Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (611)

Vierailija
581/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko voivanne pyytää mitä vuokraa tahansa. Kelalla on vuokrarajat.

Vierailija
582/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon vuokrausta säätelee lait ja sitä valvoo viranomaiset. Vuokralainen voi tehdä viranomaisille ilmoituksia. 

Sen minäkin haluaisin nähdä, kun vuokralainen tekee viranomaisille ilmoituksen siitä, etten ole korottanut vuokraa sopimuksen mukaisesti.

Kyllä niitä on tehty. Ja just yksi soitti terveystarkastajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa ja vanhuuseläkkeellä miljoona neljäsataatuhatta. Koko ajan vapautuu sekä omistus että vuokra-asuntoja.

Vierailija
584/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.

Vierailija
585/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä on miljoona kuusisataatuhatta, joista miljoona neljäsataatuhatta vanhuuseläkkeellä.

Vierailija
586/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 000 saa noin 1000 euron eläkettä ja miljoona satatuhatta tosta isompaa eläkettä.

Leskeneläkettä saa 240 000 ja eläkeläisen asumistukea 200 000.

Vierailija
587/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Etkö tiedä mikä on mediaani?Googleta niin voit vaikka viisastua.

Vierailija
588/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En usko. Kun nykyään on Kuluttajavirasto ja sun pitää noudattaa lakeja vuokrasopimuksissa tai asiasta menee viranomaisille ilmoitus. "

Indeksiin sidotut vuokrankorotukset ovat ihan yhtä laillisia kuin kiinteät prosenttikorotukset. Itse asiassa monilla isoilla vuokrayhtiöillä vuokrasopimuksessa on mainittu molemmat, ja korotus tapahtuu sen mukaan, kumpi on isompi.

Ei vuokraa voi korottaa 500 euroa ja voi korottaa vain kerran vuodessa. Ensimmäisen kerran saa korottaa vuoden päästä, kun vuokrasopimus on tehty ja saa muuttaa silloin jo pois.

Ja kelalla on vuokrarajat. Turku ja Tampere maksimivuokra yksin asuvalla 447 e/ kk ja Helsinki 563 e / kk

Vuokranantajana haastattelen potentiaalit vuokralaiset, ja varmistan, että heillä on riittävän hyväpalkkainen, pysyvä työsuhde. Uudelleenvuokrauksen yhteydessä varmistan myös, että pyytämäni vuokra on niin korkea, etteivät tukea saavat ota yhteyttä.

Vierailija
589/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vuokraa yksityiseltä. Asun vuokratalossa mikä on uusi eikä kotia myydä alta.

Vierailija
590/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hauska. Kelalla voi olla rajat, mutta lähes kaikissa yksityisen omistamissa vuokra-asunnoissa vuokra ylittää Kelan rajan. Kelan rahoilla asuvat joutuvat sitten tyytymään niihin taloihin, joissa putket ja katto vuotavat.

Vierailija
591/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vuokraa yksityiseltä. Asun vuokratalossa mikä on uusi eikä kotia myydä alta.

Yksityisellä voi olla vanhat 1990- luvun keittiökaapit. Tämä asunto on rakennettu 2023 ja oma sauna.

Vierailija
592/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuttusi  1999, nyt itse olet hakenut eläkettä 54-vuotiaana kuten kerroit.

Monet ovat kuitenkin eläkeikään asti töissä.

Ei 54 v pääse eläkkeelle

Riippuu mistä eläkkeestä on kyse. Tyhmimmät kun eivät tajua, että pääset heti eläkkelle, vaikka 54-vuotiaana, kun sinulla on tarpeeksi rahaa loppuelämäksesi.

Työkyvyttömyys- ja leskeneläkkeelle voi päästä 54-vuotiaana. 

Jos puhut työeläkkeestä, siinä on ammatista ja omasta syntymävuodesta riippuen ollut erilaisia ikärajoja. Poliisina, palomiehenä ja upseerina tai erityisopettajana esimerkiksi on hyvinkin voinut päästä työeläkkeelle jo 55-vuotiaana. 

