Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1890)
Vierailija kirjoitti:
"Josko voisit itte kokeilla ulkoilla tai tehdä hommia vaikkapa vaimon vaatteissa? Kerro sitten, kuinka luonas."
Nämä ovat sukupuolineutraalejavaatteita 1900-luvun alusta.
Helposti onnistuu ulkoilu missä tahansa vaatteissa. Sen kun seisotaan piirissä ja jutellaan. Lopuksi kyllästytään ja mennään sisälle tekemään jotain järkevää.
Tällä tavalla ainakin itse lapsena ulkoiltiin kavereiden kanssa kotipihalla. Äiti katsoi ikkunasta.
Enpä tunne yhtäkään noin passiivista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö? Kertokaa!
Aiheesta on ihan oma aloitus. Siirry sinne meuhkaamaan metatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla unohtuu hanskat, villasukat ja pipo ostamatta, koska en itsekään sellaisia käytä. Ei tule mieleenkään, että ne pitäisi ostaa.
Viimeksi ostin haalarin ja ei kuulema musta (oma suosikkivärini) käy 3-vuotiaalle tyttärellemme. Karmeet huutoraivarit sain vaimolta. Ja sit raivos lisää kun ei ollu noita lisävarusteita...
En enää halua käydä ostamassa lapsen vaatteita. Käyköön vaimo itse, jos tietää mitä haluaa...
Onko sinulla pää paleltunut vai oletko oikeasti noin tyhmä? Haalarin väristä ei nyt tarvitse kilareita vetää, mutta ihan turha uhriutua jos et ymmärrä ostaa pipoa ja hanskoja.
Kyllä! Unohtuneista hanskoista ja pipoista kannattaa todellakin vetää kilarit ja aiheuttaa kaikille vaan ikävä fiilis. Etenkin kun kyse on niinkin harvinaisista tuotteista, joita ei saa
Todellakin vetäisin kilarit, jos mies ei noin yksinkertaisesta asiasta selviäisi ja niiden takia täytyy lähteä uudestaan kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti miehenä tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin naisilta. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.
Olen sen sijaan erittäin hyvä rakentamisessa, korjaamisessa, töiden tekemisessä, perheeni talouden turvaamisessa ja tarvittaessa fyysisessä suojelussa. Lisäksi kannustan, opetan, pidän kuria ja otan mielelläni vanhempia lapsia mukaan yhteiseen tekemiseen liittyen vaikkapa ok-talon ylläpitämiseen.
Nämä erilaiset asiat tulevat luonnostaan tyypillisesti eri sukupuolilta, ne ovat syvällä biologiaan koodattuja. Poikkeus vahvistaa säännön. Eri vahvuudet ovat rikkauksia. Deal with it.
Mites sitten, kun nainen tekee pitkää päivää projektin vetäjänä? Sillon luonnollisesti ukko hoitaa sitten perheen "projektipäällikön" hommat, ettei naisen tarvi kotonakin? 🙃
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti miehenä tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin naisilta. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.
Olen sen sijaan erittäin hyvä rakentamisessa, korjaamisessa, töiden tekemisessä, perheeni talouden turvaamisessa ja tarvittaessa fyysisessä suojelussa. Lisäksi kannustan, opetan, pidän kuria ja otan mielelläni vanhempia lapsia mukaan yhteiseen tekemiseen liittyen vaikkapa ok-talon ylläpitämiseen.
Nämä erilaiset asiat tulevat luonnostaan tyypillisesti eri sukupuolilta, ne ovat syvällä biologiaan koodattuja. Poikkeus vahvistaa säännön. Eri vahvuudet ovat rikkauksia. Deal with it.
Siinäs naiset järkipuhetta...keneltä joku homma luonnistuu parhaiten...hoitaa hommat.
Joku on hyvä rakentamisessa, auton korjaamisessa, pyörän huoltamisessa tai ruuanlaitossa. Kummalla luonnistuu
jokin homma hyvin, totta maar hän hoitaa sellaiset asiat.
