Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1890)

Vierailija
801/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen neljän lapsen äiti, mieheni on DI ja itse ole hallintotieteiden maisteri, niin voisiko ap nyt ystävällisesti selittää. mitä häm käsittää ja tarkoittaa metatyöllä?

Vierailija
802/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät usko metatyöhön, koska eivät itse sellaista tee. 

Vanhemmat laitetaan palvelukotiin, omien lasten tarpeista viisveisataan tai vaihtoehtoisesti lyödään rahaa pöytään kunnes ongelma poistuu. Jne. 

Olisipa kivaa olla noin yksinkertainen.

Mikset ole. Miksi haluat tehdä asioista liian vaikeita ja rasittavia itsellesi?

Koska mulla on omatunto sekä liikaa ymmärrystä mm. lapsen kehityksestä, jotta voisin kääntää selkäni oman mukavuuden tähden. Kärjistettynä: se raha jonka mies maksaa teininsä terapiasta, voidaan välttää kuuntelemalla saman nuoren tarpeita jo tämän ollessa nuorempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisena miettisin, mikä on se sisäinen pakko joka ajaa suorittamaan ja vaatimaan sekä itseltä että muilta uupumukseen asti.

Kannattaa tutkia historiaa ja ajatella asiaa ylisukupolvisesti.

Onko se kaikki höösäys todella tarpeellista ja ketä varten, kenen odotuksia täytetään?

Tämä. Lapsia kiinnosta pätkääkään onko joulupöydässä laatikoita. Onko ne itse tehty. Lapsille jää mielen se hyvä fiilis, yhdessäolo ja lahjat. Älkää äidit pilatko tätä hakemalla täydellisyyttä

Vierailija
804/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö naisten tiputtaa vähän omaa vaatimustasoaan ja odotuksiaan? Ei tulisi jatkuvaa pettymistä. 

Myös roolit on silloin pielessä, jos mies on joku naisen apulainen, jota pitää "kouluttaa".

Jos taloudessasi asuu todellinen mieslapsi, sitten voit miettiä omia valintojasi.

Tiiätkö, kuka siitä saa syyt ja paheksunnan niskaansa, jos vaan ottaa rennon letkeesti ja antaa asioiden (juhlapyhien, Wilma-viestien, lääkärikäyntien......) lipua ohi omalla painollaan?

Niimpä.

Vierailija
805/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat laitetaan palvelukotiin, omien lasten tarpeista viisveisataan tai vaihtoehtoisesti lyödään rahaa pöytään kunnes ongelma poistuu. Jne. 

Jos ei jää hoitamaan lapsia kotiin vaan panostaa uraan ja rahaan niin ihan mahdollinen skenaario. Että selviää rahalla kaikesta.

Vierailija
806/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole. Miksi haluat tehdä asioista liian vaikeita ja rasittavia itsellesi?

Näissä asioissa valitettavasti voi luistaa vain se, joka ensin ehtii.

Jos jälkimmäinenkin alkaa sluibailla, kohta on sossut ovella ja syyte heitteillejätöstä. 

Vierailija
807/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö naisten tiputtaa vähän omaa vaatimustasoaan ja odotuksiaan? Ei tulisi jatkuvaa pettymistä. 

Myös roolit on silloin pielessä, jos mies on joku naisen apulainen, jota pitää "kouluttaa".

Jos taloudessasi asuu todellinen mieslapsi, sitten voit miettiä omia valintojasi.

Tiiätkö, kuka siitä saa syyt ja paheksunnan niskaansa, jos vaan ottaa rennon letkeesti ja antaa asioiden (juhlapyhien, Wilma-viestien, lääkärikäyntien......) lipua ohi omalla painollaan?

Niimpä.

Minä olen sanonut opettajalle, että emme käytä vilmaa. Jos on kerrottavaa lapsesta niin on reissuvihko repussa. 

