Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (611)

Vierailija
561/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me nuoremmat voimme kieltäytyä auttamasta eläkeläisiä eli teidän pitää ostaa palvelut ja voimme nostaa palveluiden hintaa. 500 euroa kodin siivouksesta on ok hinta.

Ei haittaa, nostan saman verran vuokra-asuntosi hintaa.

Et sä voi nostaa, kun vuokraa saa nostaa lain mukaan vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä. Ja silloin saa muuttaa jo pois. 

Ei haittaa, määrittelen vuokrasopimuksessa korotusperusteeksi siivouksen hintaindeksin. Nykyisissäkin vuokrasopimuksissa minulla on korotusperusteena kuluttajahintaindeksi.

Oikein hyviltä vuokralaisilta olen jättänyt jopa korotukset tekemättä, vaikka sopimus sen mahdollistaakin.

En usko. Kun nykyään on Kuluttajavirasto ja sun pitää noudattaa lakeja vuokrasopimuksissa tai asiasta menee viranomaisille ilmoitus. 

Vierailija
562/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen voi soittaa asuntoon terveystarkastajan ja sun asunto voi mennä vuokraus kieltoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuttusi  1999, nyt itse olet hakenut eläkettä 54-vuotiaana kuten kerroit.

Monet ovat kuitenkin eläkeikään asti töissä.

Vierailija
564/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 181000 työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Vierailija
565/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon vuokrausta säätelee lait ja sitä valvoo viranomaiset. Vuokralainen voi tehdä viranomaisille ilmoituksia. 

Vierailija
566/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä sekoilua hauska lukea, miten sekavasti jonkun pää toimii ja vielä on olevinaab fiksumpi kuin vaikka suuret ikäluokat 

No, Suuret ikäluokat nyt ei fiksuja ole 😂

Vierailija
567/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen kauhean fiksu voi olla, jos asuu 1970-luvun kerrostalossa ja putkiremontti tekemättä. 

Vierailija
568/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihminen kauhean fiksu voi olla, jos asuu 1970-luvun kerrostalossa ja putkiremontti tekemättä. 

Minkä mielikuvitushahmosi kanssa keskustelet yleistäen. 

Vierailija
569/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä sekoilua hauska lukea, miten sekavasti jonkun pää toimii ja vielä on olevinaab fiksumpi kuin vaikka suuret ikäluokat 

No, Suuret ikäluokat nyt ei fiksuja ole 😂

No ei tokkiinsa, niinistöt, haloset, ym.  Meiän maailmankuva on vaan matalapalkkaisissa tilapäistöissä ja niiden tekijöissä.

Vierailija
570/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virastoissa pitää osata englanti tai ei pääse töihin. Suomi on kansainvälistynyt. Osa asiakkaista ei puhu suomea. 

Ei kielitaitovaatimus ole uusi juttu. Olen ollut jo 5 vuotta vanhuuseläkkeellä, ja koko työurani ajan työkieli on ollut englanti.

Vierailija
571/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus päätti: Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä. Eli pitää tehdä lämmitys remontti tai lämmittää kalliilla bioöljyllä."

https://www.hs.fi/talous/art-2000010352612.html

Vierailija
572/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus päätti: Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä. Eli pitää tehdä lämmitys remontti tai lämmittää kalliilla bioöljyllä."

https://www.hs.fi/talous/art-2000010352612.html

Eläkeläisille  tulee remonttia. Asuntokauppa ei käy. Työikäiset ei saa asuntolainaa määräaikaisilla töillä eikä osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla eikä palkkatukitöillä. 

Vierailija
573/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 54 v pääse eläkkeelle

Vierailija
574/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun tuttu on 80-vuotias ja jäi eläkkeelle 1999."

Yhä edelleen 17-vuotias voi jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Vuonna 1999 vanhuuseläkeikä oli 65 vuotta.

Vierailija
575/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 54 v pääse eläkkeelle

Jopa nuorempanakin kun ei ole terve.

Vierailija
576/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me työikäiset ollaan köyhiä ja asutaan vuokralla. Ei olisi kyllä rahaa mihinkään omakotitalon lämmitys, katto- ja putkiremontteihin. Pätkätöitä.

Vierailija
577/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En usko. Kun nykyään on Kuluttajavirasto ja sun pitää noudattaa lakeja vuokrasopimuksissa tai asiasta menee viranomaisille ilmoitus. "

Indeksiin sidotut vuokrankorotukset ovat ihan yhtä laillisia kuin kiinteät prosenttikorotukset. Itse asiassa monilla isoilla vuokrayhtiöillä vuokrasopimuksessa on mainittu molemmat, ja korotus tapahtuu sen mukaan, kumpi on isompi.

Vierailija
578/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virastoissa pitää osata englanti tai ei pääse töihin. Suomi on kansainvälistynyt. Osa asiakkaista ei puhu suomea. 

Ei Suomessa kai kovin montaa työikäistä ole joka ei puhuisi kohtalaisesti englantia. Ammattisanaston voi kyllä joutua opettelemaan erikseen.

Eipä kaikissa ammateissa kohtalainen englanti riitä. Mitä sellainen edes on? B1-, B2 -tasoa?

Ja muitakin kieliä tarvitaan.

Vierailija
579/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En usko. Kun nykyään on Kuluttajavirasto ja sun pitää noudattaa lakeja vuokrasopimuksissa tai asiasta menee viranomaisille ilmoitus. "

Indeksiin sidotut vuokrankorotukset ovat ihan yhtä laillisia kuin kiinteät prosenttikorotukset. Itse asiassa monilla isoilla vuokrayhtiöillä vuokrasopimuksessa on mainittu molemmat, ja korotus tapahtuu sen mukaan, kumpi on isompi.

Ei vuokraa voi korottaa 500 euroa ja voi korottaa vain kerran vuodessa. Ensimmäisen kerran saa korottaa vuoden päästä, kun vuokrasopimus on tehty ja saa muuttaa silloin jo pois.

Ja kelalla on vuokrarajat. Turku ja Tampere maksimivuokra yksin asuvalla 447 e/ kk ja Helsinki 563 e / kk

Vierailija
580/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon vuokrausta säätelee lait ja sitä valvoo viranomaiset. Vuokralainen voi tehdä viranomaisille ilmoituksia. 

Sen minäkin haluaisin nähdä, kun vuokralainen tekee viranomaisille ilmoituksen siitä, etten ole korottanut vuokraa sopimuksen mukaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän