Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää menkö sairaana kauppoihin tai tilaisuuksiin

Vierailija
06.12.2025 |

Toivoisin että jokainen käyttäisi maalaisjärkeä nyt kun influenssa ja muut taudit leviää yskiminen ja käsien välityksellä. Olen itse monisairas ja herkästi saan kaikki taudit koska vastustuskyky on heikentynyt. 

Eilenkin kävin illalla kaupassa ja ihmiset räkii, yskii päin eikä hihaansa. 

Miksi edes mennä kauppaan tai konserttiin yskimään ja levittämään tauteja?

Julkinen terveydenhuolto on muutenkin hätää kärsimässä ja nyt teholla jo makaa potilaita. En halua olla seuraava. 

https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/5263845d-a107-404f-9b2b-4b0eca715f74

Kommentit (195)

Vierailija
41/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Brysseliin.

Vierailija
42/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

38: Älä jauha paskaa. Yksikään influenssa ei kestä yli kuukautta. Jos muuta tarkoitat, voit opetella kirjoittamaan oikein ja harrastamaan oikolukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

No minäkin osaan tilata ruokaa kun on pakko. Aina ei pääse jalkojen takia edes asunnosta ulos, silloin tilaan. On monta palvelua monilla tahoilla. Ei tarvitse tartuttaa koko kansaa? 

Ei kaikki asu paikkakunnalla missä saa halvalla woltin tms. kautta tilattua ruokaa. Ei täällä tuppukylässä mitään tuollaisia ole. Kaupan oma kuljetus on ainakin toisessa, mutta en tiedä paljonko maksaa ja kuinka nopealla aikataululla sen saa. Eikä mulla ainakaan ole laittaa ylimääräistä rahaa kuljetukseen. Lisäksi asun alle kilometrin päässä kummastakin kaupasta. 

Mä käyn kipeänä kaupassa jos tarvetta on. Yskin ja aivastelen kyynärvarteen, vältän parhaani mukaan muita, teen kierroksen nopeasti ja käytän itse palvelukassaa.

Fakta on se, että ei niitä pöpöjä voi mitenkään välttää täysin vaan niitä liikkuu aina. 

Vierailija
44/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri eilen taas joku idiootti oli saapunut pitkän matkan bussiinkin sairastamaan. 

Ehkä oli keskeyttänyt vierailun/reissun juuri sairastumisen vuoksi ja palaamassa kotiin eristyksiin potemaan. 

Vierailija
45/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta tuo koko ajan tauteja koulusta/päiväkodista,jatkuvasti jonkun nenä valuu tai joku yskii. On hankala tilanne kun pelkän nuhan takia ei saa sairaslomaa eikä lapsiakaan viitsi pitää viikkoja kotona vain siksi että yskittää tai nenä valuu. Kunnon kuumeflunssa on asia erikseen,mutta jos nenä juoksee kylmästä niin minkäs teet.

Vierailija
46/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

Sillä 72h varmuusvarastolla ja kotivaralla olisit pärjännyt hyvin. Mikä rassaa päätäsi, kun et älyä varata säilyvää ruokaa kotiin? Järjenkäyttösi on näköjään nollassa.

Kuule, kun mä olen maannut kotona nyt yli viikon. Tiedoksesi, ettei kaikki sairaudet mene ohi 72 tunnissa...

Minä olen järjestänyt asian niin, että esim. mökillä, missä on pitempi kauppamatka, on kuivaruokaa yms ainakin kahdeksi viikoksi. Ei ole vaikeaa edes koota tuollaista varastoa. Sinultakaan ei ole järjenkäyttöä kielletty.

Sultako se on kielletty? 😂 On meilläkin pakastimessa jauhelihaa, kaapissa pastaa ja perunaa. Mutta kunto on sellainen, etten todellakaan jaksa nyt alkaa kokata mitään. Joten samalla kun kävin laboratoriokokeessa hva:n pakettiautossa, kävin kyläkaupassa hakemassa marjakiisseliä, viiliä, juotavaa, leipää ja maitoa. Olin kaupassa ehkä 2 minuuttia. Ja olen ollut kipeänä jo yli viikon, joten enää en tartuta.

Koita nyt päästä jo asiasta yli 😂

Vierailija
47/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sairaat lapset kotiin, ei mihinkään muualle !!! Mikä siinä on ettei räkänokkia voi jättää kotiin. Kaupanmyyjänä näitä näkee, räkä valuu ja suu auki yskivät, miksi näitä kauppaan tuodaan ? En minä kipeitä lapsia kauppaan raahannut 

Varmasti ne jättää, ketkä suinkin pystyy. Sairasta lasta ei vaan voi kotiinkaan yksin jättää, jos ei toista aikuista ole käytettävissä. Onneksi monin paikoin on kotiinkuljetus kaupoilla, mutta ei kaikkialla.

Vierailija
48/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin voi laittaa ffp tasoinen maski naamalle.

T.eri

Usko jo, että ei laiteta mitään pellenaamareita.

Hyvä on , kakara. Viisaat ja muita huomioon ottavat laittavat!

T. 55v

Vierailija
49/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsiperheessä ollut flunssaa jo yli kaksi viikkoa. Olen töissäkin ollut nuhassa kun ei nuhaan saa mitään viikkojen saikkuja. Nytkin jatkuu taas. Lapsi on voinut jo palata päiväkotiin, mutta me aikuiset olemme käyneet töissäkin. En tiedä miten tässä välttää mitään flunssia kun lapsi tuo kohta jotain taas päiväkodista. 

Vierailija
50/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.eri

T. 55v

Hyvesignaloiva pelle. Maskit ovat tutkitusti hyödyttömiä ja emme kaipaa niiden pakottamista.

Vierailija
51/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä 72h varmuusvarastolla ja kotivaralla olisit pärjännyt hyvin. Mikä rassaa päätäsi, kun et älyä varata säilyvää ruokaa kotiin? Järjenkäyttösi on näköjään nollassa.

Kuule, kun mä olen maannut kotona nyt yli viikon. Tiedoksesi, ettei kaikki sairaudet mene ohi 72 tunnissa...

Minä olen järjestänyt asian niin, että esim. mökillä, missä on pitempi kauppamatka, on kuivaruokaa yms ainakin kahdeksi viikoksi. Ei ole vaikeaa edes koota tuollaista varastoa. Sinultakaan ei ole järjenkäyttöä kielletty.

Kyllä mullakin kuiva-aineita on ja pakkasessa sen verran, että pärjäisin jos jotain yllättävää oikeasti isompaa sattuisi eikä pääsisi kauppaan. Mutta jos oon kipeänä ja ruokahalu silloin muutenkin olematon, niin kyllä käyn kaupassa ostamassa mitä vaan mikä maistuu ja menee alas. Eiköhän jokainen mieluummin hoida omaa sairauttaan.

Vierailija
52/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsme olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

T.eri

T. 55v

Hyvesignaloiva pelle. Maskit ovat tutkitusti hyödyttömiä ja emme kaipaa niiden pakottamista.

Ffp tasoiset maskit suojaavat sekä itseä että muita, jos on asetettu oikein ja tiiviisti naamalle. Ffp 2 suojaa 94 pros, ja ffp 3 jopa 99 pros.  Eli älä tule pätemään.  Ns kirurgiset maskit taas ovat sitten aika hyödyttömiä, suojaavat toki roiskeilta, muttei juurikaan muuten.  

T. tuo 55 vee.

Vierailija
53/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen sellainen, että sairastuin aina, kun joku aivasti samassa huoneessa. Nyt olen ollut kouluissa töissä vuosia ja omatkin lapset koulussa ja päiväkodissa. Meidän perheessä on tuhansia ihmiskontakteja päivässä. Jos joku aivastaa, niin ei sitä enää niin herkästi sairastu. Tämän olen huomannut ihan käytännössä.

Ymmärrän, että jos on sairas ja iäkäs, niin ei tauti voi olla paha, mutta toisaalta se vastustuskyky kasvaa myös sairastamalla. Ei se liikakaan pakoilu hyväksi ole. Käsiä kannattaa pestä. Ja jos on tosi kipeä, niin ei tietenkään kannata mennä töihin tai kauppaan tartuttamaan muita. Mutta en mä nyt ketään lähtisi syyllistämään myöskään, jos joku joutuu flunssaisena kauppaan menemään. Tuskin se hänellekään on mukavaa, vaan pakon sanelema juttu.

Vierailija
54/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen sellainen, että sairastuin aina, kun joku aivasti samassa huoneessa. Nyt olen ollut kouluissa töissä vuosia ja omatkin lapset koulussa ja päiväkodissa. Meidän perheessä on tuhansia ihmiskontakteja päivässä. Jos joku aivastaa, niin ei sitä enää niin herkästi sairastu. Tämän olen huomannut ihan käytännössä.

Ymmärrän, että jos on sairas ja iäkäs, niin ei tauti voi olla paha, mutta toisaalta se vastustuskyky kasvaa myös sairastamalla. Ei se liikakaan pakoilu hyväksi ole. Käsiä kannattaa pestä. Ja jos on tosi kipeä, niin ei tietenkään kannata mennä töihin tai kauppaan tartuttamaan muita. Mutta en mä nyt ketään lähtisi syyllistämään myöskään, jos joku joutuu flunssaisena kauppaan menemään. Tuskin se hänellekään on mukavaa, vaan pakon sanelema juttu.

Edelleen: maski naamalle jos kipeänä kauppaan, kiitos.

Vierailija
55/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.

Vierailija
56/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullakin kuiva-aineita on ja pakkasessa s

Siellä varastossa ja piilossa kannattaa pitää myös suklaata ja karkkia:) Meillä ne pitää olla piilossa muutenkin rohmun siipan takia.

Vierailija
57/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsme olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.

T.eri

T. 55v

Ffp tasoiset maskit suojaavat sekä itseä että muita, jos on asetettu oikein ja tiiviisti naamalle. F

Ei kiinnosta.

Vierailija
58/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne taudit tarttuu helpoimmin juuri puhjetessaan ja jopa päivän pari ennen sitä, niin ei ole mahdollista tietää, milloin tartuttaa. Viikon kestänyt köhä ei enää tartu. Ei me voida kaikki koko talvea kotona istua. Hakekaa rokotteet ja käyttäkää itse hengityssuojainta, jos haluatte suojautua.

Vierailija
59/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia monisairas menee ihmisten ilmoille? Tilaa ruoat kotiisi niin ongelma ratkeaa. Ei koko maailmaa voida muokata sulle sopivaksi, ja normaalille ihmiselle ei ehdi ruokakaupasta tarttua mikään flunssa, joten itseäni ei haittaa pätkääkään, jos siellä joku yskii.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, astma ja aorttaläpän ahtauma ja silti kuljen pitkin poikin ihmisten ilmoilla. :D 

Vierailija
60/195 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: maski naamalle jos kipeänä kauppaan, kiitos.

Emme kaipaa maskipakottamista, eli emme laita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän