Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsemalla miehen, jota lapsi kiinnostaa ja jos ollaan haksahduttu sellaiseen jota ei kiinnostaa niin toteamalla, että kuukausi aikaa muuttaa käytöstä pysyvästi ja sen jälkeen-, tai tilanteen toistuessa pannaan lusikat ilman erillistä varoitusta jakoon? Ei sitten kannata huudella sellaista jota ei pysty pitämään, koska se tuhoaa oman uskottavuuden hyvin tehokkaasti.
Ihanan yksinkertaista. Parisuhde kuin työsuhde. Ei mitään joustoa mihinkään suuntaan. Ja sit ihmetellään, kun parisuhteet eivät kestä.
Yleensä ongelma on se, että sitä joustoa ja ymmärrystä vaaditaan loputtomiin - naiselta. Kun taas mies saa jättää asioita hoitamatta ja olla joustamatta juuri niin paljon kuin huvittaa, mutta kyllähän naisen nyt pitää hoitaa nämä miehen hylkäämät tehtävät ja joustaa vielä lisää ja ymmärtää lo
Niin, mut ketjun mukaan naisella on ihan kaikki vastuu siitä, mikä rooli miehellä on perheessä. Jos nainen päättää olla tiivis äiti-lapsi yksikkö, on hän ulkoistanut miehen vastuusta. Jos nainen "päästää" miehen osallistumaan lapsen elämään, on hän hyvä nainen. Jos nainen vaatii mieheltä vain niitä asioita, jotka on miehelle luontaisia, on hän hyvä nainen. Jos odottaa muutakin perehtymistä, on huono. Näissä jutuissa mies on olematon olmio, joka vain odottaa et äiti...eiku vaimo kertoo, miten miesten tulee toteuttaa elämäänsä.
Jossain mielessä mikään ei ole muuttunut sitten viime vuosisadan alun, jolloin vaimo vastuutettiin miehen elintavoista, juomisesta, ahkeruudesta, naisseikkailuista, siis ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuis moni mies kuuluu kaikenmailman vauva/ äiti kerhoihin? Kuis monelle miehelle puskee viestiä WAP lastenvaate/ vauva tarjouksista. Kuis moni mies verkostoituu jo neuvolan ohjeistuksesta odottavien äitien kanssa?
Eli tavallaan joo ja tavallaan ei. Se nainen saa mm ne haalaritietoudet hyvin paljon helpommin kuin mies. Mullakin vaimo on varmaan 6 eri WAP ryhmässä. Meille tulossa vauva 2026.
Vähän väliä saa kuulla miten jotain pitää hankkia. Koska Katja kellä 4 lasta on suositellut. Et tavallaan kyllä nää naiset vähän helpommin tämän osaamisen saavat "
No ihan valintakysymyksiä, haluaako selvittää vai ei. Miniä ei ole missään tuollaisessa ryhmässä. T
"Se pointti oli siinä Ekassa viestissä. Mun kohta synnyttävä vaimo on ollut noissa ryhmissä muutaman kk. Hänellä on jo alennuskoodit haalareihin. Tietoa ihan hitosti vaatteista ym vauvojen ja lasten tarvikkeista.
Eli jo ennenkuin vauva on siis syntynyt vaimo tietää 100x enemmän asioita kuin itse. Vaikka mäkin olen lukenut neuvolan ym oppaat."
Hyvä, että olette perehtyneet. Isän rooli on tärkeämpi, kuin miltä se ehkä nyt tuntuu. Mitä enemmän osallistu alusta alkaen, sitä merkittävämpi olet lapselle. Ja sitä enemmän saat isyydestä loppupeleissä. Suosittelen lämpimästi!
Loppu, eli käytännön asiat ovat sit sovittavissa yhdessä. Vaatii keskustelua lapsen äidin kanssa. Eikä saa pelätä, jos äiti on jostain eri mieltä. Sit vaan jatkatte, kunnes olette samalla sivulla. Ei niin vaikeaa, ettei olis mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaista lasta kiinnostaa, jos kaikilla muilla on nätit juhla-asut ja itsellä se likainen collegepuku. Ihmeellistä, että jotkut luulevat ettei lapset havainnoi ympäristöä.
