Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää menkö sairaana kauppoihin tai tilaisuuksiin

Vierailija
06.12.2025 |

Toivoisin että jokainen käyttäisi maalaisjärkeä nyt kun influenssa ja muut taudit leviää yskiminen ja käsien välityksellä. Olen itse monisairas ja herkästi saan kaikki taudit koska vastustuskyky on heikentynyt. 

Eilenkin kävin illalla kaupassa ja ihmiset räkii, yskii päin eikä hihaansa. 

Miksi edes mennä kauppaan tai konserttiin yskimään ja levittämään tauteja?

Julkinen terveydenhuolto on muutenkin hätää kärsimässä ja nyt teholla jo makaa potilaita. En halua olla seuraava. 

https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/5263845d-a107-404f-9b2b-4b0eca715f74

Kommentit (211)

Vierailija
101/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta voi nykyään tilata ruokaa kotiin, joten influenssaa sairastavana ei todellakaan tarvitse lähteä kauppaan. 

Ai myös silloin, kun lähimpään kauppaan on matkaa yli 40 kilsaa? Tällaisia asuttuja kolkkia tässä maassa on aika paljonkin.

Minusta on todella kummallista, miten moni suomalainen kuvittelee, että joka niemen notkossa ja korvessa Suomessa saa tilattua kotiinkuljetuksella ruokaa. Oikeastaan jopa huolestuttavaa, ettei tuon enempää ymmärretä todellisuutta.

Vierailija
102/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

No minäkin osaan tilata ruokaa kun on pakko. Aina ei pääse jalkojen takia edes asunnosta ulos, silloin tilaan. On monta palvelua monilla tahoilla. Ei tarvitse tartuttaa koko kansaa? 

Asun maalla ja täällä on yksi ja ainoa kyläkauppa, eikä siellä ole kotiinkuljetusta. Lähin kotiinkuljetusta tarjoava kauppa on 60 km päässä. Joten kyllä, kävin kaupassa ihan itse. En kylläkään tartuttanut ketään ja vielä vähemmän sinua. 

Täällä kaupungissa ihmiset auttavat toisiaan esim kaupassa käynnissä jne. Ei kaikilla ole varaa tilata kotiin ruokaa, joten naapuri esim käy hakemassa 

Ja tämä ei sitten maksa mitään, sille naapurille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

Eiih, ei influensassa kauppoihin. Tilaa kotiinkuljetus tai pyydä kaveria tuomaan. 

Sain 2018 pari viikkoa ennen joulua influenssa joltain sun kaltaiselta dilleltä ja oltiin sitten tosi sairaita lasten kanssa koko joululoma. Poika ei parantunut edes koulun alkuun.

Se dille saattoi olla kaupan myyjäkin yhtä hyvin. Tai joku lasten koulussa, tai sun työpaikalla. Tiedoksi. 

Vierailija
104/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.

Mitä jos monisairas asuu maalla eikä voi tilata ruokaa kotiin kaupasta? Tässä ketjussa on muutama huomauttanut että täytyy mennä kauppaan räkätaudissa kun ei voi tilata ruokaa kotiin, kun asuu maalla. Eli räkäset; maski naamalle , kiitos! 

Enkä laita. Mun on terveenäkin vaikea hengittää maskin kanssa, saati sitten kipeänä. Muistan kun lapsena toiset laittoi kovilla pakkasilla huivin suun ja nenän eteen, mutta mä en pystynyt olemaan niin.

Ei ole kyse psyykkisestä asiasta vaan mä en vain pysty hengittämään kunnolla maskin kanssa. Sama ongelma ollut jo lapsena 80-luvulla kaulahuivin kanssa. Kyllä, mulla on aikuisena todettu astma, mutta ei se ole vaikea.

Mua ärsyttää tuollainen asenne, että heti toisen ongelma on psyykkinen jos ei samaa ongelmaa ole itsellä. Ei tajuta ihmisten erilaisuutta. Töissä oli pakko korona-aikaan käyttää maskia ja kyllä se oli raskasta mulle. En tarvitse siihen mitään vittuilua siitä, että kyse psyykkisestä asiasta. Tiedän kyllä itse asian paremmin. 

Vierailija
105/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.

Mitä jos monisairas asuu maalla eikä voi tilata ruokaa kotiin kaupasta? Tässä ketjussa on muutama huomauttanut että täytyy mennä kauppaan räkätaudissa kun ei voi tilata ruokaa kotiin, kun asuu maalla. Eli räkäset; maski naamalle , kiitos! 

