Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1944)
Mä olen naisena huomannut että homma toimii parhaiten niin että mä mietin ja poistan mieheltä turhan ajattelun. Käytän nyt haalaria esimerkkinä. Hae santulle Prismasta Reiman haalari xxx koko 126. Tuotenumero 0004859.
Tälläin ei tarvitse arpoa ja arvailla kenenkään.
Sama kun. santullla synttärit. Hae nämä Prismasta.
Tai Santun kaverilla synttärit perjantaina klo 16. Vie Santtu sinne osoite xxxx.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa vuodessa teillä on joulu ja synttärit?
Joulu kerran vuodessa, mutta valmisteluineen ja eri osineen kestää yli kuukauden. Ekasta adventista loppiaiseen. Synttäreitä meidän lapsilla on neljä vuodessa. Kaikki työt näihin liittyen per synttärit ajoittuu noin kahden viikon ajalle.
Kannattaisiko vähän keventää ettei olis elämä niin raskasta.?
Miksi? Ei ole liian raskasta, koska minulla on mies, joka osallistuu, ja jolle lapset ja joulu ovat tärkeitä.
Niin ja mun mielestä nyt on luonnollista että mä kerron mitä tehdä mitä ostaa. Mä olen näillä lapsi foorumeilla. Mä luen niistä esim mitkä vaatteet on hyviä. Mulla on ideoita miten järjestää juhlia. Ihan turha mun miehen olisi opiskella haalareiden ominaisuuksia kun mä jo tiedän ne valmiiksi. Samasta syystä mä teen ruuankin lähes aina. Olen ammatilta kokki. Mulle se ruuanlaitto on paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen naisena huomannut että homma toimii parhaiten niin että mä mietin ja poistan mieheltä turhan ajattelun. Käytän nyt haalaria esimerkkinä. Hae santulle Prismasta Reiman haalari xxx koko 126. Tuotenumero 0004859.
Tai Santun kaverilla synttärit perjantaina klo 16. Vie Santtu sinne osoite xxxx.
Ei tuo kyllä sovi ollenkaan, kun sieltä löytyy halvemmatkin haalarit kuin nuo Reiman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä sovi ollenkaan, kun sieltä löytyy halvemmatkin haalarit kuin nuo Reiman.
Tämän mä just poistan tuolla suoraviivaisuudella. Jos mä laitan miehen ostamaan ne haalarit ilman ohjausta. Sieltä tulee ne ciraf halvimmat jotka ei toimi meidän lapsella ollenkaan. + Ärsyyntynyt mies kun plärännyt 3tuntia Prismassa haalareita.
Tähän jatkokommentti: kun mies löytää uuden höynäytettävän naisen, hän skappaa ja esittää jonkun aikaa oikein hyvää ja välittävää isää - vähän win win tilanne sitten (ainakin hetken aikaa).
ai että.. erosin kun lapset olivat alle 3v, 10v ja 12v
Ennen sitä jo hoidin lasten vaatteet, synttärit, hammashoitokäynnit, oikomishoitokäynnit, terveystarkastukset, neuvolassa olin mukana aina(erään kerran yksin alle 2v kanssa joka oli neuvolatädin mielestä perin outoa ettei äiti tullut)...
Hoidin harrastukset, niihin kuljettamiset, varusteet, ilmoittautumiset ym. ihan kaikkea.
Eron jälkeen onkin kahden vanhimman jutut jäänyt mulle kokonaan ja kaikki on hoitunut. Kaksi vanhinta jo täysi-ikäisiä, toinen on valmistunut jo ammattiin, työskentelee omalla alallaan ja pohtii jatkokoulutusta. Toinen lukiossa, pärjää todella hienosti siellä, jatko-opinnot todennäköisesti yliopistoon, ihan huippulahjakas musiikin alalla.
Että näin, jos ne kotityöt eivät tasapuolisesti hoidu niin kyllä se vika on siinä miehessä. Tai sitten teillä on vaan aivan eri ajatusmallit että miten asioita pitäisi hoitaa.
Erotkaa hyvänen aika jos että ole tyytyväisiä mutta keskustelkaa ja puhukaa ensin asiasta.
Eiks muissa perheissä ole suoria jakoja mitä teette mitä hoidatte ja miksei?
