Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1890)

Vierailija
701/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yleensä sieltä vaatekomerosta löytyy vanhoja ihan hyviä vaatteita. Ehkä saattavat olla hiukan isoja tai pienehköjä, mutta ei se menoa haittaa. Laittaa vaikka papan turkislakin päähän,jos ei muuta löydy. Ei tämä mikään muotinäytös ole."

Se, että kengät ja vaatteet on oikean kokoisia ei liity mitenkään muotiin. 

Mene itse hommiin viisi numeroa liian suurissa saappaissa ja vaatteissa.

Mä olen kokeillut, kun ei löytynyt naiselle sopivan kokoisia metsurin saappaita. Oli todellakin vaikeaa tehdä töitä liian isoissa kengissä ja vaatteissa, etenkin hankalassa maastossa. Mieti sitten, miten lapselta onnistuu leikit ja pelit.

Vierailija
702/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla unohtuu hanskat, villasukat ja pipo ostamatta, koska en itsekään sellaisia käytä. Ei tule mieleenkään, että ne pitäisi ostaa.

Viimeksi ostin haalarin ja ei kuulema musta (oma suosikkivärini) käy 3-vuotiaalle tyttärellemme. Karmeet huutoraivarit sain vaimolta. Ja sit raivos lisää kun ei ollu noita lisävarusteita...

En enää halua käydä ostamassa lapsen vaatteita. Käyköön vaimo itse, jos tietää mitä haluaa...

Oletko oikeasti niin yksinkertainen, että kuvittelet 3-vuotiaan pärjäävän ulkona ilman pipoa ja hanskoja? Tässä taas näkee, että miehet tuijottavat vain omaa napaansa. Kun ei itse tarvitse noita asusteita, niitä ei tarvitse muutkaan. 

Just tämmöstä raivoomista se vaimokin tekee. Haukkuu vaan. No minulle ei ole

Rakastatko uhriutumista vai oletko tosissaan noin tyhmä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla unohtuu hanskat, villasukat ja pipo ostamatta, koska en itsekään sellaisia käytä. Ei tule mieleenkään, että ne pitäisi ostaa.

Viimeksi ostin haalarin ja ei kuulema musta (oma suosikkivärini) käy 3-vuotiaalle tyttärellemme. Karmeet huutoraivarit sain vaimolta. Ja sit raivos lisää kun ei ollu noita lisävarusteita...

En enää halua käydä ostamassa lapsen vaatteita. Käyköön vaimo itse, jos tietää mitä haluaa...

Oletko oikeasti niin yksinkertainen, että kuvittelet 3-vuotiaan pärjäävän ulkona ilman pipoa ja hanskoja? Tässä taas näkee, että miehet tuijottavat vain omaa napaansa. Kun ei itse tarvitse noita asusteita, niitä ei tarvitse muutkaan. 

Just tämmöstä raivoomista se vaimokin tekee. Haukkuu vaan. No minulle ei ole itsestäänselvyys, että haalareita ostaessa pitä

Miksi jätät lapsen kanssa ulkoilun aina vaimon tehtäväksi?

Vierailija
704/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla miestä, tuo sinun nykyinen ei älyä sädehdi.

Hän nyt kuitenkin esim. töissä on ihan pätevä, huolehtii siellä hyvin laajasti kaikenlaisia asioita ja vastaa työssään itsenäisesti isosta kokonaisuudesta. Yliopistotutkinnonkin suoritti. Eli kyllä hänellä älyä pitäisi olla. Ap

Ettekö osaa jakaa kodin tehtäviä siten, että sinä vastaat haalarien ostosta, lasten vaatepuolesta yms. jossa sinulla on ekspertiisiä ja miehesi tekee jotain sellaisia kodin töitä, jossa hän on taitava?

Miksi tasa-arvo nykyään nähdään niin, että molempien puolisoiden pitää tehdä samoja asioita samalla tavalla? Työnjako olisi viisaampi malli.

Tapaus vaikutti siltä, että työnjak

Yleensä sieltä vaatekomerosta löytyy vanhoja ihan hyviä vaatteita. Ehkä saattavat olla hiukan isoja tai pienehköjä, mutta ei se menoa haittaa. Laittaa vaikka papan turkislakin päähän,jos ei muuta löydy. Ei tämä mikään muotinäytös ole

No kyllä haittaa aktiivisen lapsen menoa. Huomaa, ettet ulkoile lasten kanssa. 

Vierailija
705/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti miehenä tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin naisilta. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.

Olen sen sijaan erittäin hyvä rakentamisessa, korjaamisessa, töiden tekemisessä, perheeni talouden turvaamisessa ja tarvittaessa fyysisessä suojelussa. Lisäksi kannustan, opetan, pidän kuria ja otan mielelläni vanhempia lapsia mukaan yhteiseen tekemiseen liittyen vaikkapa ok-talon ylläpitämiseen.

Nämä erilaiset asiat tulevat luonnostaan tyypillisesti eri sukupuolilta, ne ovat syvällä biologiaan koodattuja. Poikkeus vahvistaa säännön. Eri vahvuudet ovat rikkauksia. Deal with it.

Vierailija
706/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla miestä, tuo sinun nykyinen ei älyä sädehdi.

Hän nyt kuitenkin esim. töissä on ihan pätevä, huolehtii siellä hyvin laajasti kaikenlaisia asioita ja vastaa työssään itsenäisesti isosta kokonaisuudesta. Yliopistotutkinnonkin suoritti. Eli kyllä hänellä älyä pitäisi olla. Ap

Ettekö osaa jakaa kodin tehtäviä siten, että sinä vastaat haalarien ostosta, lasten vaatepuolesta yms. jossa sinulla on ekspertiisiä ja miehesi tekee jotain sellaisia kodin töitä, jossa hän on taitava?

Miksi tasa-arvo nykyään nähdään niin, että molempien puolisoiden pitää tehdä samoja asioita samalla tavalla? Työnjako olisi viisaampi malli.

Josko voisit itte kokeilla ulkoilla tai tehdä hommia vaikkapa vaimon vaatteissa? Kerro sitten, kuinka luonas.

Vierailija
707/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut eihän ny lapselle tarvi joka vuosi, tai edes joka toinen vuosi, uusia ostaa kun ei mies itelleenkään osta kuin kerran kym

Onpa rakentavaa suhtautumista. Oletko ylpeä itsestäsi?

Hanskat ja pipot saattavat ihan hyvin käydäkin useamman vuoden, yleensä ovat niin väljää mitoitusta.

Minusta on myös todella ylenkatsovaa pilkata miehiä siitä, etteivät yhtäkkiä osaa hoitaa asioita "vaimon standardeilla", varsinkin jos vaimo on vastannut em. asiasta tähän saakka yksin. Eli seuraava askel olisi todellakin se, jota täällä jo joku ehdotti, että asiat katsotaan YHDESSÄ.

Vierailija
708/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy sieltä komerosta vanhoja haalareitakin. Perintönä sain isovanhemmilta paljon lasten vaatteita. Sieltä ottaa sopivat rytkyt. On kaikenlaista nahkatossua, puuvillahousua ja huopatakkia. Vaimolle ei käy, kun pitää olla modernit vaatteet ja just oikeaa kokoa. Mukamas haisevatkin, ja paskanmarjat niissä on historian tuoksuja

Vierailija
709/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon te naiset arvelisitte että lapsen kasvatuksessa ja kodissa tulee metatyötä kuukaudessa? Ihan niinku tuntimääräisesti. Monta tuntia vrk kuluu metatyöhön ja onko tuo aika sellaista ettei mitään muuta voi tehdä?

Vierailija
710/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti naisena tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin miehiltä. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.

Olen sen sijaan erittäin hyvä rakentamisessa, korjaamisessa, töiden tekemisessä, perheeni talouden turvaamisessa ja tarvittaessa fyysisessä suojelussa. Lisäksi kannustan, opetan, pidän kuria ja otan mielelläni vanhempia lapsia mukaan yhteiseen tekemiseen liittyen vaikkapa ok-talon ylläpitämiseen.

Vierailija
711/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo ole asioita, jotka kypsät ja aikuiset vanhemmat hoitavat yhdessä. Typerä aloitus!

Vierailija
712/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on metatyö? Kertokaa!

Vierailija
713/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti miehenä tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin naisilta. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.

Nämä erilaiset asiat tulevat luonnostaan tyypillisesti eri sukupuolilta, ne ovat syvällä biologiaan koodattuja. Poikkeus vahvistaa säännön. Eri vahvuudet ovat rikkauksia. Deal with it.

Toinen samanlainen täällä. Projektoin töissä ihan riittävästi ja hallitsen isoja kokonaisuuksia.. vaimo on sata kertaa parempi ostamaan vaatteet/ järjestämään juhlia yms. 

Mun vastuulla on lasten harrastukset ja kodin remontit, lumet ja puut. Autojen huollot, tankkaukset ja pesut. 

Tälläi meillä on toiminut hyvin hommat 12.5vuotta ja tulee toimimaan jatkossakin. Me ollaan tiimi ja jo työelämässä oppinut sen että tiimissä kannattaa katsoa kaikille sopivat hommat.

Vierailija
714/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla pää paleltunut vai oletko oikeasti noin tyhmä? Haalarin väristä ei nyt tarvitse kilareita vetää, mutta ihan turha uhriutua jos et ymmärrä ostaa pipoa ja hanskoja. 

Vierailija
715/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, ap, että lakkaat hoitamasta noita asioita yksin. Joka ilta esim. 5-15 min yhteinen metatyösessio, jossa keskustelette ajankohtaisimmat aiheet ja sovitte kumpi hoitaa ja hankkii. Kumpikin tuo tilanteeseen jonkun havaitsemansa/ muistamansa asian

Vierailija
716/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut eihän ny lapselle tarvi joka vuosi, tai edes joka toinen vuosi, uusia o

Kyllä, hanskat tai pipo saattaa mennä.

Mutta kyllä meillä valitettavasti kovassa käytössä on joka vuosi hanskat ja housun polvet kuluneet. Vesi on sitten menny housuista läpi, kun polvet on olleet rikki, sama hanskoissa. On ollu pakko ostaa uudet. 

Eikä tämä ole mikään "vaimon standardi", vaan itseasiassa päikyn ja koulun vaatimus, että lapsella tulee olla ehjät ja säänmukaiset vaatteet.....

Mulla ei todellakaan tuon isompia standardeja ole, kuin että säänmukaiset (johon vaikuttaa myös koko!) ja ehjät. Värillä ei väliä.  

Että varmaan miehetkin saattaa älytä, että uudet pitäis ostaa jos puntit ei enää ylety nilkkoihin ja polvet on risat? Jos koko sopiva niin mies voi toki myös korjata jos sen homman taitaa.😇

Vierailija
717/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi on kyvytön hoitamaan metatyötä niin silloin sinä teet nämä metatyöt ja siirrät miehelle enemmän muita töitä esim. kotitöitä. Minä teen meidän perheessä isomman osan metatöistä mutta mieheni tekee vastaavasti suuremman osan kotitöistä. Näin meillä säilyy jonkinmoinen tasapaino.

Paitsi että ainakin oma mieheni on aika marttyyrina, kun mielestään joutuu yksin tekemään kaiken. Kaikki se, mitä minä teen, on jotenkin itsestänselvyys eikä oikeaa tekemistä.

Tämä myös näkyy niin, että jos mies vie (lukuisien pyyntöjen jälkeen) roskat, se ensin lepää sohvalla ja kerää voimia tunnin eikä sitä saa silloin häiritä, sitten se ähkien ja kiroillen suurieleisesti tekee tämän ison työn, sitten menee taas palauttelemaan itseään ja muistelee koko illan, että minähän jo vein roskat, en voi joutua tekemään enää enempää.

Kun minä vien roskat, otan roskapussit ja vien ne roskikseen. Kukaan ei huomaa mitään.

Vierailija
718/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla pää paleltunut vai oletko oikeasti noin tyhmä? Haalarin väristä ei nyt tarvitse kilareita vetää, mutta ihan turha uhriutua jos et ymmärrä ostaa pipoa ja hanskoja. 

Kyllä! Unohtuneista hanskoista ja pipoista kannattaa todellakin vetää kilarit ja aiheuttaa kaikille vaan ikävä fiilis. Etenkin kun kyse on niinkin harvinaisista tuotteista, joita ei saa kuin about jokaisesta cittarista, Prismasta ja tokmannista...

Vierailija
719/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1800-luku soitti ja pyysi asenteensa takaisin.

Vierailija
720/1890 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Josko voisit itte kokeilla ulkoilla tai tehdä hommia vaikkapa vaimon vaatteissa? Kerro sitten, kuinka luonas."

Nämä ovat sukupuolineutraalejavaatteita 1900-luvun alusta.

Helposti onnistuu ulkoilu missä tahansa vaatteissa. Sen kun seisotaan piirissä ja jutellaan. Lopuksi kyllästytään ja mennään sisälle tekemään jotain järkevää.

Tällä tavalla ainakin itse lapsena ulkoiltiin kavereiden kanssa kotipihalla. Äiti katsoi ikkunasta.