Kamala juttu YLEn sivulla yleisen edunvalvonnan ongelmista.
Voiko ihminen tehdä edunvalvontavaltuutuksen jo etukäteen? Esim. jos molemmat lapset eivät ole vielä täysi-ikäisiä, voisikohan heidät valtuuttaa edunvalvojiksi tulevaisuutta varten silti jo etukäteen?
Tuo YLEn juttu on ihan järkyttävää luettavaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että miksi omaiset eivät ole auttaneet vanhusta hoitamaan laskuja? Sairaalamaksuilla on hyvin alhainen maksukatto (~700e/vuosi), se vain täytyy itse pitää huoli, että hakee maksuvapautusta sen jälkeen. Eihän tuollainen saattohoidossa oleva vanhus itse enää välttämättä osaa tämmöisiä hoitaa ja häntä olisi pitänyt auttaa. On annettu siis asioiden mennä huolella ihan pilalle ja laitettu pää pensaaseen.
Eikö edunvalvojan olisi pitänyt hakea maksuvapautusta? Tai sairaalan sosiaalityöntekijän?
Ongelma tapauksessa ei todennäköisesti ollut se, että vanhuksen rahat eivät olisi riittäneet sairaala/hoitomaksuihin, vaan että ne eivät niiden lisäksi riittäneet tyhjäksi jääneen asunnon kuluihin. Edunvalvoja sitten rupesi järjestämään asunnon myyntiä, kun omaiset olivat jo yli vuoden nähneet tilanteen, mutta jääneet vain odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että miksi omaiset eivät ole auttaneet vanhusta hoitamaan laskuja? Sairaalamaksuilla on hyvin alhainen maksukatto (~700e/vuosi), se vain täytyy itse pitää huoli, että hakee maksuvapautusta sen jälkeen. Eihän tuollainen saattohoidossa oleva vanhus itse enää välttämättä osaa tämmöisiä hoitaa ja häntä olisi pitänyt auttaa. On annettu siis asioiden mennä huolella ihan pilalle ja laitettu pää pensaaseen.
Eikö edunvalvojan olisi pitänyt hakea maksuvapautusta? Tai sairaalan sosiaalityöntekijän?
Kyllä, mutta sen saaminen ei ole itsestäänselvyys. Lisäksi sitä ei saa kuin muutaman kuukauden takautuvasti. Muut pitää maksaa.