Ja on olemassa myös juhlatilaisuuksia, joihin meneminen arkipuvussa on kyllä häväistys.. Vaikkapa hautajaiset. Isäni ei ikinä kehtaisi esiintyä niin suurta arvokkuutta vaativassa tilaisuudessa arkivaatteissa. Eikä kyllä miehenikään.
Ja oletan, että häpeäisivät silmät päästään, jos lapsetkin olis puettu välinpitämättömästi.
No tää on osa tapa-kasvatusta. Joissain perheissä vastustetaan kaikin tavoin asiallista pukeutumista. Mieluummin verkkareissa tai farkuissa ihan kaikkialle. Ja toiset nähdään sit snobeina. Mut jos ei kykene pukeutumaan tilaisuuden vaatimalla tavalla, voi se aiheuttaa vielä enemmän epäkivaa oloa, kun on täysin väärin varustautunut. Eli kyllä se asiallinen pukeutuminen on sen lapsen etu pidemmän päälle. Sama koskee kohteliasta käytöstä. Helpompaa, kun ne osaa. Toisille vaan todella vaikeaa ja turhaa pokkurointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No moniko isä oma-aloitteisesti lukee päikyn ja Wilma-viestit ja toimii niiden mukaan? Ennakoi että Emmalle täytyy ostaa ensi kuussa uudet kurikset ja ottaa selvää minkälaiset, mistä ja mitä maksaa? Varmistaa ajoissa että Ainolla on joulujuhlaan sopivat vaatteet ja hankkii tarvittavat? Katsoo ajoissa että luistimet, sukset, kausivaatteet on sopivat ja hankkii tarvittaessa uudet?
Siinä vain muutama esimerkki. Jos nuo hoituu oma-aloitteisesti ja ilman ohjeita ja muistutuksia, niin hieno homma. Silloin perheessä ei kukaan yksinään kuormitu metatöiden alle vaan arki sujuu.
Tossa tuli heti yksi turhuus esiin. Aino voi mennä joulujuhlaan ihan arki vaatteissa. Se ei haittaa Ainoa, Ainon luokkatovereita, opettajaa eikä ketään muutakaan paitsi sinua. Ainon juhla asussa on kyse sinun poseeraamisesta jossa lapsi on väline. Jos se on vain sinulle tärkeää niin äl
Senkun laitat lapsesi arkivaatteissa ja opetat samalla ettei juhliin tarvitse pukeutua. Samalla näytät myös lapsellesi ettei mihinkään tarvitse panostaa jos se vaatii pienintäkään vaivannäköä. Pääset sinä siinä toki helpolla kun lapsi oppii olemaan mahdollisimman näkymätön ettei koidu vanhemmalle mitään vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä estää miehiä liittymästä faceryhmiin?"
Ihan kuule kiinnostuksen puute. En edes omista jotain boomerien Facebook-tiliä.
Haluaisitko itse liittyä johonkin bensalenkkarien keskusteluryhmään, tai call of duty räiskintäpelin discord-kanavalle?
Ja ketjun lähtökohtahan oli tämä: "naiset jo sukupuolen perusteella saavat valtavat määrät tietoa. Kuten nyt vaikka näistä face / WAP ryhmistä."
Eli naiset saa muka "sukupuolensa perusteella" tietoa lasten asioiden hoitamisesta, mutta oikeasti kyse on siitä, että he vaivautuvat etsimään sitä. Sä saisit sitä tietoa ihan yhtä lailla, jos viitsisit tehdä samoin (vaikka liittymällä siihen mihinlie ryhmään), mutta sua ei vaan kiinnosta. Arvaa "kiinnostaako" naista sen enempää? Lapsi vain pitää hoitaa, jos lapsi on.
Oma lapsi tuore vanhempi. Yhdessä he käyvät kaikkea tietoa läpi ja selvittävät solmukohtia. Ei niinkään vaatetukseen liittyen, kun ovat näitä nykykaupunkilaisia, jotka kierrättää mahdollisumman paljon. Mut kaikki muut elämän alueet lapseen liittyen yhdessä. Lääkäreistä ja neuvoloista alkaen ravintoon. Ja pyysivät jopa minua kertomaan minun näkemyksiä asioihin, kun yritin välttää neuvomasta. Ohjeistukset kun ovat muuttuneet kolmenkymmenen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miten siirretään koko perheen maksurasite ja kaiken oikean työn tekijän rooli naiselle ilman että lapsi kärsii?
Miksi ihmeessä koko perheen maksurasite pitäisi naiselle "siirtää", kun harvemmin sellaista roolia miehelläkään on?
Lisäksi se on kyllä nainen, joka ottaa lapsista taloudellisesti takkiin miestä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itsekin ihmettelen miksi elämä pitää kokea suorittamiseksi. Me kasvatimme kaksi lasta aikuisiksi kahden uran ohella (molemmat johtavassa asemassa, ylimmässä tuledesiilissä) ilman suvun apuja (isovanhemmat asuivat muualla). Ilman muuta välillä oli kiirettä
Ihanaa, miten jotkut eivät ymmärrä toisten ongelmia, kun elävät tasa-painoisessa parisuhteessa, molemmat vanhemmat osallistuvat lasten asioihin ja molemmilla on vielä hyvät tulot! Niin miten ihmeessä kenelläkään vois olla ongelmia (ilman näitä yksityiskohtia), kun heillä ei! Ja sit väitetään, et ihmisten empaattiauus vähenee varallisuuden myötä. Hmmm miksiköhän?
Jäi pointtini näemmä ymmärtämättä, no rautalangasta pikaisesti ennen seuraavaa teamsia. Se, että molemmat osallistuvat tasapuolisesti on seurausta heti alusta a
"...Pyykit oli pesty, yleisesti siivottu ja ruoka valmiina... Mutta tiskialtaassa saattoi tosiaan olla tiskejä.
Hän ei sietänyt sitä, että "epäjärjestelmällisyys" ja "epätäydellisyys" oli astunut taloon..
Olin lopen uupunut. Vihasin vauva-aikaa."
Ja tuo äidin mieliala vaikuttaa sit myös lapseen. Miten se on isän mielestä ok?
Avioero. Mies ei kykene huolehtimaan lapsista, joten hän ei ansaitse isän roolia. Ei edes "vuoroviikkoisän" tai "viikonloppuisän" roolia, koska näissäkin vaaditaan aktiivista panostusta. Nainen siis jää yksinhuoltajaksi. Hoitovastuuta voi aina siirtää toiselle miehelle eli naisen uusi kumppani.
"Noissa wap ryhmissä ei ole yhtään isää. Neuvolassa suositeltiin niitä äideille "
Tuo on kyllä sitten väärin, että julkinen terveydenhuolto vahvistaa stereotypioita ja osoittaa äidin huoltajuuden ensisijaiseksi isään nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä estää miehiä liittymästä faceryhmiin?"
Ihan kuule kiinnostuksen puute. En edes omista jotain boomerien Facebook-tiliä.
Haluaisitko itse liittyä johonkin bensalenkkarien keskusteluryhmään, tai call of duty räiskintäpelin discord-kanavalle?
Miten räiskintäpelit liittyy lapseen ja vanhemman velvollisuuksiin?
Jos on vanhemmaksi tullut niin kyse ei voi enää olla mistään "no mutku ei mua kiinnosta" -jutusta. :D
Lapsesta pidetään huolta, se on vanhempien vastuulla.
Niin, onhan noissa ryhmissä myös naisia, niitä joita se pelaaminen kiinnostaa. Siten vois olettaa, et miestä kiinnostaisi sen oman lapsen maailma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama minkälaiset ostan Kalliit liian kalliit halvat olet pihi. Siniset meidän poika voi kyllä olla myös vähän toisenlaisissakin väreissä. Punaiset ei tää hei ole tyttö. Kurahousuissa tiukat lahkeet että pysyy saappaitten päällä ei pitää olla lenksut alla. Haalarimallinen ei tämä on liian pitkä. Housumalliset ei nämä ei pysy ylhällä. Ymmärrätkö että en voi suoriutua tästä tehtävästä mitenkään TÄYSIN RAIVOSTUMATTA. Eli parempi että sen hoitaa joku muu tai sitten antaa minun ihan rauhassa hoitaa yksin kaiken.
Olet siis ostanut monen monta vikaostosta vaimosi mielestä, kun olet noin perillä vaihtoehdoista. Voisitteko keskustella etukäteen, mitkä ominaisuudet olisi välttämättömät? Tai sit jos ette halua sopia etukäteen mitään, olet tyytyväinen hankintaasi, jos ne toimii lapsella. Ja suljet korvasi val
Klassisestihan "kurahousut" ja muut lapsiin liittyvät ostokset tosiaan menee naisen pussista, ei suinkaan miehen. Juuri siksi, kun ei se mies niitä hanki ja naisen täytyy se hoitaa. :)
On miehen rahat ja sitten on naisen ja lapsen/lasten rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onko kyse siitä että toinen osapuoli ei halua hoitaa tätä epämieluisssa tehtävää. Vai kyse siitä että Nainen on päättänyt mielessään minkälaiset kurahousut tai syntympäpäivä kutsu lapselle pitää järjestää? Tämä tehtävä annetaan sitten että sinä hoidat kurahousut. Mies sitten ostaa parhaakseen näkemänsä housut, jotka eivät vastaa naisen näkemystä sopivista ja nämä sitten kannetaaan takaisin kauppaan? Sama homma toistuu muutamaan otteeseen erillaisin tehtävien suorittamisessa ja sitten ihmetellään että kun ei yhtään hoida asioita tai kiinnosta. Tietysti huteja tulee eli housut ei oikeesti sovi kakku epäonnistuu tms.
Ainakin ap:n tilanteessa selkeästi mies ei vaan tee (tai tekee niin ilmiselvän väärin, että yritystä ei voinut paljoa olla). Varmasti on myös perheitä, joissa naisen vaatimustaso on
"Ehkä tärkeintä olisi että tehdään yhdessä, niin että tästä kaikki nauttisi. Oma tyttöystävä nauttii kovati pyykin pesusta joo outoa mutta olen antanut hänen sen hoitaa. Oma nautinto sitten ruuan laitossa remonteissa ja ulkotöissä näin me porskutetaan eteenpäin."
Meillä sama, paitsi mies haluaa pestä pyykit ja minä sit enämpi keittiössä ja pihalla. Ei se ole niin, et kaikki pitää tehdä tasan puoliks, vaan niin, et on tasa-puolista ja molemmille se jako on ok.
Vierailija kirjoitti:
Miten siirretään koko perheen maksurasite ja kaiken oikean työn tekijän rooli naiselle ilman että lapsi kärsii?
Kysymys siis viiskytluvulle!
Vierailija kirjoitti:
"Noissa wap ryhmissä ei ole yhtään isää. Neuvolassa suositeltiin niitä äideille "
Tuo on kyllä sitten väärin, että julkinen terveydenhuolto vahvistaa stereotypioita ja osoittaa äidin huoltajuuden ensisijaiseksi isään nähden.
Mikäs estää miehiä perustamasta wa- ja faceryhmiä tuoreille isille? Vaatii vain pientä vaivaa, onko sekin liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuis moni mies kuuluu kaikenmailman vauva/ äiti kerhoihin? Kuis monelle miehelle puskee viestiä WAP lastenvaate/ vauva tarjouksista. Kuis moni mies verkostoituu jo neuvolan ohjeistuksesta odottavien äitien kanssa?
Eli tavallaan joo ja tavallaan ei. Se nainen saa mm ne haalaritietoudet hyvin paljon helpommin kuin mies. Mullakin vaimo on varmaan 6 eri WAP ryhmässä. Meille tulossa vauva 2026.
Vähän väliä saa kuulla miten jotain pitää hankkia. Koska Katja kellä 4 lasta on suositellut. Et tavallaan kyllä nää naiset vähän helpommin tämän osaamisen saavat "
No
No ei tietenkään ole ne kun on tukiryhmiä synnytäville naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs estää miehiä perustamasta wa- ja faceryhmiä tuoreille isille? Vaatii vain pientä vaivaa, onko sekin liikaa?
Ei mikään. Tuo ei vaan vielä vuonna 2025 ole niin luontaista ja normaalia kuin äideillä jota jo neuvola opastaa tähän.
Hyvä esimerkki tuolta ryhmästä tuli kutsu lastentarvike liikkeeseen. Siellä oli luentoja imetyksestä ym jutuista. Arvaappa oliko se suunnattu äideille vai molemmille vanhemmille?
Niinkuin jo aiemmin kirjoitin että pääsisin samalle tasalle tiedossa äidin kanssa joutuisin ottamaan lomaa ja etsimään tietoa viikko kausia. Sen verran tuolta tulee jo ihan sivu osumina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että teette aluksi vaikka puolen vuoden ajan yhdessä nämä kuvaamasi työt. Istutte keittiön pöydän ääreen, juttelette, ideoitte, kirjoitatte kalenteriin kuka tekee mitä ja milloin. Anna tilaa isän mielipiteille, esim synttäreillä ei tarvita välttämättä kakkua, jos isä on ideoinut jäätelöbuffetin tms.
Kyse on kuitenkin aapeen ilmeisesti jo kouluikäisen lapsen synttäreistä. Jos lapselle on tärkeää, että synttärinä on nimenomaan kakku, niin eikö sitä voi kuunnella ja hankkia kakun eikä jotain jäätelöbuffaa, mitä lapsi ei halua. Ei ne synttärit ole iskää vaan lasta varten.
Ihan sama asia se on, jos mieheni ilmoittaisi minulle, että hoida sinä tänä vuonna kaikki autoon liittyvät jutut ja talotekniikka. Moni asia jäisi hoitamatta tai menisi vituralleen. Ei sitä yhtäkkiä voi kaikke
Hmm. Eri, mutta minusta tämä on kyllä vähän miehen alentamista.
En itse tiedä auton huollosta juurikaan, mutta ei miehenikään niiden tietojen kanssa syntynyt ja joutuu edelleen jotain selvittämään tai tarkistamaan parhaan vaihtoehdon jos tulee erikoisempaa. Jos mieheni laittaisi minkä tahansa oman hommansa minun hommakseni niin suoriutuisin siitä ja olen suoriutunutkin.
Samoin jos olen pyytänyt miestä hoitamaan jonkun minun juttuni niin hän on kysynyt mikäli siinä on epäselvyyttä. Monen asian kanssa ei voi tehdä "sinne päin" ja tuntuisi absurdilta että sukupuoli tekisi toisesta jotenkin pikkulapsen.
Sanoin joskus ekana yhteisasumisvuonna että mun synttärit on mulle sitten tosi tärkeät ja toivoisin että mua huomioidaan silloin ja mies kyseli heti että mitä suunnilleen odotan. Synttärit oli sitten oikein mieluisat. Joskus pyysin hoitamaan metsästyskoirille uuden kopin ja ottamaan rahat mun tililtä kun sairastelin ja olin tosi kiireinen ja miehellä luppoaikaa työkeikkojen välissä. Ei tarvinnut miettiä että sohlaisi mitään. Kyseli mennessään ja tuli aivan mainio koppi perustuksineen kuntoon.
Osa näistä ketjun miehistä kuulostaa sellaisilta etten uskoisi jos en olisi epäonnekseni tavannut isäpuoltani ja velipuoltani, jotka muuttuvat töidensä ulkopuolella täysin hoivattaviksi kiukkuvauvoiksi. Kun ohjeistat he tekevät laiskasti ja passiivisaggressiivisesti. Heti kun lakkaat ohjeistamasta katoaa miesvauva pelikoneen tai kaljatölkin ääreen. Omiin harrastuksiin kuitenkin riittää 100% motivaatiosta ja osataan kaikki yksityiskohdat ja päivämäärät 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ns. weaponized incompetence, eli hän suoriutuu tahallaan tehtävistä huonosti, jottei joutuisi tekemään niitä tulevaisuudessa. Suosittelen, että kerrot hänelle että hän tulee tekemään nämä tehtävät yksin ainakin niin kauan, että harjoittelu on tehnyt mestarin, ja hän suoriutuu niistä hyvin.
Mutta siis itsekäs ja välinpitämätön, ei empatiaa. Noihan siellä siis on oikeina syinä, että haluaa nakittaa kaiken sinulle. Toista on vaikea pakottaa välittämään, jos välittämistä ei löydy.
Luuletko, että kyse on aina tahallisuudesta? Ihan pienestä alkaen olen esim. hukannut paljon tavaroita, enkä tiedä missä esineet ovat, edes omani.
Jos tähän yhtälöön lisätään 500 lastenvaatetta, pakka leviää. Kyseessä ei ole tahtotila vaan rakenteellinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mites jos AP kuolee ja lapsen isä jää yksinhuoltajaksi? Miten hän sitten pärjää?
Ihan samalla tavalla kuin nainenkin yksinhuoltajana - on lapsi ja on mies.
Siivous on yksi asia, jossa ihmisillä on oma käsitys - sekaisin/sotkuinen vaiko ei.