Ikkunasta puuttuvat verhot paljastivat äidille määrätyn edunvalvojan koko asunto oli yllättäen tyhjennetty
Kommentit (59)
Siitähän tulee yhteiskunnallekin huomattavasti enemmän kuluja, kun varattoman vanhuksen koko irtaimisto kipataan kylmästi kaatopaikalle sen sijaan, että otettaisiin omaisiin yhteyttä ja kysyttäisiin edunvalvottavan luvalla omaisilta, haluavatko he hakea tavarat tai osan tavaroista itselleen säilytykseen sovitun määräajan kuluessa.
Näin meillä "sivistyneessä" Suomessa vuonna 2025
Siis ihan ryöstö!!! Edunvalvoja varmaankin antanut tehtäväksi asunnon tyhjennyksen firmalle, joka noita tyhjennyksiä tekee. Firma maksanut irtaimistosta pilkkahinnan ja myynyt arvokkaan irtaimiston eteenpäin hyvällä voitolla, loput tavarat kipannut kaatopaikalle.
Todella härskiä toimintaa edunvalvojalta! Jos kerran omin päin halusi toimia, niin olisi edes käynyt valitsemassa myytäväksi soveltuvaa "neutraalia" irtaimistoa sen verran, että velka olisi saatu maksettua.
Onpa sekava otsikko! "Verhot paljastivat edunvalvojan"..
Edunvalvojien toiminnasta pitäisi tehdä kansalaisaloite.
Kuka on valvonut sitä, mitä asunnosta on viety ja minne? Ja mitä asunnossa on alunperin ollut?
Kanteluista suurin osa ei johda toimenpiteisiin
Kuluvana vuonna edunvalvontaa koskevia kanteluasioita on tehty eduskunnan oikeusasiamiehelle 94 ja Digi- ja väestötietovirastolle 365. Suurin osa kanteluista ei johda toimenpiteisiin.
Vanhuusoikeuden tutkijatohtori Henna Nikumaa toteaa, että edunvalvonnan määrien kasvaessa kasvaa myös väärinkäytösten ja väärinymmärrysten mahdollisuus.
Yleisen edunvalvonnan puolella on resurssipulaa ja päämiehiä voi olla edunvalvojalla suuri määrä. Päämiesten asiat ovat nykyään myös usein vaikeita, ja monenlaista selviteltävää riittää.
Salassapitovelvollisuus on tiukka. Nikumaan mukaan hyvä yhteistyö omaisen kanssa voi kuitenkin olla myös päämiehen etu.
Hän korostaa, että edunvalvonta on viimesijainen keino turvata henkilön etu eikä sitä määrätä kenelle tahansa tai mistä syystä tahansa.
Tässä on nyt kuitenkin ollut se tilanne, että tyttärellä olisi ollut kuukausia aikaa laittaa äitinsä raha-asiat kuntoon, mutta hän ei ole tehnyt yhtään mitään, vaikka on ollut täysin tietoinen siitä, että laskuja jää jatkuvasti rästiin. Prosessi edunvalvojan määräämiseksi kestää ainakin puoli vuotta.
Mutta edunvalvojan olisi toki pitänyt ilmoittaa omaisille etukäteen asunnon tyhjentämisestä ja antaa heille mahdollisuus hakea muistoesineitä.
Sairaalamaksut ja hoitokotien maksut ovat nykyään niin korkeita, että todella moni koko ikänsä töitä tehnytkin ihminen saattaa joutua varattomaksi ja edunvalvontaan. Todella törkeää, että henkilökohtainen irtaimisto vain hävitetään ihmisen vielä eläessä.
Surullinen mutta jotenkin erikoinen juttu. Miksei tytär ole tavannut äitiään pitkään aikaan? Oliko vain ohikulkumatkalla, kun huomasi että verhot puuttuu vai todella menossa äitinsä luokse? Vähän perintöä odotellessa vibat kun astiastojen menetys harmittaa.
Minä en ole koskaan kuullut näistä
edunvalvojista mitään hyvää.
Melkoinen porukka
Heitettiinkö 94-vuotiaan vielä elossa olevan naisen koko omaisuus käytänössä roskiin lupaa kysymättä?Miten tämä edisti sitä sairaalamaksujen maksamista? Eihän asuntoa ole lehtijutun mukaan vielä edes myyty.
Hoidin erään vakavasti sairastuneen ystäväni asioita. Hän oli yksinäinen ihminen koko elämänsä, tai oli hänellä sisko, mutta eivåt pitäneet yhteyttä ja asuivat eripuolilla Suomea. Ystäväni oli jo lähes saattohoidossa tk:n vuodeosastolla, kun antoi minulle avaimen, että käyn kastelemassa kukat ja tuon hänen postin sinne osastolle, josta sosiaalihoitaja haki laskut ja maksoi ne. Näin meni pari viikkoa, kunnes hänelle määrättiin kunnallinen edunvalvonta. Edunvalvoja soitti minulle, että olen kuulema "Maija Miettisen" ystävä ja minulla on hänen asuntonsa avain, totesin, että kyllä. Edunvalvoja vaati tuomaan avaimen samantien edunvalvontatoimiston sihteerille. No totesin, ettå olen yli 500km päässä työmatkalla ja tulossa vasta seuraavana iltana takaisin. Edunvalvojalle oli täysin käsittämätöntä, että minä en pystyisi toimittamaan avainta heti, koska hän niin käskee. No lopulta hänelle kelpasi, ettå puolisoni, joka oli kotona, käy tuomassa avaimen, myös meillä kotona, hänelle. Jos avain olisi ollut mukanani, niin olisi ilmeisesti pitänyt hypätä taksiin tai ainakin laittaa avain taksilla tuotavaksi... ymmärrän kyllä, että tarvitsevat asunnon avaimet tuossa tilanteessa, mut ei voi tuolla tavalla vaatia.
Minulla on äitini luona paljonkin tavaraa, jotka kuuluvat minulle. On myös esineitä joilla on vain tunnearvoa mm lapsuuteeni liittyviä.
Äitiini olen katkaissut välit vuosia sitten, emme ole puheväleissä.
On siis niin, että muori jos joutuu laitokseen tms, niin meiltä lapsilta kysymättä meidänkin tavarat voidaan vaan hävittää?
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. lasten piirrustuksilla ja vanhoilla valokuvilla saadaan maksettua sairaalamaksuja?
Ei varmaan mitenkään. Nekö olisi pitänyt jättää, kun asunto oli tyhjennetty myyntiä varten?
Se tuossa arveluttaa, miksei perilliset hoitaneet kuitenkaan äidin raha-asioita ja seiraalamaksuja. Eikö ollut pääsyä pankkitilille tai edunvalvontavaltuutusta. Silloin ei olisi tarvinnut pestata edunvalvojaa ja lapset olisi olleet koko ajan kartalla äidin tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän tulee yhteiskunnallekin huomattavasti enemmän kuluja, kun varattoman vanhuksen koko irtaimisto kipataan kylmästi kaatopaikalle sen sijaan, että otettaisiin omaisiin yhteyttä ja kysyttäisiin edunvalvottavan luvalla omaisilta, haluavatko he hakea tavarat tai osan tavaroista itselleen säilytykseen sovitun määräajan kuluessa.
Ei välttämättä. Jos omaiset ovat passiivisia ja hitaita toimimaan, niin tavaroiden hilloaminen ja välivarastointi siltä varalta, että omaiset ehkä haluavat jonkun piirroksen voi tulla paljon kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen mutta jotenkin erikoinen juttu. Miksei tytär ole tavannut äitiään pitkään aikaan? Oliko vain ohikulkumatkalla, kun huomasi että verhot puuttuu vai todella menossa äitinsä luokse? Vähän perintöä odotellessa vibat kun astiastojen menetys harmittaa.
Missään ei kyllä lukenut, ettei tytär olisi tavannut äitiään pitkään aikaan. Jutussa kerrottin, että äiti on saattohoidossa. Ehkä hän ei pysty enää puhumaan (on esim. vahva lääkitys ja sairaus heikentänyt). Monilla vanhemmilla ihmisillä on myös vaikeaa kertoa, että on taloudellisia vaikeuksia, on totuttu selviämään ja hoitamaan asiat itse, monesti liiankin pitkään.
Miten tuollainen voi olla sallittua 😠