Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1631)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamalla miestä, tuo sinun nykyinen ei älyä sädehdi.
Hän nyt kuitenkin esim. töissä on ihan pätevä, huolehtii siellä hyvin laajasti kaikenlaisia asioita ja vastaa työssään itsenäisesti isosta kokonaisuudesta. Yliopistotutkinnonkin suoritti. Eli kyllä hänellä älyä pitäisi olla. Ap
Eli tuo rahaa, kun sinä makaat sohvalla ja kyselet täällä tyhmiä. Hoida sinä hommasi jos haluat että on katto pään päällä. Vituttaa nämä siipeilijät..
Missä hän sanoo, ettei ole töissä? Ihme tulkintaa taas. Kiukuttelet oman pääsi harhoista.
Mä niin nautin tästä.. käykääs nyt 70 luvulle jumittuneet paska säkit lukemassa tutkimus tuloksia.
Kuis nyt tälläi meni? Miehet tekeekin enemmän..
Tilastokeskuksen mukaan naisten ja miesten koti- ja ansiotöihin käyttämä kokonaistyöaika oli 20202021 ensimmäistä kertaa molemmilla sukupuolilla likimain yhtä suuri ajankäyttötutkimuksen runsaan 40 vuoden pituisen mittaushistorian aikana. Miesten ansiotöihin käyttämä aika on vähentynyt ja kotitöihin käyttämä aika lisääntynyt. Miehillä etenkin lastenhoitoon käytetty aika on lisääntynyt. Naisten käyttämä aika niin ansio- kuin kotitöihinkin on vähentynyt. Etenkin ruoanlaittoon, ostoksiin ja asiointiin naiset käyttävät aiempaa vähemmän aikaa.
No pakko joustaa ruoan laitosta ja muusta kun naiseltakin vaaditaan samaa päivää töissä kuin miehiltäkin. Luuletteko,että jos mies ei työpäivän jälkeen lähde ruokakauppaan niin miksi naisen pitäisi kieli vyön alla sinne juosta uskolle ruokaa pöytään? Et ei se niin mene että kummatkin tekevät samaa päivää, toinen voi lösähtää sohvalla töiden jälkeen ja antaa ajatusten virrata, että mitähän se vaimo-kulta sieltä kaupasta kantaa pöytään, kun minä poika se istun jalat pöydällä.
Vierailija kirjoitti:
No pakko joustaa ruoan laitosta ja muusta kun naiseltakin vaaditaan samaa päivää töissä kuin miehiltäkin. Luuletteko,että jos mies ei työpäivän jälkeen lähde ruokakauppaan niin miksi naisen pitäisi kieli vyön alla sinne juosta uskolle ruokaa pöytään? Et ei se niin mene että kummatkin tekevät samaa päivää, toinen voi lösähtää sohvalla töiden jälkeen ja antaa ajatusten virrata, että mitähän se vaimo-kulta sieltä kaupasta kantaa pöytään, kun minä poika se istun jalat pöydällä.
Uliuliuli. Älä selitä mene lukemaan tuo tilasto. Miehet tekee vrk enemmän töitä/ kotitöitä.
No ei varmasti tee. Arjessa en näe imuria miehen kädessä. Jos kertyy roskaa lattialle niin ne joko ovat siinä tai minä imuroin. Minä täytän pesukoneen omista pyykeistä. Mies kun laittaa, ne viruvat pesukoneessa märkinä monta vuorokautta. Jos minun tarvitsee pyykätä, joudun nostamaan miehen märät pyykit pois, että saan omat tilalle. Roskia ei mies vie, huomauttaa vain että ovat täynnä. Vien monta kertaa päivässä roskia ulos, kun roskikset ovat minikoisia ja täyttyvät hetkessä.
Eli mitä ne hiton kotityöt ovat, mitä mies tekee? Takan sytytys?
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti tee. Arjessa en näe imuria miehen kädessä. Jos kertyy roskaa lattialle niin ne joko ovat siinä tai minä imuroin. Minä täytän pesukoneen omista pyykeistä. Mies kun laittaa, ne viruvat pesukoneessa märkinä monta vuorokautta. Jos minun tarvitsee pyykätä, joudun nostamaan miehen märät pyykit pois, että saan omat tilalle. Roskia ei mies vie, huomauttaa vain että ovat täynnä. Vien monta kertaa päivässä roskia ulos, kun roskikset ovat minikoisia ja täyttyvät hetkessä.
Eli mitä ne hiton kotityöt ovat, mitä mies tekee? Takan sytytys?
Ymmärrätkö idiootti että sinä ja sun paska miehesi ei ole todellisuus. En mäkään voi sanoa että kaikki naiset on huor..a kun varattu nainen antoi mulle
No voisiko joku kertoa mitä kotityöt oma mies tekee vaikka viikossa? Vai vaihtaako vaan renkaita viikoittain edes takas
Vierailija kirjoitti:
No voisiko joku kertoa mitä kotityöt oma mies tekee vaikka viikossa? Vai vaihtaako vaan renkaita viikoittain edes takas
Meillä mies käy joka päivä ruokakaupassa, vie lapset harrastuksiin, tekee kesät ja talvet pihatyöt, tekee ruoan 3 kertaa viikossa, korjaa pikku jutut ku niitä tulee sekä hoitaa mut 5 kertaa viikossa 😀. Minusta hyvä combo
Vierailija kirjoitti:
Tekee kaikki omakotitalon miesten työt. Näitä on suht paljon koska puu/ öljy kattila. Puuta kuluu paljon. Suurimman osan ruuasta. Vahtii lapsia 4 iltana viikossa että pääsen harrastamaan. En valita mulle jää pyykit ja siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan naisten ja miesten koti- ja ansiotöihin käyttämä kokonaistyöaika oli 20202021 ensimmäistä kertaa molemmilla sukupuolilla likimain yhtä suuri ajankäyttötutkimuksen runsaan 40 vuoden pituisen mittaushistorian aikana. Miesten ansiotöihin käyttämä aika on vähentynyt ja kotitöihin käyttämä aika lisääntynyt. Miehillä etenkin lastenhoitoon käytetty aika on lisääntynyt. Naisten käyttämä aika niin ansio- kuin kotitöihinkin on vähentynyt. Etenkin ruoanlaittoon, ostoksiin ja asiointiin naiset käyttävät aiempaa vähemmän aikaa.
Enemmän tekee mitä? Tekevät siis enemmän, kuin ennen. Osaatko lukea omia postauksiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tekee mitä? Tekevät siis enemmän, kuin ennen. Osaatko lukea omia postauksiasi?
Lue tilastosta paljonko käytettiin yhteensä aikaa työhön. Miehet käyttivät 7min enemmän kuin te laiskat paskat.
Kuovi on ihan mahtava lintu. Kun poikaset ovat kuoriutuneet, suuntaa emäntä etelän lämpöön. Isäntä kasvattaa ja ruokkii poikueen ja muuttaa sitten syksyllä kersojen kanssa emännän perään etelään.
AP:n mies samanlainen kuin lasteni isä. Kaikkea yritin; yritin keskustella hyvässä hengessä, kehuin vähästä, annoin vastuuta, kannoin artikkeleita luettavaksi....
Lopulta odotin, että lapset osaavat itse pukea, ottaa kaapista ruokansa ja sanoa, jos jotain tarvitsevat. Sitten erosin.
Aluksi muksut olivat isällään n. 8 päivää/kk. Ajattelin, että sen aikaa pysyvät hengissä vaikka vedellä ja leivällä.
Erotessa sain muutamia päiviä/kk itselleni ilman ainaista vastuuta lapsista ja metatöistä. Kaipa mies jotenkin hommansa hoiti; lapset ovat edelleen hengissä.
Tapa itsesi, niin miehen aika ei mene sinun paskajuttuihisi, vaan hän voi senkin energian käyttää lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee kaikki omakotitalon miesten työt. Näitä on suht paljon koska puu/ öljy kattila. Puuta kuluu paljon. Suurimman osan ruuasta. Vahtii lapsia 4 iltana viikossa että pääsen harrastamaan. En valita mulle jää pyykit ja siivoaminen.
Hassua puhua miestentöistä. Mun kaks kaveria asuttaa omakotitalojaan yksin. Ei heillä käy mikään mies siellä mitään tekemässä. Heillä nuo ovat naisentöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tilastosta paljonko käytettiin yhteensä aikaa työhön. Miehet käyttiv
Naisia on enemmän työttömänä nyt. Naisia on enemmän vanhempainvapaalla. Jo nuo pelkästään vähentävät naisten työaikaa. Tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tapa itsesi, niin miehen aika ei mene sinun paskajuttuihisi, vaan hän voi senkin energian käyttää lapsiin.
Sairas kommentti
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tekee 90% ruuista. Minä teen silloin tällöin. Siivoaa 80% kerroista, minä autan. Tekee suurimman osan ns miesten töistä, minä tukin mukaan aina kun kerkeän (klapien kantoa, ruohon leikkausta, lumen kolausta, haravointia). Mies suunnittelee ja toteuttaa remontit kotona ja mökillä, minä autan. Minä suunnittelen ja toteutan kodinkoneiden ostamiset, tvt kylmäkoneet jne niin mäkille kuin omakotitaloon.
Eli meillä minä pääsen nyt selvästi vähemmällä. Miksi näin, olenko siipeilijä? En. Mies pääsi vuosi sitten eläkkeelle, tekee hommat mielikseen, minä teen todella pitkää työpäivää vielä vuoden. Kun lapset olivat pieniä oli homma toisinpäin. Mies teki pitkää päivää, minä olin ensin kotona, äitiyslomien jälkeen lyhyempää työpäivää ja hoidin kotihommia enemmän.
Kannattaa miettiäkin, onko nykyinen työnjako lopullinen, vai elääkö työnjako ajassa elämäntilanteiden mukaan. Se vaatii molemmilta kompromissihalukkuutta ja halua puhaltaa yhteiseen hiileen.
Siis vaimosi hoitaa tiskit ja pyykit ja usein ruuanlaitonkin, ja sinä ajat autolla lapset eri paikkoihin arjessa?