Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1631)

Vierailija
1281/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidan kaikki lasten vaatehankinnat, koska miehestä ei yksinkertaisesti ole niitä tekemään. Hän ei hahmota lasten vaatekokoja eikä kengänkokoja. Ei kertakaikkiaan. En jaksa jäädä odottamaan, et hän joskus ottautuisi asioihin vaan teen mieluummin itse. Enkä kyllä kysele mielipiteitä häneltä. 

Kotitöiden suhteen olen joustavampi. Saatan pestä itselleni ja lapsille puhtaita vaatteita, mutta miehen vaatteet jätän pyykkikorin pohjalle. Samoin tiskihuollon saatan välillä jättää kokonaan tekemättä. Yleensä kun puhtaat astiat loppuu niin mies saa itsensä sen verran psyykattua kotitöihin, että täyttää  astianpesukoneen ja laittaa sen päälle. 

Vierailija
1282/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Noissa wap ryhmissä ei ole yhtään isää. Neuvolassa suositeltiin niitä äideille "

Tuo on kyllä sitten väärin, että julkinen terveydenhuolto vahvistaa stereotypioita ja osoittaa äidin huoltajuuden ensisijaiseksi isään nähden.

Mikäs estää miehiä perustamasta wa- ja faceryhmiä tuoreille isille? Vaatii vain pientä vaivaa, onko sekin liikaa?

Ei mikään. Tuo ei vaan vielä vuonna 2025 ole niin luontaista ja normaalia kuin äideillä jota jo neuvola opastaa tähän. 

Hyvä esimerkki tuolta ryhmästä tuli kutsu lastentarvike liikkeeseen. Siellä oli luentoja imetyksestä ym jutuista.  Arvaappa oliko se suunnattu äideille vai molemmille vanhemmille?

Niinkuin jo aiemmin kirjoitin että pääsisin samalle tasalle tiedossa äidin kanssa joutuisin ottamaan lomaa ja etsimään tieto

Mitenköhän ne äidit selvittiin kaikesta ennen somea ja whappia? Olisko ollut niin, et neuvolassa kerrottiin ja sit kirjastosta kirjoja ja Vauvalehteä ym. lehtiä lukemalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, en arvostellut sitä, ettet kykene perehtymään lastesi vaatteisiin tarvittavalla tavalla. Vaan sitä, miten määrittelet ne miehet, jotka kykenevät. Hyökkäät siis miesten kimppuun dissaamalla heidän miehisyyttään, koska ovat erilaisia tässä suhteessa sinuun verrattuna. 

No kyllä se nyt vaan oli ihan hyökkäys erilaista miehuutta kohtaan. Kun määrittelet muiden miesten miehuutta jollain sellaisella ominaisuudella, kuin kiinnostus oman lapsen vaatetukseen. Rakennekynnet on sitten jo oma lukunsa, en tunne ainuttakaan miestä, jolla sellaiset olis. Ja kaksi naista, joilla on. Ei liity miehuuteen tai naiseuteen mitenkään. 

Juu,&nb

"Toivon sinulle ja cityvihreälle puutarhatontullesi hyvää feminististä ja tofuntäyteistä elämää."

Juu tuo kaksmetrisen komistuksen vieressä olet varmasti "vähän" vähemmän maskuliininen. Ulkoisesta habituksesta huolimatta mieheys on kyl jotain muuta. Se arvostettava piirre. Siihen ei kuulu toisten dissaaminen. Ei edes tuntemattomille palstalla.

Mutta vihreää citytonttua tuosta ei saa edes hyvällä mielikuvituksella. Pitäis vähintään asua kaupungissa...

Vierailija
1284/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mille uhritutumiselle? Onhan tuo nyt ihan naurettavaa, jos aikuinen ihminen ei omatoimisesti, sukupuolesta riippumatta, osaa ostaa lapselle asiallisia, tarkoituksenmukaisia ja oikeankokoisia vaatteita.

Hei, se on aina uhriutumista, jos siitä kirjoittaa. Tai kertoo. Aina. Kun on naisista kyse. 

Vierailija
1285/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Noissa wap ryhmissä ei ole yhtään isää. Neuvolassa suositeltiin niitä äideille "

Tuo on kyllä sitten väärin, että julkinen terveydenhuolto vahvistaa stereotypioita ja osoittaa äidin huoltajuuden ensisijaiseksi isään nähden.

Mikäs estää miehiä perustamasta wa- ja faceryhmiä tuoreille isille? Vaatii vain pientä vaivaa, onko sekin liikaa?

Ei mikään. Tuo ei vaan vielä vuonna 2025 ole niin luontaista ja normaalia kuin äideillä jota jo neuvola opastaa tähän. 

