Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (611)

Vierailija
541/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virastoissa pitää osata englanti tai ei pääse töihin. Suomi on kansainvälistynyt. Osa asiakkaista ei puhu suomea. 

Vierailija
542/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono, jos asuu 1970-luvun kerrostalossa eikä ole tehty putkiremonttia eikä julkisivu remonttia. Purettavaksi menee, kun tulee vesivahinko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virastoissa pitää osata englanti tai ei pääse töihin. Suomi on kansainvälistynyt. Osa asiakkaista ei puhu suomea. 

Ei Suomessa kai kovin montaa työikäistä ole joka ei puhuisi kohtalaisesti englantia. Ammattisanaston voi kyllä joutua opettelemaan erikseen.

Vierailija
544/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa matkustaa ulkomailla ja kerrostalon isot remontit tekemättä eikä taloyhtiö saa enää remonttilainaa, noita on myös pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
545/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turhaa saivartelua ja sematiikkaa, eikä muuta tätä dynamiikkaa mitenkään.  Minä maksan omat vakuutukseni,  sinä et maksa omaa eläkevakuutustasi vaan me työlliset. Ei minun vakuutuksiani kukaan muu maksa. Sinun eläkevakuutuksesi on aina maksanut joku muu. Siitä on kyse vaikka miten sen haluat muotoilla. Voidaan siten puhua yhtähyvin eläkekusetuksesta kuin eläkevakuutuskusetuksesta."

Ei ole saivartelua. Kyseessä on maksatustekninen seikka. Jos viet pankkiin satasen ja ensi viikolla nostat pankista satasen, se satanen, minkä nostat, ei ole se sama seteli, jonka veit pankkiin. '

Oletko nostaessasi satasen ryöstänyt jonkun muun rahat?

Vierailija
546/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa kai kovin montaa työikäistä ole joka ei puhuisi kohtalaisesti englantia. Ammattisanaston voi kyllä joutua opettelemaan erikseen.

Juu, lakipykälät ja muut pitää osata englanniksi. 

Vierailija
547/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan eläkettä n. 790e ja takuueläkkeen siihen päälle 200e. Eli yhteensä saan eläkettä vähän alle 1000e.

En tiennyt että oon rikas. Tarkottaako nuo vanhuseläkeläisiä, minä oon 50.

Vierailija
548/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla kerrostalossa niin huono Hallitus, että 1970-luvun kerrostalossa on vielä putkiremontti tekemättä? 

Vierailija
549/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla kerrostalossa niin huono Hallitus, että 1970-luvun kerrostalossa on vielä putkiremontti tekemättä? 

Varmaan niitä pihejä asukkaita jotka lykkää remontteja ja taloyhtiö ei saa enää remonttilainaa. 

Vierailija
550/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykypäivän toimistotyöt ole enää samat kuin ennen. Kun olin valtion virastossa niin vakituiset sanoivat ettei eläkkeellä olevat enää pärjäisi mitenkään. 

Kaikki on muuttunut miljoonaan kertaan siitä mitä oli kymmenen vuotta sitten. 

Toimistotöissä on tietokoneet se isoin muutos.  Asioita ei edes tarvitse siten enää ymmärtää kuin ennen.

Olen 80.  Vielä 2000 -luvun puolella hoidin yrityksen kirjaukset, palkkalaskennan, laskujen maksun tietokoneella sähköisesti esim pankkiin, tilastot ao paikkoihin jne.

Onhan ohjelmat siitäkin  muuttuneet mutta miksi ei kuusikymppinen niitä nytkin oppisi.  Työuran alussa oli taylorix, tilikirjat, sit tul

Jos oppiminen on vaikeaa kai voi hakeutua hommiin jotka eivät ole ylivoimaisia?   Jos löytyisi vaikka vakinainen paikka.

