Älkää menkö sairaana kauppoihin tai tilaisuuksiin
Toivoisin että jokainen käyttäisi maalaisjärkeä nyt kun influenssa ja muut taudit leviää yskiminen ja käsien välityksellä. Olen itse monisairas ja herkästi saan kaikki taudit koska vastustuskyky on heikentynyt.
Eilenkin kävin illalla kaupassa ja ihmiset räkii, yskii päin eikä hihaansa.
Miksi edes mennä kauppaan tai konserttiin yskimään ja levittämään tauteja?
Julkinen terveydenhuolto on muutenkin hätää kärsimässä ja nyt teholla jo makaa potilaita. En halua olla seuraava.
https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/5263845d-a107-404f-9b2b-4b0eca715f74
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi tartuttaa flunssaa jo kauan ennen kuin hän tietää olevansa sairas.
Kuinka tällaista vastaan voi taistella? Ei mitenkään.
Helposti. Laitat naamallesi FFP3 maskin, käsiin kertakäyttökäsineet. Peset kädet huolellisesti heti kun tulet kotiin. SINÄ olet vastuussa itsestäsi, ei kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha väittää ettei lyhyt kohtaaminen voi johtaa sairastumiseen. Esim. Tampereen joulumarkkinoilla viime vuonna oli järkyttävästi yskivä myyjä, joka tartutti useampia, vaikka oltiin ulkotiloissa Hämeenpuistossa.
Älkää olko tekemisissä ihmisten kanssa, jos olette sairaita! Tai käyttäkää edes maskia.
Käytä ihan itse sitä maskia äläkä ulise muille. Maskilla suojaat itsesi. Toki se ei suojaa psykosomattisilta sairauksilta, joita kuvittelet saavasi esim. tupakkayskäänsä yskivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Laitat naamallesi FFP3 maskin, käsiin kertakäyttökäsineet. Peset kädet huolellisesti heti kun tulet kotiin. SINÄ olet vastuussa itsestäsi, ei kukaan muu.
Ei se hävitä virusta minnekään... Kumpi on sitten pahempaa. Varustautua kuin biologiseen sotaan suurimman osan elämästään vai sairastua silloin tällöin flunssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yskää voi olla myös ilman lentsua. Kroonista, allergista.
Yskä voi kestää myös pitkään vaikka tauti on jo poistunut.
Voi, mutta kaikki yskä ei silti ole jotain tarttuvaa tautia. Astmaatikko yskii päivittäin ilman, että mikään tarttuu kehenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hävitä virusta minnekään... Kumpi on sitten pahempaa. Varustautua kuin biologiseen sotaan suurimman osan elämästään vai sairastua silloin tällöin flunssaan.
Ei kukaan ole puhunut hävitttämisestä. Puhe oli SUOJAUTUMISESTA. Jos sairastuminen pelottaa sinua, SINÄ olet vastuussa omasta suojautumisetasi. Jos sairastuminen ei pelota, voit huoletta kulkea ilman suojia ja sairastua jos olet sairastuaksesi. Virukset ovat normaali osa elämää. Turha niistä on hysterisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten käytetään maskeja (FFP2) jos on pakko käydä ihmisten ilmoilla. On se kumma kun mitään ei haluta oppia koronapandemiasta, eikä kansanterveydellinen viestintäkään ole yhtään kehittynyt. Influenssa, korona ja monet muut virukset ovat ilmalevitteisiä!
Ei oo varaa moisii toimeentulotuesta mut ruokaa pakko saada
Ffp2 maskeja saa paketin 5kpl alle 5e,joten ei ole rahakysymys.
No laitapa sitten sellainen naamallesi ja suojaa itse itsesi äläkä ulise muille. 5€ on iso raha, kun pitää tulla toimeen alle 600€/kk tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten käytetään maskeja (FFP2) jos on pakko käydä ihmisten ilmoilla. On se kumma kun mitään ei haluta oppia koronapandemiasta, eikä kansanterveydellinen viestintäkään ole yhtään kehittynyt. Influenssa, korona ja monet muut virukset ovat ilmalevitteisiä!
Ei oo varaa moisii toimeentulotuesta mut ruokaa pakko saada
Euron kappale eli 30€/kk, jos päivittäin käyttää. Todellakin on rahakysymys. 30 eurolla saa yli viikoksi ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole puhunut hävitttämisestä. Puhe oli SUOJAUTUMISESTA. Jos sairastuminen pelottaa sinua, SINÄ olet vastuussa omasta suojautumisetasi. Jos sairastuminen ei pelota, voit huoletta kulkea ilman suojia ja sairastua jos olet sairastuaksesi. Virukset ova
Enköhän minä tiedä mitä tarkoitin, kun kirjoitin viestini.
Olen ihmetellyt, että miten aikuiset ei muista yskäistä tai aivastaa hihaansa tai liinaan. Eikö nämä opetettu jo päiväkodissa?
Yskimisestä tuli mieleen, että pitkä yskä tulisi aina selvittää (jos yli kolme viikkoa.) Pitkä ja jatkuva yskä voi johtua myös esim. Vatsan ja ruokatorven sairauksista (refluksi, paha närästys, akalasia), astmasta tai kuivasta ilmasta (jota tähän aikaan vuodesta on paljon). Niin ja tietysti tupakointi aiheuttaa yskää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole puhunut hävitttämisestä. Puhe oli SUOJAUTUMISESTA. Jos sairastuminen pelottaa sinua, SINÄ olet vastuussa omasta suojautumisetasi. Jos sairastuminen ei pelota, voit huoletta kulkea ilman suoji
Selkeästi et tiedä, kun et ymmärrä eroa viruksen hävittämisen ja virusta vastaan taistelun eli suojautumisen välillä. Tuo vastaan taistelu on ihan oma sanavalintasi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.
Se kotivara?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen parhaillaan influenssassa, mutta pakko se oli kaupassa käydä. Jotain ruokaa on sairaallakin oltava.
Miksi et tilaa kotiin?
Kaikki ei asu isossa kaupungissa, jossa on kotiinkuljetuspalvelut saatavilla.
t. eri
Siinä tapauksessa tajuat varmaan pitää kotivaraa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko se on kauppaan ja apteekkiin mennä, kun ei ole mitään kotiinkuljetuspalveluita ja syötävä on joka päivä.
Ruokakaupassa käynnin vältät sillä, että pidät kunnollista hätävaraa kotona ja huolehdit, että pakastimessa on myös syötävää. Ei luulisi olevan vaikeaa täysipäiselle aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, että miten aikuiset ei muista yskäistä tai aivastaa hihaansa tai liinaan. Eikö nämä opetettu jo päiväkodissa?
Yskimisestä tuli mieleen, että pitkä yskä tulisi aina selvittää (jos yli kolme viikkoa.) Pitkä ja jatkuva yskä voi johtua myös esim. Vatsan ja ruokatorven sairauksista (refluksi, paha närästys, akalasia), astmasta tai kuivasta ilmasta (jota tähän aikaan vuodesta on paljon). Niin ja tietysti tupakointi aiheuttaa yskää.
Ja mitä se hihaan yskiminen auttaa, jos yskä on seurausta esim. refluksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole puhunut hävitttämisestä. Puhe oli SUOJAUTUMISESTA. Jos sairastuminen pelottaa sinua, SINÄ olet vastuussa omasta suojautumisetasi. Jos saira
Selkeästi et tiedä, kun et ymmärrä eroa viruksen hävittämisen ja virusta vastaan taistelun eli suojautumisen välillä. Tuo vastaan taistelu on ihan oma sanavalintasi.
Minä tarkoitin kirjoittaessani hävittämistä. Ajattelin sitä kun kirjoitin kohdan. Kuinka tätä vastaan voi taistella. Mikä sinua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kotivara?
Ei kestä loputtomasti. Influenssa voi kestää monta viikkoa. Harvalla on mahdollisuutta varastoida kotiinsa ruokaa viikkokausiksi. Etekään kerrostaloasunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäkin osaan tilata ruokaa kun on pakko. Aina ei pääse jalkojen takia edes asunnosta ulos, silloin tilaan. On monta palvelua monilla tahoilla. Ei tarvitse tartuttaa koko kansaa?
Ei niitä kotiintoimituksia ole joka kylällä, vieläkään. Minulle on käynyt niin että olen syönyt jääkaapin tyhjäksi ja aikomus hakea useamman viikon ruoat kerralla, ja flunssa on iskenyt just siinä vaiheessa. Pakko mennä sairaana hakemaan edes jotain ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko se on kauppaan ja apteekkiin mennä, kun ei ole mitään kotiinkuljetuspalveluita ja syötävä on joka päivä.
Ruokakaupassa käynnin vältät sillä, että pidät kunnollista hätävaraa kotona ja huolehdit, että pakastimessa on myös syötävää. Ei luulisi olevan vaikeaa täysipäiselle aikuiselle.
Tajuatko va jakki, että kaikilla ei ole mitään hehtaarihalleja, joihin voisi säilöä ruokaa viikkokausiksi? Ei luulisi olevan vaikeaa täysipäiselle aikuiselle laittaa se maski ihan omalle naamalle jos kanssaihmiset pelottavat ja tulee paniikki jokaisesta pikkunuhasta.
Kaikki ei asu isossa kaupungissa, jossa on kotiinkuljetuspalvelut saatavilla.
t. eri