Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja ex sopivat lapsiviikonloppujen muutoksista keskenään

Vierailija
08.12.2025 |

En keksinyt mitään järkevää otsikkoa, mutta minua on alkanut harmittamaan, kun mies vaihtaa lapsiviikonloppujaan jatkuvasti exän toiveesta ja ilmoittaa minulle asiasta ehkä päivää ennen lasten tuloa. 

Ymmärrän kyllä, että välillä tulee muutoksia ja niille ei voi mitään, mutta näitä tulee vähintään kerran kuussa ja useamman kerran olen joutunut omat suunnitelmani perumaan. Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna, joten mieluummin peruin illanvieton, koska mielestäni ei ole ok juoda alkoholia lasten ollessa paikalla enkä olisi muutenkaan voinut viettää sellaista rentoa iltaa ystävieni kanssa, kun varmasti olisi pitänyt miettiä kuka kuuntele juttujamme. 

Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona. 

Vähän pelkään jo etukäteen etten tule mitään myötätuntoa saamaan, mutta kertokaa vaikka sitten vinkkejä miten jaksaisin tilannetta paremmin. Olen sanonut miehelle, että olisi kiva kuulla muutoksista heti kun hän niistä kuulee, mutta ne välillä tulevat ainakin miehen mukaan hänenkin tietoon vasta päivää ennen.

Kommentit (439)

Vierailija
121/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että täällä ei juuri kellään ole mitään kokemusta uusperheestä koska he niin kiivaasti sitä puolustavat. Jokainen joka on joutunut sen kokemaan tietää, että uusperhetouhu on paskaa.

Jokainen perhe on erilainen. Sinun uusperheesi on todennäköisesti paskaa sen takia, että sinä oman asenteesi kanssa olet tehnyt siitä paskaa.

Vierailija
122/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona, yhyy. Kuinka monta viikonloppua ne lapset loppujen lopuksi on tiellä vuodessa tai sun lomilla? :D 

Yhyyy, mä en voinut hihitellä mun tyttökavereiden kaa nuoruuden pussikalja jutuille, yhyy. Muuta takaisin äidille.

Se, että sinä olet tuolle asteelle jäänyt, ei tarkoita, että ap on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä linjaan, että lapseni ovat aina tervetulleita kotiini.

Jos tämä ei naisystävälleni sovi, hän on vapaa lähtemään.

Sinun kotiisi? Eikö naisystävällesi ole kotia ollenkaan?

Kumpi on sinusta tärkeämpi: oma lapsi vai puoliso? Kyllä minulla ja monella muulla menee ne lapset muiden ihmisten edelle ja niin kuuluukin olla

Niin ap:n tapauksessa miehen lapset muiden edelle, mutta oma napa lasten ohi toki tietenkin. Sitäkö sinäkin tarkoitit? 

Vierailija
124/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona."

No, kyllä sulla on sananvaltaa jossain määrin. Koti on sinun!

Tämä. Kyllä on sananvaltaa, myös sinun kotiin tullaan.

"Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona. "

Vierailija
125/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona."

Tässä se lasten äiti on henkilö, joka ei melkein koskaan saa olla rauhassa kotonaan.

Jos eri paikkakunta lapsen äidin kanssa on vuoroviikkojen este, muuttakaa lasten äidin asuinpaikkakunnalle.

Vierailija
126/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruminen oli sinun ratkaisusi. Tapaamisen ystävien olisi voinut järjestää jonkun toisen luona, ravintolassa, jne...

Me ei koskaan järjestetä kuin perheillanviettoja kotona, kun aikuisilla ihmisellä on yleensä koti jossa asuu muitakin. Kavereiden kanssa vuokraan esim mökki tai jonkin muu tila. 

Vierailija
127/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kotiisi? Eikö naisystävällesi ole kotia ollenkaan?

Kotini on myös naisystäväni koti. Ovet ovat hänelle aina auki. Hän saa aina olla kotonamme, jos haluaa, ja on myös koska tahansa vapaa lähtemään.

Mutta olet valmis myös hänen jälkeensä sulkemaan. Oliko yhteinen vaiko sinun koti?

Vierailija
128/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kyllä on sananvaltaa, myös sinun kotiin tullaan.

"Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona. "

Lapset tulevat ap:n kotiin eli omaan kotiinsa.

Vierailija
129/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että täällä ei juuri kellään ole mitään kokemusta uusperheestä koska he niin kiivaasti sitä puolustavat. Jokainen joka on joutunut sen kokemaan tietää, että uusperhetouhu on paskaa.

Vain minä ja vain minä tiedän mitä on uusperheellisyys. Ja minun oman pään pyhä totuus on se totuus jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia. Se on tyttökulta niin, että sitä ei voi vain nuolla sitä kermaa kakun päältä vaan joskus joutuu pureskelemaan sitä pohjaakin. 

Olen kylläkin mies ja me kaikki uusperhe-elämän kokeneet tiedämme millaista helvettiä se on.

Vierailija
130/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo mies toimisi AP:n toiveiden mukaisesti, niin se lasten äiti olisi täällä raivoamassa miehen käytöksestä... Niin tai näin niin aina on miehessä vika.

Vierailija
131/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä sinun tulee ottaa myös naisystävä huomioon, mikäli asunto molempien nimissä. Isyys ei ylitä toisen oikeutta omassa kodissa. Valitettavasti! 

No se on myös niiden lasten koti.

Vääntäkää nyt kunnolla! 

Vierailija
132/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruminen oli sinun ratkaisusi. Tapaamisen ystävien olisi voinut järjestää jonkun toisen luona, ravintolassa, jne...

Me ei koskaan järjestetä kuin perheillanviettoja kotona, kun aikuisilla ihmisellä on yleensä koti jossa asuu muitakin. Kavereiden kanssa vuokraan esim mökki tai jonkin muu tila. 

Kun itsellään on niitä lapsia osaa tehdä myös sen b suunnitelman, kun on miljoona asia joka voi mennä pieleen. 

Vierailija
133/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna.

Sanot ukolle ettei tule. On sovittu jo muuta. Eikö yleensä ensiksi sovitusta pidetä kiinni. Oppivat siellä ex luona ymmärtämään että muillakin on elämää ja sovittuja asioita eikä voi aina mennä milloin sattuu.

Ukko pihalle jos ri ymmärrä että ex tempore ei AINA onnistu.

Lapset tärkeitä mutta että joka kerta mennään ex mukaan niin EIPÄ MENNÄ.

Vierailija
134/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä sinun tulee ottaa myös naisystävä huomioon, mikäli asunto molempien nimissä. Isyys ei ylitä toisen oikeutta omassa kodissa. Valitettavasti! 

No se on myös niiden lasten koti.

Ei ole jos lapset eivät ole virallisesti kirjoilla siellä.

Vierailija
135/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ukkos sanoo, kun puhut asiasta? En olisi perunut mitään vaan kutsunut edelleen ystävät kylään. 

Vierailija
136/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siltä se minustakin tuntuu, että sivuosassa tässä ollaan tai jotenkin täysin ulkopuolisena, vaikka asiat liittyvät myös minuun ja omaan kotiini. Tästä vaan tulee aina ihan hirveä riita, kun yritän asiasta puhua miehelle. Hän ei tunnu millään ymmärtävän kantaani tai ulkopuolisuuden tunnetta. Hän myös usein sanoo, ettei voi kieltää lapsiaan tulemasta. No ei tietenkään voi, mutta toisaalta jos hänellä on menoa niin silloin viikonloppujen vaihto ei onnistu. 

-AP

Ei kai voi kieltää lapsia tulemasta mutta voi kieltää exää tekemistä sitä minkä takia lapset olisivat tulossa teille. 

Vierailija
137/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ollut lapsista kyse vaan exästä. Exällä on meno että lspsien pitää päästä isän luokse.

Vierailija
138/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siltä se minustakin tuntuu, että sivuosassa tässä ollaan tai jotenkin täysin ulkopuolisena, vaikka asiat liittyvät myös minuun ja omaan kotiini. Tästä vaan tulee aina ihan hirveä riita, kun yritän asiasta puhua miehelle. Hän ei tunnu millään ymmärtävän kantaani tai ulkopuolisuuden tunnetta. Hän myös usein sanoo, ettei voi kieltää lapsiaan tulemasta. No ei tietenkään voi, mutta toisaalta jos hänellä on menoa niin silloin viikonloppujen vaihto ei onnistu. 

-AP

Joo, tottakai noin! Aina vaan exän muutokset pitää hyväksyä, teidän puolelta ei koskaan. Miehesi on perus exän pillin mukaan juokseva vässykkä. Noita Suomessa riittää. Jostain kumman syystä miehet alistuu tuohon lapasen rooliin, mutta minkäs teet. Siedät tai lähdet 

Vierailija
139/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain minä ja vain minä tiedän mitä on uusperheellisyys. Ja minun oman pään pyhä totuus on se totuus jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia. Se on tyttökulta niin, että sitä ei voi vain nuolla sitä kermaa kakun päältä vaan joskus joutuu pureskelemaan sitä pohjaakin. 

Olen kylläkin mies ja me kaikki uusperhe-elämän kokeneet tiedämme millaista helvettiä se on.

Ihan mukavasti tuo meni, kun lapsettomana miehenä liityin naisen ja hänen kolmen lapsensa elämään siinä vaiheessa kun vanhin lapsista oli 7v. Nyt kaikki jo aikuisia. Keskusteluyhteys, joustaminen, arjen ystävällisyys. Niillä pääsee pitkälle ja niitä vaaditaan molemmilta.

M46

Vierailija
140/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, oletko ajatellut että lähtisit itse ystäviesi luo viettämään iltoja jos jatkossa käy noin?

Saisit samalla vähän hengähdystaukoa. 

Ymmärrän itse uusperheessä olleena ettei se ole helppoa.