muuten voin ja onko minulla mitään muuta mitä haluaisin ottaa puheeksi. Hoito- ja lääkekulujen yhteinen maksukatto on noin 300 euroa vuodessa.
Ero on siinä, että Norjalla on öljyä, Suomella ei.
Ennen kun kokoomus pääsi valtaan niin Suomessa pääsi hyvin lääkäriin. Heidän yksityistämisprojektinsa on edennyt niin hyvin että hyvinvointivaltiosta on enää vain rauniot jäljellä.
Heräsin outoon oloon. Sanat menivät sekaisin ja puhe pulppusi. Pääsin sairaanhoitajalle...en ymmärtänyt, mikä oli perimmältään vialla.
Rikkaat pääsevät yksityiselle puolelle, köyhät julkisella puolella jonoissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teilläpäin saa valita meneekö julkiselle vai yksityiselle? Minä en ole ollut paksusuolen tähystyksessä vaan vatsalaukun (gastroskopia). En ollut kiireellinen tapaus, mutta päivystyksen lääkäri Helsingissä kirjoitti lähetteen. Sain valita jonotanko julkiselle vai menenkö yksityiselle ja maksan jonkun nimellisen summan (oliko joitain kymppejä, en edes muista). Tietysti menin yksityiselle.
Sotepalveluita ja diagnooseja enemmän arviointiperusteseksi. Näin karsiutuu paljon jengiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja voi estää terveyskeskuksessa pääsyn lääkärille vaikka olisi puolikuollut.
Toki voi estää, jos ei osaa kunnolla kertoa, millainen ongelma on ja vaatii lääkäriin pääsyä.
Kävin juuri läpi reitin tk:sta sairaalaan yhdessä päivässä ja homma alkoi juuri niin, että hoitaja epäili, mahtaako minulla nyt kuitenkaan olla kertomaani vaivaa. Kun kerroin, että se on ollut jo niin monta kertaa, että tunnistan sen heti, niin ei siinä ollut mitään vaikeuksia päästä lääkäriin. Ennen lääkäriä sairaanhoitajat kuitenkin tekivät moninkertaisen työn, jotta lääkäri voi käydä antamassa ohjeet ja jatkosuunnitelman. Toki oli kyse päivystykseen kuuluvasta asiasta, mutta silti.
Sen sijaan se, mitä näin tällä reissulla oli kyllä pysäyttävää. Nimittäin ihmisten käytös. Omin silmin ja
"Hotellitason palvelua vaativia tulee aina julkiseen terveydenhuoltoon. Vaivattomasti liikkuvat ja jopa välillä omin jaloin ulkona tupakalla käyvät vaativat, että vähintään lähihoitaja tulee tuomaan kannullisen raikasta vettä. Osastolla oikein suututaan kun sanotaan, että petipotilaana olisi hyvä ihan veritulppien ehkäisyn vuoksi liikkua ja täyttää itse se vesikannu. Ei niin, että maataan sängyllä selällään somettamassa. Silloin keuhkot menevät kasaan ja se lisää tulehdusriskiä keuhkoputkissa. "
Niin? Minä täytän ensimmäisen kuvauksesi, ja syystä, jonka sen jälkeen kerroit. Sairaalassa osastohoidossa. Ja se on äärimmäinen ponnistus. Joka heti huoneeseen palattua vaatii veronsa. Vähintään kolmen tunnin lepäämistä, josta suurin osa puolitajutonta horrosta. Ja olen pyytänyt sen vesikannun itsekin. Koska sellaista ei huoneessa ole pyytämättä. Ja ennen kaikkea siksi, koska se suun kautta juominen on yksi kriteeri pois pääsemiselle. Inhoan olla siellä. Olen lähimenneisyydessä ollut toistakymmentä kertaa ja n. 1krt/kk ja kerrallaan 6 päivää. Kunnes kotiutettu "hyväkuntoisena" tulehdusarvojen ollessa vain 200 ja hb:n 80. Juuri ja juuri jaksanut siis kävellä etuoven edessä olevaan kotikyytiin. Silti ilolla, vaikka vähintään viikko mennyt vielä kotona petipotilaana 24/7. Ja normaalisti pystynyt syömään normiruokia vasta parin viikon päästä. Ai niin, se viimeisteli minun työkyvyttömyyteni. Olen nyt se töitä vieroksuva, jonka eläkehakemus hylätty. Takana yli 30v tehtyä työtä. Tutkimukset ja leikkaus viivästyi 3 vuotta. Tuon olisi voinut ajantasaisella hoidolla välttää. Tuloko halvemmaksi sairaanhoitoni? Ei varmuudella. Yhteiskunnalle. Ja minulle se maksoi vielä enemmän. Kohta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa "ei uutisia" nopeasti=hyviä uutisia. Ymmärtänet itsekin selkeän logiikan. Huonot uutiset tuossa tapauksessa priorisoidaan kiire- ja toimenpidelistalla ja sen kaikilla tasoilla.
