Jouluksi maalle sähköautolla
Saatteko kyläpaikassa laittaa autonne lataukseen?
Kommentit (131)
No kai mä saan siellä ladata kun omistan paikan, vanhemmat siellä vielä kyllä asuu. Isä latailee mersuaan mutta eiköhän välillä voi ladata jos haluan.
Itse asiassa mä tarjoaisin latauspaikkaa / olen tarjonnutkin jos on joku sähköauton kanssa kyläillyt, ja varsinkin jos on tiedossa että tulee pidemmältä
Minulla on autossa hiilivetyakku, johon saa muutaman minuutin latauksella yli 1000 km rangea. Uusi akku maksaa noin 500 euroa ja se kestää ainakin 10 000 latauskertaa.
Vierailija kirjoitti:
Pidän niin pienitehoisia sulakkeita, etteivät kestäisi sähköauton latausta.
eli alle 8A yhdestä vaiheesta. Et taida paljon kokkailla ruokaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat varta vasten sähkömiehen vaihtamaan automaattisulakkeet pienempiin jouluksi? Ei täällä maalla kenelläkään ole enää tulppasulakkeita ja sulakekoko on muutenkin reilu kun käytettäviä sähkölaitteita löytyy enemmin kuin kaupunkikämpistä. Mutta eipä siinä, kunnon suomalainen vaikka maksaa siitä että sukulainen ei saa etua.
En tilaa. Tämä on ollut vakiokäytäntö vuosikymmeniä. Minulla on tulppasulakkeet ja teho 12 amperia.
Ampeeri EI OLE tehon yksikkö.
Mä en lataa joulupaikassa kun en jaksa kuunnella isännän märehtimistä kestää sulakkeet (mä latasin joskus kokeeksi 8A, isäntä kyllä käyttää samasta rasiasta lohkolämmitintä ja 2kW sisätilalämmitintä).
Sama isäntä ei kyllä yhtään napise kun vien tuliaisina pari kassillista S-marketin sapuskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin saisi. Miksipä ei? Maksaa jotain roposia eli kuuluu toki kohteliasuuteen.
Tämä.
Kun hinta on luokkaa €1-€2 per 100 km rangea, niin aika pihi sukulainen saa olla jos tuosta itkee.
Onneksi tulee tehomaksu, niin mummo saa maksaa koko vuoden joulun ajan latauksesta.
Tehomaksu tulee mummolle vaikka päällään seisoisi jos on sähkölämmitys, vesivaraaja sähkösauna ja sähköhellalla ruokaa tekee. Mummot on tehokkaita.
Vierailija kirjoitti: Minulla ollut roikkajohto 70-luvulta asti jos vain pistoke löytyy, kun on ruokapöytä ja sänky ajoneuvossa, yms. Heti alkujaan asenettu valovirtamittari eli yksivaihemittari jolla on konkretisoitu kulutettu virta ja sovittu mitä kilowattitunnista maksetaan. Varmaan modernissa tekniikassa (johon itse en koske) on oku puhelinappsi jonka kautta kaikki hoituu nips ja naps, MUTTA siinä se pikku pulma, ettei vastapuoli välttämättä osaa eikä handlaa digidigiä. Tyhmä neuvo koska moderniin ajokkiin on vaikea asentaa kulutusmittaria, mutta sekin onnistuu ns. väliaikaisena laitteena josta viedään sähkö läpi, mutta joka ei ole asennettuna sähkölähteeseen tai ladattavaan yksikköön. Itse DIY henkilönä lataan muuntaja-tasasuuntaajilla joita 3 eri tehoa. 60Ah, 12 Ah ja 4-2Ah. Tyhmää juttua taas, sillä puhun 12V lyijyakkumulaattoreista jotka edelleen se juttu hupiakkuina, UPSeissa, starttiakkuina, jne.. Hinta on tukussa 1 EUR/1Ah 12V. Emme tule pitkä
"... on vaikea asentaa kulutusmittaria". Miksi pitäisi ASENTAA kun NIISSÄ ON JO. Näyttää aina latauksen jälkeen paljonko sähköä on ladattu akkuihin. Näyttää itse asiassa reaaliajassa latauksen aikanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin saisi. Miksipä ei? Maksaa jotain roposia eli kuuluu toki kohteliasuuteen.
Tämä.
Kun hinta on luokkaa €1-€2 per 100 km rangea, niin aika pihi sukulainen saa olla jos tuosta itkee.
Onneksi tulee tehomaksu, niin mummo saa maksaa koko vuoden joulun ajan latauksesta.
Mummon paistamat pullat uunissa vievät enemmän sähköä. Taitaa tehomaksu mennä rikki jo ihan vieraita odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tuollainen kuormanhallintapalikka, jos yksi auto on kiinni voimavirrassa (11 kW) ja toinen sukolaturissa (3,6 kW)?
Toimii. Ei se katso sitä millaisella tökkelillä ne kuormat ovat kiinni vai ovatko kiinteitä kuormia.
Ei tuo setti nyt ihan yksinkertaisesti toimi, nuo pitkää ketjuttaa ja ylimääräisenä bonuksena sen säätö että yhdessä vaiheessa on kaksi laturia, muissa vain yksi.
Yhä edelleen ei ole väliä kuormantasauksen kannalta että MITEN ne ovat kytketty kun se kuormantasaus katsoo eri vaiheiden kuormaa ja sisääntulevaa kuormaa ja säätää sitten mitä kukin vaihe saa sähköä. Se onko kuormat latureita, kiukaita, liesiä jne ja misssä vaiheissa ne ovat ei ole väliä kun se tarkastelee niitä vaiheita ja kokonaiskuormaa ja säätää sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autossa hiilivetyakku, johon saa muutaman minuutin latauksella yli 1000 km rangea. Uusi akku maksaa noin 500 euroa ja se kestää ainakin 10 000 latauskertaa.
Uusin Bemarin sähkö-SUV heitti 1000 km putkeen ja oli vielä latausta jäljellä...
https://electrek.co/2025/11/19/bmw-ix3-drove-over-1000-km-single-charge/
Saattaapi matka sähköistyä kun autosta loppuu akuista virta kesken matkan.
Tekis mieli mennä jouluksi sähkötuoliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän logiikka tuossakin on? Siis pitää pienempiä sulakkeita kuin johdotus antaisi myöten.
Luuletko säästäväsi sähköä?
En luule. Lämminvesivaraaja on ainoa sähköä enemmän syövä laite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasit oikein. Syön vain valmiseineksiä, jotka lämmitän mikrossa.
Ei ole tuota ongelmaa. Jouluksi ei ole tullut yhtään sukulaista vuosikausiin. Ja jos tulisikin, kenelläkään ei ole sähköautoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaa tarjoilet jouluvieraillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaa tarjoilet jouluvieraillesi?
Ei tarvitse tarjoilla, kun viettää joulut yksin. Jos vieraita tulisi, saisivat tuoda omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän logiikka tuossakin on? Siis pitää pienempiä sulakkeita kuin johdotus antaisi myöten.
Luuletko säästäväsi sähköä?
En luule. Lämminvesivaraaja on ainoa sähköä enemmän syövä laite.
Ei tuo selitä syytä käyttää johdotusta pienempiä sulakkeita...