Kamala juttu YLEn sivulla yleisen edunvalvonnan ongelmista.
Voiko ihminen tehdä edunvalvontavaltuutuksen jo etukäteen? Esim. jos molemmat lapset eivät ole vielä täysi-ikäisiä, voisikohan heidät valtuuttaa edunvalvojiksi tulevaisuutta varten silti jo etukäteen?
Tuo YLEn juttu on ihan järkyttävää luettavaa.
Kommentit (30)
Miksei kukaan valvonut omaisten etua? Hehän tuossa menettivät tärkeää omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että miksi omaiset eivät ole auttaneet vanhusta hoitamaan laskuja? Sairaalamaksuilla on hyvin alhainen maksukatto (~700e/vuosi), se vain täytyy itse pitää huoli, että hakee maksuvapautusta sen jälkeen. Eihän tuollainen saattohoidossa oleva vanhus itse enää välttämättä osaa tämmöisiä hoitaa ja häntä olisi pitänyt auttaa. On annettu siis asioiden mennä huolella ihan pilalle ja laitettu pää pensaaseen.
Pitkäaikainen laitoshoito ei kerrytä maksukattoa.
"Ennen kuin päätöksiä oli omaisten puolelta tehty, oli asia jo päätetty käräjäoikeudessa, jossa 94-vuotiaalle äidille oli määrätty edunvalvoja. Hyödynmaa ja muut omaiset saivat tietää asiasta täysin sattumalta kuukausia myöhemmin."
Eli ovat jahkanneet kuukausia miten hoitavat vanhuksen asiat ja antaneet maksujen vain kerääntyä?
Vierailija kirjoitti:
"Ennen kuin päätöksiä oli omaisten puolelta tehty, oli asia jo päätetty käräjäoikeudessa, jossa 94-vuotiaalle äidille oli määrätty edunvalvoja. Hyödynmaa ja muut omaiset saivat tietää asiasta täysin sattumalta kuukausia myöhemmin."
Eli ovat jahkanneet kuukausia miten hoitavat vanhuksen asiat ja antaneet maksujen vain kerääntyä?
Talo oli ollut 1,5 VUOTTA tyhjillään.
"En ollut yhtä nopea kuin edunvalvoja. Me ikään kuin odottelimme."
En kehtaisi tulla julkisuuteen omalla naamallani valittamaan kuinka edunvalvonta on prseestä ja väärin. Ihan oikeasti nyt.
Jokaikisen pitäisi tehdä edunvalvontavaltakirja, hoitotahto ja testamentti kuntoon. Ja silloin kun on vielä riittävän hyvissä voimissa.
Näistä on säännöllisesti juttua niin naistenlehdissä kuin ip-julkaisuissa, mutta silti ei mene ihmisille jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että miksi omaiset eivät ole auttaneet vanhusta hoitamaan laskuja? Sairaalamaksuilla on hyvin alhainen maksukatto (~700e/vuosi), se vain täytyy itse pitää huoli, että hakee maksuvapautusta sen jälkeen. Eihän tuollainen saattohoidossa oleva vanhus itse enää välttämättä osaa tämmöisiä hoitaa ja häntä olisi pitänyt auttaa. On annettu siis asioiden mennä huolella ihan pilalle ja laitettu pää pensaaseen.
Siihen olisi voinut hakea maksun alennusta, mikä määräytyy tulojen perusteella. Omaisuutta ei sen takia olisi tarvinnut myydä.
Kamalan ikävä tapaus, mutta joidenkin tehtävä on olla varoittava esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Aamulehden parin viikon takaisessa jutussa sama nainen kertoi, että hän itse oli kieltäytynyt ryhtymästä äitinsä edunvalvojaksi, kun hoitokodista oli sitä asiaa häneltä tiedusteltu.
Eli aivan turhaa itkua ja valitusta, jos kerran ei itse halunnut äitinsä asioita hoitaa niin sitten joku pätevämpi oli siihen hommaan otettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen olisi voinut hakea maksun alennusta, mikä määräytyy tulojen perusteella. Omaisuutta ei sen takia olisi tarvinnut myydä.
Eiköhän tuo maksu ole mennyt ihan normaalien määräytymisperusteiden mukaan eli enintään 85 prosenttia nettokuukausituloista, joista on tehty vähennykset. Sairaalalaskujen vuoksi taloa ei ole laitettu myyntiin vaan sen takia, että potilaalla ei ole ollut enää varaa maksaa hoitomaksujen lisäksi talon kuluja.
"Pitkäaikaisen asumispalvelun asiakasmaksua määrättäessä edellisestä asunnostasi aiheutuvat kulut otetaan vähennyksenä huomioon seuraavasti:
- Omistusasunnosta aiheutuvat välttämättömät ja kohtuulliset kulut korkeintaan kuuden kuukauden ajan."