Mä hoidan vessan, kylppärin, autotallin, saunan, alakerran vessan ja keittiön siivouksen. Vaimo muut. Ikinä ei ole sotkuista eikä ikinä ole riitaa. Vaimo hoitaa arkiruuat mä hoidan vkl ruuat. Kaupassa käydään yhdessä. Ei suunnitella ruokalistoja vaan ostetaan kaapit täyteen ja pakastetaan osa. Lumityöt tehdään yhdessä. Lapsia kuskaillaan kummalle sopii paremmin.
Aiheesta "naiset vaan stressaa turhasta" tulee mieleen Utrion wanha pakinakirjoitus.
Siinä nainen ja mies käyvät vuoropuhelua joulunvietosta. Nainen tuskailee ja stressaa ääneen tulevia tehtäviä siihen liittyen, mies taas tuo ilmi oman rennon kantansa. Eli jos nainen siunaa ääneen "kaikkia niitä koristeita ja leipomuksia", mies lohduttaa tätä kertomalla, että hän on kyllä aina viettänyt joulunsa niin että ne on hoidettu (ts. nainen hoitanut, mies ajatellut ettei siitä ole kummoinenkaan vaiva). Tämä toistuu eestaas koko kirjoituksen ajan. Nykypäivään aihe ei ehkä enää päde 100%, mutta vielä 30-40 vuotta sitten joulua vietettiin tiukan siivous ym. standardin mukaisesti käytännössä joka kodissa.
Joo, teoriassa joulu tulee ilman siivoamista, koristeluja tai edes paketoimatta lahjoja- vaan kuinka moni äiti pystyy katsomaan vierestä tätä kaikkea tekemättömyyttä, kun talossa on lapsia? Ajatuskin heidän joulunsa pilaamisesta ajaa meidät siivoamaan, leipomaan, laittamaan. Siksi tuntuu ärsyttävältä ja suorastaan itsekeskeiseltä miesten heitot siitä, miten "naiset nyt tekee kaikesta vaikeeta". Mies näkee asiat vain omasta vinkkelistään; hänelle kyllä riittäisi vähempikin ja koska hän on aikuinen, ei joululla ole niin merkitystä. Mutta entäs ne lapset? Tai lasten äiti, miehen vaimo? Ja aika tyytyväisenä nämä ukot kuitenkin viettävät aikaa siistissä, teeman mukaan laitetussa olohuoneessa joka pursuaa lahjoja, hyviä tuoksuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että teette aluksi vaikka puolen vuoden ajan yhdessä nämä kuvaamasi työt. Istutte keittiön pöydän ääreen, juttelette, ideoitte, kirjoitatte kalenteriin kuka tekee mitä ja milloin. Anna tilaa isän mielipiteille, esim synttäreillä ei tarvita välttämättä kakkua, jos isä on ideoinut jäätelöbuffetin tms.
Niin eli sen sijaan että ap tekisi perheen metatyöt hän manageroi ja kouluttaa miestä xD
Ja siinä onkin sitten taas yksi työ lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän mä just poistan tuolla suoraviivaisuudella. Jos mä laitan miehen ostamaan ne haalarit ilman ohjausta. Sieltä tulee ne ciraf halvimmat jotka ei toimi meidän lapsella ollenkaan. + Ärsyyntynyt mies kun plärännyt 3tuntia Prismassa haalareita.
Miks ne cirafit ei toimi? Kohta pitää kuitenkin taas ostaa uudet. Paitsi jos jättää kasvuvaraa reilusti. Silloin vois ne reimatkin ostaa, mutta tietäis lapsen valittavan kun liian isot
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta "naiset vaan stressaa turhasta" tulee mieleen Utrion wanha pakinakirjoitus.
Siinä nainen ja mies käyvät vuoropuhelua joulunvietosta. Nainen tuskailee ja stressaa ääneen tulevia tehtäviä siihen liittyen, mies taas tuo ilmi oman rennon kantansa. Eli jos nainen siunaa ääneen "kaikkia niitä koristeita ja leipomuksia", mies lohduttaa tätä kertomalla, että hän on kyllä aina viettänyt joulunsa niin että ne on hoidettu (ts. nainen hoitanut, mies ajatellut ettei siitä ole kummoinenkaan vaiva). Tämä toistuu eestaas koko kirjoituksen ajan. Nykypäivään aihe ei ehkä enää päde 100%, mutta vielä 30-40 vuotta sitten joulua vietettiin tiukan siivous ym. standardin mukaisesti käytännössä joka kodissa.