Vierailija
593/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hauska. Kelalla voi olla rajat, mutta lähes kaikissa yksityisen omistamissa vuokra-asunnoissa vuokra ylittää Kelan rajan. Kelan rahoilla asuvat joutuvat sitten tyytymään niihin taloihin, joissa putket ja katto vuotavat.

Ei vuoda, siitä voi tehdä ilmoituksen terveystarkastajalle.

Vierailija
594/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks niitten bruttopalkka vaa reilu tonni?

Vierailija
595/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sauna pitää olla vuokra-asunnossa. Voi saunoa joka päivä.

Vierailija
596/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä sekoilua hauska lukea, miten sekavasti jonkun pää toimii ja vielä on olevinaab fiksumpi kuin vaikka suuret ikäluokat 

No, Suuret ikäluokat nyt ei fiksuja ole 😂

Joo ja ei. Jonkinlaista oveluuttahan eläkekusetus on vaatinut.  Täydellinen vedätys. Taata itselleen varhainen antelias eläke , jota itse on maksanut vain nimellisesti ja laittaa lapset ja lapsenlapset  maksajiksi. Nerokkaaksi sen tekee tämä eläkkeen koskemattomuus. Ikäänkuin mitään sille ei voi. Ovelaa on se sankarimyyttikampanja missä suuret ikäluokat on nostettu suomen jälleenrakentajiksi, työnsakareiksi. Kovia kokeneeksi ikäluokaksi, joka ansaitsee etuoikeutensa. Tosiasiassa mikään ikäluokka ei ole ihmisen historiassa elänyt niin turvattua varakasta elämää kokonaisuutena.  Niin ovelaa kuin tämä kaikki onkin on se halveksuttavaa, itsekästä, törkeää , moraalitonta. Sanallasanien epäreilua. Heikkoa kohtaa tässä kavalluksesta on vaikea löytää suurten ikäluokkien kannalta. Heidän aikansa suomi kestänee, muilla heille ei ole merkitystä.  " tulkoon vedenpaisumus, mutta minun jälkeeni"

Vierailija
597/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Etuovi on täynnä perikuntien asuntoja mitä ei saa myytyä. Irtisanomissuojaa heikennetään, tuet on leikattu, ja koko ajan tulee konkursseja ja porukkaa irtisanotaan. Asuntovelkaa ei oteta, asuntokauppa ei käy. Ei tällä politiikalla. Valitettavasti suomalaisten rahat on kiinteistöissä.

Vierailija
598/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke - vaikka olen aina ollut juuri keskituloinen - on 2200e brutto.

Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle. 

Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään! 

Voi teitä raukkoja.

Minä elätän kahta lasta 2400€ palkalla. Ei tuosta tule jäämään säästöönkään.

Kerro mitä te rikkaat aiotte hyväntekeväisyytenä tehdä. Ehkä eläkepäivinä pyörittää toimintaa vaikkapa pikkukoululaisille joiden vanhemmilla ei ole varaa ip-kerhoon? Jollain lailla varmasti omatunto kolkuttaa kun viette leivän lapsilta suusta.

Vierailija
599/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle. 

Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään! 

Voi teitä raukkoja.

Kerro mitä te rikkaat aiotte hyväntekeväisyyte

Jaa, kyllä mun eläkkeen maksaa eläkeyhtiö. Työnantajani vakuutti minut 1961.

Yh saa elatusmaksut ja lapsilisät tai jos lasten isä on kuollut, lapset perhe-eläkkeen.  Ja puolisokin saisi jos olisi mies vihille vienyt eikä kiertänyt vastuutaan.

Vierailija
600/611 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä raukkoja.

Kerro mitä te rikkaat aiotte hyväntekeväisyyte

Miksi sätit muita elämästäsi?  Koulutus puuttuu,  lapsia hankitaan vaikkei liitot varmalla pohjalla ja sitten nalkutetaan lapsille miten heidän elättämisensä on rankkaa.

Jää lapsille kivat muistot mitä haittoja olivat katkeran äidin taakkana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi