Mitä nämä ihmiset on, jotka ei muka pääse lääkäriin?
Oikeesti. Jos on kiire, niin päivystykseen, muuten voi sen pari viikkoa odottaakin.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt yhtään lohduttaa, niin ihan samat ongelmat on rikkaassa Ruotsissa. Julkisella ei ole tarpeeksi lääkäreitä ja vuokralääkärien varassa toimitaan, vanhukset ainakin valittaa, että koskaan ei pääse uudestaan samalle lääkärille.
Ruotsistahan tämä edellinen hallitus meidänkin Soten kopioi. Rikkaaksi koetussa Norjakin, joka on yhtä sote-aluettä valittaa nyt, että liikaa menee rahaa sairaanhoitoon.
Vissiint tämä rikkaiden maiden ongelma, että vanhusten määrä väestöstä kasvaa koko ajan.
Suomen pulma on siinä, ettei ole ollut talouskasvua pian 18 vuoteen ja vanhusväestö on muita maita nopeammin kasvava. Meillä on liian vähän töissä käyviä työikäisiä rahoittamassa sotea jne veroillaan.Mutta siltikään maahanmuuttoa, edes työperäistä ei suvaita
Meillä on nytkin yli 100tuhatta joutilasta maahanmuuttajaa odottamassa työpaikkaa,paljonko vielä kaipaat lisää elätettäväksi verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Niitä jotka asuu Turun, Tampereen, Helsingin tai Oulun ulkopuolella. Muualla lähin terveysasema 50-200km ja viikkojen ajan saannin päässä
Ei täällä Helsingissäkään pääse julkiselle. Aikaa saa odottaa ja sitten kun pääsee lääkärinä toimii joku osaamaton opiskelija tai suomen kieltä taitamaton ulkomaalainen.
Puolisollani oli huono ja heikko olo pitkään. Ei mitään selkeästi eriteltävää. Puolen vuoden aikana useasti yritti saada useasti aikaa terveyskeskukseen, mutta aina sanottiin, että ei ole lääkäriaikoja saatavilla. No kunto sitten romahti ja viikoksi sairaalahoitoon. Vieläkin 4 kk jälkeen työkyvytön, ja ei ole varmuutta palaako työkyky koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.
Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä.
Sori nyt mutta ei ne kipusi mitään kovia ole kun kerran olet työkykyinen ja joku Panacod auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.
Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä.
..Jos tuntuu, ettei palvelun taso miellytä, vaihda palveluntarjoajaa? Yksityiselle pääset varmasti joko samana tai seuraavana päivänä. Raha tuskin on työssäkäyvälle este. Jos työantaja tarjoaa esim E-passin, käy se monesti maksuvälineeksi terveydenhoitoon.
Näin tein itse, kun en halunnut odotella aikaa arvauskeskukseen ja työterveydestä ei ole hyötyä.
Kyllä meillä työssäkäyvänä pariskuntana ei ole varaa yksityiselle. Tai olisi, mutta jokainen satanen on pois jostain. Ja kaikki muu on karsittu pois, seuraava on lasten harrastukset - niitä ei haluttaisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt yhtään lohduttaa, niin ihan samat ongelmat on rikkaassa Ruotsissa. Julkisella ei ole tarpeeksi lääkäreitä ja vuokralääkärien varassa toimitaan, vanhukset ainakin valittaa, että koskaan ei pääse uudestaan samalle lääkärille.
Ruotsistahan tämä edellinen hallitus meidänkin Soten kopioi. Rikkaaksi koetussa Norjakin, joka on yhtä sote-aluettä valittaa nyt, että liikaa menee rahaa sairaanhoitoon.
Vissiint tämä rikkaiden maiden ongelma, että vanhusten määrä väestöstä kasvaa koko ajan.
Suomen pulma on siinä, ettei ole ollut talouskasvua pian 18 vuoteen ja vanhusväestö on muita maita nopeammin kasvava. Meillä on liian vähän töissä käyviä työikäisiä rahoittamassa sotea jne veroillaan.
Tarkoitat varmaan, ettää meillä on liian vähän avoimia työpaikkoja (30 000) työttömien määrään (100 000) nähden? Luvut 08/25
Opiskelija olen, YTHS on niin tukossa, että käskettiin olee terveyskeskukseen yhteydessä. Heinäkuussa soitin TK:n ja laittoivat jonoon. Tulee kuulemma kirjeellä aika. 5kk mennyt eikä ole mitään tullut.
Yritin akuutin kautta, mutta edessä oli vartija ovella joka viittoi ständikylttiä "akuutti ruuhkautunut - vain kiireisimmät akuutit" ja sano, että sun pitää soittaa ja varata KIIREETÖN aika. Infokaan on auki enää tiistaina ja torstaina klo 9-11, kun ei oo hoitajia.
Ja tämä on Oulussa. Että ei sinne prkln lääkäriin kaikki pääse.
Pääseehän sinne lääkäriin, jos jaksaa vaatia ja tarpeeksi kauan odottaa ja vielä henki silloin pihisee. Ongelma on siinä, ettei siellä lääkärissä haluta tutkia tai hoitaa. Ravaat lääkärissä vähintään kymmenen kertaa ja sitten ehkä tehdään jotain. Tähän menee muutama vuosi vähintään, koska aikoja vaikea saada. Jos kyseessä oli syöpä, niin kevyet mullat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..Jos tuntuu, ettei palvelun taso miellytä, vaihda palveluntarjoajaa? Yksityiselle pääset varmasti joko samana tai seuraavana päivänä. Raha tuskin on työssäkäyvälle este. Jos työantaja tarjoaa esim E-passin, käy se monesti maksuvälineeksi terveydenhoitoon.
Näin tein itse, kun en halunnut odotella aikaa arvauskeskukseen ja työterveydestä ei ole hyötyä.
Siellä on yhtä surkeaa lääkäriä kuin julkisella. Viimeisin kokemukseni oli nuori kandi ja toinen oli eläkkeellä oleva vanhus. Ainoa ero julkiseen on siinä, että maksat itsesi kipeäksi, mutta apua vaivaasi et saa. Piti lopulta mennä päivystykseen kun oli henki mennä.
tunnin juna puksuttaa petterin gaysaunassa!
Vierailija kirjoitti:
Omahäme kyllä toimii. Olen saanut lääkäriajan (ei kiireellinen) parin viikon päähän soitosta. Reseptit tulee nopeasti apteekkiin. Hammastarkastukseen sain ajan 4 kk päähän. Ei ole mitään vaivaa.
Totta! Itsellä kiireellinen, muttei samana päivänä hoitoa vaativa vaiva, aika järjestyi seuraavalle päivälle. Sain hyvän jatkohoitosuunnitelman ja tarvittavat lähetteet. Chat-asiointi toimii.
Joka ratkaisuun löytyy aina ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun se ei ole pari viikkoa vaan puoli vuotta, joka sitten edellisenä päivänä siirretään monen kuukauden päähän, moneen kertaan.
Jos on kiire! Siis kiire, niin ymmärrätkö, että silloin on kiire mennä päivystykseen?
Tuskin odotat käsi murtuneena tai jalka poikkimenneenä puolta vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne mennyt viime vuosina tosiaan näin pahaksi Suomessa? Norjassa pääsen omalääkärilleni kiireettömän asian kanssa viimeistään kolmen päivän sisällä, kiireellisessä tapauksessa samana päivänä. Viimeksi kävin asian x vuoksi ja kun se oli tullut hoidettua kysyi lääkäri miten muuten voin ja onko minulla mitään muuta mitä haluaisin ottaa puheeksi. Hoito- ja lääkekulujen yhteinen maksukatto on noin 300 euroa vuodessa.
Oikeasti? Kuulostaa paratiisilta! Suomessa pääset päivystykseen kolmen vuorokauden sisällä (vaihtelu suurta, joskus pari tuntia, joskus pari vuorokautta, monet käännytetään pois). Jos erehdyt normivastaanotolla kysymään toisesta oireesta/vaivasta käsketään vihaisesti varaamaan uusi aika. Järjetöntä, koska ne oireet saattavat liittyä samaan sairauteen ja sen takia diagnoosi viivästyy, joskus kohtalokkain seurauksin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt mutta ei ne kipusi mitään kovia ole kun kerran olet työkykyinen ja joku Panacod auttaa.
Ihmistä on ok käytännössä kiduttaa (ei anneta riittävästi lääkkeitä), koska jonkun muun kivut ovat vieläkin kovemmat? sivusta
Ihan hyvin olen päässyt. Viimeksi kun oli akuutti tilanne niin yöllä aluesairaalan päivystykseen, josta sitten päivällä keskussairaalan päivystyksen kautta osastolle. Yksi välipäivä osastolla kun eivät ehtineet leikata ja seuraavana aamuna leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Loukkasin ranteeni pari vuotta sitten. En ottanut terveyskeskukseen yhteyttä kun en kuitenkaan olisi lääkäriin päässyt. Vajaa vuosi meni paranemiseen aikaa. Viimeinen oli puutunut peukalo joka meni ohi viimeiseksi.
Nyt tänä syksynä ranne oirehti. Vaan sekin meni ohi.
Mitä lääkäri tuolle olisi voinut tehdä? Parani itsestäänkin. Bepantheenia ranteeseen vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Puolisollani oli huono ja heikko olo pitkään. Ei mitään selkeästi eriteltävää. Puolen vuoden aikana useasti yritti saada useasti aikaa terveyskeskukseen, mutta aina sanottiin, että ei ole lääkäriaikoja saatavilla. No kunto sitten romahti ja viikoksi sairaalahoitoon. Vieläkin 4 kk jälkeen työkyvytön, ja ei ole varmuutta palaako työkyky koskaan.
Mitä tohtori olisi voinut tuota heikkoa oloa parantaa? Kirjoittaa vitamiinipillereitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun se ei ole pari viikkoa vaan puoli vuotta, joka sitten edellisenä päivänä siirretään monen kuukauden päähän, moneen kertaan.
Jep. Ensin laitetaan jonoon, muutaman kuukauden kuluttua kerrotaan aika, ja se aika on parin kuukauden kuluttua. Näin ainakin Helsingissä.
Heipat täältä Helsingistä, terveyskeskuksena käytän Maunulan tk:ta. Aluetta tuntemattomille kerron, että Maunulassa on paljon asukkaita ja iäkästä väestöä eli käyttäjiä on. Silti, minä, perusterve 45-vuotias olen päässyt tarpeen mukaan lääkärille viikon sisällä. Vuosi sitten atopiani äityi todella pahaksi, ja syyskuussa menin lääkäriin kun jalkapohjassa oli niin kipeä kohta ettei jalalla kärsinyt astua. Olen päässyt jatkotutkimuksiin ja molemmat asiat on hoidettu kuntoon julkisella.