Joo, teoriassa joulu tulee ilman siivoamista, koristeluja tai edes paketoimatta lahjoja- vaan kuinka moni äiti pystyy katsomaan vierestä tätä kaikkea tekemättömyyttä, kun talossa on lapsia? Ajatuskin heidän joulunsa pilaam
Kelaa. Vielä 90 luvulla lähes kaikki naiset teki jouluksi kaikki laatikot itse. Alusta alkaen. Tortut/ piparit/ suolakalat, savukalat. Haettiin metsästä luonnon kuusi. Nykyään kaiken saa valmiina,.miehet osallistuu entistä enemmän. Mut silti äidit on entistä enemmän stresseis. Miksi?
Pitäiskö naisten tiputtaa vähän omaa vaatimustasoaan ja odotuksiaan? Ei tulisi jatkuvaa pettymistä.
Myös roolit on silloin pielessä, jos mies on joku naisen apulainen, jota pitää "kouluttaa".
Jos taloudessasi asuu todellinen mieslapsi, sitten voit miettiä omia valintojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän mä just poistan tuolla suoraviivaisuudella. Jos mä laitan miehen ostamaan ne haalarit ilman ohjausta. Sieltä tulee ne ciraf halvimmat jotka ei toimi meidän lapsella ollenkaan. + Ärsyyntynyt mies kun plärännyt 3tuntia Prismassa haa
Siksi koska reimat kestää paremmin vettä ja istuu paremmin lapselle
Miehet eivät usko metatyöhön, koska eivät itse sellaista tee.
Vanhemmat laitetaan palvelukotiin, omien lasten tarpeista viisveisataan tai vaihtoehtoisesti lyödään rahaa pöytään kunnes ongelma poistuu. Jne.
Olisipa kivaa olla noin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät usko metatyöhön, koska eivät itse sellaista tee.
Vanhemmat laitetaan palvelukotiin, omien lasten tarpeista viisveisataan tai vaihtoehtoisesti lyödään rahaa pöytään kunnes ongelma poistuu. Jne.
Olisipa kivaa olla noin yksinkertainen.
Mikset ole. Miksi haluat tehdä asioista liian vaikeita ja rasittavia itsellesi?
Kun erottiin. Lapset oli pieniä. Kun lapset täytti 12 halusi ne muuttaa mun eli isän luo.. Arvatkaa miksi? Koska se äidin pakonomainen tarve hallita teki kodista hirveän. Hyvin on pärjätty ilman metailua.
Naisena miettisin, mikä on se sisäinen pakko joka ajaa suorittamaan ja vaatimaan sekä itseltä että muilta uupumukseen asti.
Kannattaa tutkia historiaa ja ajatella asiaa ylisukupolvisesti.
Onko se kaikki höösäys todella tarpeellista ja ketä varten, kenen odotuksia täytetään?
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö naisten tiputtaa vähän omaa vaatimustasoaan ja odotuksiaan? Ei tulisi jatkuvaa pettymistä.
Myös roolit on silloin pielessä, jos mies on joku naisen apulainen, jota pitää "kouluttaa".
Jos taloudessasi asuu todellinen mieslapsi, sitten voit miettiä omia valintojasi.
Jännä kun vika on aina naisen, edes omasta käytöksestään miehet eivät kestä ottaa palautetta vastaan. :D Ensin syytetään naista kun "otit sellaisen ukon", mutta mieheltä ei voi vaatia skarppaamista edes omien lasten synnyttyä. Jos mies luisuu roolistaan isänä, sekin on naisen syytä kun on/ei ole nalkutettu, annettu seksiä, huomiota...jne. Ihan kuin mies ei olisi edes aikuinen ihminen! Pelkkä lemmikki, joka ei ole itse vastuussa mistään.
Tässä on kyllä tapahtunut myös asennemuutos viime vuosikymmeninä. Huonoja miehiä on ollut aina, mutta ennen myös näillä oli sellaisen maine- kylillä säälittiin ääneen ukon perhettä, ja saatettiin myös kovistella miestä, jos tämä tuli vastaan perseilemässä jotenkin. Ennen myös lensi kiven sisään, jos jätti elarit maksamatta. Nykyään miehet on kaiken uhreja, ja asioita vain tapahtuu heille. :D
Eikö ne vanhat pitäis kelvata? Jos sanotaan osta haalarit niin miks pitäis olettaa, että pitää ostaa myös muutakin