Älkää menkö sairaana kauppoihin tai tilaisuuksiin
Toivoisin että jokainen käyttäisi maalaisjärkeä nyt kun influenssa ja muut taudit leviää yskiminen ja käsien välityksellä. Olen itse monisairas ja herkästi saan kaikki taudit koska vastustuskyky on heikentynyt.
Eilenkin kävin illalla kaupassa ja ihmiset räkii, yskii päin eikä hihaansa.
Miksi edes mennä kauppaan tai konserttiin yskimään ja levittämään tauteja?
Julkinen terveydenhuolto on muutenkin hätää kärsimässä ja nyt teholla jo makaa potilaita. En halua olla seuraava.
https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/5263845d-a107-404f-9b2b-4b0eca715f74
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.
Sillä 72h varmuusvarastolla ja kotivaralla olisit pärjännyt hyvin. Mikä rassaa päätäsi, kun et älyä varata säilyvää ruokaa kotiin? Järjenkäyttösi on näköjään nollassa.
Kuule, kun mä olen maannut kotona nyt yli viikon. Tiedoksesi, ettei kaikki sairaudet mene ohi 72 tunnissa...
ei influenssa tartu aikuisilla kuin viisi päivää yleensä. lapset tartuttaa jopa 12 päivää. mulla kerran oli influenssa en pysynyt edes menemään kauppaan ja vessaan piti kontata . sain korva tulehduksen ja keuhkokuumeen samaan aikaan . jos on oikeasti influenssa ei silloin jaksa mennä kauppaan. jos asuu hevon kuusessa silloin voi varata pidemmän hätävaran kuin tuon 72 tuntia. sehän on vain suositus.
minusta on röyhkeyden huippu mennä sairaana kodin ulkopuolella mihinkään tartuttamaan muita ja jos nyt on aivan pakko niin, sitten mennään maskin kanssa tai pyydetään kaveria.
ei tulisi mieleenkään mennä tartuttamaan muita mihinkään, vaikka olisi vain lievä tauti.
itselle lievä tauti voi aiheuttaa toiselle viikkojen työkyvyttömyyden tai jopa kuoleman.
mutta ei nämä tampiot oppineet koronasta mitään . selkeästi oli Suomessa aivan liian löyhät rajoitukset .
kummallista korona ajassa oli se, että juoppoja paapottiin silti.. ei saanut käydä katsomassa mummoja tai ollut konsertteja mutta juopot sai ryypätä.
suomessa kummallinen mentaliteetti aina pistää se alkoholi tärkeimmäksi.
toivottavasti tulevaisuudessa sairaana meneminen kauppaan, töihin, kouluun olisi rangaistava teko.
periaatteessa se onkin jo sitä, mutta se koskee vain yleisvaarallisia tartuntatauteja.
itselläni oli sellainen tauti ja silloin pysyin kotona, koska en ole itsekäs kus pää
Vierailija kirjoitti:
Kun ne taudit tarttuu helpoimmin juuri puhjetessaan ja jopa päivän pari ennen sitä, niin ei ole mahdollista tietää, milloin tartuttaa. Viikon kestänyt köhä ei enää tartu. Ei me voida kaikki koko talvea kotona istua. Hakekaa rokotteet ja käyttäkää itse hengityssuojainta, jos haluatte suojautua.
Kyllä viikon jälkeenkin voi tarttua, toki tartuttavuus vähenee ajan myötä.
ei ne kuuntele, kun korona aikanakin tärkeämpää oli heille oma vapaus kulkea.
" minä ja minun vapaus liikkua sairaana ilman rättiä naamalla. minä minä ja minun oikeus yskiä kaupassa ja minun oikeus juoda kaljaa baarissa koska minä haluan ".
olen ehkä lammas, mutta sinä olet sika joka tätä teet. sika! olen mieluummin määkivä lammas kuin itsekäs possu. ainakaan kukaan ei varmasti saa minulta koskaan mitään tautia mutta kuinkahan monta sairasta nämä siat on tartuttanut tai jopa aiheuttanut vakavia seuraamuksia täysin viattomille.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.
Mitä jos monisairas asuu maalla eikä voi tilata ruokaa kotiin kaupasta? Tässä ketjussa on muutama huomauttanut että täytyy mennä kauppaan räkätaudissa kun ei voi tilata ruokaa kotiin, kun asuu maalla. Eli räkäset; maski naamalle , kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.
Mitä jos monisairas asuu maalla eikä voi tilata ruokaa kotiin kaupasta? Tässä ketjussa on muutama huomauttanut että täytyy mennä kauppaan räkätaudissa kun ei voi tilata ruokaa kotiin, kun asuu maalla. Eli räkäset; maski naamalle , kiitos!
Monisairas voi tilata ne ruokansa noudolla. Ei ole mikään pakko mennä kauppaan haahuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne ei yksikään kauppa toimita, joten paha tilata.
Noutolaatikko sitten. Parempi sekin, kuin kiertää kaupassa, jos on noin herkkä.
Niin kieltättä melko narsistista vaatia muita maksamaan kotitilauksista, koska itsellä on immuniteetti alhainen.
Olisiko sinun syytä itse välttää kaupassa käyntiä influenssa ym. kausilla ja tehdä kotiintilaukset?
Kaupasta voi nykyään tilata ruokaa kotiin, joten influenssaa sairastavana ei todellakaan tarvitse lähteä kauppaan.
Influenssa ei ole mikään korona, vaan hyvin vakava tauti, josta voi jäädä ikuiset vammat,
Influenssan yleisimpiä jälkitauteja ovat keuhkokuume, poskiontelotulehdus ja korvatulehdus (usein lapsilla), sydänlihastulehdus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne ei yksikään kauppa toimita, joten paha tilata.
Noutolaatikko sitten. Parempi sekin, kuin kiertää kaupassa, jos on noin herkkä.
Niin kieltättä melko narsistista vaatia muita maksamaan kotitilauksista, koska itsellä on immuniteetti alhainen.
Olisiko sinun syytä itse välttää kaupassa käyntiä influenssa ym. kausilla ja tehdä kotiintilaukset?
Jokainen voi muuttaa vain omaa käytöstään. Jos pelkää tartuntaa niin on syytä tehdä omassa elämässään muutoksia siihen suuntaan, että tartunnan mahdollisuus pienenee. Keskustelupalstalla valittaminen ei pienennä tartunnan riskiä.
Vierailija kirjoitti:
ei ne kuuntele, kun korona aikanakin tärkeämpää oli heille oma vapaus kulkea.
" minä ja minun vapaus liikkua sairaana ilman rättiä naamalla. minä minä ja minun oikeus yskiä kaupassa ja minun oikeus juoda kaljaa baarissa koska minä haluan ".
olen ehkä lammas, mutta sinä olet sika joka tätä teet. sika! olen mieluummin määkivä lammas kuin itsekäs possu. ainakaan kukaan ei varmasti saa minulta koskaan mitään tautia mutta kuinkahan monta sairasta nämä siat on tartuttanut tai jopa aiheuttanut vakavia seuraamuksia täysin viattomille.
Korona-aikanakin oli ajattelu täysin nurinkurista. Koko maailma piti rokottaa, että 2 % ihmisistä voi liikkua vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
No on se outoa, ei ole kuin muutama vuosi kun kaikki huusi yhteen ääneen sairaana jäädään kotiin, nyt sitten muut jää kotiin että sairaat saa kulkea rauhassa kaupoissa
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta voi nykyään tilata ruokaa kotiin, joten influenssaa sairastavana ei todellakaan tarvitse lähteä kauppaan.
Ai myös silloin, kun lähimpään kauppaan on matkaa yli 40 kilsaa? Tällaisia asuttuja kolkkia tässä maassa on aika paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita et pysty kontrolloimaan, mutta voit suojata itsesi sillä FFP2/3-maskilla. Muistan korona-ajalta lehtijutun, jonka mukaan sairaalassa nämä hengityssuojaimet suojasivat hoitohenkilökuntaa lähes 100%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se outoa, ei ole kuin muutama vuosi kun kaikki huusi yhteen ääneen sairaana jäädään kotiin, nyt sitten muut jää kotiin että sairaat saa kulkea rauhassa kaupoissa
Silloin juuri kellään ei ollut vastustuskykyä koronaan ja meneillään oli maailmanlaajuinen pandemia. Tällä hetkellä tilanne on täysin eri eikä minusta tuossa ole mitään outoa.
Paitsi tartuttavuus niin on muutenkin ällöttävää kun räkäset pärskii ympäriinsä ruokakaupassa! Eli jos ei maskia halua käyttää suojatakseen muita, niin voisi ajatella edes tuota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai myös silloin, kun lähimpään kauppaan on matkaa yli 40 kilsaa? Tällaisia asuttuja kolkkia tässä maassa on aika paljonkin.
Siihen 40 kilometrin päässä olevaan kauppaankin nykyään saa usein tilattua ruokansa noudolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.
No minäkin osaan tilata ruokaa kun on pakko. Aina ei pääse jalkojen takia edes asunnosta ulos, silloin tilaan. On monta palvelua monilla tahoilla. Ei tarvitse tartuttaa koko kansaa?
Asun maalla ja täällä on yksi ja ainoa kyläkauppa, eikä siellä ole kotiinkuljetusta. Lähin kotiinkuljetusta tarjoava kauppa on 60 km päässä. Joten kyllä, kävin kaupassa ihan itse. En kylläkään tartuttanut ketään ja vielä vähemmän sinua.
Täällä kaupungissa ihmiset auttavat toisiaan esim kaupassa käynnissä jne. Ei kaikilla ole varaa tilata kotiin ruokaa, joten naapuri esim käy hakemassa
Olen huomannut, että erityisesti kirpputorit ovat täynnä nuhaisia, yskiviä ihmisiä. En tiedä mistä tämä johtuu mutta lähes joka kerta huomannut saman. Onko kirpputorit sellainen paikka mitä lähdetään sairaana kiertelemään?
Onko yskivät ihmiset sulle ongelma?