Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja ex sopivat lapsiviikonloppujen muutoksista keskenään

Vierailija
08.12.2025 |

En keksinyt mitään järkevää otsikkoa, mutta minua on alkanut harmittamaan, kun mies vaihtaa lapsiviikonloppujaan jatkuvasti exän toiveesta ja ilmoittaa minulle asiasta ehkä päivää ennen lasten tuloa. 

Ymmärrän kyllä, että välillä tulee muutoksia ja niille ei voi mitään, mutta näitä tulee vähintään kerran kuussa ja useamman kerran olen joutunut omat suunnitelmani perumaan. Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna, joten mieluummin peruin illanvieton, koska mielestäni ei ole ok juoda alkoholia lasten ollessa paikalla enkä olisi muutenkaan voinut viettää sellaista rentoa iltaa ystävieni kanssa, kun varmasti olisi pitänyt miettiä kuka kuuntele juttujamme. 

Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona. 

Vähän pelkään jo etukäteen etten tule mitään myötätuntoa saamaan, mutta kertokaa vaikka sitten vinkkejä miten jaksaisin tilannetta paremmin. Olen sanonut miehelle, että olisi kiva kuulla muutoksista heti kun hän niistä kuulee, mutta ne välillä tulevat ainakin miehen mukaan hänenkin tietoon vasta päivää ennen.

Kommentit (439)

Vierailija
81/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet rauhassa kotona viikot. Ja mitä haittaa oikeasti on yläasteikäisistä, isoista lapsista? Sulla ei ilmeisesti omia ole, äläkä tuolla asenteella hankikaan

Se on helppo huudella, kun ei omalle kohdalle osu!

Voisin kuvitella, että itsekään tykkäisi siitä, että esim. raskaan työpäivän jälkeen mies ilmoittaisi, että suunnitelmiin tuli taas muutos ja peru sinä kaikki mitä olit järjestellyt, sillä minä en sinun suunnitelmistasi välitä. Tulisi kyllä sellainen tunne, että pakko saada oma koti ja oma rauha!

Ne lapset on kyllä etusijalla isän elämässä, joten ehkä ap:n kannattaisi nyt miettiä tilanne uudelleen. 

Kenenkään ei pidä koskaan sotkeutua uusperhekuvioihin. Itse opin sen kantapään kautta ja olen sen jälkeen varoitellut ihmisiä kaikkialla mutta kuuroille korville varoitukset aina menevät.

Vierailija
82/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet rauhassa kotona viikot. Ja mitä haittaa oikeasti on yläasteikäisistä, isoista lapsista? Sulla ei ilmeisesti omia ole, äläkä tuolla asenteella hankikaan

Voisin kuvitella, että itsekään tykkäisi siitä, että esim. raskaan työpäivän jälkeen mies ilmoittaisi, että suunnitelmiin tuli taas muutos ja peru sinä kaikki mitä olit järjestellyt, sillä minä en sinun suunnitelmistasi välitä. Tulisi kyllä sellainen tunne, että pakko saada oma koti ja oma rauha!

Mä elän uusperheessä ja meillä ei ole tällaisia ongelmia. Tämä on lasten koti ja aina saa tulla kotiin. Sellaista se on lasten kanssa, että välillä väsyttää ja menot ei toteudu mutta normaali aikuinen ymmärtää sen

Höpö höpö. Älä valehtele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä linjaan, että lapseni ovat aina tervetulleita kotiini.

Jos tämä ei naisystävälleni sovi, hän on vapaa lähtemään.

Entäs jos isi omistaa yhdessä naisystävän kanssa paikan jota he molemmat kutsuvat kodiksi, mikä on silloin naisystävän oikeus omassa kodissaan?

Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta. Puolisoni on toistaiseksi meillä vuokralla. Lasten ollessa omillaan voin harkita osuuden myyntiä. 

Puoliso/meillä vuokralla. Valitsepa toinen. Sinulla on joko joku pano-orja jota riistät myös rahallisesti, aviopuolisoa koskettaa elatusvelvollisuus ja hän ei puolisolle vuokria maksele.

Herätkää naiset todellisuuteen. Jos mies kutsuu teitä "puolisoksi" mutta kohtelee kirjaimellisesti huonommin kuin koiraa, hän ei ole teitä varten xD

Vierailija
84/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhekuviot ei vaan toimi jos vain toisella on lapsia. Tulet aina olemaan ulkopuolinen. Sulla on yhtäläinen oikeus kotiisi, mutta valitettavasti näissä asioissa tanssitaan aina sen lapsellisen osapuolen mielen mukaan.

Vierailija
85/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä elän uusperheessä ja meillä ei ole tällaisia ongelmia. Tämä on lasten koti ja aina saa tulla kotiin. Sellaista se on lasten kanssa, että välillä väsyttää ja menot ei toteudu mutta normaali aikuinen ymmärtää sen

Kerrohan miksi valehtelisin?

Vierailija
86/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali aikuinen ottaa myös kumppaninsa toiveet ja suunnitelmat huomioon! Ei aina tarvitse hypätä kun ex haluaa vaihdella omia suunnitelmiaan!

Mies on jo ihan iso poika joka osaa sanoa ei, jos ei halua hyppiä toisen halujen mukaan. Ja mitä jos muutokset johtuu lasten aikataulusta, eikä kyse olekaan siitä pahasta äidistä joka silkkaa pahuuttaan kiusaa pientä poikaa? 

Vierailija
87/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että täällä ei juuri kellään ole mitään kokemusta uusperheestä koska he niin kiivaasti sitä puolustavat. Jokainen joka on joutunut sen kokemaan tietää, että uusperhetouhu on paskaa.

Vierailija
88/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kotiisi? Eikö naisystävällesi ole kotia ollenkaan?

Kumpi on sinusta tärkeämpi: oma lapsi vai puoliso? Kyllä minulla ja monella muulla menee ne lapset muiden ihmisten edelle ja niin kuuluukin olla

Vierailija
89/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperhekuviot ei vaan toimi jos vain toisella on lapsia. Tulet aina olemaan ulkopuolinen. Sulla on yhtäläinen oikeus kotiisi, mutta valitettavasti näissä asioissa tanssitaan aina sen lapsellisen osapuolen mielen mukaan.

Juuri näin. Jos vain toisella on lapsi tai lapsia niin homma ei toimi ollenkaan. Jos kuitenkin molemmilla on lapsia ja vieläpä edes uurin piirtein saman ikäisiä, niin homma voi jopa onnistuakin.

Vierailija
90/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos isi omistaa yhdessä naisystävän kanssa paikan jota he molemmat kutsuvat kodiksi, mikä on silloin naisystävän oikeus omassa kodissaan?

Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta. Puolisoni on toistaiseksi meillä vuokralla. Lasten ollessa omillaan voin harkita osuuden myyntiä. 

Puoliso/meillä vuokralla. Valitsepa toinen. Sinulla on joko joku pano-orja jota riistät myös rahallisesti, aviopuolisoa koskettaa elatusvelvollisuus ja hän ei puolisolle vuokria maksele.

Herätkää naiset todellisuuteen.

Älä jaksa olla lapsellinen. Tulepa pois sieltä 1600-luvulta.

Vierailija
91/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää lukea ilmeisesti lapsia tehneiden ajatusmaailmaa. Vanhempia 😵💫 Itsekästä,eriarvoistavaa,ylimielistä ja kaikin tavoin kypsymätöntä. Kasvatatteko perillisenne samaan empatiakyvyttömyyteen? Ei ihme,että yhteiskuntamme on luhistumassa. Te viette elintilan kunnon ihmisiltä. 

Ihminen, joka laittaa eksänsä toiveet puolison toiveiden edelle ei ole todella mikään unelmakumppani. Asia ei moralisoinnilla muuksi muutu. 

Vierailija
92/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en edes asu miesystäväni kanssa yhdessä ja silti hän ottaa mut huomioon ja kysyy minunkin mielipidettäni kun tekevät eksänsä kanssa muutoksia lapsiviikkoihin. Niin miehet ovat erilaisia.

Vierailija
93/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on sinusta tärkeämpi: oma lapsi vai puoliso? Kyllä minulla ja monella muulla menee ne lapset muiden ihmisten edelle ja niin kuuluukin olla

Oma lapsi menee normaalisti muiden ihmisten edelle, siis oma lapsi. Toisten lapset eivät yleensä juurikaan kiinnosta. Se pitää jokaisen muistaa ja ymmärtää.

Vierailija
94/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänä linjaan, että lapseni ovat aina tervetulleita kotiini. jos tämä ei naisystävälleni sovi, hän on vapaa lähtemään.

niin, mutta onhan se asunto myös naisystävän koti. En jaksanut lukea läpi koko ketjua, mutta onko tullut selväksi, että onko asunto yhdessä ap:n ja mihensä ostama, vai kenties onko mies ja lapsensa muuttanut ap:n asuntoon vai ap muuttanut miehen asuntoon?

Vierailija
95/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata alkaa leikkimään kotia jos keskustelutaidot ja muut elämäntaidot on tuota luokkaa. Tilanteeseesi et saa täältä helpotusta vaan sun pitäis keskustella sen miehesi kanssa

Vierailija
96/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos haittaa random toisten ihmisten teinilapset dominoimassa omaa elämää, niin ei saisi hankkia omiakaan xD Aikamoinen sekopääkommentti

Random? Onko asuinkumppanin lapset random?

Vierailija
97/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Mutta se että jokin on minulle tärkeää, ei anna minulle oikeutta polkea toisten oikeuksia. Kyllä toisellakin pitää olla oikeus kotiin ja määräysvaltaan oman kodin asioista, kuten kaikilla.

Vierailija
98/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tullut vastauksia laidasta laitaan ja ihan hyvä niin, että on monenlaisia mielipiteitä.

Yritän vastata yhteisesti mahdollisimman moneen kommenttiin tässä.

Moni puuttui aloitusviestissäni juhlien perumiseen ja myöhemmin vasta sanoinkin, että tosiaan jos miehelläni on sovittuja menoja näille "vapaille" viikonlopuille ja muutoksia tulisi, niin hän sanoo niihin ettei käy ja osallistuu omiin menoihinsa. Lisäksi miehen lapset kyllä meillä ovat aina olohuoneessa myös vieraiden läsnäollessa (vaikka heillä on myös omat huoneet ennen kuin joku huolestuu siitä :D), niin jos minulla on 1-2 kertaa vuodessa omien kavereideni kanssa illanvietto, niin ehkä olen kauhea mutta haluan kyllä keskustella rauhassa ilman ylimääräisiä korvapareja. 

Olen itse myös avioerolapsi ja ei olisi tullut mieleenkään, etten olisi voinut mennä isälleni, mutta hän asuikin yksin, joten se ei ole ihan suoraan verrattavissa tähän. Minua harmittaa nämä jatkuvat muutokset, kun ei oikein mitään voi sopia kun aina voi tulla muutoksia. Näitä muutoksia siis tulee vähintään kerran kuukaudessa nykyään. Ei se ennen tällaista ollut. On oikeastaan mahdotonta vaikka varata edes leffalippuja viikonlopuksi, koska on iso mahdollisuus että ne pitäisi perua. Niin kuin joku sanoikin, niin kyllä tietyt aikataulut tuovat rutiineja ja on minusta kivempi tietää etukäteen millainen viikonloppu on tulossa. 

Olen myös sopinut menoja itselleni välillä viikonlopuiksi, jotta mies saa viettää lapsiensa kanssa aikaa ilman minua, koska se on mielestäni tärkeää heille. No kaikkea en tietenkään aina peru ja sitten mies valittaa siitä, että olikin yksin viikonlopun. Toisaalta saan välillä myös valituksia siitä, etten ole kotona kun hänen lapsensa tulevat, koska miehen mielestä minun pitäisi olla silloin paikalla. Tuntuu siltä, että teen mitä teen niin aina se on jonkun kannalta väärin.

Kuten joku sanoikin, niin vuoroviikkosysteemi ei toimi, koska lapset asuvat toisella paikkakunnalla ja käyvät siellä koulua, joten he käyvät meillä suhteellisen harvoin. Näin on kuitenkin aina ollut koko suhteemme ajan ja se ei ole minusta riippuvainen asia. 

Ja kyllä, lapset ovat etusijalla, mutta niin ovat myös ilmeisesti exän menot koska niiden takiahan nämä viikonloput vaihtuvat säännöllisesti. Ei minusta silloin suoranaisesti ajatella pelkästään lapsia. Hehän ovat enemmänkin kuin jotain heittopusseja, jotka siirtyvät muiden paitsi minun menojeni edestä. Ja edelleen minun tapauksessani olisin tosiaan 1-2 kertaa vuodessa toivonut, että viikonloppu ei olisi vaihtunut menojeni takia, mutta se vaihtui silti.

Lisäksi joku sanoi siitä, että olen rauhassa kotona muuten viikot, niin se on totta, mutta kyllä lapsiviikonloput ovat minulle kuormittavia eri tavalla ja mieluummin tietäisin ne etukäteen. Näitä muutoksia tulee tosiaan vähintään kerran kuukaudessa. Sanoinkin jo alussa, että ilman muuta muutoksia tulee ja niille ei voi mitään, mutta tämä tuntuu olevan jatkuvasti pelkkää säätöä.

-AP

Vierailija
99/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että täällä ei juuri kellään ole mitään kokemusta uusperheestä koska he niin kiivaasti sitä puolustavat. Jokainen joka on joutunut sen kokemaan tietää, että uusperhetouhu on paskaa.

Vain minä ja vain minä tiedän mitä on uusperheellisyys. Ja minun oman pään pyhä totuus on se totuus jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia. Se on tyttökulta niin, että sitä ei voi vain nuolla sitä kermaa kakun päältä vaan joskus joutuu pureskelemaan sitä pohjaakin. 

Vierailija
100/439 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et pärjää tossa kuviossa, parempi erota