Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1541)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Masennus & 2 suuntainen. Paha sanoa. Mut ei ainakaan mun syytä. "
Kuulostaa ikävältä. Mut vaikka ei ole sun syy, onko tän exän?
Tunnen yhden miehen, jolla kakssuuntainen. Elämä vaihtelee itsemurhamasennuksen ja sen kovaa menee -vaiheen välillä. Vaikka tekee raivostuttavia asioita, en mitenkään näe häntä syypäänä tuohon sairauteen. Kaikessa kamaluudessa.
Minunkaan masennukseni ei takuulla ollut mielestään mieheni syy. Syynä oli vain "kuormittava elämäntilanne". Ei ajatustakaan, että hän olisi sen kuormittumisen määrään voinut vaikuttaa. Kävihän hän sentään oikein töissä ja minä vain makasin kotona gradua tekemässä.
Ymmärrän jos miehesi on pettänyt, hakannut ja hyväksikäyttänyt sinua. Silloin mt ongelmat ovat voineet olla miehesi syytä. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden miehen, jolla kakssuuntainen. Elämä vaihtelee itsemurhamasennuksen ja sen kovaa menee -vaiheen välillä. Vaikka tekee raivostuttavia asioita, en mitenkään näe häntä syypäänä tuohon sairauteen. Kaikessa kamaluudessa.
Minunkaan masennukseni ei takuulla ollut mielestään mieheni syy. Syynä oli vain "kuormittava elämäntilanne". Ei ajatustakaan, että hän olisi sen kuormittumisen määrään voinut vaikuttaa. Kävihän hän sentään oikein töissä ja minä vain makasin kotona gradua tekemässä.
Ohis. Et varmaan ole koskaan ollut tilanteessa jossa yrität kannatella sitä toista ihmistä. Mä olen ollut vuosikausia. En suosittele kenellekään. Siinä menee omakin mielenterveys lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sai ysärillä hyvän maineen loistavana vaipanvaihtajana. Teki sitä paljon (kaks lasta, vuosi ikäeroa). Mullä oli ajoittain pahat ihottumat käsissä, joten se ei ollut minulle aina niin helppoa. No, hyvä, mies siis hoiti homman hienosti. Mut kukaan ei koskaan ole sanonut yhdestäkään äidistä, että onpa hyvä ja nopea vaipanvaihtaja.
Tai onpa ihana vaimo, kun osallistuu lastensa hoitamiseen tai auttaa miestään kotitöissä. Jopa antaa miehelle joskus omaakin aikaa tekemällä jotakin yhteisten lasten kanssa. <3
Minä, aikuisten lasten äiti, sain itseni kiinni tuosta ajattelutavasta. Yhdestä meidän ikkunasta näkee naapuritaloyhtiön pihalle. Kerran mielessäni ihastelin, kun yksi isä autteli pientä lastaan, kun tämä opetteli potkupyörän käyttöä. Sitten tajusin, että olinhan minä nähnyt lapsen monta kertaa samoissa puuhissa äitinsä kanssa, mutta se ei ollut herättänyt minussa mitään reaktiota.
Oman havainnon mukaan nyt lapsia saavat pariskunnat ovat tasa-arvoisia vanhempia lasten suhteen. Isät ovat mukana neuvolassa, synnytykseen osallistuu jokainen ja lapsen kanssa jäädään kotiin. Kotityötkin tuntuu sujuvan itsestäänselvästi. Kaikki tuo on pelkästään hyvä asia jokaisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Et varmaan ole koskaan ollut tilanteessa jossa yrität kannatella sitä toista ihmistä. Mä olen ollut vuosikausia. En su
Se, että hankkii yhdessä omakotitalon, lapsia ja lemmikkejä, jättäen sitten kaiken toisen vastuulle, on kyllä tasan tarkkaan sen vastuuttoman syy. Tässä tapauksessa masennus oli vain ja ainoastaan seuraus, ei syy.
1445.
En ota kantaa miten teidän hommat menny. Mutta tiedän varsin hyvin millaista oli olla sinun kuvaamassa tilanteessa, masentuneen puolison kanssa. Hänkin näki tilanteen niin että ainoastaan hän tekee jotain. Kunnes sitten pariterapiassa avattiin vähän solmuja eikä puolisokaan pystynyt enää valhetelemaan itselleen. Eikä terapeutille. Siitä tuli kimmoke hakea diagnoosi ja lääkitys.