Enkä laita. Mun on terveenäkin vaikea hengittää maskin kanssa, saati sitten kipeänä. Muistan kun lapsena toiset laittoi kovilla pakkasilla huivin suun ja nenän ete

Kaupassakäynti kestää lyhyen ajan, kyllä pystyt varmasti muutamia minuutteja käyttämään maskia, sietämään epämukavuutta.

Vierailija
106/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minäkin osaan tilata ruokaa kun on pakko. Aina ei pääse jalkojen takia edes asunnosta ulos, silloin tilaan. On monta palvelua monilla tahoilla. Ei tarvitse tartuttaa koko kansaa? 

Ei meillä ole mitään ruoan kotiinkuljetusta. Lähimpään kauppaan on matkaa 15 km. Eri

Vierailija
107/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta voi nykyään tilata ruokaa kotiin, joten influenssaa sairastavana ei todellakaan tarvitse lähteä kauppaan. 

Ai myös silloin, kun lähimpään kauppaan on matkaa yli 40 kilsaa? Tällaisia asuttuja kolkkia tässä maassa on aika paljonkin.

Minusta on todella kummallista, miten moni suomalainen kuvittelee, että joka niemen notkossa ja korvessa Suomessa saa tilattua kotiinkuljetuksella ruokaa. Oikeastaan jopa huolestuttavaa, ettei tuon enempää ymmärretä todellisuutta.

Ivalossakin saa ostettua ruoat noutotilauksella. Mikä on se korpi, jossa ei edes 40 km säteellä ole vastaavaa kauppaa?

Vierailija
108/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä laita. Mun on terveenäkin vaikea hengittää maskin kanssa, saati sitten kipeänä. Muistan kun lapsena toiset

Mä en laia maskia ja sillä selvä. Mä sain ihan tarpeeksi käyttää maskia töissä korona-aikaan ja enää sitä rättiä en helposti naamalleni laita ja piste.

Vierailija
109/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä kylässä ei voi tilata.

Eli kauppaan lompsi.

Mitenkäs sinun kotivara? Etkö edes älyä järjestää tuollaista?

Olin viimeksi kaksi viikkoa kipeä, joten kyllä siinä jo kotivarat tuli syötyä ja pakko oli käydä kaupassa välillä. 

Vierailija
110/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 112: Minä, Minä, Minä. 

Me, myself and i.

Itsekkyys.

Vierailija
111/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla influenssa ja kyllä se vaan pakko liikkua. Mm pitää viedä lapset eskariin ja kouluun bussilla. Harrastuksiin jne..kaupassa pitää käydä. Ei voi kotona maata, kun on vanhempi

Vierailija
112/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ne kuuntele, kun korona aikanakin tärkeämpää oli heille oma vapaus kulkea.

" minä ja minun vapaus liikkua sairaana ilman rättiä naamalla. minä minä ja minun oikeus yskiä kaupassa ja minun oikeus juoda kaljaa baarissa koska minä haluan ".

olen ehkä lammas, mutta sinä olet sika joka tätä teet. sika! olen mieluummin määkivä lammas kuin itsekäs possu. ainakaan kukaan ei varmasti saa minulta koskaan mitään tautia mutta kuinkahan monta sairasta nämä siat on tartuttanut tai jopa aiheuttanut vakavia seuraamuksia täysin viattomille.

Ruotsissa on sen ensi-epidemian jälkeen saanut jokainen hakea halutessaan ilmaisen koronarokotteen, ei niitä jemmattu vain vanhuksille. Suomessa on kuollut Euroopan eniten ihmisiä koronaan.

Jotain meni varmaan rokotejakelussa pieleen, kun niitä heitettiin roskiin miljoonan arvosta, vaikka moni olisi sen rokotteen mielellään ottanut. Sittemminhän jotkut työpaikat ovat niitä antaneet ja nyt jopa saa meilläkin ostaa apteekista influensa rokotteen, jos haluaa.

Siis ruotsissa on puolta vähemmän koronaan kuolleita ollut jo vuosia kuin Suomessa. En tiedä heidän influenssarokotus -politiikasta.

Vierailija
113/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi joka tapauksessa käyttää maskia, koska uskoakseni se suojaa paremmin jopa influenssan kuin koronan suhteen. Influenssa ei käsittääkseni tartu yhtä herkästi kuin korona? 

Ihmettelin muutama viikko sitten apteekissa asioidessani kun farmaseutilla oli suojamaski. Tajusin syyn siihen kun alkoi olemaan uutisia, joissa varoiteltiin tästä influenssaepidemiasta.

Nyt on vielä suurempi syy käyttää suojamaskia kuin pelkän koronakriisin aikaan. Jopa rokotus ei välttämättä auta influenssaa vastaan, koska se ehti muuntautumaan rokotteen kehittämisen jälkeen yllättävän monella tavalla. 

Vierailija
114/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joka kevät ja alkukesä aivastelen, niiskutan ja olen flunssaisen oloinen. Joku hysteerikko varmaan ajattelee mun olevan kipeä, mutta kyse on allergiasta. 

Nyt ei ole siitepölyallergia aika, eli jos joku pärskii on tod näk kyse räkätaudista. Kommenttisi oli turha ja muita vähättelevä. 

Vierailija
115/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja 112: Minä, Minä, Minä. 

Me, myself and i.

Itsekkyys.

No voi snif. Ihan sama kuule mulle. Sä et mua määrää. Mä en sitä rättiä naamalleni laita kun menen kauppaan ja sillä selvä. Sä voit nyt periä ihan vapaasti paskaiset pelihoususi. 

En mä missään vatsataudissa mene yhtään mihinkään ja pahimmaan flunssan aikaan en todellakaan jaksa lähteä mihinkään. Astmaatikolla kuitenkin flunssat helposti pitkittyy ja jossakin kohtaa on pakko mennä kauppaan. Kuten aiemmin jo kirjoitin niin kipeänä kaupassa yksin ja aivastelen kyynärtaipeeseen, välttele muita, teen kierroksen nopeasti ja käytän itsepalvelukassaa. 

Luulisi teitä enemmän etovan ne ihmiset jotka ei pese käsiään vessassa käymisen jälkeen ja levittävät paskapöpöjään pitkin poikin. Kai tajuatte pestä heti kädet kun pääsette kotiin?

Jos on itse monisairas ja pelkää pöpöjä, niin sitten on hyvä ja käyttää itse kunnon maskeja eikä vaadi sitä muilta. Mulla on astma, kilpirauhasen vajaatoiminta ja aorttaläpän ahtauma enkä silti hysteerisesti vältä muita ihmisiä flunssa-aikaan ja käytä jatkuvasti maskia. Enkä myöskään ole koko aikaa kipeänä.

Vierailija
116/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla influenssa ja kyllä se vaan pakko liikkua. Mm pitää viedä lapset eskariin ja kouluun bussilla. Harrastuksiin jne..kaupassa pitää käydä. Ei voi kotona maata, kun on vanhempi

Ffp tasoinen MASKI naamalle, kiitos! 

Vierailija
117/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä joka kevät ja alkukesä aivastelen, niiskutan ja olen flunssaisen oloinen. Joku hysteerikko varmaan ajattelee mun olevan kipeä, mutta kyse on allergiasta. 

Nyt ei ole siitepölyallergia aika, eli jos joku pärskii on tod näk kyse räkätaudista. Kommenttisi oli turha ja muita vähättelevä. 

Mun kommentti ei ollut turha ja muita vähättelevä. Nuo hysteerikot kyllä kyttää muiden niiskutteluja ympäri vuoden. Lisäksi tähän aikaan vuodesta kaupassa on hyasintteja yms. jotka allergisoi monia kuten mua. 

Sähän tässä vähättelet mua etkä ymmärtänyt mun pointtia. 

Vierailija
118/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun saat hyperventillaation ja paniikkikohtauksen, kun joku yskii, sanon sinulle, että tämä ei tartuu sinuun, jos toinen on polttanut ruokatorven ja sen aiheuttaman tulehdjksen takua yskii. Kaikki ulkopuolinen ei tartuu. Ei tarvi pelätä. 

Vierailija
119/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ja täällä on yksi ja ainoa kyläkauppa, eikä siellä ole kotiinkuljetusta. Lähin kotiinkuljetusta tarjoava kauppa on 60 km päässä. Joten kyllä, kävin kaupassa ihan itse. En kylläkään tartuttanut ketään ja vielä vähemmän sinua. 

Miten syrjemmässä asuva ihminen voi olla niin tollo, että ei älyä varata minkäänlaista kotivaraa edes sairaustapausten varalta?

Voitko lopettaa sen älytrollauksen? Yksi kerta riitti kyllä. Ja maski ei muuten suojaa viruksilta vaan bakteereilta. Koko maskitouhu korona aikana oli siksi, että luoda jonkinlaista turvallisuusvisiota. Virukset menevät kuulkaas maskista läpi. Ne on liian pieniä. 

Vierailija
120/211 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös infulenssa nyt.  Pakko lähteä kauppaan viimeistään huomenna. Nuha ja yskä voi kestää pitkäänkin. En voi töissäkään olla pois pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän