Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1508)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa lukea näitä viestejä. Oma mies tekee kotitöistä varmaan puolet+ sitten ne miesten työt täysin. Tuttujen puheista saanut käsityksen että tämä on ihan normaalia. Vauvalta saa käsityksen että miehet olisivat jotain kehitysvammaisia jotka eivät selviä normaali elämästä. Herää vaan kysymys. Vastasin edelliseen viestiin. Siitä näkyi naisen halveksunta miestä kohtaan jos siellä kotona mieskin tämän näkee. Ei varmasti halukkaan tehdä mitään.
Kehitysvammaisia sikoja!
Voimaannutaan!
Miesten voimaantumiata tässä kaipaankin. Ei siis alistamista, vaan omasta niskasta otetta. Ette oikeasti ole avuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että teette aluksi vaikka puolen vuoden ajan yhdessä nämä kuvaamasi työt. Istutte keittiön pöydän ääreen, juttelette, ideoitte, kirjoitatte kalenteriin kuka tekee mitä ja milloin. Anna tilaa isän mielipiteille, esim synttäreillä ei tarvita välttämättä kakkua, jos isä on ideoinut jäätelöbuffetin tms.
Kokeilti, ei toimi, ei tapahdu mitään. Mies ei suostu istumaan, ei suunnittelemaan, sopimaan, tai kirjaamaan, tai tekemään ylipäätään yhtään mitään.
Haluaako hän elää yhdessä teidän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me on jaettu työt niin, että minä hoidan metatyöt, ja mies ne varsinaiset työt. Minä teen kauppalistan mikä sisältää viikon ruoat ja mies käy kaupassa. Minä pohdin että pitäis varmaan astiat tiskata jos meinaa huomenna syödä puuroa, kun ei ole yhtään kattilaa puhtaana ja mies sitten tiskaa. Katson wilman ja luettelen mille päivälle pitää olla eväät, minkäkin kokoiset luistimet ja mitkäkin juhlavaatteet ja mies huolehtii ne lapsille mukaan. Minä katson reseptin minkä mukaan ruoka tehdään ja mies kokkaa. Minä katson milloin tulee vieraita että on puhdasta ja mies siivoaa ja ajaa nurmikon. Bensa oli loppu ja ensviikolla pakastaa, eli voisitko vaihtaa renkaat ja tankata auton. Jaa roskia ei mahdu enää roskakaappiin, eli mies vie roskat. Lastenvaatteet etsin nettikirpparilta ja mies noutaa ne. Mitää
"En usko että tuo on sille miehellekkään oikein. Mamma istuu sohvalla ja käskyttää 24/7. Kyllä se mieskin varmaan ymmärtää ettei tämä nyt lhan tasan mene."
No sitä ei tarina kerro. Jos tuo on sille miehelle ok, hyväksyttekö sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että teette aluksi vaikka puolen vuoden ajan yhdessä nämä kuvaamasi työt. Istutte keittiön pöydän ääreen, juttelette, ideoitte, kirjoitatte kalenteriin kuka tekee mitä ja milloin. Anna tilaa isän mielipiteille, esim synttäreillä ei tarvita välttämättä kakkua, jos isä on ideoinut jäätelöbuffetin tms.
Kokeilti, ei toimi, ei tapahdu mitään. Mies ei suostu istumaan, ei suunnittelemaan, sopimaan, tai kirjaamaan, tai tekemään ylipäätään yhtään mitään.
Sitten kannattaa varmaan erota jos mikään ei auta.
Tai ainakin käydä perusteellinen keakustelu. Meillä minä olin myös jossain vaiheessa eron partaalla. Tunsin olevani yksin vanhempi, koska kaikki oli vain minun vastuulla. Kaikki yhteinen ja kaikki lapsiin liittyvä. Mies tämän jossain vaiheessa tajusi ja muutti omaa suhtautumista. Hänen kohdalla ei auttanut se, että pyysin ja lopulta suutuin. Mutta jotenkin hokas, et meidän juttu ei jatku, jos joku ei muutu. Nyt kolme vuosikymmentä naimisissa ja jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa lukea näitä viestejä. Oma mies tekee kotitöistä varmaan puolet+ sitten ne miesten työt täysin. Tuttujen puheista saanut käsityksen että tämä on ihan normaalia. Vauvalta saa käsityksen että miehet olisivat jotain kehitysvammaisia jotka eivät selviä normaali elämästä. Herää vaan kysymys. Vastasin edelliseen viestiin. Siitä näkyi naisen halveksunta miestä kohtaan jos siellä kotona mieskin tämän näkee. Ei varmasti halukkaan tehdä mitään.
Juu, aina se on naisen syy, kjos 161mies ei mitään tee. Tämä selvä, jälleen kerran.
Oho, bussissa tuon kirjoitin ilman laseja🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no tän kysymyksen esittäjän puolisohan nimenomaan kielsi pesukoneen käytön koska mies ei osaa? Mitä ilmeisemmin osaamattomuus oli tämän uuden naisen päässä.
Tai sitten heillä on erilainen tavoitetaso. Naisen käsitys pesukoneen oikeanlaisesta käytöstä poikkeaa miesten vastaavasta.
Sama myös pyykin ripustamisen kanssa. Esim. jos miehelle kelpaa hätäisesti ja ruttuisena kuivumaan ripustettu pyykki mutta nainen haluaa siloitella vaatteet ennen kuin asettaa ne kuivumaan, niin voi käydä, että nainen haluaa hoitaa sen homman.
Tämä taitaa usein olla se ongelma. Naisella hyvin tukka käsitys OIKEASTA tavasta hoitaa asiat, miehen tapa eroaa siitä ja on automaattisesti väärä. Parisuhde vaatisi komprom
Niin, ja se neskustelu olis tässä kohtaa se keino löytää se yhteinen tapa toimia. Tässä ketjussa osa naisista ei koe, että heillä on toimivat käytännöt. Heitä haukutaan pirttihirmuiksi. Eli joustoa vaaditaan naisilta. Kun vastuu molempien onnellisuudesta ja tyytyväisyydestä on molemmilla! Tasapuolisesti. Molemmat ovat velvollisia ottamaan puheeksi, jos on onneton tai tyytymätön. Molempien pitää olla valmis pohtimaan ratkaisua. Jos sitä ei yrityksestä huolimatta löydy, ehkä ero olis sit se ainoa vaihtoehto. Mutta vastuu ei koskaan voi olla vain toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kirjain kuvaa sitä kun mies on ollut sinkkuna ja parisuhteessa hoitanut 15v pyykkejä. Tulee ero ja tapaa uuden naisen ja saa kuulla ettei saa koskea pesukoneeseen kun ei kuulemma osaa käyttää sitä.
Niin, tässähän ei ole kyse siitä, ettei henkilö kykene asiaa hoitamaan, vaan siitä, että häntä aktiivisesti estetään tai kielletään sitä hoitamasta. Tilanne on täysin eri.
En aiemmalla tekstilläni yrittänytkään väittää, ettei olisi tilanteita missä toinen hoitaa, tai hoitaisi, mutta se ei kelpaa. Aiempi tekstini käsitteli vain sitä, kun toinen ei jotenkin (muka) osaa tai ymmärrä.
Niin no tän kysymyksen esittäjän puolisohan nimenomaan kielsi pesukoneen käytön koska mies ei osaa? Mitä ilmeisemmin osaamattomuus
"Se on jännä miten ne voi poiketa niinpaljon toisistaan. Pesukone on kuitenkin aika yksinkertainen laite. Ripustamisessa tietysti eroja, mun äiti silittää kalsaritkin. Mutta tässä pitäisi kyl varmaan osata katsoa peiliin. Jos tuntuu että aikuinen äijä joka 15v pessyt perheensä ja omat pyykit ei yhtäkkiä siihen kykene sinun mielestäsi."