Vierailija
808/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen neljän lapsen äiti, mieheni on DI ja itse ole hallintotieteiden maisteri, niin voisiko ap nyt ystävällisesti selittää. mitä häm käsittää ja tarkoittaa metatyöllä?

Rouva hallintotieteiden maisteri voi vaikka guuglettaa ensin, kun on niin fiksu.

Vierailija
809/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun erottiin. Lapset oli pieniä. Kun lapset täytti 12 halusi ne muuttaa mun eli isän luo.. Arvatkaa miksi? Koska se äidin pakonomainen tarve hallita teki kodista hirveän.  Hyvin on pärjätty ilman metailua.

Mun mies tekee paljon metatyötä. Kutsuttakoot sitä vaikkapa organisoinniksi tai hallinnolliseksi työksi, niin saa paremmam käsityksen.

Se on esimerkiksi sitä, että selaa ne lukemattomat (kyllä, niillä suorastaan pommitetaan) Wilma-viestit läpi ja kirjaa kalenteriin, mitä lapsella/lapsilla on koulussa minäkin päivänä ja mitä pitää olla mukana. Onko poikkeuspäiviä (lukkarista poiketen alkavia aamuja esimerkiksi). 

Jostain syystä eivät osaa koulussa kalenterisovellusta käyttää, niin tieto pitää käydä poimimassa eri tahoilta tulevista viesteistä yksitellen omaan kalenteriin. Tieto on siellä vieläpä ei-kronologisessa järjestyksessä ja ei niin tärkeää tietoa saattaa olla ennen tärkeää tietoa.

Minkäs teet, kun Wilma on niin surkea ja koulun viestintä hirveää... todella kuormittavaa. 

Lapsi ei vielä itse Wilma-viestejään saa, joten vanhempien on ne luettava läpi ja katsottava liikuntavaatteet ja varusteet lapselle ja kertoa, jos tiistaina pitääkin olla koulussa poikkeuksellisesti klo 9.

Vierailija
810/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne metatyöt pitäisi siirtää isälle jos äiti ne hoitaa paremmin? Haluaisitko sinä tehdä talon remontit, sähkötyön, auton renkaiden vaihdon, piharakennuksen rakentamisen yms. jos mies hoitaisi ne kuitenkin näppärämmin. Tasa-arvossa on menty aivan liian pitkälle. Naiselta nyt vaan lastenhoito sujuu paremmin ja yleensä naisella on siihen luontainen ote. Mies ei ajattele tätä hetkeä juuri pidemmälle.

Minun huushollini sähkötöitä tai remontteja ei kyllä sellainen mies tee, joka ei "ajattele tätä hetkeä juuri pidemmälle".

Vierailija
811/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikimaailmassa päästäisi miestä tekemään sähkötöitä ellei ole asianmukaisesti koulutettu. Kotivakuutus kun ei korvaa jos on joku tee se itse-miehen omatekemä viritys joka polttaa koko huushollin.

Vierailija
812/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka kysyy mitä on metatyö ei kyllä selvästi niitä teekään. Esim oma äitini on kova ollut aina puhumaan miten lasten kasvatuksesta tehdään liian vaikeaa ja hyvin voi mennä helpommalla eikä lapsi siitä kärsi (äitini oli ja on vieläkin urakeskeinen). Joo-o, sen seurauksena minä olin lapsena usein ilman aamupalaa (lapsi kun oppii jos ei opeta), koulussa aina ilman liikunta- tai askarteluvälineitä, läksyt tekemättä, kaverisynttäreillä ilman lahjoja jolloin äiti antoi 5 minuuttia ennen synttäreitä rahaa ja ohjeen käydä R-kioskilta ostamassa jokin lahja.

Oli sen verran ahdistava kokemus että näin aikuisiällä en todellakaan mene lapsen kanssa siitä mistä aita on matalin. Se on minun lapseni joka siitä joutuu kärsimään ja todellakaan en halua että kokee saman mitä itse jouduin kokemaan. 

Vierailija
813/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka kysyy mitä on metatyö ei kyllä selvästi niitä teekään. Esim oma äitini on kova ollut aina puhumaan miten lasten kasvatuksesta tehdään liian vaikeaa ja hyvin voi mennä helpommalla eikä lapsi siitä kärsi (äitini oli ja on vieläkin urakeskeinen). Joo-o, sen seurauksena minä olin lapsena usein ilman aamupalaa (lapsi kun oppii jos ei opeta), koulussa aina ilman liikunta- tai askarteluvälineitä, läksyt tekemättä, kaverisynttäreillä ilman lahjoja jolloin äiti antoi 5 minuuttia ennen synttäreitä rahaa ja ohjeen käydä R-kioskilta ostamassa jokin lahja.

Oli sen verran ahdistava kokemus että näin aikuisiällä en todellakaan mene lapsen kanssa siitä mistä aita on matalin. Se on minun lapseni joka siitä joutuu kärsimään ja todellakaan en halua että kokee saman mitä itse jouduin kokemaan. 

Isääsi et kumminkaan tuosta syytä, vai? Olishan hänkin voinut sinusta kopin ottaa. 😬

Vierailija
814/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isääsi et kumminkaan tuosta syytä, vai? Olishan hänkin voinut

En syytä, koska isäni oli etävanhempi. Tuohon aikaa ei tuomioistuimet antaneet miehille huoltajuutta vaikka tästäkin kävivät käräjillä. Isä teki sen mitä pystyi mutta etävanhempana vaikea on hallita että mitä siellä toisessa kodissa arkisin tapahtuu.

Vierailija
815/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki aikuinen kumppani. 

Ai meinaat että te akat kloonaatte itsenne🤣

Vierailija
816/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin itsekin lamaantuneeseen tilaan, jos toinen osapuoli pyrkisi hallitsemaan kaikkea ja mikään, mitä tekisin, ei kelpaa. Parempi olla sitten tekemättä mitään.

Miksi naiset yritätte muokata miehen aivoista naisen aivot? 

Miesten pitäisi ymmärtää myös olla taantumatta lapsen osaan parisuhteessa, mutta naisen pitäisi myös älytä olla vetämättä marttyyriviittaa itselleen.

Nainen voi valita kumppaniksi naisen, jos putkiaivo on sietämätöntä.

Vierailija
817/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena miettisin, mikä on se sisäinen pakko joka ajaa suorittamaan ja vaatimaan sekä itseltä että muilta uupumukseen asti.

Kannattaa tutkia historiaa ja ajatella asiaa ylisukupolvisesti.

Onko se kaikki höösäys todella tarpeellista ja ketä varten, kenen odotuksia täytetään?

Tämä. Lapsia kiinnosta pätkääkään onko joulupöydässä laatikoita. Onko ne itse tehty. Lapsille jää mielen se hyvä fiilis, yhdessäolo ja lahjat. Älkää äidit pilatko tätä hakemalla täydellisyyttä

Itseä ainakin ahdisti lapsena se kireä ilmapiiri ja stressi, joka huokui kireästä isälle tiuskivasta äidistä tämän valmistellessa joulua ja purkamassa turhautumistaan. Vähempikin jynssäys ym.olisi riittänyt.

Vierailija
818/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä.

Olennaista onkin se, onko se sitten todella niin hirveää ja miksi se on niin hirveää kestää? Syyllisyys ja häpeä? Keiden kaikkien häpeää kannatkaan?

Vierailija
819/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä.

"Asialliset asiat hoidetaan, muuten ollaan kuin elo pellossa." Voisko ääripäiden välissä olla jotain keskellä?

Vierailija
820/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroviikkovanhemmuus on varmasti toimiva konsepti, jos mies kuormittaa enemmän perhesysteemiä kuin antaa sille. Nalkuttaminen ym.valittaminen tuskin muuttaa asioita paremmaksi, pahentaa vaan.