Eivät kaikki hallitse kaikkea ja vastuuta täytyy jakaa, kun kuitenkin asioita tulee eteen, ettei jompi kumpi sitä hallitse.
Tasa-arvo on vääristänyt asioita huonoon suuntaan, mutta oppiakkin voi sekä nainen että mies.
t. järki mukaan tasa-arvoon N.
Vierailija kirjoitti:
"Josko voisit itte kokeilla ulkoilla tai tehdä hommia vaikkapa vaimon vaatteissa? Kerro sitten, kuinka luonas."
Nämä ovat sukupuolineutraalejavaatteita 1900-luvun alusta.
Helposti onnistuu ulkoilu missä tahansa vaatteissa. Sen kun seisotaan piirissä ja jutellaan. Lopuksi kyllästytään ja mennään sisälle tekemään jotain järkevää.
Tällä tavalla ainakin itse lapsena ulkoiltiin kavereiden kanssa kotipihalla. Äiti katsoi ikkunasta.
Ootko sä poikkeuksellisen pieni mies vai vaimosi suuri?
Molempien jalan koko ilmeisesti 40?
Noh, kokeile sitten jonkun toisen sinulle liian pieniä kenkiä ja housuja. :)
"ttä varmaan miehetkin saattaa älytä, että uudet pitäis ostaa jos puntit ei enää ylety nilkkoihin ja polvet on risat? Jos koko sopiva niin mies voi toki myös korjata jos sen homman taitaa.😇"
On tuotakin tullut kokeiltua, mutta vaimosta oli rumaa kun lisäsin nitojalla lisäkangasta lahkeisiin ja polviin. Ei kuulema sopinut kun käytin eri väriä kuin itse vaate.
Aikaakin kulutin kaksi tuntia tuohon projektiin, mutta ei tullut mitään kiitosta tai kehua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800-luku soitti
Sori, en anna. Itseasiassa päinvastoin, aion viestiä samaa eteenpäin myös pojilleni.
Koen tasa-arvoisuuden menevän nykään jo liian pitkälle joissain asioissa, esim. juurikin siinä, että eri sukupuolia yritetään saada innostumaan itselleen luontaisesti aivan oudoista asioista. Se aiheuttaa vastareaktiota.
Miksi pääsääntöisesti insinöörialalla opiskelevat ovat miehiä ja sairaanhoitoalalla naisia? Koska biologisesti eri asiat kiinnostavat eri sukupuolia ja eri sukupuolet ovat vahvoja eri asioissa. Sama pätee lasten kasvatukseen. Poikkeukset vahvistavat sääntöä.
"Siinäs naiset järkipuhetta...keneltä joku homma luonnistuu parhaiten...hoitaa hommat.
Joku on hyvä rakentamisessa, auton korjaamisessa, pyörän huoltamisessa tai ruuanlaitossa. Kummalla luonnistuu
jokin homma hyvin, totta maar hän hoitaa sellaiset asiat.
Eivät kaikki hallitse kaikkea ja vastuuta täytyy jakaa, kun kuitenkin asioita tulee eteen, ettei jompi kumpi sitä hallitse.
Tasa-arvo on vääristänyt asioita huonoon suuntaan, mutta oppiakkin voi sekä nainen että mies.
t. järki mukaan tasa-arvoon N."
Asenteestasi päätellen sinulla on viimeinen väri päässä?
Kyllä, opittu on. Palkkatyö (tai muu yrittäminen, josta maksetaan) on taloudellisen omanvaraisuuden elinehto. Perinteisillä sukupuolirooleilla tästä asetelmasta hyötyy vain mies.
Mulle passaa, että vaihdan ukon autoon renkaat kaksi kertaa vuodessa, jos hän sitten ottaa päävastuun lastenhoidosta!
Vierailija kirjoitti:
"ttä varmaan miehetkin saattaa älytä, että uudet pitäis ostaa jos puntit ei enää ylety nilkkoihin ja polvet on risat? Jos koko sopiva niin mies voi toki myös korjata jos sen homman taitaa.😇"
On tuotakin tullut kokeiltua, mutta vaimosta oli rumaa kun lisäsin nitojalla lisäkangasta lahkeisiin ja polviin. Ei kuulema sopinut kun käytin eri väriä kuin itse vaate.
Aikaakin kulutin kaksi tuntia tuohon projektiin, mutta ei tullut mitään kiitosta tai kehua
No en kyllä ihmettele... Nitojalla lisäkangasta housunlahkeisiin... 🤣
Opettelisit sitten edes ompelemaan, jos korjata haluat.
... sä oot trolli
Vierailija kirjoitti:
Luonnistuvat "mielestäsi" paremmin naisilta...
MONET NAISET VIHAAVAT NIITÄ ASIOITA IHAN YHTÄ PALJON KUIN MIEHETKIN.
Kehtaan väittää, että useimmat.
Kyllä minäkin mieluummin teen töitä, rakentelen ja korjailen jne. Olen siinä vähintään yhtä hyvä kuin miehet. Kyllä, jopa fyysisessä suojelussa. Ja ei, minulla ei todellakaan ole mikään automaattinen iih aah ihanaa -reaktio aina kun näen vauvan. Oman lapseni olen hoitanut hyvin, mutta ihan yhtä paljon minua ketuttaa kaikki lapsenhoitoon liittyvät pakolliset kuviot. Mieluiten vietän laatuaikaa lapseni kanssa.
Monet miehet tekeytyvät näissä asioissa toksisen avuttomiksi. "Naisten hommat" on heidän mielestään alempiarvoisia. Tämä on se syy miksi naisvaltaisilla aloilla palkkaa maksetaan huonommin. Naistenkin työt ovat siis oikeasti ihan oikeaa työtä. Jos ostat sen palveluna, joudut maksamaan siitä.
Miehet eivät ole arvokkaampia kuin naiset.
Miesten aika ei ole arvokkaampaa kuin naisten aika.
Miehet eivät ole naisia parempia tai arvokkaampia.
Mies, joka ei ole valmis tekemään "naisten hommia" ei ole kelvollinen isäksi. Mitä jos lastensa äiti kuolee? Pitääkö äkkiä löytää joku heila, ettei lapset jää heitteille? Vai oman äitiliinin hoiviinko lapset pitäisi viedä?
Naiset, hommatkaa mies joka on tarpeeksi äijä suoriutuakseen myös "akkojen hommista".
"Valitettavasti miehenä tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin naisilta. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.
Olen sen sijaan erittäin hyvä rakentamisessa, korjaamisessa, töiden tekemisessä, perheeni talouden turvaamisessa ja tarvittaessa fyysisessä suojelussa. Lisäksi kannustan, opetan, pidän kuria ja otan mielelläni vanhempia lapsia mukaan yhteiseen tekemiseen liittyen vaikkapa ok-talon ylläpitämiseen."
Asumme kerrostalossa, jossa mitään näitä perinteisiä miesten töitä ei ole. Lisäksi olen naisena näissä miestäni parempi ja tienaan enemmän. Voiko mieheni nyt sitten vaan maata sohvalla kun hänelle luonnostaan kuuluvia töitä ei ole tarjolla?
"Sori, en anna. Itseasiassa päinvastoin, aion viestiä samaa eteenpäin myös pojilleni.
Koen tasa-arvoisuuden menevän nykään jo liian pitkälle joissain asioissa, esim. juurikin siinä, että eri sukupuolia yritetään saada innostumaan itselleen luontaisesti aivan oudoista asioista. Se aiheuttaa vastareaktiota.
Miksi pääsääntöisesti insinöörialalla opiskelevat ovat miehiä ja sairaanhoitoalalla naisia? Koska biologisesti eri asiat kiinnostavat eri sukupuolia ja eri sukupuolet ovat vahvoja eri asioissa. Sama pätee lasten kasvatukseen. Poikkeukset vahvistavat sääntöä."
Ne on ne vanhentuneet asenteet. Meitä hyväpalkkaisia insinöörinaisia on aina vaan enemmän.
Ei hoivaaminen (kun ei se hoivatyö edes ole mitään hoivaamista) ole mikään naisten kutsumus, vaan töitä, joita pitkään naisille osoitettiin. Tie insinööriksi oli kivinen juurikin vallitsevien asenteiden takia.
...ps. aion viestiä tätä eteenpäin tyttärelleni myös. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sä teet sen mistä sä tykkäät ja lykkäät kaiken sua kiinnostamattoman vaimolle. Kun se osaa paremmin. Luonnostaan, kun on nainen, eikä varmaan ole ikinä tarvinnut edes opetella niitä tekemään. Ja kun se kerran tekee ne, niin varmaan tykkääkin niistä enemmän. Nii ei sun kannata asioita edes opetella tekemään, asiathan on tosi hyvin nyt. Kunnes vaimo saa tarpeekseen ja eroaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä erilaiset asiat tulevat luonnostaan tyypillisesti eri sukupuolilta, ne ovat syvällä biologiaan koodattuja. Poikkeus vahvistaa säännön. Eri vahvuudet ovat rikkauksia. Deal
Naiselle tämä on paska diili = paska diili = paskadiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ihmettele... Nitojalla lisäkangasta housunlahkeisiin... 🤣
Opettelisit sitten edes ompelemaan, jos korjata haluat.
... sä oot trolli
Meillä ei oo ompelukonetta ja neula ei pysy kädessäni. Ihan yhtä hyvin se kangas kiinnittyy metallillakin. Laitoin vielä polvien sisäpuolille liimalla kankaat jotta niitit eivät hierrä. Mut ei tosiaan kelvannut vaan piti mennä ostamaan uudet 50 euron haalarit. Kohta se kasvaa noistakin yli ja ollaan samassa tilanteessa.
Joskus tekis mieli vaan pukea perunasäkkiin. Sen verran kallista tuo lapsen pukeminen 😂
"Valitettavasti miehenä tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin naisilta. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.
Nämä erilaiset asiat tulevat luonnostaan tyypillisesti eri sukupuolilta, ne ovat syvällä biologiaan koodattuja. Poikkeus vahvistaa säännön. Eri vahvuudet ovat rikkauksia. Deal with it."
Ok. En osta. I'm out.
N30
Siinä vaiheessa kun kotiäitinä toimiva vaimoni alkaa selittämään jostain mielikuvitus työstä. Ekaksi vedän avokämmenellä ja toinen on se että äitiysloma ( huomatkaa LOMA) loppuu välittömästi.
Jos tällaisistä asioista ehtii tehdä ongelmia tarvitsee oikeasti jotain ajanvietettä.
Omakin mieheni tekee tuota, eli vapaamatkustaa perheen asioiden suunnittelussa ja organisoinnissa.
Tuohon auttaa ainoastaan se, että alat pikkuhiljaa sälyttää asia kerrallaan noita tehtäviä miehellesi. Lisäksi etsit itsellesi harrastuksen ja jätät asiat miehen hoidettavaksi.
Alussa voit muistuttaa:
-hei menen nyt- muistakaa tehdä ruokaa ja salaattiainekset on sitten siellä jääkaapin vihanneslokerossa.
-Minulla on viikonloppuna menoa ja Purjopetterille ja Anni-Iisakille pitää käydä ostamassa veden pitävät hanskat sekä kumisaappaat. Kaupassa x on hyvä palvelu ja osasivat viimeksi katsoa sopivat.
Miehet tarvitsevat tuollaista ohjaamista alkuun.
Me naiset joudutaan usein perheessä olemaan ns työnjohdossa.