Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja ex sopivat lapsiviikonloppujen muutoksista keskenään

Vierailija
08.12.2025 |

En keksinyt mitään järkevää otsikkoa, mutta minua on alkanut harmittamaan, kun mies vaihtaa lapsiviikonloppujaan jatkuvasti exän toiveesta ja ilmoittaa minulle asiasta ehkä päivää ennen lasten tuloa. 

Ymmärrän kyllä, että välillä tulee muutoksia ja niille ei voi mitään, mutta näitä tulee vähintään kerran kuussa ja useamman kerran olen joutunut omat suunnitelmani perumaan. Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna, joten mieluummin peruin illanvieton, koska mielestäni ei ole ok juoda alkoholia lasten ollessa paikalla enkä olisi muutenkaan voinut viettää sellaista rentoa iltaa ystävieni kanssa, kun varmasti olisi pitänyt miettiä kuka kuuntele juttujamme. 

Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona. 

Vähän pelkään jo etukäteen etten tule mitään myötätuntoa saamaan, mutta kertokaa vaikka sitten vinkkejä miten jaksaisin tilannetta paremmin. Olen sanonut miehelle, että olisi kiva kuulla muutoksista heti kun hän niistä kuulee, mutta ne välillä tulevat ainakin miehen mukaan hänenkin tietoon vasta päivää ennen.

Kommentit (439)

Vierailija
101/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei suostu ottamaan lapsia omien menojensa vuoksi, mutta sun menoilla ei ole merkitystä ei kyse ole niistä lapsista vaan siitä, että miehen mielestä et ole mikään olennainen muuttuja missään päätöksenteossa.

Vierailija
102/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä linjaan, että lapseni ovat aina tervetulleita kotiini.

Jos tämä ei naisystävälleni sovi, hän on vapaa lähtemään.

Sinun kotiisi? Eikö naisystävällesi ole kotia ollenkaan?

Kumpi on sinusta tärkeämpi: oma lapsi vai puoliso? Kyllä minulla ja monella muulla menee ne lapset muiden ihmisten edelle ja niin kuuluukin olla

Tuossahan ei siitä ollut lainkaan kyse, kun miehen omat menot kuitenkin menee lasten edelle. Ainoastaan kumppani on se, jota voi aina hyppyyttää lasten verukkeella.

Lapsia on sekä mulla että omalla kumppanillano, ja lapset menee molemmilla aina etusijalle. Eksät ei. Tapaamissopimukset on, kohtuuden nimissä niistä voi sovitusti välillä joustaa, mutta hoitovastuullinen aikuinen voi itsekin pohtia onko pakko jatkuvasti suunnitella omiaan lasten ajalla.

Jos toinen aina joustaa, niin tuollaiseksihan se menee mitä ap kuvasi. Aina ei tarvitse eikä pidä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa tullut vastauksia laidasta laitaan ja ihan hyvä niin, että on monenlaisia mielipiteitä.

Yritän vastata yhteisesti mahdollisimman moneen kommenttiin tässä.

Moni puuttui aloitusviestissäni juhlien perumiseen ja myöhemmin vasta sanoinkin, että tosiaan jos miehelläni on sovittuja menoja näille "vapaille" viikonlopuille ja muutoksia tulisi, niin hän sanoo niihin ettei käy ja osallistuu omiin menoihinsa. Lisäksi miehen lapset kyllä meillä ovat aina olohuoneessa myös vieraiden läsnäollessa (vaikka heillä on myös omat huoneet ennen kuin joku huolestuu siitä :D), niin jos minulla on 1-2 kertaa vuodessa omien kavereideni kanssa illanvietto, niin ehkä olen kauhea mutta haluan kyllä keskustella rauhassa ilman ylimääräisiä korvapareja. 

Olen itse myös avioerolapsi ja ei olisi tullut mieleenkään, etten olisi voinut mennä isälleni, mutta hän asuikin yksin, joten se ei ole ihan suoraan verrattavissa tähän. Minua harmittaa

Ei ihan täsmää, että käyvät teillä harvoin ja silti olet kuormittunut ja koko ajan tulee muutoksia ja kaikki siirtyy plasplaa. Sua vaan v i t u ttaa miehes lapset ja siinä se

Vierailija
104/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa tullut vastauksia laidasta laitaan ja ihan hyvä niin, että on monenlaisia mielipiteitä.

Moni puuttui aloitusviestissäni juhlien perumiseen ja myöhemmin vasta sanoinkin, että tosiaan jos miehelläni on sovittuja menoja näille "vapaille" viikonlopuille ja muutoksia tulisi, niin hän sanoo niihin ettei käy ja osallistuu omiin menoihinsa. Lisäksi miehen lapset kyllä meillä ovat aina olohuoneessa myös vieraiden läsnäollessa (vaikka heillä on myös omat huoneet ennen kuin joku huolestuu siitä :D), niin jos minulla on 1-2 kertaa vuodessa omien kavereideni kanssa illanvietto, niin ehkä olen kauhea mutta haluan kyllä keskustella rauhassa ilman ylimääräisiä korvapareja. 

Olen itse myös avioerolapsi ja ei olisi tullut mieleenkään, etten olisi voinut mennä isälleni, mutta hän asuikin yksin, joten se ei ole

Ei ihan täsmää, että käyvät teillä harvoin ja silti olet kuormittunut

Ei missään lue että lapset käy harvoin. Ap:n ystävät käy harvoin. 

Vierailija
105/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse myös avioerolapsi ja ei olisi tullut mieleenkään, etten olisi voinut mennä isälleni, mutta hän asuikin yksin, joten se ei ole

Tottahan toki se vituttaa kun mies rikkoo jumalan järjestystä ja rakastaa lapsia enemmän kuin naista

Miettikää paljonko sitä naista vituttaa joka sille ne lapset pyöräytti :)

Vierailija
106/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puolisoni muutti meille me käytiin keskustelu ymmärtääkö hän varmasti mitä se tarkoittaa, että minulla on niitä lapsia ja miten minä en voi aina ottaa häntä huomioon kuten haluaisin. Lapseni ovat kilpaurheilevia nuoria ja heidän aikataulunsa sanelee suurimmilta osilta ne meidän aikataulut ja kun elämässä ei ole sitä ennustettavuutta ja muutoksia tulee varmasti. 

Vierailija
107/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet rauhassa kotona viikot. Ja mitä haittaa oikeasti on yläasteikäisistä, isoista lapsista? Sulla ei ilmeisesti omia ole, äläkä tuolla asenteella hankikaan

Se on helppo huudella, kun ei omalle kohdalle osu!

Voisin kuvitella, että itsekään tykkäisi siitä, että esim. raskaan työpäivän jälkeen mies ilmoittaisi, että suunnitelmiin tuli taas muutos ja peru sinä kaikki mitä olit järjestellyt, sillä minä en sinun suunnitelmistasi välitä. Tulisi kyllä sellainen tunne, että pakko saada oma koti ja oma rauha!

Osuu se jokaiselle, jolla on lapsia. Lapset sairastuu yllättäen tai tulee jotain muuta yllättävää.

Me eletään ihan ydinperheessä ja suunnitelmiin tulee jatkuvasti muutoksia. Nyt aamupäivällä vaimo laittoi taas viestiä, että hänelle tuli huomiselle iltapäivälle työtapaaminen, voinko hakea lapset päiväkodista.

Tietysti haen lapseni päiväkodista. Teen sitten omat työni loppuun illalla. Eihän tämä kivaa ole, kun tulee jatkuvasti muutoksia lyhyellä varoitusajalla, mutta tällaista se elämä lasten kanssa on.

Vierailija
108/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet rauhassa kotona viikot. Ja mitä haittaa oikeasti on yläasteikäisistä, isoista lapsista? Sulla ei ilmeisesti omia ole, äläkä tuolla asenteella hankikaan

Niin että jos haittaa random toisten ihmisten teinilapset dominoimassa omaa elämää, niin ei saisi hankkia omiakaan xD Aikamoinen sekopääkommentti

Ihan samalla tavalla ne omat teinilapset dominoivat omaa elämää, ehkä jopa enemmän. Joten en suosittele omien hankintaa, jos jo noin pieni asia kuin teinin oleskelu samassa asunnossa häiritsee.

Vierailija
109/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruminen oli sinun ratkaisusi. Tapaamisen ystävien olisi voinut järjestää jonkun toisen luona, ravintolassa, jne...

Vierailija
110/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos haittaa random toisten ihmisten teinilapset dominoimassa omaa elämää, niin ei saisi hankkia omiakaan xD Aikamoinen sekopääkommentti

Ihan samalla tavalla ne omat teinilapset dominoivat omaa elämää, ehkä jopa enemmän. Joten en suosittele omien hankintaa, jos jo noin pieni asia kuin teinin oleskelu samassa asunnossa häiritsee.

amen

Vierailija
111/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona, yhyy. Kuinka monta viikonloppua ne lapset loppujen lopuksi on tiellä vuodessa tai sun lomilla? :D 

Vierailija
112/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänä sinun tulee ottaa myös naisystävä huomioon, mikäli asunto molempien nimissä. Isyys ei ylitä toisen oikeutta omassa kodissa. Valitettavasti! 

Vierailija
113/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puolisoni muutti meille me käytiin keskustelu ymmärtääkö hän varmasti mitä se tarkoittaa, että minulla on niitä lapsia ja miten minä en voi aina ottaa häntä huomioon kuten haluaisin. Lapseni ovat kilpaurheilevia nuoria ja heidän aikataulunsa sanelee suurimmilta osilta ne meidän aikataulut ja kun elämässä ei ole sitä ennustettavuutta ja muutoksia tulee varmasti. 

No tämähän on ihan eri asia jos toinen on suostunut tuohon. Ap ei ole kertonut suostuneensa siihen että hänellä ei ole sananvaltaa kotiinsa. Jos heillä tuollainen sopimus olisi, niin tuskin hän olisi tätä aloitustakaan tehnyt.

Vierailija
114/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sitten saa olla rauhassa silloin, kun lapset ovat äidillään (ilmeisesti pitkiäkin aikoja)?

Viikonloppu! Aikuisten kesken ajanvietosta kyse. 

Vierailija
115/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kotiisi? Eikö naisystävällesi ole kotia ollenkaan?

Kotini on myös naisystäväni koti. Ovet ovat hänelle aina auki. Hän saa aina olla kotonamme, jos haluaa, ja on myös koska tahansa vapaa lähtemään.

Vierailija
116/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan tämän täysin

toinen isä

Vierailija
117/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on välillä omienkin lasten kanssa. Omat menot ja suunnitelmat tipahtavat monesti romukoppaan siinä vaiheessa, kun muualla asuva lapsi kysyy, ollaanko viikonloppuna kotona, jos hän tulisi käymään, tai jos toinen lapsi kysyy, voisiko lapsenlapsi tulla pariksi tunniksi hoitoon... On ne niin tärkeitä ja rakkaita, että ajavat kaiken muun ohi <3

Olen äiti, mummu, äitipuoli, aviovaimo ja kaiken lisäksi itsekäs. Niin rakkaita kun kaikki ovatkin!

Vierailija
118/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä sinun tulee ottaa myös naisystävä huomioon, mikäli asunto molempien nimissä. Isyys ei ylitä toisen oikeutta omassa kodissa. Valitettavasti! 

No se on myös niiden lasten koti.

Vierailija
119/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona, yhyy. Kuinka monta viikonloppua ne lapset loppujen lopuksi on tiellä vuodessa tai sun lomilla? :D 

Yhyyy, mä en voinut hihitellä mun tyttökavereiden kaa nuoruuden pussikalja jutuille, yhyy. Muuta takaisin äidille.

Vierailija
120/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona."

No, kyllä sulla on sananvaltaa jossain määrin. Koti on sinun!