Hyvä esimerkki tuolta ryhmästä tuli kutsu lastentarvike liikkeeseen. Siellä oli luentoja imetyksestä ym jutuista.  Arvaappa oliko se suunnattu äideille vai molemmille vanhemmille?

Niinkuin jo aiemmin kirjoitin että pääsisin samalle tasalle tiedossa äidin

Varmaan aikojen alusta asti on ollut hyvin normaalia että naiset/ jollain tasolla ovat olleet yhteydessä toisiinsa. Esim mun ensimmäinen lapsi syntyi 2002. Sillon jo pitivät vauvakutsuja ja kerääntyivät muiden kaveri äitien  kanssa yhteen.  Yllättäen mä  miehenä en ollut kutsu listalla.  Sillon muuten oli perhe kahvila toiminta voimissaan. Sekin vähän huvitti. Tais olla tiistai ja torstai klo 09-12.   Enpä nähnyt ikinä yhtään miestä näissä.  Ihme homma kun miehet oli töissä silloin.

Vierailija
1286/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu tuo kaksmetrisen komistuksen vieressä olet varmasti "vähän" vähemmän maskuliininen. Ulkoisesta habituksesta huolimatta mieheys on kyl jotain muuta. Se arvostettava piirre. Siihen ei kuulu toisten dissaaminen. Ei edes tuntemattomille palstalla"

Ei maskuliinisuudessa ole mitään ihailtavaa, päin vastoin. Eiväthän he edes osaa hoitaa lapsia kun itse ovat mieslapsia.

Vierailija
1287/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1108 viestiä silti ei mitään järkevää vastausta mitä on metatyö ja miksi se kuormittaa niin hirveästi.

Rivien välistä löytynee totuus. Metatyö on sitä kun elämänhallinta ja suunnittelu on mennyt pieleen.  

Herätään siihen ettei lapsella harrastusvälineitä, hyomenna tarve.

Herätään siihen ettei ole paristoja, lamppuja tai yhtään ruokaa kaapeissa.  

Herätään siihen että perhana se lapsi täyttää tänäkin vuonna vuosia. Juhlat on järjestettävä..

Tätä stressiä sitten puretaan siihen läheisiään eli puolisoon.  Samalla tekeytyä keskustelu kyvyttömäksi idiootiksi.

Mulla ei ole lapsia. Mä koen raskaimmaksi metatyöksi ruuan miettimisen, vaikka ruokittavia onkin vain kaksi aikuista. Inhoan ruuanlaittoa enemmän kuin juuri mitään muuta kotityötä, inhoan miettiä mitä haluaisi syödä ja viitsisi tehdä. Olisi ihanaa kun joku kehittäisi tabletin joita nielaisee kerran päivässä ja saa kaiken tarvittavan siitä. Koen tuon jatkuvan ruuan ja kauppalistojen miettimisen ihan tolkuttoman stressaavina metatöinä. Niin stressaavina, että välillä ahdistun jo päivän etukäteen kun tiedän että huomenna pitää taas miettiä mitä seuraavan viikon ajan syötäisiin. Eikä tässä ole elämänhallinta tai suunnittelu pielessä yhtään, en mä kovin montaa ihmistä tiedä jotka voi vaan marssia kauppaan, napsia hyllystä satunnaisesti mitä sattuu, ja tuupata ne pataan ja hyvää ruokaa syntyy. Suurin osa mun tuntemista ihmisistä joutuu tekemään sen metatyön että miettii mitä ruokaa tekee, että osaa ostaa oikeat aineet. Toisille se ei ole niin raskasta kuin mulle, koska he eivät inhoa ruuanlaittoa niin palavalla intohimolla kuin minä.

Vierailija
1288/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan miehiä!

He ovat sikoja!!!

Vierailija
1289/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1108 viestiä silti ei mitään järkevää vastausta mitä on metatyö ja miksi se kuormittaa niin hirveästi.

Rivien välistä löytynee totuus. Metatyö on sitä kun elämänhallinta ja suunnittelu on mennyt pieleen.  

Herätään siihen että perhana se lapsi täyttää tänäkin vuonna vuosia. Juhlat on järjestettävä..

Tätä stressiä sitten puretaan siihen läheisiään eli puolisoon.  Samalla tekeytyä keskustelu kyvyttömäksi idiootiksi.

Mulla ei ole lapsia. Mä koen raskaimmaksi metatyöksi ruuan miettimisen, vaikka ruokittavia onkin vain kaksi aikuista. Inhoan ruuanlaittoa enemmän kuin juuri mitään muuta kotityötä, inhoan miettiä mitä haluaisi

Pari neuvoa. 1 kannattaa harkita terapiaa.

2. Tee isoja annoksia ruokaa. Pidä perustarpeet pakkasessa, maustekaapissa. Sillon sieltä kaupasta ostamalla vaikka pelkän jauhelihan. Vapautuu useita eri annoksia mitä voit tehdä.

Vierailija
1290/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juu tuo kaksmetrisen komistuksen vieressä olet varmasti "vähän" vähemmän maskuliininen. Ulkoisesta habituksesta huolimatta mieheys on kyl jotain muuta. Se arvostettava piirre. Siihen ei kuulu toisten dissaaminen. Ei edes tuntemattomille palstalla"

Ei maskuliinisuudessa ole mitään ihailtavaa, päin vastoin. Eiväthän he edes osaa hoitaa lapsia kun itse ovat mieslapsia.

Ai, kyllä meillä osaa. Kahdessa polvessa jo. Miehisiä miehiä. 

Vierailija
1291/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia. Mä koen raskaimmaksi metatyöksi ruuan miettimisen, vaikka ruokittavia onkin vain kaksi aikuista. Inhoan ruuanlaittoa enemmän kuin juuri mitään muuta kotityötä, inhoan miettiä mitä haluaisi

Ymmärrän tämän täysin! Meitäkin on nykyään vain kaksi. Toivoisin, että voisin ees joka toinen päivä korvata ruuan tabletilla.

Ja olen aika hyvä tekee hyvää ruokaa. Silloin kun on se fiilis. Pakko tekee siitä tylsää 

Vierailija
1292/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan miehiä!

He ovat sikoja!!!

Lopeta tuo naisten larppaus. Huono vitsi ja meni jo.

Vierailija
1293/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan miehiä!

He ovat sikoja!!!

Olen mies ja vihaan miehiä! Et voi määritellä, mitä saan miehenä tehdä!

Etkö ymmärrä?

Sika!!!

Vierailija
1294/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin jo aiemmin kirj

"Sillon muuten oli perhe kahvila toiminta voimissaan. Sekin vähän huvitti."

Mikä siinä huvitti?

On vastaavia edelleen. Joitain isiä myös.

Vierailija
1295/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan miehiä!

He ovat sikoja!!!

Olen mies ja vihaan miehiä! Et voi määritellä, mitä saan miehenä tehdä!

Etkö ymmärrä?

Sika!!!

https://www.hs.fi/taide/art-2000011136476.html

Hesari ehti jo ensin 

Vierailija
1296/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää "tasa-arvon" nimissä yrittää pakottaa mies tekemään jokin hänelle selvästikin epämieluisa ja epäluonnolliselta tuntuva asia? Kai se mieskin tekee jotain metatyötä tai ihan oikeaakin työtä teidän kotona, johon sinulla ei ole osaa eikä arpaa? Meillä ainakin näin. Voi ihan hyvillä mielin ostaa ne talvivaatteet ja sen jälkeen hyvällä omatunnolla olla välittämättä tippaakaan siitä, mitä meidän talon teknisessä tilassa tapahtuu. Mies hoitakoon insinöörinä sen. Eikö kotitöitä voi jakaa niin, että kumpikin tekee mieluisia hommia? Ja mitä pahaa siinä on, jos ne jakautuukin jonkun sukupuolen mukaan, kunhan kaikki tulee tehtyä?

Kukas sitten tekee kun se homma on molemmille epämieluisa ja epäluonnolliselta tuntuva? Kumpi uhrautuu joka ikinen kerta?

Vierailija
1297/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti tuntee miehen, joka osoittaa erityistä kiinnostusta lastenvaatteita kohtaan?

Vierailija
1298/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki tuolta ryhmästä tuli kutsu lastentarvike liikkeeseen. Siellä oli luentoja imetyksestä ym jutuista.  Arvaappa oliko se suunnattu äideille vai molemmil

No se perhekahvila nimitys. 2000 alussa ne miehet oli 100% varmuudella töissä ja naiset lapsen kanssa kotona. 

Kertoi mun mielestä vähän asenteista tämäkin.  Mä tosiaan tein vuoro duunia ja pari x käytin taaperoa siellä. En ikinä nähnyt ketään muuta miestä.

Vierailija
1299/1631 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti tuntee miehen, joka osoittaa erityistä kiinnostusta lastenvaatteita kohtaan?

Ei ne kaikille naisillekaan ole sen enempää erityisen kiinnostuksen kohde. Silti ne vaan hankitaan tekemättä isompaa numeroa asiasta. Mennään kauppaan ja ostetaan. Luulisi saman onnistuvan isiltä oli niihin kiinnostusta tai ei. 

Vierailija
1300/1631 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä ei voi pakottaa imettämään vastasyntynyttä, jos pelkäätte rintojenne rupsahtavan, antakaa vauvalle vastiketta😢Vauvalle ei voi antaa hampurilaisia.