Ei, en ollut työuraani samassa paikassa.  Tietokoneaikana olin kuljetusliikkeessä, lama vei työpaikan, sitten olin pienessä sähköliikkeessä ja viimeinen työpaikkani  oli sitten 2000-luvulla erilaisia koneita myyvässä yrityksessä joks myi myös työsuorituksia vastaavilla koneilla maansiirtoalalla.  Kustannuslaskenta ja koneiden kaikenlainen tieto oli myös työkenttääni.

Muistan kun omistajajohtaja tarkisti olinko uuden koneen osannut syöttää järjestelmään niin että se oli joka tarvittavassa paikassa. Oöin osannut.

Olen ollut verotoimistossa 80-luvulla,  500 hengen vaatetehtaasa 70-luvulla.

Vierailija
551/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan niitä pihejä asukkaita jotka lykkää remontteja ja taloyhtiö ei saa enää remonttilainaa. 

Kun tulee vesivahinko niin talo menee purettavaksi ja asukkaat vuokralle. 

Vierailija
552/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi suurista ikäluokasta vauhkotaan, se harvenee hyvin nopeasti. Sitä käytetään keppihevosena moniin huonoihin päätöksiin, että vanhuksia on paljon. Ei ole kauaa. 

Vierailija
553/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykypäivän toimistotyöt ole enää samat kuin ennen. Kun olin valtion virastossa niin vakituiset sanoivat ettei eläkkeellä olevat enää pärjäisi mitenkään. 

Toimistotöissä on tietokoneet se isoin muutos.  Asioita ei edes tarvitse siten enää ymmärtää kuin ennen.

Olen 80.  Vielä 2000 -luvun puolella hoidin yrityksen kirjaukset, palkkalaskennan, laskujen maksun tietokoneella sähköisesti esim pankkiin, tilastot ao paikkoihin jne.

Onhan ohjelmat siitäkin  muuttuneet mutta miksi ei kuusikymppinen niitä nytkin oppisi.&nbs

Jos on ollut töissä viimeksi 1980-luvulla niin ei ole kyllä nykyajan työelämästä mitään käsitystä. 

Vierailija
554/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla. 

Oletko sä ollut 40 vuotta eläkkeellä? 

Vierailija
555/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla. 

Ilmankos täällä on kaikenlaisia kommentteja. Muistisairaita vanhuksia. 

Vierailija
556/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ohjelmat siitäkin  muuttuneet mut

Se lukutaito olisi työelämässäkin hyvä jotta löytyy pitempi kuin koeaikainen paikka.

80-vuotias on lopettanut työnteon 63-vuotiaana eli 2008.    Ja ollut 2000-luvulla töissä.

Vierailija
557/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla. 

Ilmankos täällä on kaikenlaisia kommentteja. Muistisairaita vanhuksia. 

Ei kai täällä kukaan ole edes noin kirjoittanut?

Vierailija
558/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me nuoremmat voimme kieltäytyä auttamasta eläkeläisiä eli teidän pitää ostaa palvelut ja voimme nostaa palveluiden hintaa. 500 euroa kodin siivouksesta on ok hinta.

Ei haittaa, nostan saman verran vuokra-asuntosi hintaa.

Et sä voi nostaa, kun vuokraa saa nostaa lain mukaan vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä. Ja silloin saa muuttaa jo pois. 

Ei haittaa, määrittelen vuokrasopimuksessa korotusperusteeksi siivouksen hintaindeksin. Nykyisissäkin vuokrasopimuksissa minulla on korotusperusteena kuluttajahintaindeksi.

Oikein hyviltä vuokralaisilta olen jättänyt jopa korotukset tekemättä, vaikka sopimus sen mahdollistaakin.

Vierailija
559/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu on 80-vuotias ja jäi eläkkeelle 1999.

Vierailija
560/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä sekoilua hauska lukea, miten sekavasti jonkun pää toimii ja vielä on olevinaab fiksumpi kuin vaikka suuret ikäluokat 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi