Miten puhua "miestä"?
En ymmärrä kuinka miehen kanssa voi tulla kuulluksi kipeistä asioista, joita itse haluaisin muuttaa välillämme. Mies kuittaa sellaiset sanat hänen moittimisenaan tai valituksena, jota hänen ei pitäisi joutua sietämään. Eli jokin outo defenssi. Yhä uudelleen ja uudelleen.
Miten asiaa voisi lähestyä?
En osaa kuvitella samanlaista ongelmaa yhdenkään naisen kanssa.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen se "Puhu äänellä jonka kuulen" -biisi.
Jostain syystä sitä pidetään jotenkin ihanana biisinä, vaikka se vain kuvaa täysin tunnevammaista miestä, joka ei ymmärrä, eikä viitsi yrittääkään ymmärtää naistaan. Vieläpä herjaa, että "suhun tarvii tekstityksen".
Minä taas ymmärrän tätä biisiä oikein hyvin.
Myönnän kyllä että ko. persoonallisuus olisi hieman haasteellinen ja ehkä jopa rankkakin minunkin näkökulmastani mutta täytyisi lähinnä auttaa itseilmaisussa, rohkaista siihen ja auttaa ymmärtämään sekin asia että kaikkia ihmisiä ei tarvitse koko ajan epäillä jostakin. Kiusaaminen olisi varmasti dynamiikalle se tuhoisa tekijä enkä usko että ko. persoonallisuus haluaisi puhua niin että tarve tyydyttyy koska tämä teatteri on juuri se juttu. Täytyisi lopuksi tyytyä antamaan olla ja tyytyä vastaamaan aina kaikkiin skeptisyyteen.
Siis kaikkeen skeptisyyteen.
Olen itse avoin mutta en usko että tämä menisi ymmärrykseen. Tämä tavallaan jäi pois niin selvennykseksi nyt tähän korjaukseen mukaan.
Millä äänensävyllä puhut ja kuinka? On eri asia sanoa normaalilla äänensävyllä, että minusta tuntuu pahalle asian X suhteen kuin aloittaa sanoilla: Aina sinä noin ja näin. Miksi sinä teet noin v*ttumaisella äänensävyllä ryyditettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen ohje. Puhu asioista suoraan, mutta loukkaamatta. Älä vihjaile tai anna vihjeitä. Älä käytä kielikuvia elleivät ne ole sellaisia mitkä jokainen ymmärtää selittämättä. T:M49
Hyvä kommentti. Suoraa avointa puhetta.
Ja miehille myös tiedoksi ettei saisi kiusata ja väittää ettei ymmärrä, kun fiksu nainen huomaa että mies kiusaa tälläkin tavalla vielä niin hän alkaakin opettamaan asioita kuin pikkulapselle. Tästä miehet eivät välttämättä enää tykkääkään mutta fiksu nainen ei jousta tärkeiden asioiden äärellä.
Jos ihmiset eivät lopulta kuitenkaan kohtaa toisiaan niin ero tulee varmastikin eteen.
Enpä ole itse törmännyt mieheen (tai naiseen) joka tahallaan väittää ettei ymmärrä. Ei sillä etteikö näitä olisi, mutta o
On näitä yllättävän paljon mutta ei kaikille siltikään osu nämä ihmiset. Minulla on ollut elämässäni ihan useampia ihmisiä (m&n) jotka eivät vain tunnu koskaan ymmärtävän mitään. Tämä on ollut kyllä selkeästi periaatteellistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaveri kutsui vaimonsa keskusteluyrityksiä paskanvatkaamiseksi :-)
Oli muutenkin suoraluonteinen mies.
Opetti minulle, että parhaiten toimeen tulee perinjuurin v ttumaisen ihmisen kanssa sillä sen kanssa toimiessa aina tietää mitä sieltä on tulossa.
Pidin tyypistä ja käytiin usein yhdessä kahvilla.
Näissä aina mietin mitä mies saa suhteesta. Nainen ainakin yrittää saada rakkautta ja kumppanuutta. Unelma se on saavuttamatonkin unelma. Mutta entä mies? Jos hän puhuu ja ajattelee puolisostaan noin, eikö ole vähän itsekidutusta olla naimisissa?
Ymmärrän, että naisella on romanttinen illuusionsa. Mutta entä miehillä?
Seksi, tai edes mahdollisuus seksiin. Hyvä ruoka, siisti koti, lastenhoito.
Verrattuna aitoon kumppanuuteen tuo tuntuu niin tyhjältä. Mutta kiinnostava vastaus silti, enkä sinällään epäile.
Olen samaa mieltä. Mutta jos pitäisi valita aito kumppanuus tai tuo, kumman valitsisit? Aika moni mies valitsee juuri tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen se "Puhu äänellä jonka kuulen" -biisi.
Jostain syystä sitä pidetään jotenkin ihanana biisinä, vaikka se vain kuvaa täysin tunnevammaista miestä, joka ei ymmärrä, eikä viitsi yrittääkään ymmärtää naistaan. Vieläpä herjaa, että "suhun tarvii tekstityksen".
Minä taas ymmärrän tätä biisiä oikein hyvin.
Myönnän kyllä että ko. persoonallisuus olisi hieman haasteellinen ja ehkä jopa rankkakin minunkin näkökulmastani mutta täytyisi lähinnä auttaa itseilmaisussa, rohkaista siihen ja auttaa ymmärtämään sekin asia että kaikkia ihmisiä ei tarvitse koko ajan epäillä jostakin. Kiusaaminen olisi varmasti dynamiikalle se tuhoisa tekijä enkä usko että ko. persoonallisuus haluaisi puhua niin että tarve tyydyttyy koska tämä teatteri on juuri se juttu. Täytyisi lopuksi tyytyä antamaan olla ja tyytyä vastaamaan aina kaikkiin skeptisyyteen.
En ymmärtänyt yhtään mitään. Mistä sinä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen ohje. Puhu asioista suoraan, mutta loukkaamatta. Älä vihjaile tai anna vihjeitä. Älä käytä kielikuvia elleivät ne ole sellaisia mitkä jokainen ymmärtää selittämättä. T:M49
Hyvä kommentti. Suoraa avointa puhetta.
Ja miehille myös tiedoksi ettei saisi kiusata ja väittää ettei ymmärrä, kun fiksu nainen huomaa että mies kiusaa tälläkin tavalla vielä niin hän alkaakin opettamaan asioita kuin pikkulapselle. Tästä miehet eivät välttämättä enää tykkääkään mutta fiksu nainen ei jousta tärkeiden asioiden äärellä.
Jos ihmiset eivät lopulta kuitenkaan kohtaa toisiaan niin ero tulee varmastikin eteen.
Enpä ole itse törmännyt mieheen (tai naiseen) joka tahallaan väittää ettei ymmärrä. Ei sillä etteikö näitä olisi, mutta ovat varmasti marginaaliryhmää.
Ai. Minä olen törmännyt nimenomaan miehiin, jotka eivät viitsi ymmärtää mitä heille kerrotaan. Ovat kuuntelevinaan, mutta kun sama asia tulee uudelleen eteen, tekevät juuri toisin. Ikäänkuin tahallaan tekevät väärin, jolloin nainen tulee ja hoitaa homman, koska se käy häneltä paremmin. En tiedä, onko kyse laiskuudesta vai ottaako neuvojen vastaanottaminen heitä niin kovasti ylpeydelle.
Sitten on myös näitä naisia, jotka tekeytyvät pikkutytöiksi, jotta saisivat miehen tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Laita jalat ristiin, niin alkaa keskusteluyhteys avautua. Voi viedä viikon tai pari.
Voi käydä niin, että keskusteluyhteyden sijaan avautuukin jonkun muun naisen jalat. Ette ymmärrä miehiä. Hankkikaa tietoa, sen sijaan, että pakotatte miehiä naisiksi,siis keskustelemaan. Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita jalat ristiin, niin alkaa keskusteluyhteys avautua. Voi viedä viikon tai pari.
Voi käydä niin, että keskusteluyhteyden sijaan avautuukin jonkun muun naisen jalat. Ette ymmärrä miehiä. Hankkikaa tietoa, sen sijaan, että pakotatte miehiä naisiksi,siis keskustelemaan. Olen nainen.
No sitten avautuu. Tuleepahan (toivottavasti) selväksi, että tämä yksilö ei ollut kykenevä tasavertaiseen aikuismaiseen keskusteluun. Kyllä niitä miehiä on, jotka siihen kykenee, mutta se pitääkin sit osata ottaa kriteeriksi seuraavaan puolison valintaan.
M50
Keskustelu on monesti yliarvostettua ongelmien hoidossa. Se muuttuu usein syyttelyksi ja vatkaamiseksi eikä kumpukaan kuuntele toista.
Keskustelua korostavat pääasiassa naispuoliset terapeutit, koska saavat siitä leipänsä. Monilla heillä on itsellään parisuhdeongelmia ja eroja taustalla.
Miehet ja naiset eroavat toiminta- ja ajattelutavoiltaan ihan evoluution vaikutuksesta. Se on muokannut meistä sellaisia kuin olemme.
Mies rakastaa teoillaan, ei puheillaan. Tyhjää lepertävät huijarit ovat erikseen. Miehet ovat suoraviivaisia ja toivovat selkeää puhetta.
Jos nainen on tyytymätön johonkin, kannattaa suoraan pyytää miestä tekemään asia toisin. Ilman syyttelyä tai pitkiä alustuksia. Tyyliin: Vie sinä iltaisin koira lenkille. Tai: Helli minua kauemmin, ennen kuin mennään pidemmälle. Tai: Älä kutsu Jania ja Sakua mökille tänä viikonloppuna, haluan olla kaksin kanssasi.
Miehen on helppo hyväksyä selkeät, asialliset pyynnöt. Hyväksytään miehet sellaisina kun he ovat, hekin hyväksyvät meidät.
Kokeilkaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa meillä. Kun yritän aloittaa vakavaa keskustelua, mies alkaa valittaa, että olen taas jostain naistenlehdestä lukenut, että parisuhteessa pitää keskustella, ja siksi täytyy tikusta tehdä asiaa ja keksiä ongelmia sinne, missä niitä ei ole. Jos yritän selittää, että mulla on ongelma, ja haluaisin kertoa sen ja kuulla mitä mies ajattelee, niin tulee ylimielistä naureskelua akkojen kaakatuksesta. Sitten mies häipyy ulos lenkille.
Ukkos on ihan vtun oikeassa. Te akat olette niin vittumaisia asukkaita kuunnella, kun se helvetin turha ja tyhjänpäiväinen määkiminen alkaa vain siitä määkimisen ilosta. Ei saatana kukaan täysipäinen ala kuuntelemaan sellaista.
Hiilet palaa kiinni välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kiinnittää huomiota niin paljon siihen mitä mies sanoo asiaan vaan painottaa oman asiansa merkitystä.
Jos mies vastaa loukkaavasti tai muuten vähättelevästi eikä tuntunut ymmärtävän että olet tosissasi niin kerro tämä asia myös hänelle.
Painota että asia on tärkeä ja olet tosissasi.
Taistele asian suhteen, älä miehen suhteen.
Arvasin että alanuoli tulee ensimmäisenä kun antaa ainoan oikean vastauksen.
Aloitus on tyypillinen nykyajassa jossa on paljon ylimielisiä naisia jotka kuvittelevat olevansa älykkäitä ja fiksuja.
Fiksut hoitavat asiansa fiksusti ja ovat siksi oppivaisia ja älykkäitä.
Aikansa voi tuhlata typeryyteenkin ja tehdä kaikesta mahdollisimman vaikeaa jotta elämä olisi kaikin puolin sitä mitä siitä on itse tehnyt.
<
Älykkäät ja fiksut naiset valitsevat kumppanin, jolla on normaalit tunnetaidot, keskustelutaidot ja itsereflektiokyky. Heidän ei tarvitse keskusteluissa "painottaa, että asia on tärkeä ja että hän on tosissaan" tai ylipäätään kamppailla sen asian kanssa, ettei mies usko heidän olevan tosissaan.
Jep. Traumakäytöstä molemmin puolin. Mies ei pysty kohtaamaan naista tunnetasolla ja nainen myös hylkää itsensä olemalla tuollaisen kumppanin kanssa. Ei se kannettu vesi kaivossa pysy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yritetään.
Todennäköisesti se sinun keskustelusi on pelkkää valitusta ja pahassa olossa vellomista. Et tarjoa mitään ratkaisuja. Ei sellaisesta ole mitään hyötyä.
Tai sitten ainoa tarjoamasi ratkaisu on, että miehen pitää tehdä jotain eri tavalla tai tehdä jotain enemmän ja sinun itse ei tarvitse muuttua millään tavalla tai tehdä mitään toisin. Ei sellaistakaan jaksa kuunnella. Todennäköisesti mies tekee jo omasta mielestään parhaansa perheenne eteen.
Todennäköisesti mies on ihan yhtä lailla tyytymätön joihinkin asioihin sinussa tai siinä mitä sinä teet, mutta pitää mölyt mahassaan koska laittaisit liikkeelle vuosisadan paskamyrskyn, jos mies toisi esille tyytymättömyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus lyhyessä suhteessa yhden opettajattaren kanssa.
Paras keskusteluyhteys tapahtui aikoinaan kun hän kertoi minulle eräästä ongelmasta opetustyössään.
Käytännön ihmisenä ehdotin hänelle muutamaa ratkaisua korjata tilannetta paremmaksi.
Suuttui minulle ja kertoi ettei hän halunnut neuvoja vaan kanavan purkautua.
Ohitin asian mutta itsekseni mietin minä stanan jätesäkkinä tämä harakka minua oikein pitää.
Ei jatkettu pitkään sen jälkeen.
Tämä naisen tunteiden likakaivona toimiminen on tavattoman kuormittavaa henkisesti. Naiset eivät tunnu tajuavan, että mies kantaa jo (mukisematta) harteillaan omat ja mahdollisten lasten murheet, minkä lisäksi pitäisi ilmeisesti suodattaa sielullaan myös kaikki naisen negatiiviset tunteet. Se on aika paljon vaadittu.
Ei kaikki miehet ole tuollaisia ja ei tuo ole ongelma, jos valitsee kumppanikseen miehen, joka on henkisesti kypsä ja emotionaalisesti älykäs. Kyky käsitellä tunteita ja kommunikoida avoimesti yleensä nousee esiin jo seurustelun alkuvaiheessa. Jos taas nämä piirteet eivät ole läsnä alusta asti, niiden muuttaminen myöhemmin on todella vaikeaa. Eli naiset, valitkaa miehenne huolella. Nämä 'en puhu enkä pussaa' -miehet kannattaa kiertää todella kaukaa. Avoin kommunikointi ja tunteista puhuminen on yksi tärkeämpiä perusteita onnistuneelle suhteelle.
Jos mies reagoi jatkuvasti puolustautumalla eikä ole valmis käsittelemään vaikeita keskusteluja, hän ei ole emotionaalisesti kypsä eikä valmis kasvamaan tai kehittämään suhdetta terveellä tavalla.
Puolustautuminen estää kasvua
Mies, joka puolustautuu joka kerta, kun otat esille kipeitä asioita, ei ole valmis käsittelemään omia virheitään tai ottamaan vastuuta. Tällainen käytös estää suhteessa tapahtuvan kasvun ja kehityksen. Suhteen ei pitäisi olla taistelu oikeassa olemisesta, vaan paikkana, jossa molemmat voivat kasvaa ja oppia virheistään. Jos hän ei kykene kuuntelemaan palautetta ilman, että se menee puolustukseksi, suhteen kehittäminen on käytännössä mahdotonta.
Emotionaalinen kypsymättömyys
Miehen, joka ei pysty käsittelemään tunteita rakentavasti, täytyy kohdata syvemmät emotionaaliset esteet. Tällainen käyttäytyminen viittaa siihen, että hän ei ole vielä saavuttanut henkistä ja emotionaalista kypsyyttä. Hän ei pysty käsittelemään omaa haavoittuvuuttaan tai kohtaamaan vaikeita asioita. Tämä ei ole aikuista käytöstä, ja pitkäaikaisessa suhteessa tällainen käytös johtaa vain epätyydyttäviin kommunikaatiomalleihin ja jatkuvaan turhautumiseen.
Tunnepakoilu ja itsekeskeisyys
Jos mies ei halua kohdata omia tunteitaan tai ei ole valmis puhumaan vaikeista asioista, hän ei ole valmis olemaan oikeasti läsnä suhteessa. Hänen käytöksensä voi olla itsekeskeistä, koska hän laittaa oman mukautumattomuutensa ja puolustautumisensa suhteen hyvin etusijalle. Tämä ei jätä tilaa kumppanin tunteille ja tarpeille, mikä tekee suhteesta epätasapainoisen ja epäreilun.
Riittämätön empatia ja itsetunto-ongelmat
Jos mies ei ole valmis kuuntelemaan ja käsittelemään sinun tunteitasi, se voi viitata siihen, että hänellä on vakavia itsetunto-ongelmia, jotka estävät häntä olemaan empaattinen ja ymmärtäväinen kumppani. Hän saattaa kokea, että hänen täytyy suojella itseään jatkuvasti, koska hän pelkää, ettei ole riittävä tai että hänet hylätään. Tämä luo epäluottamuksen ja epävarmuuden ilmapiirin suhteeseen.
Ei valmiutta muutokseen
Jos miehellä ei ole halua kehittää itseään ja parantaa kommunikointitaitojaan, ei ole mitään syytä odottaa, että tilanne paranisi ajan myötä. Tämä on henkilökohtainen valinta, ei "vaihe", joka menee ohi. Jos hän ei ole valmis hakemaan apua tai edes yrittämään muuttaa käyttäytymistään, suhde pysyy jämähtäneenä ja kykenemättömänä kehittymään. Näin ollen sinä jäädät yksin sen kanssa, että sinun täytyy käsitellä kaikki ongelmat yksin.
Tunne ei ole enää turvallinen
Kun keskustelut menevät aina puolustautumiseksi tai kiertämiseksi, turvallinen ja avoin kommunikointi ei ole enää mahdollista. Tunnet, että et voi tuoda esille omia tunteitasi ilman, että joudut puolustautumaan tai selittelemään itseäsi. Tämä luo tunteen, että et ole turvassa suhteessa, ja se voi olla henkisesti uuvuttavaa. Kaikki suhteet perustuvat siihen, että molemmat voivat olla haavoittuvaisia ja avautua toisilleen ilman pelkoa tuomitsemisesta.
Yhteenveto:
Suhteessa, jossa toinen osapuoli ei ole valmis kohtaamaan vaikeita asioita, kommunikoimaan avoimesti ja kuuntelemaan, ei ole terveellä pohjalla. Jos miehesi jatkuvasti puolustautuu eikä ole valmis muuttumaan, hän ei ole valmis olemaan sellainen kumppani, joka kykenee tarjoamaan sinulle sen, mitä tarvitset ja ansaitset. Elämä on liian lyhyt jäädä kiinni suhteisiin, jotka eivät anna kasvu- ja hyvinvointimahdollisuuksia. Jos hän ei ole valmis muuttumaan, sinun on aika miettiä, onko tämä suhde, joka vie sinua eteenpäin, vai jääkö se jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies reagoi jatkuvasti puolustautumalla eikä ole valmis käsittelemään vaikeita keskusteluja, hän ei ole emotionaalisesti kypsä eikä valmis kasvamaan tai kehittämään suhdetta terveellä tavalla.
Mies, joka puolustautuu joka kerta, kun otat esille kipeitä asioita, ei ole valmis käsittelemään omia virheitään tai ottamaan vastuuta. Tällainen käytös estää suhteessa tapahtuvan kasvun ja kehityksen. Suhteen ei pitäisi olla taistelu oikeassa olemisesta, vaan paikkana, jossa molemmat voivat kasvaa ja oppia virheistään. Jos hän ei kykene kuuntelemaan palautetta ilman, että se menee puolustukseksi, suhteen kehittäminen on käytännössä mahdotonta.Emotionaalinen kypsymättömyys
Miehen, joka ei pysty käsittelemään tunteita rakentavasti, täytyy kohdata syvemmät emotionaaliset esteet. Tällainen käyttäytyminen viittaa siihen, että hän ei ole vielä s
Tunge tuo sun AI roska perceesees
Ainut mitä tiedän naisista on: Niillä on tissit.
T.Maukka
Vierailija kirjoitti:
Mies, joka puolustautuu joka kerta, kun otat esille kipeitä asioita, ei ole valmis käsittelemään omia virheitään tai ottamaan vastuuta. Tällainen käytös estää suhteessa tapahtuvan kasvun ja kehityksen. Suhteen ei pitäisi olla taistelu oikeassa olemisesta, vaan paikkana, jossa molemmat voivat kasvaa ja oppia virheistään. Jos hän ei kykene kuuntelemaan palautetta ilman, että se menee puolustukseksi, suhteen kehittäminen on käytännössä mahdotonta.Emotionaalinen kypsymättömyys
Miehen, joka ei pysty käsittelemään tunteita rakentavasti, täytyy kohdata syvemmät emotionaaliset esteet. Tällainen käyttäytyminen viittaa siihen, että hän ei ole vielä s
Totta joka sana.
Enpä ole itse törmännyt mieheen (tai naiseen) joka tahallaan väittää ettei ymmärrä. Ei sillä etteikö näitä olisi, mutta ovat varmasti marginaaliryhmää.