Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää menkö sairaana kauppoihin tai tilaisuuksiin

Vierailija
06.12.2025 |

Toivoisin että jokainen käyttäisi maalaisjärkeä nyt kun influenssa ja muut taudit leviää yskiminen ja käsien välityksellä. Olen itse monisairas ja herkästi saan kaikki taudit koska vastustuskyky on heikentynyt. 

Eilenkin kävin illalla kaupassa ja ihmiset räkii, yskii päin eikä hihaansa. 

Miksi edes mennä kauppaan tai konserttiin yskimään ja levittämään tauteja?

Julkinen terveydenhuolto on muutenkin hätää kärsimässä ja nyt teholla jo makaa potilaita. En halua olla seuraava. 

https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/5263845d-a107-404f-9b2b-4b0eca715f74

Kommentit (195)

Vierailija
81/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

Sillä 72h varmuusvarastolla ja kotivaralla olisit pärjännyt hyvin. Mikä rassaa päätäsi, kun et älyä varata säilyvää ruokaa kotiin? Järjenkäyttösi on näköjään nollassa.

Kuule, kun mä olen maannut kotona nyt yli viikon. Tiedoksesi, ettei kaikki sairaudet mene ohi 72 tunnissa...

ei influenssa tartu aikuisilla kuin viisi päivää yleensä. lapset tartuttaa jopa 12 päivää. mulla kerran oli influenssa en pysynyt edes menemään kauppaan ja vessaan piti kontata . sain korva tulehduksen ja keuhkokuumeen samaan aikaan . jos on oikeasti influenssa ei silloin jaksa mennä kauppaan. jos asuu hevon kuusessa silloin voi varata pidemmän

Realismia nyt. Tuolla on ihmisiä, jotka ovat töissä tuhannen oppilaan kouluissa, sairaaloissa, terveyskeskuksissa, satapäisissä päiväkodeissa, varuskunnissa jne. Joka päivä joku aivastaa, joku on vatsataudissa ja oksentaa. Jos minä ja mun työkaverit lopettaisivat työssäkäynnin, kun nenä vähän vuotaa, niin tämä maa kaatuisi. Se on ihan kiva, että joillain on ammatti, missä voi sulkeutua neljän seinän sisään tai yhteiskunta elättää kotiin, mutta minä olen sitä mielä, että jos olet erityistapaus, niin sinä sopeudut. Sinä tilaat ruokasi kotiin ja ostat maskisi itse, jos haluat suojautua. 

Vierailija
82/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti että aikuinen tartuttaa influenssaa vain 5 päivää, tuo ei pidä paikkaansa. Miksi pitää levittää valheita ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä kylässä ei voi tilata.

Eli kauppaan lompsi.

Asut kyllä sitten tosi pienellä paikkakunnalla.  Kyllä täällä meillä K-marketista kauppias itse tuo ostokset naapurin rouvalle joka on jaloistaan huono. Ja on pieni paikkakunta. Monella saattaa tosin kynnyskysymys olla myös se kun kotiin tuonti maksaa. (En tarkoita nyt sinua).

Vierailija
84/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

Sillä 72h varmuusvarastolla ja kotivaralla olisit pärjännyt hyvin. Mikä rassaa päätäsi, kun et älyä varata säilyvää ruokaa kotiin? Järjenkäyttösi on näköjään nollassa.

Kuule, kun mä olen maannut kotona nyt yli viikon. Tiedoksesi, ettei kaikki sairaudet mene ohi 72 tunnissa...

ei influenssa tartu aikuisilla kuin viisi päivää yleensä. lapset tartuttaa jopa 12 päivää. mulla kerran oli influenssa en pysynyt edes menemään kauppaan ja vessaan piti kontata . sain korva tulehduksen ja keuhkokuumeen samaan aikaan . jos on oikeasti influenssa ei silloin jaksa mennä kauppaan. jos asuu hevon kuusessa silloin voi varata pidemmän

Juuri sanoit ettei tartuta kuin viisi päivää, ja sitten haukut tampioksi kun sen jälkeen joku menee kauppaan koska pakko 😂 Kyllä se ongelma on sinun päässäsi. 

Vierailija
85/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiih, ei influensassa kauppoihin. Tilaa kotiinkuljetus tai pyydä kaveria tuomaan. 

Sain 2018 pari viikkoa ennen joulua influenssa joltain sun kaltaiselta dilleltä ja oltiin sitten tosi sairaita lasten kanssa koko joululoma. Poika ei parantunut edes koulun alkuun.

Vierailija
86/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilausnouto ruokakaupasta onnistuu. Eli teet ruokatilauksen noudolla. Haet ruokakassin kaupan tuulikaapista lokerosta. Ei tarvitse mennä kauppaan.

Vierailija
87/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten käytetään maskeja (FFP2) jos on pakko käydä ihmisten ilmoilla. On se kumma kun mitään ei haluta oppia koronapandemiasta, eikä kansanterveydellinen viestintäkään ole yhtään kehittynyt. Influenssa, korona ja monet muut virukset ovat ilmalevitteisiä! 

Ei oo varaa moisii  toimeentulotuesta mut ruokaa pakko saada

Tekosyitä. Ja tässä lisää aiheesta:

Yhdistyneen kuningaskunnan terveysvirasto (UKHSA) kehottaa ihmisiä harkitsemaan muun muassa kasvomaskien käyttöä, koska useat talvivirukset leviävät ympäri maata.

https://archive.md/h7u6E

Kehittyneet mittaustavat ovat näyttäneet, että lähes kaikki tuottamamme hiukkasetLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä ovat hyvin pieniä ja että tuotamme infektiivisiä hiukkasia myös hengittäessäLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä. Eläinkokeissa muut tartuntareitit on voitu poissulkea ja osoittaa, että tartunnan on täytynyt tapahtua ilman kautta esimerkiksi kuuluisa tuberkuloosin ilmavälitteisyyden osoittanut tutkimusasetelma on toistettu myös koronaviruksellaLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä. Myös ihmiskokeissa on ollut mielenkiintoisia tuloksia. Rinovirusta tutkineessa työssäLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä laboratoriossa infektoidut luovuttajat ja alttiit vapaaehtoiset istuivat pelaamassa korttia 12 tuntia istuen 1,5-2m etäisyydellä toisistaan. Osalla vastaanottajista kädet oli sidottu niin, että heidän oli mahdotonta koskea kasvojaan, jolloin tartunta oli mahdollinen vain ilman kautta. Infektiot olivat molemmissa ryhmissä yhtä yleisiä. Erillisessä koehaarassa, jossa kortit liattiin kunnolla tartuttajien nenäeritteellä, mutta tartuttajat eivät osallistuneet peliin, tartuntoja ei tullut lainkaan.

https://tietokayttoon.fi/-/pisaroista-pienhiukkasiin-pandemia-muutti-ym…

Vierailija
88/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ne taudit tarttuu helpoimmin juuri puhjetessaan ja jopa päivän pari ennen sitä, niin ei ole mahdollista tietää, milloin tartuttaa. Viikon kestänyt köhä ei enää tartu. Ei me voida kaikki koko talvea kotona istua. Hakekaa rokotteet ja käyttäkää itse hengityssuojainta, jos haluatte suojautua.

Kuka on sanonut että pitäisi istua koko talvi kotona? Kysymys on huomaavaisuudesta muita ihmisiä kohtaan. Monissa Aasian maissa hengityssuojainten käytöstä julkisilla paikoilla on tullut paljolti normi jo ennen koronapandemiaa. Ihmiset käyttävät hengityssuojaimia vähintään sairaina ja kun on pakko käydä ihmisten ilmoilla. Se on huomaavaisuutta kanssaihmisiä kohtaan. Virusten leviämisestä ilmateitse tiedetään niin paljon nykyään, ettei kaikkia paikkoja tarvitse pistää kiinni tai olla koko talvea kotona. Huvittaa suomalaisten jääräpäisyys näissä asioissa. 

Vierailija
89/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se joka kodin 36 tunnin kriisiruoka-juomavarasto on unohdettu? Ei tarvitse heti mennä kauppaan.

Vierailija
90/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta voi nykyään tilata ruokaa kotiin, joten influenssaa sairastavana ei todellakaan tarvitse lähteä kauppaan. 

Ai myös silloin, kun lähimpään kauppaan on matkaa yli 40 kilsaa? Tällaisia asuttuja kolkkia tässä maassa on aika paljonkin.

Siihen 40 kilometrin päässä olevaan kauppaankin nykyään saa usein tilattua ruokansa noudolla.

Lähteä silti pitää kotoa. Entäpä jos on kolmiolääkekuuri meneillään, mitenkä teet itse? Sattuu vielä ratsia, siinäpä sitten selittelet.

Vierailija
91/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten käytetään maskeja (FFP2) jos on pakko käydä ihmisten ilmoilla. On se kumma kun mitään ei haluta oppia koronapandemiasta, eikä kansanterveydellinen viestintäkään ole yhtään kehittynyt. Influenssa, korona ja monet muut virukset ovat ilmalevitteisiä! 

Ei voi aina käyttää, esim. raskaus on sellainen syy. Toisaalta silloin ei pitäisi myöskään saada tauteja, influenssaa ainakaan. 

Sellainen peruskohteliaisuus puuttuu suomalaisilta. Pidetään sitä etäisyyttä, mehän ollaan kansa, joka rakastaa pitää etäisyyttä. 

Vierailija
92/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne leviää koska ihmiset ottaa niitä shittishotteja jotka tuhoaa luonnollisen immuniteetin ja keskushermojärjestelmän. 

Vierailija
93/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta voi nykyään tilata ruokaa kotiin, joten influenssaa sairastavana ei todellakaan tarvitse lähteä kauppaan. 

Ai myös silloin, kun lähimpään kauppaan on matkaa yli 40 kilsaa? Tällaisia asuttuja kolkkia tässä maassa on aika paljonkin.

Siihen 40 kilometrin päässä olevaan kauppaankin nykyään saa usein tilattua ruokansa noudolla.

Lähteä silti pitää kotoa. Entäpä jos on kolmiolääkekuuri meneillään, mitenkä teet itse? Sattuu vielä ratsia, siinäpä sitten selittelet.

No joo. Ei taida kovinkaan monella räkätaudissa olevalla olla " kolmiolääkekuuri" samaan aikaan, eli on aika harvinainen sattuma.

Sittenhän löytyy kolmiolääkkeisiin ja muihin huumaavien aineisiin koukussa olevia , jotka eivät juuri koskaan ole ajokunnossa..

Vierailija
94/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kaikesta on kun päiväkotiin raahataan niitä sairastuneiden lasten sisaruksia, jotka eivät VIELÄ ole neljänkymmenen asteen kuumeessa, mutta sairastuvat kesken päivän kyllä, kunhan ovat ensin tehokkaasti tartuttaneet taudin koko muuhun ryhmään. Sitten soitetaan vanhemmille, jotka ovat kotona, että täällä oksennetaan nyt ja kuume on nousussa, tulkaa hakemaan pois. Huuli pyöreänä saavutaan tunnin päästä hakemaan lasta että aamulla oli ihan kunnossa tämä neljä vuotias petteri, vain 2 vuotias ja 8 vuotias oksentaa kotona kuumeessa. No, eipä siinä, sairastetaan sitten ja jäädään kotiin itsekin oksentamaan kun te olette taas terveitä ja kampeatte päiväkotiin. Sijaisia ei ole.

Vierailija
95/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne taudit tarttuu helpoimmin juuri puhjetessaan ja jopa päivän pari ennen sitä, niin ei ole mahdollista tietää, milloin tartuttaa. Viikon kestänyt köhä ei enää tartu. Ei me voida kaikki koko talvea kotona istua. Hakekaa rokotteet ja käyttäkää itse hengityssuojainta, jos haluatte suojautua.

Kuka on sanonut että pitäisi istua koko talvi kotona? Kysymys on huomaavaisuudesta muita ihmisiä kohtaan. Monissa Aasian maissa hengityssuojainten käytöstä julkisilla paikoilla on tullut paljolti normi jo ennen koronapandemiaa. Ihmiset käyttävät hengityssuojaimia vähintään sairaina ja kun on pakko käydä ihmisten ilmoilla. Se on huomaavaisuutta kanssaihmisiä kohtaan. Virusten leviämisestä ilmateitse tiedetään niin paljon nykyään, ettei kaikkia paikkoja tarvitse pistää kiinni tai olla koko talvea kotona. Huvittaa suomalaisten jääräpäisyys näissä asioissa. 

Ihmisen vastustuskyky kasvaa sairastaessa. Teet karhunpalveluksen itsellesi, jos alat elämään jossain muovikuplassa. Jokainen pystyy vaikuttamaan omaan toimintaansa, ei muiden. Minusta on huvittavaa, että vaadit muita ostamaan ja käyttämään maskeja, mutta itse et voi tehdä mitään asian eteen. Miksi et itse käytä maskia, vaikka tiedät, että on influenssakausi meneillään? Minulla on töissä tuhansia ihmiskontekteja päivässä. En voi kulkea jatkuvasti maski naamalla. Minusta voi milloin tahansa saada flunssan, koska moni tauti tarttuu jo ennen ensioireita. Eli käytännössä minun pitäisi käydä aina maski naamalla kaupassa. Ei kiitos. 

Vierailija
96/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei voi vaikuttaa kuin omiin toimiinsa. Eli itse vältettävä niitä ruuhka paikkoja, joissa tauteja pelkää olevansa.

Jossain vaiheessa ärsyynnyin ja kummastelin, kun päiväkodissa todettu täitartunta ja jokaisella lapsella pitkät hiukset auki ja tyynyjä/pehmoleluja/hiuspantoja rönsyili naulakot täynnä. Ei edes yritetä välttää tartuntojen leviämistä. Ei auta kuin käyttää ehkäiseviä tuotteita, hiukset kiinni, opettaa lapsi pitämään pää muista kaukana ja hiustuotteet omassa lokerossa. Sama vatsataudin kanssa. Jotenkin on työt järjestettävä, että saa lapsen pois hoidosta jos ennen lomia on puolet ryhmästä oksentamassa.

Lapsiperhe elämä antaa kummasti perspektiiviä noista tautien leviämisestä. On aika epätodennäköistä, että saat tartunnan, jos joku satunnainen tuntematon kävelee parin metrin päässä kaupassa ohi. Omasta käsihygieniasta on eniten apua

Vierailija
97/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että erityisesti kirpputorit ovat täynnä nuhaisia, yskiviä ihmisiä. En tiedä mistä tämä johtuu mutta lähes joka kerta huomannut saman. Onko kirpputorit sellainen paikka mitä lähdetään sairaana kiertelemään?

Kaikki paikat on täynnä nuhaisia ja yskiviä ihmisiä nyt. 

Ihan kaikki. 

Mene mihin vaan julkiseen tilaan ja kuuntele. 

Ehkä kirjastossa voi olla vähemmän, koska valtaosassa kirjastoja vallitsee vielä sellainen ihana hiljaisuuden ilmapiiri. 

Vierailija
98/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, astma ja aorttaläpän ahtauma ja silti kuljen pitkin poikin ihmisten ilmoilla. :D 

Onko yskivät ihmiset sulle ongelma?

Ei koska olen töissä vanhuspuolella ja siellä vanhukset yskii päin naamaan vähän väliä. En lopeta elämistä ja paikoissa kulkemista sairauksieni vuoksi.

Vierailija
99/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.

Mitä jos monisairas asuu maalla eikä voi tilata ruokaa kotiin kaupasta? Tässä ketjussa on muutama huomauttanut että täytyy mennä kauppaan räkätaudissa kun ei voi tilata ruokaa kotiin, kun asuu maalla. Eli räkäset; maski naamalle , kiitos! 

Enkä laita. Mun on terveenäkin vaikea hengittää maskin kanssa, saati sitten kipeänä. Muistan kun lapsena toiset laittoi kovilla pakkasilla huivin suun ja nenän eteen, mutta mä en pystynyt olemaan niin.

Vierailija
100/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne leviää koska ihmiset ottaa niitä shittishotteja jotka tuhoaa luonnollisen immuniteetin ja keskushermojärjestelmän. 

Vaikka olisikin niin, niin sillä ei ole mitään tekemistä tautien tartuttavuuden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan