Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1945)

Vierailija
741/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää, että miten yksinhuoltajamiehet pärjää näissä asioissa? Päiväkodissa ja koulussa ollaan yleensä (ainakin meitä äitejä kohtaan) tarkkoja siitä, että lapsilla on säänmukaiset ja asialliset varusteet, ja että kaikki lippulappuset ja lääkäriajat hoidetaan ajallaan. Kuka ne sitten hoitaa jos ei isät, vai eikö heiltä vaadita samaa kuin äideiltä? Vai tekevätkö he ne asiat pakon edessä kumminkin, eli tällöin kyse ei ole kyvyttömyydestä vaan haluttomuudesta?

Vierailija
742/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun kotiäitinä toimiva vaimoni alkaa selittämään jostain mielikuvitus työstä. Ekaksi vedän avokämmenellä ja toinen on se että äitiysloma ( huomatkaa LOMA) loppuu välittömästi.  

Jos tällaisistä asioista ehtii tehdä ongelmia tarvitsee oikeasti jotain ajanvietettä.

Mielikuvitusvaimojen pahoinpitely ei taida olla rikos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö. Laiskojen kotiäitien selitys sille miksi laiminlyövät kodin ja lapsensa huollon.  Se mies käy töissä 160h/kk + työmatkat. Jos siellä kotona tekee edes 30% tuosta ajasta jotain järkevää. Sen miehen ei tarvi tehdä yhtään mitään. Kun se kotona oleva nainen on hoitanut kaiken. Ehtii vielä päikyttää .ja katsella sarjoja monta tuntia.

Naiset käy ihan yhtä lailla töissä samat ajat.

Pikkuvauvojen kanssa vähän aikaa jompi kumpi vanhemmista täytyy olla kotona, mutta nykyään se voi yhtä hyvin olla isä kuin äitikin.

Hauskaa tässä on, että lakiteknisesti ainoastaan äidin on pakko huolehtia lapsesta eikä pääse töihin ennen 8kk ikää. Isälle tämä on vapaaehtoista. Se, saako äiti viimeisiltä kuukausilta edes vanhempainpäivärahaa, riippuu siitä, onko isä halunnut/viitsinyt/j

Kyllähän äiti voi mennä töihin vaikka heti lapsen saamisen jälkeen, jos sopii työnantajan kanssa siitä. Äitiyslomaa ei ole tosiaankaan pakko pitää. Lapsen hoidon voi järjestää monella tavalla, jos ei halua itse hoitaa vauvaansa.

Tietenkään nainen ei voi silloin saada äitiysrahaa. Töihin tulon ajankohdasta on ilmoitettava työnantajalle 2 kuukautta ennen sen alkamista.

Vierailija
744/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida itse, kun tiedät kaiken niin paljon paremmin äläkä häntä käskytä! Helvettiäkö täällä iniset!

Vierailija
745/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun kotiäitinä toimiva vaimoni alkaa selittämään jostain mielikuvitus työstä. Ekaksi vedän avokämmenellä ja toinen on se että äitiysloma ( huomatkaa LOMA) loppuu välittömästi.  

Jos tällaisistä asioista ehtii tehdä ongelmia tarvitsee oikeasti jotain ajanvietettä.

Mielikuvitus_vaimo? Hassuahan tässä on se, ettei sulla tosiasiallisesti ole mitään valtaa häneen, vaan olet elatus_velvollinen häntä ja lapsiasi kohtaan.

Vierailija
746/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitusvaimojen pahoinpitely ei taida olla rikos. 

Hehe, meillä molemmilla tuli sama juttu mieleen tuosta. Onhan tämäkin yksi eskapismin muoto. Päästellä vauvalla höyryjä ja palata sitten vaimon talutushihnaan.

Vierailija
747/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toistan itseäni. Olen yhä ISÄ. En ymmärrä en alkuunkaan miten te voitte tehdä niin hirveästi ongelmia.. Mikä pakko kaikkea on suunnitella?   Mä en suunnittele mä toimin. Haalari on pieni, nyt Perttuli autoon tai nettiin. Jääkaappi on tyhjä, nyt kauppaan tai pizzaa tilaamaan. Lapsella syndet. No järjestämään. 

Vierailija
748/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne metatyöt pitäisi siirtää isälle jos äiti ne hoitaa paremmin? Haluaisitko sinä tehdä talon remontit, sähkötyön, auton renkaiden vaihdon, piharakennuksen rakentamisen yms. jos mies hoitaisi ne kuitenkin näppärämmin. Tasa-arvossa on menty aivan liian pitkälle. Naiselta nyt vaan lastenhoito sujuu paremmin ja yleensä naisella on siihen luontainen ote. Mies ei ajattele tätä hetkeä juuri pidemmälle.

Vierailija
749/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö mies muita metatöitä? Huolehtii auton katsastuksen, kilpailuttaa puhelinliittymät ja vakuutukset, hoitaa perheen lomamatkan lippujen varauksen ja mitä näitä nyt teidän tilanteessa on? 

"Tunteeko" mies lapsensa eli tekevätkö he asioita kahdestaan (pyöräretkiä, luonnossa kulkemista, harrastuksiin liittyviä asioita...). Näin isä oppisi tietämään, mistä lapsi pitää, mitä vaatteita hän tarvitsee jne. 

Kerran vuodessa tehtävät asiat versus perus arkipäiväinen elämä? 

Juuri näin. JUURI NÄIN!

Mies huoltaa autoa.  Joka ikinen päivä, heti kun tulee töistä, hän alkaa tehdä autoon huoltoa... vai miten se nyt menikään?

Asiahan on niin, että suuri osa -ja siis todella suuri - miehistä tekee niitä "meta" töitä, joista hän pitää.  Joku veneen kunnostaminen ja sen pohjan rapsuttelu jne. ei todellakaan tapahdu, jos miestä ei lainkaan innostaisi veneily.  Jos vain vaimo haluaisi veneillä, ei mies siihen veneeseen koskisi.  Miesten metsätyöt liittyy useimmiten siis niihin asioihin, joista he itse ovat kiinnostuneita ja yleensä omiin harrastuksiin SA.

Minäkin tekisin oikein mielelläni käsitöitä vaikka joka ikinen päivä ja koko päivän.  Se on minun intohimoni.  

Mutta minä en saa niitä tehdä kuin harvoin ja vähän, koska minulla on aina jotain muuta huolehdittavaa.  Vasta sitten, kun olen kaikki kotityöt saanut tehdyksi ja järjestykseen, voisin upota käsitöiden pariin, mutta silloin on jo niin myöhä, että on mentävä nukkumaan.

Tässä on todella jokin vääristymä, mutta siihen on vaikea puuttua, kun miehillä tuntuu olevan isompi äänioikeus näissä asioissa.

Vierailija
750/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitus_vaimo? Hassuahan tässä on se, ettei sulla tosiasiallisesti ole mitään valtaa häneen, vaan olet elatus_velvollinen häntä ja lapsiasi kohtaan.

Joo mut mun tupa mun lupa. Jos tiedät mitä tarkoitan.

Vierailija
751/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää, että miten yksinhuoltajamiehet pärjää näissä asioissa? Päiväkodissa ja koulussa ollaan yleensä (ainakin meitä äitejä kohtaan) tarkkoja siitä, että lapsilla on säänmukaiset ja asialliset varusteet, ja että kaikki lippulappuset ja lääkäriajat hoidetaan ajallaan. Kuka ne sitten hoitaa jos ei isät, vai eikö heiltä vaadita samaa kuin äideiltä? Vai tekevätkö he ne asiat pakon edessä kumminkin, eli tällöin kyse ei ole kyvyttömyydestä vaan haluttomuudesta?

Kyse on epämukavuusalueelle menemisestä, joihin yksinhuoltaja-isät joutuvat menemään. Nimität sitä haluttomuudeksi. Niin varmaan, mutta itse olet yhtä haluton menemään omille epämukavuusalueillesi. Se on perusinhimillinen ominaisuus.

Lisäksi naiset omivat lastenvaatteiden oston lasten ollessa pieniä ja söpöjä vauvoja, koska haluavat muodikkaampia vauvanvaatteita kuin kaverin vauvalla on tai sellaisia kuin Kardashianien vauvoilla oli, tai sävy sävyyn omien vaatteiden kanssa. Eikä mies pääse kehittymään tässä. t. nainen  68 v

Vierailija
752/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat koulutädit inistä, mutta vaatteita ei tule jollei sossu maksa

Vierailija
753/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mut mun tupa mun lupa. Jos tiedät mitä tarkoitan.

En tiedä. Ei ole patria potestas enää täällä voimissaan, teilläkään.

Vierailija
754/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli lukee vähän tätä ketjua ja katsoo ylä- ja alapeukkujen määrää huomaa, että melko katkeria ihmisraunioita ovat monet kirjoittelijat täällä.

Olen aina enemmän onnellinen naisvalinnastani, olemme selvinneet yhdessä lastenkasvatuksesta, rakennusprojektista ja toisen vaikeasta sairaudesta.

Vaikealle ihmiselle elämä on vaikeaa.

Nyt vaan kaikki raskasta seuraa olevat katkerot alapeukuttamaan tätäkin!

Vierailija
755/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on epämukavuusalueelle menemisestä, joihin yksinhuoltaja-isät joutuvat menemään. Nimität sitä haluttomuudeksi. Niin varmaan, mutta itse olet yhtä haluton menemään omille epämukavuusalueillesi. Se on perusinhimillinen ominaisuus.

Lisäksi naiset omivat lastenvaatteiden oston lasten ollessa pieniä ja söpöjä vauvoja, koska haluavat muodikkaampia vauvanvaatteita kuin kaverin vauvalla on tai

Älä yleistä, ei kaikki ole haluttomia menemään sinne. Jotkut hakeutuu sinne oma-aloitteisesti, koska haluaa kehittyä ihmisenä, ja joillakin se taipumus hakeutua mukavuusalueen ulkopuolelle on voimakkaampi kuin toisilla. Temperamentti vaikuttaa siihen suuresti. 

Vierailija
756/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö. Laiskojen kotiäitien selitys sille miksi laiminlyövät kodin ja lapsensa huollon.  Se mies käy töissä 160h/kk + työmatkat. Jos siellä kotona tekee edes 30% tuosta ajasta jotain järkevää. Sen miehen ei tarvi tehdä yhtään mitään. Kun se kotona oleva nainen on hoitanut kaiken. Ehtii vielä päikyttää .ja katsella sarjoja monta tuntia.

Aina pieni osa suomalaista naisista on 10 tai 20 vuotta kotirouvana hoitamassa kotia ja lapsia. Tuskin täällä kotirouvat valittaa vaan töissä käyvät naiset. Kyllähän kotirouvalla on aikaa ihan mihin vaan metatöihin mutta kun pitäis lasten ja kodin lisäksi palkkatyö hoitaa.

Vierailija
757/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti miehenä tunnistan itseni tuosta. En usko olevani ihan noin huono, mutta huono olen. Vihaan aivan valtavasti kaikkea hoitamiseen, pieniin lapsiin, kouluihin, päiväkotiin, jne. liittyviä asioita. Teen niitä aina pakon edessä ja pitkin hampain. Ne luonnistuvat mielestäni paremmin naisilta. Enkä pyydä tässä anteeksi keneltäkään.

Olen sen sijaan erittäin hyvä rakentamisessa, korjaamisessa, töiden tekemisessä, perheeni talouden turvaamisessa ja tarvittaessa fyysisessä suojelussa. Lisäksi kannustan, opetan, pidän kuria ja otan mielelläni vanhempia lapsia mukaan yhteiseen tekemiseen liittyen vaikkapa ok-talon ylläpitämiseen.

Nämä erilaiset asiat tulevat luonnostaan tyypillisesti eri sukupuolilta, ne ovat syvällä biologiaan koodattuja. Poikkeus vahvistaa säännön. Eri vahvuudet ovat rikkauksia. Deal

Miten selität sen, että myös analytiikan puolella suurin osa on naisia? Se ei ole mitään "hoivatyötä" nähnytkään, vaan niihin tehtäviin kuuluu lähinnä koneiden ja automaation hoitamista ja huoltamista. Eihän sen nyt pitänyt olla tyttöjen juttu laisinkaan, mutta silti suurin osa sitä koneiden parissa tehtävää työtä tekevistä on kumminkin naisia. 😬

Vierailija
758/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies on hyvä niissä asioissa, joita ei tarvitse tehdä koko ajan ja joka päivä.  Ja joita ei tarvitse koko ajan ajatella ja järjestellä.

Ja nainen on sitten hyvä niissä asioissa, jotka vaatii kokoaikaista valppautta ja jaksamista ja vireilläoloa, huomioimista ja suunnittelua.  Plus sitten vielä fyysistä tekemistä.

Sillä lailla.  Ei ihme, jos maailmat ei kohtaa.  Perhe on kuitenkin yhteinen yritys ja lapset yhteinen projekti.  Tai ainakin pitäisi olla.

Suurin osa avioeroista saa varmasti alkunsa tästä kuviosta.  Se osapuoli, joka ainakin eniten tuntuu erosta katkeroituvan, voisi miettiä tätä seikkaa tarkemmin.  Ja sitä, miksi heillä on niin kiire saada äkkiä joku uusi sen exän tilalle.

Vierailija
759/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sori, en anna. Itseasiassa päinvastoin, aion viestiä samaa eteenpäin myös pojilleni.

Koen tasa-arvoisuuden menevän nykään jo liian pitkälle joissain asioissa, esim. juurikin siinä, että eri sukupuolia yritetään saada innostumaan itselleen luontaisesti aivan oudoista asioista. Se aiheuttaa vastareaktiota.

Miksi pääsääntöisesti insinöörialalla opiskelevat ovat miehiä ja sairaanhoitoalalla naisia? Koska biologisesti eri asiat kiinnostavat eri sukupuolia ja eri sukupuolet ovat vahvoja eri asioissa. Sama pätee lasten kasvatukseen. Poikkeukset vahvistavat sääntöä."

No miehet nyt on tommosia muutosvastarintaisia aina. Eivät ole silleen yhtä rohkeita. Haluavat jäädä sinne 1800-luvulle, eivätkä mennä eteenpäin. Sellasta turvallisuushakuisuutta se on.

Vierailija
760/1945 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ttä varmaan miehetkin saattaa älytä, että uudet pitäis ostaa jos puntit ei enää ylety nilkkoihin ja polvet on risat? Jos koko sopiva niin mies voi toki myös korjata jos sen homman taitaa.😇"

On tuotakin tullut kokeiltua, mutta vaimosta oli rumaa kun lisäsin nitojalla lisäkangasta lahkeisiin ja polviin. Ei kuulema sopinut kun käytin eri väriä kuin itse vaate.

Aikaakin kulutin kaksi tuntia tuohon projektiin, mutta ei tullut mitään kiitosta tai kehua

No en kyllä ihmettele... Nitojalla lisäkangasta housunlahkeisiin... 🤣

Opettelisit sitten edes ompelemaan, jos korjata haluat. 

... sä oot trolli

Meillä ei oo ompelukonetta ja neula ei pysy kädessäni. Ihan yhtä hyvin se kangas kiinnittyy metallillakin. Laitoin vielä polvien sisäpuolille liimalla kankaat jotta niitit

On kyllä unelmien mies.. Niin pihi, ettei voi lapsen housuihinkaan kerran vuodessa 50 euroa sijoittaa.. tai edes puolta siitä, kun kerran äiti maksaa puolet.. 🤐