Käy tarkistamassa, että oliko siellä maininta, jossa kerrotaan, että ok-tuloksesta ei ilmoiteta erikseen, vaan ainoastaan jatkotoimenpiteitä vaativat tulokset ilmoitetaan. Tuokin on osa normikäytäntöä. Monissa eri terveysasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Heräsin outoon oloon. Sanat menivät sekaisin ja puhe pulppusi. Pääsin sairaanhoitajalle...en ymmärtänyt, mikä oli perimmältään vialla.
TIA? Pääsitkö sitten lääkäriin? Ja edelleen kuvattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn parin vuoden välein yksityisellä gynekologilla. Yli 20 vuotta aina samalla lääkärillä. Maksaa parisataa juu, mutta se on sijoitus omaan terveyteen. ( Minulla on ollut gynelokologisen syövän esiaste aikanaan )
Jos menisin terkkarin tarkastukseen lääkäriin, se voisi olla mies tai ainakin eri tyyppi joka kerta. Ei ultrattaisi, ei puhuisi naistenvaivoihin erikoistuneen ihmisen kanssa ym.
Käyn tietysti yhteiskunnan tarjoamat ilmaiset mammografiat ja papakokeet aina kun kutsu tulee.
Onko se niin vaikea pulittaa omasta pussista erikoislääkärikäynti parin kolmen vuoden välein ?
Meneekö siitä konkurssiin kertakaikkiaan ?
Jos tietää mille erikoislääkärille pitäisi mennä.
Minulla oli niin erilaisia ja erikoisia oireita että en tiennyt millainen lääkäri tai tutkimus olisi sopiva. Lopulta selvittelyssä meni pitkään kun ei ollut varaa jatkuvasti ravata erikoislääkärillä aina kun tuli todettua että asia x ainakin on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja sanoo puhelimessa ettei ole lääkärin aikoja vapaina ja kehottaa päivystykseen.
Päivystyksessä sanotaan ettei ole päivystysvaiva tämä ja annetaan ymmärtää,että kehotus tulla oli enemmän sanahelinää kuin ohje.
Mihin minä menen?
otat uudelleen yhteyttä tk:hon ja sanot, että pivysytyksessä sanottiin, että teidän pitää ottaa hoitoon
Et sitten ole soittanut polille ja kysellyt leikkauksesi perään? Itse olin taannoin leikkausjonossa, 3 kuukauden kiiirellisyysluokassa ja leikkausjonohoitaja sanoi alussa, että jos tulee uusia oireita, niin ilmoita tähän numeroon, ne voivat vaikuttaa leikkausaikaan ja sanoi myös, että jos sairaastut, vaikka epäilisit flunssaa, niin ilmoita niistäkin. Kysyivät myös olenko halukas tulemaan aiemmin leikattavaksi, jos vaikka tulee peruutusaikoja. Varmaan sinäkin jotain ohjeistuksia tai lappusia olet saanut, joissa lukee, että ota yhteyttä tähän numeroon, jos sitä tai tätä. Jos et, niin etsi itse sen polin numero, jossa potilaana olet ja ihan vain kysyt missä ohdin jonoa olet menossa ja kerrot, että kivut ovat kovat edelleen.