Meillä mies hoitaa pyykinpesun. Aina, jos siihen osallistun, valittaa jostain. Jos ei mitään muuta, ripustaa pyykit uudestaan vähän eri paikkoihin. Tarpeen vaatiessa otan riskin ja osallistun. Ja yritän kestää ne huomautukset. Ja kestänkin (vaikka vähän ärsyttää) koska hoitaa ne pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen normi vanhempi tekee lasten eteen sen, mitä pitää tehdä. Ei sen mukaan, miellyttääkö sen puolison naama tänään vai ei.
Jotenkin kummallinen ajatus, et mies ei hoida omaa osuuttaan, jos vaimo on ikävä. Ja sama toisin päin.
Jep. Sairasta jos pi
"Eli pitäisikö nainen/ miehen vaan pokkuroida ja hyväksyä puolison sadistiset piirteetkin?"
Ei tietenkään. Minä peräänkuulutin molempien vastuuta. Kun mielestäni se ei vapauta vastuusta, vaikka toisen naama tympis. Jos on tyytymätön puolisoonsa tai hänen tapaansa toimia, aikuiset yrittävät löytää ratkaisun, eikä muuttaa kotia taistelutantereeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisia sikoja!
Voimaannutaan!
Miesten voimaantumiata tässä kaipaankin. Ei siis alistamista, vaan omasta niskasta otetta. Ette oikeasti ole avuttomia.
Tasan viimeinen asia, mitä haluat on miesten voimaantuminen. Ei voimaantuminen ole sitä, että entistä aktiivisemmin tehdään sitä, mitä nainen haluaa.
Näytä.tämä keskustelu. Käske lukea. Keskustelkaa.
Jos ei tajua, pistä vaihtoon.
"Ei tietenkään. Minä peräänkuulutin molempien vastuuta. Kun mielestäni se ei vapauta vastuusta, vaikka toisen naama tympis. Jos on tyytymätön puolisoonsa tai hänen tapaansa toimia, aikuiset yrittävät löytää ratkaisun, eikä muuttaa kotia taistelutantereeksi"
Wööö mulla on oikeus taistella kun se sika osti väärät Reiman haalarit, eikä pese verhoja 30C vaan 40C ääää
Ffwd 3 vuotta
Wööööö se sika jätti mut lapsen kanssa yksin. SIKA!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kirjain kuvaa sitä kun mies on ollut sinkkuna ja parisuhteessa hoitanut 15v pyykkejä. Tulee ero ja tapaa uuden naisen ja saa kuulla ettei saa koskea pesukoneeseen kun ei kuulemma osaa käyttää sitä.
Mies avaa suunsa ja sanoo naiselle, että kyllä minä osaan pestä pyykkiä, pesen jatkossakin omat vaatteeni, jos sinun pyykkeihin ei saa koskea. Jos nainen vieläkin vänkyttää asiasta, mies voi sanoa, että asutaan omissa asunnoissa tai erotaan.
Miksi ihmeessä mies näin sanoisi jos nainen haluaa palvella ja miehen pyykinpesun taso ei miellytä. Sillon nainen joko pesee itse tai menettää valittamis oikeuden
Miksi mies lopettaisi omien vaatteiden pesemisen, jos hän itse on siihen tyytyväinen? Ei kai mies ole palvelijaa vailla? Kumpikin pesee omansa, niin kummallakaan ei ole valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Näytä.tämä keskustelu. Käske lukea. Keskustelkaa.
Jos ei tajua, pistä vaihtoon.
Näinhän se on. Itse kyllä perkelöityisin, jos äiti laittaisi lapsen itkemään syntymäpäivänä tuolla tavoin.
Joku kusinen suklaalevy syntymäpäivillä osoittaa melkoista välinpitämättömyyttä, kuten monet muutkin AP:n mainitsemat asiat.
T. Mies-sika palstafeministien Afrikkaan lähettäjä pro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisia sikoja!
Voimaannutaan!
Tasan viimeinen asia, mitä haluat on miesten voimaantuminen. Ei voimaantuminen ole sitä, että enti
Miksi en haluaisi miesten ottavan vastuun omasta elämästään? Ei voimaantuminen tarkoita sitä, että alistetaan toinen. Toki voi se sitäkin olla. Mutta ei älykäs ja järjevä ihminen niin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisia sikoja!
Voimaannutaan!
Tasan viimeinen asia, mitä haluat on miesten voimaantuminen. Ei voimaantuminen ole sitä, että enti
Sellainen kiukkuasenne sieltä sitten.
Vierailija kirjoitti:
"Ei tietenkään. Minä peräänkuulutin molempien vastuuta. Kun mielestäni se ei vapauta vastuusta, vaikka toisen naama tympis. Jos on tyytymätön puolisoonsa tai hänen tapaansa toimia, aikuiset yrittävät löytää ratkaisun, eikä muuttaa kotia taistelutantereeksi"
Wööö mulla on oikeus taistella kun se sika osti väärät Reiman haalarit, eikä pese verhoja 30C vaan 40C ääää
Ffwd 3 vuotta
Wööö sun elämäs kuulostaa hankalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopulta koko asia on oikeasti tosi yksinkertainen. Jos henkilö ei kykene hoitamaan sellaisia tavallisia asioita kuin pyykinpesu, ruuanlaitto, tai lasten vaatteet tämä kyse voi olla kahdesta asiasta:
a) henkilö on älyllisesti kehitysvammainen
b) henkilö ei kiinnosta
Jos näistä kahdesta vaihtoehdosta on selvää, ettei kyse voi olla kohdasta a, silloin vaihtoehdoksi jää kohta b. Tällainen henkilö on poikkeuksetta niin itsekäs ja itsekeskeinen, ettei mikään häntä itseään suoraan koskeva häntä kiinnosta. Hänen mielestään on jonkun muun tehtävä hoitaa nämä asiat, ja siksi hän ei uhraa itse niille ajatustakaan. Jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen tietää, että pyykkiä on pestävä, ruokaa on syötävä, ja lapset kasvaa ja niille on oltava vaatteita. Sitten pitäisi vaan hetkeksi pysähtyä miettimään,
No onhan toi kiva ku ei tarvi ite tehä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies avaa suunsa ja sanoo naiselle, että kyllä minä osaan pestä pyykkiä, pesen jatkossakin omat vaatteeni, jos sinun pyykkeihin ei saa koskea. Jos nainen vieläkin vänkyttää asiasta, mies voi sanoa, että asutaan omissa asunnoissa tai erotaan.
Miksi ihmeessä mies näin sanoisi jos nainen haluaa palvella ja miehen pyykinpesun taso ei miellytä. Sillon nainen joko pesee itse tai menettää valittamis oikeuden
Miksi mies lopettaisi omien vaatteiden pesemisen, jos hän itse on siihen tyytyväinen? Ei kai mies ole palvelijaa vailla? Kumpikin pesee omansa, niin kummallakaan ei ole valitt
Niin, tätä just olen täällä myös peräänkuuluttanut, et mieskin voi päättää itse, tekeekö sen naisen kommenteista huolimatta. Vai luovuttaako vain siksi, kun se nainen sanoi... jotain typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ffwd 3 vuotta
Wööö sun elämäs kuulostaa hankalalta.
No just ei ole kun on hyvä puoliso, joka osaa arvostaa sitä, että kokkaan parempaa safkaa kuin useimmissa ravintoloissa, ja osaan järjestää lasten synttäreille muutakin kuin fazerin sinistä ja kyyneliä.
Ei nalkuta siitä, että viikkaamani vaatteet ovat kuin origami päiväkodista. Rakastellaan mieluummin kuin rähjätään. Kukin tyylillään.
"Mikä kirjain kuvaa sitä kun mies on ollut sinkkuna ja parisuhteessa hoitanut 15v pyykkejä. Tulee ero ja tapaa uuden naisen ja saa kuulla ettei saa koskea pesukoneeseen kun ei kuulemma osaa käyttää sitä."
Olen eri, mutta vastaan silti. Ö niinku avuton, jos sitä uutta naista sit niinku uskoo. Ei miehet voi oikeasti olla niin avuttomia, et edes alkuhuumassa tottelevat kaikkea mitä nainen sanoo, kuin tottiskoira. Hei haloo nyt!!