Sisko komentaa lastani
Joka kerta, kun siskoni on kylässä meillä, me olemme hänen luonaan tai satumme samaan aikaan vanhemmillamme, sisko komentaa lastani
Tytär on vasta 2-vuotias, eikä tietenkään osaa vielä käyttäytyä täydellisesti
Minusta minulla on oikeus itse päättää miten lastani kasvatan, eikä jatkuva kieltäminen kuulu siihen. Silti lapseton sisko komentaa koko ajan että ei saa kiusata kissoja (lapsi ei kiusaa kissoja, siskon kissat vaan ovat niin säikkyjä etteivät kestä perässä juoksemista tai lapsen ääntä), ei saa lähteä pöydästä ruokaa kädessä (lapsi ei jaksa vielä keskittyä syömiseen pitkään, vaan lähtee välissä leikkimään), ei saa koskea siihen ja siihen jne. Itse olen ottanut kasvatuslinjaksi, että en kiellä lasta tekemästä mitään, vaan ohjaan hänet parempaan tekemiseen jos esim. lyö muita. Olen siskolleni sanonut, että kasvatan kyllä itse lapseni, mutta silti vaan jatkaa
Pitäisikö vähentää muuten rakkaan siskon näkemistä, vai miten saan hänelle perille, ettei hänellä ole oikeutta kasvattaa minun lastani?
Kommentit (53)
"lapsi ei kiusaa kissoja, siskon kissat vaan ovat niin säikkyjä etteivät kestä perässä juoksemista"
eli lapsi kiusaa kissoja.
Taitaa olla parempi että siskollasi olisi se kasvatusvastuu.
Jos lapsi perseilee, on häntä komennettava. Jos äiti ei sitä älyä tehdä, silloin sen on muun täyspäisen aikuisen tehtävä.
0/5 provo taas. Kukaan ei ole noin idioottivanhempi.
Jokainen lapsi ansaitsee vanhemmat, mutta jokainen vanhempi ei ansaitse lasta.
Ei siskosi komenna sinun lasta, vaan noudattaa normaalia hyvää käytöstä.
Lapsi ei saa juosta kissojen (tai koirien) perässä, sillä se on eläinten kiusaamista.
Ja toki jos ruoka ei maistu, niin ruokapöydästä saa lähteä välillä leikkimään, mutta lapsi ei tietenkään lähde pöydästä pois syömisten kanssa.
Ap, kasvatat itsellesi ongelmia.
Edes kaksivuotias ei lähde ruokapöydästä välillä muualle haahuilemaan. Ruokaa syödään pöydässä, ettei tule sotkua. Kun on syöty, kädet pestään ja sitten on leikin aika.
Lasta - kaksivuotiastakin - saa ja pitääkin kieltää. Kasvatus alkaa jo pienestä pitäen. Sitten osaa isompana käyttäytyä.
Mäkin komennan tarvittaessa veljien lapsia 😄
Minäkin komennan kenen tahansa lapsia, jos heidän vanhempansa eivät tajua tai viitsi sitä tehdä. Olen äiti itsekin.
Vierailija kirjoitti:
0/5 provo taas. Kukaan ei ole noin idioottivanhempi.
Kyllä noita oikeasti on, vaikka tämä olisikin provo. Etenkin ensimmäisen lapsen kohdalla. Olen kaupan työntekijänä joutunut usein puuttumaan lasten tekemisiin (rikkovat myytäviä tuotteita, kiipeilevät ym) kun äiti ei osaa tai uskalla kieltää lastaan. Eikä puhettakaan että korvaisivat lastensa rikkomat tavarat. Kerran jo suunniteltiin että laitetaan kaksi ostoskärryllistä rikottuja tavaroita myymälään esille kyltillä "viime viikolla asiakkaiden rikkomat tuotteet! Sinäkin maksat nämä omissa ostoksissasi".
Ap kasvattaa lastaan juuri niin kuin suositusten mukaan tuleekin, eli positiivisesti vahvistaen. Jos menette kysymään vaikka perheneuvolasta tai lastensuojelusta, että miten lapsia tulee kasvattaa, niin ei siellä todellakaan neuvota kurin käyttöön, vaan nimenomaan lapsen tukemiseen positiivisin menetelmin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei saa juosta kissojen (tai koirien) perässä, sillä se on eläinten kiusaamista.
Ja toki jos ruoka ei maistu, niin ruokapöydästä saa lähteä välillä leikkimään, mutta lapsi ei tietenkään lähde pöydästä pois syömisten kanssa.
Lapsella on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita. Hyvät tunnetaidot ovat paljon tärkeämpi asia kuin joku epämääräinen "hyvä käytös".
Vierailija kirjoitti:
Ap kasvattaa lastaan juuri niin kuin suositusten mukaan tuleekin, eli positiivisesti vahvistaen. Jos menette kysymään vaikka perheneuvolasta tai lastensuojelusta, että miten lapsia tulee kasvattaa, niin ei siellä todellakaan neuvota kurin käyttöön, vaan nimenomaan lapsen tukemiseen positiivisin menetelmin.
Ja sen kyllä huomaa joka puolella! Päiväkodista lähtien lapset päättää ja määrää, vanhemmat eivät uskalla eitä sanoa lasun pelossa.
Kiinnostaa näin miehenä onko sisko varattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita. Hyvät tunnetaidot ovat paljon tärkeämpi asia kuin joku epämääräinen "hyvä käytös".
Mä tuun puhkomaan sun autosta renkaat tai kiusaamaan sun lemmikkejä. Sulla ei kai sitä vastaan mitään ole koska ilmaisen tunteitani, hyvästä käytöksestä viis. Koska tuollaisia aikuisia noista rajattomista lapsista sitten kasvaa.
Ihan se ja sama, mitä joku "asiantuntija" lässyttää positiivisesta vahvistamisesta ja tunnetaitojen tärkeydestä. Yksikään ipana ei sotke minun kodissani eikä hätyytä minun lemmikkejäni. Eikä hätyytä muitakaan eläimiä minun läsnä ollessani. Käyttäytyköön huonosti sitten jossain muualla, jos kerran vanhempansa sitä niin kovasti haluavat.
Itse en päästäisi kotiini lapsia, jotka juoksevat lemmikkien perässä tai lähtevät sotkemaan asuntoa ruualla. Ruuat syödään pöydän ääresssä ja sitten kädet pestään.
Muualla ei puutu mitta meillä on näin. Jos ei osata olla niin sitten ei tulla meille.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä alalla ja siihen positiiviseen vahvistamiseen kuuluu kyllä myös käytöstapojen opettaminen sekä se että kyllä kieltää voi kun sille on aihetta, ja ap:n tapauksessa aihetta kyllä on.
Muuten veikkaisin että olet siskoni, mutta siskolla on poikia ja ne eivät ole noin pieniä enää. Omassa kodissaan saavat pelleillä niin paljon kuin lystäävät, mutta kukaan ei kiusaa minun kissoja! Minun kodissa on minun säännöt ja ne koskee kaikkia vieraita, pihalle voi mennä juoksemaan ja kissoihin ei kosketa ilman lupaa. Voi kun tämä olisikin provo, mutta kun niin monet vanhemmat selittää lasten tekemisiä tuolla "se on niin pieni vielä" Kyllä kaikki ymmärtää että 2-vuotias on pieni eikä tiedä kaikkea, MUTTA silloin vanhemmat puuttuu peliin ja estää sitä lasta eikä vain seiso vieressä maireana kun meidän Mussu niin tykkää kissoista ja samalla Mussu hakkaa kissaa leluvasaralla.
Joopa joo.