Lyhyt tiivistelmä keskustelusta: "Minä, minä, minä...MINÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!"
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt tiivistelmä keskustelusta: "Minä, minä, minä...MINÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!"
Story of nykynaiset
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa lukea näitä viestejä. Oma mies tekee kotitöistä varmaan puolet+ sitten ne miesten työt täysin. Tuttujen puheista saanut käsityksen että tämä on ihan normaalia. Vauvalta saa käsityksen että miehet olisivat jotain kehitysvammaisia jotka eivät selviä normaali elämästä. Herää vaan kysymys. Vastasin edelliseen viestiin. Siitä näkyi naisen halveksunta miestä kohtaan jos siellä kotona mieskin tämän näkee. Ei varmasti halukkaan tehdä mitään.
Täällä on äänessä ne pahimmat pirttihirmut. Kenen kodissa ei ole kenellekään hyvä olla. Ei normaali parisuhteet ole tuollaisia mitä täällä kuvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti tuntee miehen, joka osoittaa erityistä kiinnostusta lastenvaatteita kohtaan?
Kiinnosti tai ei niin niitä on vaan hankittava. Ei minuakaan kiinnosta suuremmin ostella kodinkoneita, remonttitarpeita, ruohonleikkuria, autotarviketta, ym. tai vertailla säbämailoja. Silti niitä hankin. Tilaan netistä tai menen kauppaan. Hirveän kiva se minustakin olisi että ne vain tulisi itsestään jostain käyttöön mutta ei ne tule jos niitä ei hanki ensin.
Olet kyllä todella harvinainen nainen jos hankit remonttitarpeita, ruohonleikureita ym niin että sulla on mies kotona. T. Starkin täti
Kyllä mä annan pääasiassa miehen hoitaa noi. Sen verran kuitenkin olen ollut mukana, ja maailasjärkeä löytyy, että pystyisin ne ihan itsekin hankkimaan. Mulla on käytössä Google ja toivottavasti Starkin tädin asiantuntemus kun sinne liikkeeseen kävelen, joka osaa kertoa mulle vaikka millasta höyrysulkua vinyylilattian alle kannattaa laittaa ja tarviiko tietty lattiamateriaali alleen askeleen vaimennuksen vai onko se jo valmiiksi rakennettuna siihen lattiamateriaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me on jaettu työt niin, että minä hoidan metatyöt, ja mies ne varsinaiset työt. Minä teen kauppalistan mikä sisältää viikon ruoat ja mies käy kaupassa. Minä pohdin että pitäis varmaan astiat tiskata jos meinaa huomenna syödä puuroa, kun ei ole yhtään kattilaa puhtaana ja mies sitten tiskaa. Katson wilman ja luettelen mille päivälle pitää olla eväät, minkäkin kokoiset luistimet ja mitkäkin juhlavaatteet ja mies huolehtii ne lapsille mukaan. Minä katson reseptin minkä mukaan ruoka tehdään ja mies kokkaa. Minä katson milloin tulee vieraita että on puhdasta ja mies siivoaa ja ajaa nurmikon. Bensa oli loppu ja ensviikolla pakastaa, eli voisitko vaihtaa renkaat ja tankata auton. Jaa roskia ei mahdu enää roskakaappiin, eli mies vie roskat. Lastenvaatteet etsin nettikirpparilta ja mies noutaa ne. Mitään ei tee oma-alotteisesti, mutta toisaalta kaiken tekee kun sanon. Pitää minua varmaan ihan täysin pi
Jep, sanoinhan että pitää minua varmasti täysin pirttihirmuna. Ei minua haittaisi toisenlainen työnjako, mutta se vaatisi että hän jakaisi työt sitten.
Lopulta koko asia on oikeasti tosi yksinkertainen. Jos henkilö ei kykene hoitamaan sellaisia tavallisia asioita kuin pyykinpesu, ruuanlaitto, tai lasten vaatteet tämä kyse voi olla kahdesta asiasta:
a) henkilö on älyllisesti kehitysvammainen
b) henkilö ei kiinnosta
Jos näistä kahdesta vaihtoehdosta on selvää, ettei kyse voi olla kohdasta a, silloin vaihtoehdoksi jää kohta b. Tällainen henkilö on poikkeuksetta niin itsekäs ja itsekeskeinen, ettei mikään häntä itseään suoraan koskeva häntä kiinnosta. Hänen mielestään on jonkun muun tehtävä hoitaa nämä asiat, ja siksi hän ei uhraa itse niille ajatustakaan. Jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen tietää, että pyykkiä on pestävä, ruokaa on syötävä, ja lapset kasvaa ja niille on oltava vaatteita. Sitten pitäisi vaan hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä nämä asiat oikeasti merkitsevät, mitä toimenpiteitä niiden toteuttaminen vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Lopulta koko asia on oikeasti tosi yksinkertainen. Jos henkilö ei kykene hoitamaan sellaisia tavallisia asioita kuin pyykinpesu, ruuanlaitto, tai lasten vaatteet tämä kyse voi olla kahdesta asiasta:
a) henkilö on älyllisesti kehitysvammainen
b) henkilö ei kiinnosta
Jos näistä kahdesta vaihtoehdosta on selvää, ettei kyse voi olla kohdasta a, silloin vaihtoehdoksi jää kohta b. Tällainen henkilö on poikkeuksetta niin itsekäs ja itsekeskeinen, ettei mikään häntä itseään suoraan koskeva häntä kiinnosta. Hänen mielestään on jonkun muun tehtävä hoitaa nämä asiat, ja siksi hän ei uhraa itse niille ajatustakaan. Jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen tietää, että pyykkiä on pestävä, ruokaa on syötävä, ja lapset kasvaa ja niille on oltava vaatteita. Sitten pitäisi vaan hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä nämä asiat oikeasti merkitsevät, mitä toimenpiteitä niiden toteuttaminen vaatii.
Mikä kirjain kuvaa sitä kun mies on ollut sinkkuna ja parisuhteessa hoitanut 15v pyykkejä. Tulee ero ja tapaa uuden naisen ja saa kuulla ettei saa koskea pesukoneeseen kun ei kuulemma osaa käyttää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa lukea näitä viestejä. Oma mies tekee kotitöistä varmaan puolet+ sitten ne miesten työt täysin. Tuttujen puheista saanut käsityksen että tämä on ihan normaalia. Vauvalta saa käsityksen että miehet olisivat jotain kehitysvammaisia jotka eivät selviä normaali elämästä. Herää vaan kysymys. Vastasin edelliseen viestiin. Siitä näkyi naisen halveksunta miestä kohtaan jos siellä kotona mieskin tämän näkee. Ei varmasti halukkaan tehdä mitään.
Kehitysvammaisia sikoja!
Voimaannutaan!
Mikä kirjain kuvaa sitä kun mies on ollut sinkkuna ja parisuhteessa hoitanut 15v pyykkejä. Tulee ero ja tapaa uuden naisen ja saa kuulla ettei saa koskea pesukoneeseen kun ei kuulemma osaa käyttää sitä.
Niin, tässähän ei ole kyse siitä, ettei henkilö kykene asiaa hoitamaan, vaan siitä, että häntä aktiivisesti estetään tai kielletään sitä hoitamasta. Tilanne on täysin eri.
En aiemmalla tekstilläni yrittänytkään väittää, ettei olisi tilanteita missä toinen hoitaa, tai hoitaisi, mutta se ei kelpaa. Aiempi tekstini käsitteli vain sitä, kun toinen ei jotenkin (muka) osaa tai ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me on jaettu työt niin, että minä hoidan metatyöt, ja mies ne varsinaiset työt. Minä teen kauppalistan mikä sisältää viikon ruoat ja mies käy kaupassa. Minä pohdin että pitäis varmaan astiat tiskata jos meinaa huomenna syödä puuroa, kun ei ole yhtään kattilaa puhtaana ja mies sitten tiskaa. Katson wilman ja luettelen mille päivälle pitää olla eväät, minkäkin kokoiset luistimet ja mitkäkin juhlavaatteet ja mies huolehtii ne lapsille mukaan. Minä katson reseptin minkä mukaan ruoka tehdään ja mies kokkaa. Minä katson milloin tulee vieraita että on puhdasta ja mies siivoaa ja ajaa nurmikon. Bensa oli loppu ja ensviikolla pakastaa, eli voisitko vaihtaa renkaat ja tankata auton. Jaa roskia ei mahdu enää roskakaappiin, eli mies vie roskat. Lastenvaatteet etsin nettikirpparilta ja mies noutaa ne. Mitään ei tee oma-alotteisesti, mutta toisaalta kaiken tekee kun sanon. Pitää minua varmaan ihan täysin pi
"Lähtökohtaisesti sä käytät miestäsi hyväksesi, käytännössä itse vaan lusmuilet mikäli tämä ei ollut joku vitsi. Ei kannata ihmetelle jos äijä lähtee jossain vaiheessa tai etsii arvostusta jonkun muun naisen sängystä. Näin naisena sanoisin että se on sulle ihan oikein."
Saattoi tuo olla vitsikin, mut käytännössä useimmat naiset tekee tuon kaiken ihan ilman miestä. Riippumatta siitä, asuuko taloudessa mies. Jännästi se ei sit ole hyväkskäyttöä miehen puolelta.
En ota ajanlaskuihisi muuten kantaa, mut kyllä monen asian suunnitteluun menee enemmän aikaa, kuin muutama sekuntti. Riippuu toki perheestä ja aktiviteettien määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Näin naisena sanoisin että se on sulle ihan oikein"
Miten sun sukupuoli vaikuttaa siihen, onko se oikein vai ei? Mitäs, jos tuo on sille miehelle ok?
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että teette aluksi vaikka puolen vuoden ajan yhdessä nämä kuvaamasi työt. Istutte keittiön pöydän ääreen, juttelette, ideoitte, kirjoitatte kalenteriin kuka tekee mitä ja milloin. Anna tilaa isän mielipiteille, esim synttäreillä ei tarvita välttämättä kakkua, jos isä on ideoinut jäätelöbuffetin tms.
Kokeilti, ei toimi, ei tapahdu mitään. Mies ei suostu istumaan, ei suunnittelemaan, sopimaan, tai kirjaamaan, tai tekemään ylipäätään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me on jaettu työt niin, että minä hoidan metatyöt, ja mies ne varsinaiset työt. Minä teen kauppalistan mikä sisältää viikon ruoat ja mies käy kaupassa. Minä pohdin että pitäis varmaan astiat tiskata jos meinaa huomenna syödä puuroa, kun ei ole yhtään kattilaa puhtaana ja mies sitten tiskaa. Katson wilman ja luettelen mille päivälle pitää olla eväät, minkäkin kokoiset luistimet ja mitkäkin juhlavaatteet ja mies huolehtii ne lapsille mukaan. Minä katson reseptin minkä mukaan ruoka tehdään ja mies kokkaa. Minä katson milloin tulee vieraita että on puhdasta ja mies siivoaa ja ajaa nurmikon. Bensa oli loppu ja ensviikolla pakastaa, eli voisitko vaihtaa renkaat ja tankata auton. Jaa roskia ei mahdu enää roskakaappiin, eli mies vie roskat. Lastenvaatteet etsin nettikirpparilta ja mies noutaa ne. Mitään ei tee oma-alotteisesti, mutta toisaalta kaiken te
Koska tämäkin kommentti olisi ajettu täysin alas miehen kirjoittamana. Uskon että kirjoittaja halusi tuoda tämän takia sukupuolensa esiin. Minäkään en naisena ymmärrä enää tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässähän ei ole kyse siitä, ettei henkilö kykene asiaa hoitamaan, vaan siitä, että häntä aktiivisesti estetään tai kielletään sitä hoitamasta. Tilanne on täysin eri.
En aiemmalla tekstilläni yrittänytkään väittää, ettei olisi tilanteita missä toinen hoitaa, tai hoitaisi, mutta se ei kelpaa. Aiempi tekstini käsitteli vain sitä, kun toinen ei jotenkin (muka) osaa tai ymmärrä.
Niin no tän kysymyksen esittäjän puolisohan nimenomaan kielsi pesukoneen käytön koska mies ei osaa? Mitä ilmeisemmin osaamattomuus oli tämän uuden naisen päässä.
Tunnen taiteilijaperheen, jossa kumpikaan vanhemmista ei harjoita suunnittelua, metatyötä tai organisointia. Elävät kuin Peppi Pitkätossun kartanossa ja se sopii heille. Lapset ja vanhemmat kulkevat itsetehdyissä/kirpparivaatteissa, lapset harrastavat kuitenkin pianonsoittoa ja klarinettia (en tiedä miten he kulkevat tunneille) ja perheessä luetaan paljon. Kotinsa on kaaosta, eikä heillä tosiaan priorisoida siivousta, vaan enemmän sitä hengen ravintoa ja rakkautta. En ole koskaan nähnyt onnellisempaa pariskuntaa. Tosin tämä toimii vain, jos molemmat ovat samalla aaltopituudella siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä.