Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (611)

Vierailija
601/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän suuretkin ikäluokat tekivät.  Matalapalkkaiset naiset synnyttivät lapsia vaikkei ollut äitiysetuuksia edes.  Nyt sitten on pienet eläkkeet ja mediassa uskotellaan jokaisen saavan jotain suuria eläkkeitä. 

Niin tekee jokainen ikäpolvi vaikka nuoremmat aina pitävät edellistä sukupolvea tyhmänä.

Lähihoitajien keskipalkka, toisen asteen koulutus, näkyy olevan kolmen tuhannen paikkeilla.

Vierailija
602/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vuokraa yksityiseltä. Asun vuokratalossa mikä on uusi eikä kotia myydä alta.

Yksityisellä voi olla vanhat 1990- luvun keittiökaapit. Tämä asunto on rakennettu 2023 ja oma sauna.

Mitä mitä mitä. Nytkö Kelan rahoilla asutaan uusissa, hyväkuntoisissa asunnoissa? Kun tällä palstalla on ollut paljon ketjuja aiheesta, kuinka Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon eikä sellaisia ole tarjolla kuin korkeintaan huonokuntoisia jossain hevonkuusessa. Muuttuuko nää jutut aina sen mukaan, mitä täällä halutaan trollata, ei kai sentään (sarkasmia).

Vierailija
604/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä raukkoja.

Minä elätän kahta lasta 2400€ palkalla. Ei tuosta tule jäämään säästöönkään.

Kerro mitä te rikkaat aiotte hyväntekeväisyytenä tehdä. Ehkä eläkepäivinä pyörittää toimintaa vaikkapa pikkukoululaisille joiden vanhemmilla ei ole varaa ip-kerhoon? Jollain lailla varmasti omatunto kolkuttaa kun viette leivän lapsilta suusta.

Kun olin muutaman vuoden yh:na elätin 3 lasta 6000 markan bruttopalkalla. Käteen jäi 4200mk josta asunnon vuokra 3900mk. Lapsilisillä ja minimielareilla syötiin. Köyhää oli eikä saatu penniäkään tukia

Nyt 30v myöhemmin eläke on tuon 2200e brutto. Kyllä se sinullekin kertyy jos käyt töissä.

En koe vieväni leipää keneltäkään kun yli 40v olen töitä tehnyt eikä edes koko ajalta kertynyt eläkettä kuten sinulla! Lisäksi olen kasvattanut hyvätuloiset veronmaksajat maksamaan sinunkin elämääsi! Jota muuten minäkin yhä rahoitan veroillani

Kehtaat vielä valittaa!!

ed

Vierailija
605/611 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöstä voi kieltäytyä .

Vierailija
606/611 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.

Mun eläke - vaikka olen aina ollut juuri keskituloinen - on 2200e brutto.

Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle. 

Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään! 

no, 3800/kk on tosiaan hyvä eläke.

Yhdessä 2200€:n kanssa tuolla elää leveästi.

Todennäköisesti 118 000€ /v tienaava on myös saanut säästöönkin jotain.

Monen säästöt ovat kiinni siinä muuttotappiokunnalle rakennetussa omakotitalossa ja eläkekertymä  jää tonniin-puoleentoista. Varsinkin, jos työuran loppupäähän iskee työttömyys.

Vierailija
607/611 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi seurakunta järjestää näille köyhille eläkeläisille lounaita, kahvituksia ja konsertteja. 

Vierailija
608/611 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten eläkeikää ei voi laskea ja antaa nuorille ne työpaikat?

Mieluummin pidetään nuoret kortistossa ja vanhukset töissä.

Ja hei nostetaas vielä vähän eläkeikää, ettei vain olisi nuorille töitä.

Vierailija
609/611 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noille on joka paikka alennuksia kunnovat rikkaimpia

Niillä on niin paljon omaisuutta, että on saatava alennuksia. Omaisuuden pito maksaa. 2 autoa, vene, kesämökki, omistusasunto jne.

Vierailija
610/611 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan abstrakti puhe "eläkeläisistä", miten teidän vanhemmat ja isovanhemmat pärjää?

Minun isän rahat mene hoitopaikkaan ja hoitoihin. Äiti kustantaa vielä asumistaan ja fysioterapiaansa säästöillä, mutta pian ne on syöty ja joutuu hoitopaikkaan. Jos eläkeläiset olis rikkaita, odottelisin isoa perintöä. Ikävä kyllä se asunto on vain varmaan parinkymmenen tonnin arvoinen, JOS sen joku joskus ostais. Hyvä vain jos valtio tai kunta ottais sen jotain palvelua vastaan. Tulis vaan niille kalliiksi.

Vierailija
611/611 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt töihin 18v, ollut 4vuotta yhteensä kotona 3 lapsen kanssa, opiskellut uuden ammatin 4v. Yhteensä työvuosia 39. Eläke tulee olemaan noin 1300, brutto, siitä vaan kadehtimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi